Geld & Recht alle pijlers

Gerechtsdeurwaarder; onterechte dagvaarding

19-02-2019 16:56 264 berichten
Ik weet al wat de meeste denken.. 'Ja ja, onterecht...'
Maar vandaag stond ineens een gerechtsdeurwaarder aan mijn deur met een dagvaarding. Het gaat om een vordering bij een webshop. De bestelling is op mijn voornaam + achternaam gedaan. Al komt mijn voornaam + achternaam in onze stad alleen al 3x voor. Een veel voorkomende naam dus.
Het factuur en afleveradres is niet mijn adres. Een volledig onbekend adres voor mij, wel in dezelfde woonplaats trouwens.

Dus, ik heb gebeld met de webshop. Mijn geboortedatum en emailadres is anders dan wat zij in hun gegevens hebben staan. Webshop zegt ook dat dit inderdaad niet voor mij bedoeld is. Maar zij kunnen het niet meer terughalen omdat het van incassobureau naar deurwaarder is gegaan. Incassobureau zegt ook dat het niet voor mij kan zijn. Dan zou je denken dat het simpel is... Nou niet dus.

De deurwaarder zegt dat ik maar gewoon mezelf moet verweren bij de rechtbank door naar de zitting te gaan of een brief te schrijven met bewijs dat de vorderingen niet voor mij zijn.
Maar hoe bewijs ik dat? Webshop en incassobureau hebben nooit brieven naar mijn adres gestuurd. De deurwaarder heeft mij als persoon aan de vorderingen gekoppeld, onterecht dus. Vraag me ook af hoe ze zo in godsnaam zonder iets concreets te hebben het aan mij kunnen koppelen. Het enige wat ze hebben is een naam. Voor de rest dus helemaal niks.

Hoe pak ik dit nu aan? Hoe kan ik me verweren zonder bewijs? Want hoe kan ik bewijzen dat ik het niet was? Webshop en incassobureau kunnen niks meer voor mij betekenen omdat de deurwaarder de vordering heeft overgenomen. En zij zijn degene die dus niet nee willen werken.

Politie zegt dat aangifte niet hoeft/niet kan. Mijn naam komt veel voor en op basis van alleen een naam kan ik geen aangifte doen van identiteitsfraude.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-02-2019 00:02
Reden: titel aangepast
5.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
20-02-2019 13:21
Hoe verwerk ik die claim in mijn verweer? Ik heb een voorbeeldbrief van een conclusie van antwoord die ik zelf helemaal moet aan en invullen. Eindig ik dan die brief met een claim? Of doe ik dat weer in een nieuw document?
Ik denk dat je het in de verweerbrief zelf moet opnemen, maar heb geen voorbeeld voor je.

Het is sowieso belangrijk om het gelijktijdig in te dienen, want achteraf kan niet in dezelfde procedure. (Dan moet je dus zelf een nieuwe zaak beginnen met alle kosten van dien).
Alle reacties Link kopieren
"Hoe verwerk ik die claim in mijn verweer? Ik heb een voorbeeldbrief van een conclusie van antwoord die ik zelf helemaal moet aan en invullen. Eindig ik dan die brief met een claim? Of doe ik dat weer in een nieuw document?"

De dagvaarding is de eis, jij maakt daarop een conclusie van antwoord in conventie tevens eis in reconventie (je verweer op de dagvaarding tevens een tegeneis)

Maar nogmaals... bel je rechtsbijstandverzekering
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: de meeste polisvoorwaarden van een rechtsbijstandverzekering bevatten een clausule dat als een zaak te laat wordt aangemeld, er geen bijstand wordt verleend. Dus niet eerst zelf dingen gaan doen voordat je je rechtsbijstand raadpleegt.

Stel je krijgt een afwijzing, dan kunt je altijd zelf nog verweer voeren. Je kunt 2x uitstel krijgen bij de rechtbank voor het indienen van je verweer. Een kort briefje met het verzoek om uitstel aan de rechtbank (wel vóór de in de dagvaarding genoemde datum sturen) is genoeg.
Littlebell schreef:
20-02-2019 13:00
Wie eist, bewijst telt blijkbaar niet voor deurwaarders... :nut:
Ik kan hoog en laag springen, maar zolang zij die dagvaarding niet willen intrekken ben ik wel het bokje.
Stuur een klacht naar de kamer van Gerechtsdeurwaarders, ze proberen gewoon op een makkelijke manier aan het geld te komen ze zijn fout bezig en dat weten ze heel goed en wat ze bij jou doen ,doen ze ook bij anderen.
Echt dien een klacht in dat helpt jou en anderen.
Alle reacties Link kopieren
Eh, jij hoeft hier helemaal geen tijd in te steken hoor.
Die deurwaarder dient vooronderzoek te doen en mag GBA gegevens opvragen zodat een dagvaarding bij de juiste persoon belandt. Dat doe je met geboortedatum en naam.

Zij moeten bewijzen dat jij de schuldenaar bent, jij hoeft niet te bewijzen dat je dat niet bent.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
20-02-2019 13:08
Daarvan zal de rechter overtuigd moeten worden. Als Slagman niks doet en de dagvaarding doorzet en vd kant van TO komt geen verweer, kan de rechter er zomaar klakkeloos van uitgaan, dat de kant vd deurwaarder wel zal kloppen.
Is al geschreven hier, dan krijg je een verstekvonnis.
Ja, TO niet, maar de persoon met de juiste geboortedatum en overige gegevens.
Zij kan helemaal niet veroordeeld worden als ze de schuldenaar niet is.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je gedagvaard bent MOET je wel.... lees mijn eerdere post.

Doe je niks, dan wordt je door de rechtbank veroordeeld conform eis (want als je niks doet - dus geen verweer voert - concludeert de rechtbank dat het klopt wat er in de dagvaarding staat) en komt de deurwaarder MET EEN VONNIS VAN DE RECHTER het geld bij je halen.... En staat daarmee in zijn recht.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-02-2019 14:41
Ja, TO niet, maar de persoon met de juiste geboortedatum en overige gegevens.
Zij kan helemaal niet veroordeeld worden als ze de schuldenaar niet is.

TO wel, zij is degene die in de dagvaarding staat.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-02-2019 14:41
Ja, TO niet, maar de persoon met de juiste geboortedatum en overige gegevens.
Zij kan helemaal niet veroordeeld worden als ze de schuldenaar niet is.
Onzin. To is gedagvaard dus zal zij iets moeten. Ze kan niet achterover leunen en niks doen, ze moet verweer voeren. Wat ze gewoon gaat winnen maar zo werkt het nou eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
20-02-2019 14:46
Onzin. To is gedagvaard dus zal zij iets moeten. Ze kan niet achterover leunen en niks doen, ze moet verweer voeren. Wat ze gewoon gaat winnen maar zo werkt het nou eenmaal.
De dagvaarding is toch voor de andere persoon, of staat de geboortedatum van TO in de dagvaarding?
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
20-02-2019 14:44
Op het moment dat je gedagvaard bent MOET je wel.... lees mijn eerdere post.

Doe je niks, dan wordt je door de rechtbank veroordeeld conform eis (want als je niks doet - dus geen verweer voert - concludeert de rechtbank dat het klopt wat er in de dagvaarding staat) en komt de deurwaarder MET EEN VONNIS VAN DE RECHTER het geld bij je halen.... En staat daarmee in zijn recht.

Zoals ik het lees heeft TO een dagvaarding ontvangen voor iemand met dezelfde tenaamstelling.
Maar dus niet overeenkomend geboortedatum etc.

Het zou wel te makkelijk zijn om lukraak mensen te kunnen dagvaarden omdat de naam hetzelfde is.

Vroeger, toen ik nog dergelijk werk deed, vond verificatie voor dagvaarding altijd plaats op basis van geboortedatum, (meisjes)naam, plaats etc.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik de OP lees is to op to's gegevens gedagvaard en is de bestelling en factuur waar het om gaat op een ander adres gedaan.

De deurwaarder is hierin dus fout geweest (wat kan want ook dat zijn mensen) en heeft de gegevens van to in de dagvaarding verwerkt, zodat to gedagvaard is.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-02-2019 14:49
Zoals ik het lees heeft TO een dagvaarding ontvangen voor iemand met dezelfde tenaamstelling.
Maar dus niet overeenkomend geboortedatum etc.

Het zou wel te makkelijk zijn om lukraak mensen te kunnen dagvaarden omdat de naam hetzelfde is.

Vroeger, toen ik nog dergelijk werk deed, vond verificatie voor dagvaarding altijd plaats op basis van geboortedatum, (meisjes)naam, plaats etc.

Uittreksels uit de BRP worden vaak op basis van naam en (laatstbekend) adres opgevraagd. Liefst met geboortedatum erbij, maar die is lang niet altijd bekend. Het deurwaarderskantoor heeft een fout gemaakt, het verkeerde uittreksel opgevraagd en die gegevens in de dagvaarding gezet. Het lijkt mij dat de deurwaarder de zaak dan intrekt als blijkt dat ze de verkeerde hebben, maar dat wil de deurwaarder niet. Dan zit er voor TO helaas niets anders op dan verweer te voeren.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-02-2019 14:58
Uittreksels uit de BRP worden vaak op basis van naam en (laatstbekend) adres opgevraagd. Liefst met geboortedatum erbij, maar die is lang niet altijd bekend. Het deurwaarderskantoor heeft een fout gemaakt, het verkeerde uittreksel opgevraagd en die gegevens in de dagvaarding gezet. Het lijkt mij dat de deurwaarder de zaak dan intrekt als blijkt dat ze de verkeerde hebben, maar dat wil de deurwaarder niet. Dan zit er voor TO helaas niets anders op dan verweer te voeren.
Dit idd.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-02-2019 14:47
De dagvaarding is toch voor de andere persoon, of staat de geboortedatum van TO in de dagvaarding?
In de dagvaardig staat mijn geboortedatum. Die hebben gevonden in het BPR. Maar mijn gegevens komen niet overeen met de vordering, alleen mijn naam dus.
Alle reacties Link kopieren
Dus ben jij persoonlijk gedagvaard en moet je iets.

Ik zou van de eisende partij een brief vragen waarin staat dat jij niet diegene bent en dan heb je je bewijs. Dan zal de rechter oordelen dat jij niet hoeft te betalen en opgelost.

Heb je je rechtsbijstand al gebeld?
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
20-02-2019 12:54
Heb de bevestiging van Zalando net aan hen door gestuurd dus dat is nog even afwachten.

Zalando weet er van, en zij betreuren het. Maar omdat de vordering dus is opgekocht kunnen ze niks meer doen.
Ze kunnen best wat doen natuurlijk:
Ze kunnenn de deurwaarder zeggen dat als hij/zij de verkeerde dagvaardt, ze nooit meer zaken ermee doen omdat ze niet aan fraude meewerken.

Ze kunnen ook de vordering terugkopen, ze kunnen namens de schuldenaar betalen. (al zou ik begrijpen dat ze dat niet willen natuurlijk).

Maar goed, anderen hebben al gezegd welke stappen u nemen kunt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mina81 schreef:
20-02-2019 15:19
Dus ben jij persoonlijk gedagvaard en moet je iets.

Ik zou van de eisende partij een brief vragen waarin staat dat jij niet diegene bent en dan heb je je bewijs. Dan zal de rechter oordelen dat jij niet hoeft te betalen en opgelost.

Heb je je rechtsbijstand al gebeld?
Ondertussen gedaan ja. Alles aan hen door gemaild. Ze gaan me helpen met verweer voeren. Want dat is voor nu het enige wat we kunnen doen als de deurwaarder niet meewerkt. Heb er ondertussen wel vertrouwen in dat het goed komt. Maar blijf het zonde van mijn tijd en geld vinden. Klacht bij de kamer kost geld, mijn tijd is uiteindelijk ook geld. Had mijn tijd en moeite graag in iets anders gestoken.
Alle reacties Link kopieren
TO, begin januari kreeg ik een bestelbevestiging van Zalando dat ik voor ruim 500 euro besteld had, met mijn account, mijn naam maar een ander adres.
Ik heb toen gelijk contact opgenomen met Zalando, zij hebben de bestelling geannuleerd en mijn account geblokkeerd. Daarnaast hebben ze me verzocht aangifte te doen, wat ik heb gedaan.
Na 2 dagen kreeg ik een mail van Zalando dat mijn account gehackt zou zijn, excuses en dat er niks op mij verhaald zou worden.

Dat het bij jou nu ook om Zalando gaat is wel apart, je zou bijna denken dat zij een lek in hun beveiliging hebben.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
20-02-2019 15:38
Ondertussen gedaan ja. Alles aan hen door gemaild. Ze gaan me helpen met verweer voeren. Want dat is voor nu het enige wat we kunnen doen als de deurwaarder niet meewerkt. Heb er ondertussen wel vertrouwen in dat het goed komt. Maar blijf het zonde van mijn tijd en geld vinden. Klacht bij de kamer kost geld, mijn tijd is uiteindelijk ook geld. Had mijn tijd en moeite graag in iets anders gestoken.
Goed gedaan! En het komt ook goed maar dit is helaas hoe het werkt. Laat de rechtsbijstand het lekker oplossen, dan ben jij ervan af.

Wel dom van de eisende partij om de procedure niet in te trekken, zij zullen nu de proceskosten moeten betalen....
felice71 schreef:
20-02-2019 15:40
TO, begin januari kreeg ik een bestelbevestiging van Zalando dat ik voor ruim 500 euro besteld had, met mijn account, mijn naam maar een ander adres.
Ik heb toen gelijk contact opgenomen met Zalando, zij hebben de bestelling geannuleerd en mijn account geblokkeerd. Daarnaast hebben ze me verzocht aangifte te doen, wat ik heb gedaan.
Na 2 dagen kreeg ik een mail van Zalando dat mijn account gehackt zou zijn, excuses en dat er niks op mij verhaald zou worden.

Dat het bij jou nu ook om Zalando gaat is wel apart, je zou bijna denken dat zij een lek in hun beveiliging hebben.
Maar er is niet met mijn account besteld. Er is een account aangemaakt met mijn voornaam + meisjesnaam op een voor mij onbekend adres, wel in dezelfde stad als waar ik woon. Dus daarom dat ik er ook nooit iets eerder van heb gemerkt. Alle herinneringen en aanmaningen zijn naar een ander adres en emailadres gegaan. Pas toen het bij de deurwaarder kwam te liggen ben ik er aan gekoppeld vanwege de naam. Maar geboortedatum, adres, emailadres is allemaal anders en niet van mij.
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
20-02-2019 15:44
Maar er is niet met mijn account besteld. Er is een account aangemaakt met mijn voornaam + meisjesnaam op een voor mij onbekend adres, wel in dezelfde stad als waar ik woon. Dus daarom dat ik er ook nooit iets eerder van heb gemerkt. Alle herinneringen en aanmaningen zijn naar een ander adres en emailadres gegaan. Pas toen het bij de deurwaarder kwam te liggen ben ik er aan gekoppeld vanwege de naam. Maar geboortedatum, adres, emailadres is allemaal anders en niet van mij.
Ongelooflijk dat dit kan... en dat jij je nu in alle bochten moet gaan wringen om hier vanaf te komen. Ik vind het werkelijk schandalig!

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je hier een schadevergoeding uit kan krijgen! Het is net iets wat je soms ziet bij Kassa of Opgelicht. Das op zich misschien wel een goeie, dreigen met de media
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
20-02-2019 15:10
In de dagvaardig staat mijn geboortedatum. Die hebben gevonden in het BPR. Maar mijn gegevens komen niet overeen met de vordering, alleen mijn naam dus.
Alleen de naam komt overeen?
Dan is de dagvaarding niet goed opgesteld want deze hoort aan een aantal formele eisen te voldoen.
Als er ook bewijsstukken inzitten zoals een aanmaning of in gebreke stelling (want dat hoort erin te zitten, bewijs van welke acties ze al ondernomen hebben om je te laten betalen) dan zullen die op een ander adres staan.
En voorletters en geboortedata?
Ik zou toch ook bij Zalando nog wat stennis schoppen en ook het incassobureau een beetje bedreigen met de Kamer van Gerechtsdeurwaarders. Zij hebben een fout gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
20-02-2019 15:21
Ze kunnen best wat doen natuurlijk:
Ze kunnenn de deurwaarder zeggen dat als hij/zij de verkeerde dagvaardt, ze nooit meer zaken ermee doen omdat ze niet aan fraude meewerken.

Ze kunnen ook de vordering terugkopen, ze kunnen namens de schuldenaar betalen. (al zou ik begrijpen dat ze dat niet willen natuurlijk).

Maar goed, anderen hebben al gezegd welke stappen u nemen kunt.
Jazeker kunnen ze wat doen, ze zijn tenslotte opdrachtgever.
En TO is dus niet gedagvaard, de werkelijke besteller is gedagvaard maar het adres is aan TO gekoppeld.
De dagvaarding is dus ook nog eens aan de verkeerde persoon uitgereikt.

Ik had hem al niet eens aangenomen, want je bent die persoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat de deurwaarder gewoon een foutje heeft gemaakt, niks menselijks is een deurwaarder vreemd.

Schandalig te noemen vind ik een beetje ver gaan, het is een menselijke fout. Tuurlijk had het niet mogen gebeuren maar dat mag in mijn en ieders werk ook niet en toch gebeurt het weleens.. Een excuus is op zn plek dat wel.

Schadevergoeding kun je vergeten, ook een rechter zal dit aanmerken als een menselijk foutje. Balen van je tijd maar zie het in perspectief, niemand is perfect.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven