Contact

20-02-2019 22:09 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.
Ik ben een jongeman, 28 jaar.

Misschien een rare vraag of gewoon een gevoel van ongemakkelijkheid of schaamte.

Hoe benader je iemand?

Ik kom uit een relatie die kort en hevig was.
Je kent het wel als alles perfect is.
Het is nu drie jaar geleden en ik heb wel behoefte aan contact.
Ik heb in mijn vorige relatie al mijn vrienden en contacten via sport en dergelijke opgegeven.

Nou ben ik altijd een kat uit de boom kijk type geweest. Maar was ik ook niet te bang om alleen het café in te gaan of een gesprek aan te knopen als de interesse wederzijds was. Kortom altijd wel een verlegen persoon geweest.

Na dat ik 2,5 jaar geleden een eigen huis kreeg en de twee jaren erna vooral bezig was met het aflossen van schulden ben ik wel klaar voor wat contact. Ik ben de laatste periode in cafés en chatrooms geweest en ik kom er niet meer uit. Zowel in het café als anoniem loop ik vast, terwijl de chatroom volledig anoniem is komt bij mij de gedachten op of het wel het goede antwoord is wat ik geef en meng ik me niet ik gesprekken van anderen.

De hamvraag is niet waar ik mensen kan ontmoeten om een normaal en fatsoenlijk gesprek kan voeren of een gezellige tijd kan hebben. Maar hoe ik ervoor kan zorgen dat de aandacht bij het gesprek blijft.
Mensen denken bij het zien van jouw topic: contactadvertentie.

Als je geïnteresseerd bent in iemand dan stel je vragen, wanneer de interesse wederkerig is zullen er ook wedervragen volgen. Wanneer er raakvlakken zijn kan daar een contact uit ontstaan. Bij openheid ontstaat er diepgang in dat contact.
Hoe kwam je aan contacten voor je relatie? Ga weer sporten, bel oude vrienden
Je doet teveel je best in gesprekken.
Daardoor zit je teveel na te denken. Zit je teveel in je hoofd.
Dat maakt dat de spontaniteit eraf gaat.

Probeer een luchtigere insteek te hebben zonder er teveel van te verwachten.
Zonder teveel te verwachten van het eindresultaat.

Om een situatie te schetsen waarin je meer ontvankelijk bent:
Ga voordat je naar een cafe gaat eerst sporten. Ga bijv 10 km rennen.
Daarna douchen en gelijk daarna de kroeg in of op de chatroom.
Je zult je anders voelen, meer open. Dat is een beetje wat je wil krijgen.
Er zal waarschijnlijk meer ‘flow’ in je gesprek zitten.
Het gesprek zal makkelijker verlopen.
Dat ligt er ook aan waar je woont.
Zelf ben ik een 'midden Nederlander' maar omdat ik een aantal jaar in het zuiden van NL heb gewoond ervaar ik 'de gemiddelde Nederlander' als erg gesloten en op zich zelf.
In het Zuiden des lands gaat het allemaal wat eenvoudiger, sneller contact en betere mentaliteit.

Wat mij opviel toen ik daar woonde is dat je zelfs bij de bakker een spontaan gesprek kon hebben. dat hoef je hier echt niet te proberen. Wat een chagrijnige bende hier zeg..

Misschien is jou ervaring heel anders, maar wilde het toch even met je delen😉
Vroeger kwam ik via via in contact zoals het eigenlijk gebruikelijk is. Verjaardag en feestjes met maten van de voetbalclub en via het uitgaan.

Nu ben ik dus een tijdje terug verhuist van de stad naar een dorp een eindje verder op. Alles achter gelaten wat ook wel een bewuste keuze was. Alleen merk ik dat altijd alleen zijn zonder zo nu en dan een normaal gesprek met wie dan uit buiten je eigen kring als familie en werk niet altijd leuk is laten we maar zeggen.
En daarbuiten wilt het dus echt lukken en komt een gesprek als die er al is snel op een dood punt. Nu ben ik ook niet meer de meest zelfverzekerdste persoon en trek ik het voor mijn gevoel dus erg aan op me zelf.

@polderbewoner ik kom ook uit het midden van het land en het klopt ook wel denk ik wat je zegt. Zelf ben ik ook erg gesloten maar sta ik wel open voor een gesprek. Alleen het lijkt ook wel dat iedereen altijd iets verwacht. Ik heb wel eens in een bos tijdens een wandeling een random persoon gevraagd of we samen een stukje konden lopen en gewoon wat te kletsen. De blik die je krijgt zegt genoeg.

Misschien doe ik het zelf wel helemaal verkeerd en pak ik het op de verkeerde manier aan op de verkeerde locaties.
Lockert schreef:
21-02-2019 09:44
Ik heb wel eens in een bos tijdens een wandeling een random persoon gevraagd of we samen een stukje konden lopen en gewoon wat te kletsen. De blik die je krijgt zegt genoeg.

Misschien doe ik het zelf wel helemaal verkeerd en pak ik het op de verkeerde manier aan op de verkeerde locaties.

Het bos is inderdaad niet de beste plaats om iemand te vragen of jullie samen een stukje kunnen lopen.
Het zal al snel als onveilig worden ervaren
En de persoon kan zich erg kwetsbaar voelen
Lockert schreef:
21-02-2019 09:44
Vroeger kwam ik via via in contact zoals het eigenlijk gebruikelijk is. Verjaardag en feestjes met maten van de voetbalclub en via het uitgaan.

Nu ben ik dus een tijdje terug verhuist van de stad naar een dorp een eindje verder op. Alles achter gelaten wat ook wel een bewuste keuze was. Alleen merk ik dat altijd alleen zijn zonder zo nu en dan een normaal gesprek met wie dan uit buiten je eigen kring als familie en werk niet altijd leuk is laten we maar zeggen.
En daarbuiten wilt het dus echt lukken en komt een gesprek als die er al is snel op een dood punt. Nu ben ik ook niet meer de meest zelfverzekerdste persoon en trek ik het voor mijn gevoel dus erg aan op me zelf.

@polderbewoner ik kom ook uit het midden van het land en het klopt ook wel denk ik wat je zegt. Zelf ben ik ook erg gesloten maar sta ik wel open voor een gesprek. Alleen het lijkt ook wel dat iedereen altijd iets verwacht. Ik heb wel eens in een bos tijdens een wandeling een random persoon gevraagd of we samen een stukje konden lopen en gewoon wat te kletsen. De blik die je krijgt zegt genoeg.

Ik zou ook nooit en te nimmer met een man die ik niet ken, meegaan wandelen in een bos (ook niet in de stad trouwens) als hij vraagt of we samen kunnen wandelen en kletsen. Geen zin om slachtoffer van verkrachting, aanranding, beroving, bedreiging o.d. te worden en ik zou je goede intenties dus ook maar niet voor 0,01% vertrouwen. En dan ben ik nog wel iemand die veel alleen in het bos loopt en zich daar altijd veilig voelt. Daarbij kom ik in het bos voor mijn rust, dus ook als ik iemand vertrouw, heb ik geen zin in iemand die meeloopt en steeds zijn mond opentrekt als ik bijvoorbeeld naar de stilte of de vogels wil luisteren.
Als je wilt wandelen en praten in het bos en nieuwe mensen ontmoeten, sluit je dan bijvoorbeeld aan bij een wandelclub.
Verbinder schreef:
22-02-2019 03:38
Het bos is inderdaad niet de beste plaats om iemand te vragen of jullie samen een stukje kunnen lopen.
Het zal al snel als onveilig worden ervaren
Precies dit. Zo zou ik het ook zeker niet aanpakken. Probeer het niet geforceerd te doen. Je kunt nog zo graag iemand leren kennen, maar je zult echt bij het nulpunt moeten beginnen. Ik ben het met je eens hoor dat contact maken in de hedendaagse maatschappij erg moeizaam is, maar je kunt, hoe je er ook je best voor doet, situaties niet forceren.
Maak hele kleine stapjes. Vraag je collega's eens wat ze van 't weekend gedaan hebben, toon wat oprechte interesse, dan gaat het echt wel goed komen.

Persoonlijk liep ik ook vast in het maken van contacten. Inmiddels heb ik er aardig wat. Ik schrijf namelijk met mensen, heel' old-school ' via de post.
Zo leer je elkaar echt kennen, en ook heel persoonlijk.
Ik heb er zelfs mijn vrouw ontmoet en heb momenteel een hand vol leuke contacten opgedaan.
Echt waar, er ging een wereld voor mij open, letterlijk, want mijn post gaat ook de landsgrenzen over😊😉
Je gaat toch geen wildvreemde mensen vragen met je te gaan wandelen? Dat is doodeng voor die ander! Daarbij denk je dan alleen maar aan jezelf en wat fijn is voor jou, jij wilt gezelschap en met iemand wandelen, maar de ander wil misschien graag alleen een stukje lopen.

Dat is níet de manier om met mensen in contact te komen! Random mensen aanspreken terwijl jij in je eentje bent kan echt heel naar overkomen, of dat nu in het bos of in de kroeg is.

Ga bij een sportclub, zoek een hobby en ga bij een vereniging. En dan niet fitness bij de fit for free, daar is iedereen met zichzelf bezig. Neem een hond en ga op cursus, ga hardlopen in groepsverband, ga een teamsport doen of bij de schaakclub, kijk of ze ergens vrijwilligers nodig hebben, ga bardiensten draaien bij de voetbalclub/hardloopclub/jeu de boulesclub en word daar lid.

Bel oude vrienden die in de buurt wonen of ga een cursus volgen. Zo kom je vanzelf in contact met mensen. Maar ga dan niet in het tweede contact opeens dingen voorstellen. Ga eerst leuk samen dingen doen en dan na een half jaar ofzo zijn er misschien wat contacten ontstaan. Dan kun je best eens voorstellen om bijv naar een activiteit te gaan die met je hobby te maken heeft of een wandeling te gaan maken. Zoek mensen op die de dingen leuk vinden die jij ook leuk vindt
Dat je zelf niet kan bedenken, dat in een bos vragen aan een vreemde of je mee mag lopen, iets is wat mensen raar of eng vinden, zegt al veel.

Je hebt volgens mij geen idee hoe sociale verhoudingen in elkaar zitten. Wat wel en niet kan/fijn of leuk is. Of wat juist niet.

Ik zou daar hulp voor vragen.
"Ik heb tijdens mijn perfecte relatie al mijn vrienden en contacten opgegeven."
Ten eerste; Je relatie was niet perfect, want het ging uit. Ten tweede: In een goede relatie behoud je juist je contacten, want dan bestaat er een balans.

Daarnaast stap je op willekeurige mensen af in de bossen om te vragen om contact.

Misschien is een SoVa cursus voor volwassenen een goed startpunt?
hoe staat het met je inlevingsvermogen?
ik heb niet het idee dat je goed bent in inschatten wat de ander prettig vindt...
ik lees nergens dat je oefent met vragen stellen

tijd om je hersenen te gaan gebruiken, creëer voelsprieten, word opmerkzaam
en daar mag je hulp bij inschakelen hoor
Lorem Ipsum
In het bos? Hahaha engerd.
HaPu schreef:
22-02-2019 10:20
"Ik heb tijdens mijn perfecte relatie al mijn vrienden en contacten opgegeven."
Ten eerste; Je relatie was niet perfect, want het ging uit. Ten tweede: In een goede relatie behoud je juist je contacten, want dan bestaat er een balans.

Daarnaast stap je op willekeurige mensen af in de bossen om te vragen om contact.

Misschien is een SoVa cursus voor volwassenen een goed startpunt?
Dit! Vraag hulp om je sociale vaardigheden te verbeteren. Als je mij in het bos zou vragen om een stuk met je mee te lopen om te kletsen zou ik ook maken dat ik weg kwam. Het lijkt erop dat je niet aanvoelt wat/wel niet sociaal wenselijk is. En hier kun je hulp bij krijgen. Succes!
@meerdere. Volgens mij staat er nergens dat ik e perfecte relatie had. Anders was ik nog wel met haar.

Dat in het bos komt meer door de tijd dat ik nog hard kon lopen en toen ook in aanspraak kwam met andere lopers.
Zo doende dacht ik dat dat ik het bos het zelfde zou zijn, je bent daar voor de omgeving en rust.
Ben geen creap die wacht tot er iemand langskomt ofzo.

@Polderbewoner
Zou je me kennis willen laten maken met die kant van het schrijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven