Multiculturele relatie

20-03-2009 15:48 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met veel interesse een aantal topics gelezen hier maar ook vastgesteld dat er weinig actuele posts zijn over dit onderwerp. vandaar dat ik een nieuw topic open.

OK, ik zal even kort vertellen waar mijn interesse vandaan komt en wellicht hebben jullie nog handige tips voor me of kunnen jullie me jullie ervaringen vertellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie van een antal oude forum leden zoals bv Boubaah.

Ik heb bij een bezoek aan een vriendin 700 km verderop 2 maanden geleden mijn vriend ontmoet. Hij komt uit Soedan en is moslim.

Ik daarentegen Nl, niet gelovig en daarnaast zeer open minded (dacht ik..).

Regelmatig hebben we discussies over geloof, religie, al die regels van de Islam maar we zijn daarnaast stapelverliefd. Jullie raden het al, ik twijfel enorm of onze relatie wel stand gaat houden als we nu al zoveel discussies hebben. Ik kan nl moeilijk leven met het feit dat hij zijn leven leidt aan de hand van de regels ipv zijn gezond verstand (wat ik gewend ben). vandaar mijn interesse hoe het nu met jullie gaat en naar jullie ervaringen. Vooral met gelovige moslim-mannen uit Soedan of andere landen in Afrika

ben benieuwd!!

groetjes, Connect
quote:Connect schreef op 23 maart 2009 @ 15:35:

Hij is engineer, werkt bij een internationaal bedrijf, bereisd, belezen, opgegroeid in de hoofdstad Khartoum, staat niet achter de regering daar en familie is ook hoog opgeleid. Zijn zeker belangrijke dingen ja. Hij heeft ook homovrienden en als ik scheld moet hij daar eerder om lachen dam dat hij dat verwerpt.

Ik vind aanpassing ook niet onderwerping Elninjoo, ik vind jou echt te kort door de bocht redeneren.. Heb je zelf al een een lange relatie gehad? ook bij westerse mannen moet je vaak flink wat water bij de wijn doen en je aanpassen.

Mijn vriend kan bijna niet strenger worden lijkt me, eet nooit varken, drinkt geen druppel, bidt en gaat vrijdags naar de moskee. Ik vind het trouwens geen probleem dat hij in een god gelooft, ik zie mensen die dat doen niet als onzinnig. Wel als dat in de weg gaat staan van andere zaken, verplichtingen oplevert. ik geloof zelf ook iets (al is dat meer van spirituele aard). Het gaat mij om de verplichting van het volgen van regels. Het concept dat je "een slechte moslim" bent als je de 5 zuilen niet respecteert..

Volgens mij ben je er wel uit voor jezelf als ik deze post zo lees! Veel plezier samen!!!

Wat betreft aanpassen: ik heb een vriendin die sinds ze een vriend heeft (al jaaaaren) bijna nooit meer mee uitgaat, hij houdt niet zo van uitgaan en heeft ook geen vaste vriendenclub. Wij zijn met alleen meiden, en het is niet zo dat hij haar verbiedt uit te gaan of iets dergelijks, maar ik denk dat voor haar de lol er wel behoorlijk af gaat als ze weet dat hij zich thuis zit te vervelen als zij weg is. Daarom gaat ze niet meer elke week. Zo ken ik wel meer voorbeelden, bijvoorbeeld die jongen die niet meer binnen rookt omdat zijn vriendin daar een hekel aan heeft, die jongen die sinds hij samenwoont niet meer elke zondag van 11 tot 11 in de voetbalkantine hangt, of die jongen die zijn kleren ging strijken toen hij de aandacht van dat éne leuke meisje wilde trekken. Allemaal hollanders.

Ik denk dat als je met een buitenlander bent je súper gespitst bent op je grenzen bewaren omdat je juist dit soort reacties krijgt. Toen ik net samen was met mijn vriend was ik ont-zet-tend pinnig, alles maakte ik zelf wel uit en hij moest voorál niet denken míj wat te kunnen vertellen, etc. etc. Zo had ik me nooit gedragen bij een Nederlands vriendje (want dan was dat voor mij vanzelfsprekend). Blijkt dat voor mijn vriend het ook vanzelfsprekend was, en überhaupt in zijn cultuur vrouwen zich niet zoveel laten vertellen door mannen en andersom, maar hey, ik kreeg vooral reacties als de reacties hier.
quote:meldmisdaadanoniem schreef op 23 maart 2009 @ 23:43:

nog zoiets: ik heb van huis uit bijna nooit varkensvlees gegeten, maar sinds ik met een moslim ga, let iedereen ineens op of ik een plakje ham pak!

Ja en als je tussen de dertig en de 33 bent, een relatie hebt en een huis, kijkt iedereen of je wel of niet een wijntje neemt want goh ben je zwanger?

Wat is dat toch met vrouwen die een relatie met een allochtoon hebben? Ze zijn vaak zo veel meer gespitst op dit soort dingen dan de allochtone partner zelf.
Waar ligt die grens dan bij wat 'normale aanpassing' is en wat onderdanig is? Als ik alleen slaap in mijn appartement van 20m2 doe ik 's ochtends lekker rustig, ik ben nogal langzaam 's ochtends, douche uitgebreid, zet koffie, maak lawaai. Als ik met mijn vriend slaap en hij hoeft nog niet op, doe ik dat allemaal niet. Dan leg ik mijn kleren vantevoren klaar in de woonkamer, sta ik op, was mezelf en kleed me aan in de woonkamer. Onderdanig...of niet?? Waar houdt dat dan op....?

En hoe zelfstandig kan je zijn in een goeie relatie...? Ik was in shock toen ik na een jaartje midden amerika terugkwam en mijn vriendinnen tegen vriendjes hoorde zeggen 'joh, als jij je er eens niet mee bemoeit, met je hoofd'. Dat soort dingen zou mijn vriend niet pikken (en ik ook niet zeggen, maarja, kip en ei he, als ik een lamlul als vriend had zou ik hem waarschijnlijk wel compleet ondersneeuwen). Ben ik nou minder mezelf??

Ik heb er in mijn eigen relatie niet echt problemen mee hoor, maar dit zijn wel interessante dingen, als ik er over na ga zitten denken.

En nog wat, ik leerde mijn vriend kennen toen ik 18 was, en ben nu 24, en vind mezelf aardig wat veranderd in die tijd. Komt dat dan door hem, of komt dat doordat je überhaupt verandert op deze leeftijd? En als hij me dan beïnvloed heeft, is dat dan slecht?
quote:newstylista schreef op 23 maart 2009 @ 23:54:

Als mijn Nederlandse man het niet leuk vindt dat ik in een trainingspak naast hem ga lopen en ik mij daarom omkleed om hem een plezier te doen, is het helemaal niet raar

ik ben het eens met fleur, ik vind dit ook raar! mijn man zou dan pech hebben (als ik een goede man zou hebben zou hij het niet eens in zijn hoofd halen omdat van mij te verlangen)

Ja wat ik al aan Fleur vroeg. Raar is het misschien, maar vinden jullie dat ook onderdanig? Als Mother schrijft dat ze geen varkensvlees in huis haalt of geen/weing alcohol drinkt wordt ze onderdanig genoemd, maar die vrouw die dus dat trainingspak uittrekt voor haar man (misschien ook een slecht voorbeeld, maar goed) is dus "alleen wat raar"...... DAT vind ik dus heel raar!! Die zou dan even onderdaning moeten zijn. OF Mother in ieder geval niet onderdaning maar raar......

Trouwens als mijn man aan mij zou vragen of ik wat anders aan zou terkken als dat trainingspak zou ik het zonder problemen doen, maar dat is een ander verhaal. Als mijn man zonder gel naar buiten wil gaan (MET mij) vraag ik ook of ie niet wat vergeten is en hij doet dan gewoon gel in..... Dit vind ik eigenlijk helemaal niet raar of onderdanig, maar gewoon gewoon....... Nou ja misschien ben IK wel raar of onderdaning. Mijn man zeker niet, want die is Moslim!!!

Wat een discussie..........

Sunny!! Krijg je al een punthoofd????

@AIVD: Ook al hier:) Hahahahaahaha, of ben je bezig met research?
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 00:02:

[...]

Wat is dat toch met vrouwen die een relatie met een allochtoon hebben? Ze zijn vaak zo veel meer gespitst op dit soort dingen dan de allochtone partner zelf.

Ik weet niet of het hier wat mee te maken heeft, maar in mijn eigen ervaring ging het ongeveer zo:

Ik ben sneeuwwitje, groei op in een kleine provincieplaats, heb wel allochtone vrienden en kennissen en klasgenoten etc. maar kom ook vaak genoeg op feestjes enzo waar iedereen wit is. Alles koek en ei. En toen kreeg ik een zwarte (lichtbruine) vriend, en kreeg ik opeens rare opmerkingen. Of misschien waren die er altijd al maar raakten ze me eerder niet zo. Mijn moeder trekt al zolang ik me kan herinneren iedereen recht die dingen zegt in de trant van 'je mag niet discrimineren, maar....', maar hoewel ik het altijd wel vrij debiel over vond komen als mensen zulke dingen zeiden, werd het voorheen nooit persoonlijk.

En dan waren er mensen die ik al jaaaaaaren kende, bij wie ik opeens het gevoel had harde keuzes te moeten maken. De kapper die allerlei impertinente vragen stelde, de vriend van die vriendin die foute grappen maakte, de buurvrouw van mijn tante die als een wilders-idolaat zat af te geven op alles wat niet eigen was, etc. Behoorlijk schokkend vond ik, en behoorlijk wat normaal gewoon neutrale of leuke dingen zoals feestjes, verjaardagen, sporten, thee drinken met vriendinnen, kapper, bakker, etc. werden opeens verpest. En niet doordat ík zo bezig was met dat ik 'opeens' een donkere vriend had, maar wel doordat ik racistische en discriminerende opmerkingen opeens véél pijnlijker vond en véél minder trok dan eerder.

En mijn vriend heeft daar geen last van, want natuurlijk maakt niemand zulke opmerkingen tegen een neger
En hij verstaat ook geen Nederlands, dat scheelt
Maar ik heb ook het idee dat allochtonen zélf op veel minder slakken zout leggen. Dat de partners van... dingen ook sneller als discriminatie zien....
Dat weet ik niet zo goed.

Van mezelf denk ik dat ik vrij relaxt ben en echt niet alles als discriminatie zie, mijn vriend is zo ook niet, eigenlijk heb ik maar twee dingen meegemaakt waarbij ik echt dacht dat huidskleur de oorzaak was (één met blanke mensen en één met negers).

Allerlei grapjes over afkomst kan ik best hebben en ik ben hier zelf ook buitenlander en er worden dus ook vaak grappen gemaakt over mij. Wat ik wel heel vervelend vond is bv. de vriendin die vertelde over een documentaire uit Afrika met een sportstadion vol toeschouwers: allemaal negers, toch best wel eng. Of idd. die vriend van vriendin die denk ik 30 grappen maakte op één avond over negers: als vriendinnen en ik kletsten over 'wat een leuke dj' zei hij bv. Oh Margaretha, heb jij die gezien dan, was hij zwart dan (ik heb dus één keer in mijn leven een donkere vriend gehad: deze), als een donkere jongen op me afkwam in een discotheek 'Ja margaretha trekt negers aan he', etcetera etcetera etcetera. Allemaal van die net niet dingen, waarvan als je er wat van zegt waarschijnlijk wordt gedaan of jíj de gek bent en je aanstelt want natuurlijk is niets zo bedoeld. De kapper met wie elke vrouw in de zaak kletst over vriendjes en familie, maar (natuurlijk!) niet teveel op privédetails ingaat die nadat ik enthousiast zat te vertellen dat mijn vriendje binnenkort op vakantie kwam, opeens vroeg En wie betaalt dat eigenlijk allemaal?

Dat soort dingen.

Ik heb gelukkig niet echt vaak discriminatie meegemaakt, maar het valt me wel op hoeveel mensen zulke lullige idiote dingen zeggen. Die eigenlijk in de kern wel vrij discriminerend zijn.
Maar toen mijn hospita niet wilde dat mijn vriend doordeweeks langskwam omdat zij zich dan niet gemakkelijk voelde heb ik geen moment gedacht dat dat kwam omdat hij zwart is, en toen mijn vriend net in Nederland was vond hij het heerlijk dat mensen niet naast hem gingen zitten in de trein, terwijl een Afrikaanse jongen die ik kende dat een teken van racisme vond (maar die wist niet hoe het is blank te zijn en dat dan ook niemand naast je gaat zitten).

Het is ook hoe je er zelf in staat denk ik. En natuurlijk je gevoel erbij, soms kan je er de vinger neit precies op leggen.

Ik zie dat ik veel woorden nodig heb. Maar al met al denk ik toch dat het neerkomt op wat ik eerder zei. Waarschijnlijk doordat het je 'opeens' opvalt hoeveel negatieve dingen er gezegd worden over buitenlanders (/moslims / homos) wanneer er 'opeens' in je heel directe omgeving een buitenlander komt die je na staat, ben je er meer op gespitst.
Maar kijk eens of er hetzelfde gebeurt als je broer uit de kast komt, of dat je dan ook opeens veel meer gespitst bent op alle lullige dingen die over homos gezegd worden (ik denk het wel)
Wat een discussies hier.. Ik heb niet alles goed doorgelezen, even globaal wel, maar gaat het erover dat vrouwen met een moslimman onderdrukt worden?
@ Fleurtje: Ja voor een NL man is dat idd moeilijker. Maar dan komen die familie drama's weer om de hoek kijken, je hele gezien uitroeien omdat je het als ex-man niet eens bent met ex-vrouws nieuwe liefde. Of gewoon omdat hij het niet kan verkroppen dat ze uit elkaar zijn.

Kijk dit zijn extreme gevallen, en het is ook niet goed dat die extreme gevallen nu opgenoemd worden. Maar niet alle moslims zijn slecht, en niet alle moslims zien man en vrouw als ongelijken en niet alle moslims vinden dat vrouwen geen recht hebben op een eigen mening.

Als Connect hier een topic had geopend over een NL man of laat ik het zo zeggen: een man die GEEN moslim is, dan had ze hele andere reacties gehad. Ik praat hier niets goed, maar ik kan er slecht tegen als er meteen allerlei vooroordelen uit de kast worden getrokken.

@ Zamirah: Ja dat mag je inderdaad, iedereen heeft een eigen mening en beargumentatie door hetgeen wat zij in het verleden hebben meegemaakt.

Ik heb eigenlijk in mijn omgeving nou eigenlijk nog niet meegemaakt dat mijn lief gediscrimineerd werd. Wel werd er gezegd: Pas je wel op dat je jezelf niet verliest. Mijn vader schept voor de rest op over zijn schoonzoon. In vergelijking is hij veel beter dan mijn vorige NL partners voor mij, en niet alleen voor mij ook qua studie en ontwikkeling etc. Maar goed ik dwaal weer af...
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 08:59:

Wat een discussies hier.. Ik heb niet alles goed doorgelezen, even globaal wel, maar gaat het erover dat vrouwen met een moslimman onderdrukt worden?Nou de discussie gaat nu vooral erover dat sommigen hier de NL vrouw onderdanig vinden als zij het varkensvlees in bijzijn van man laten liggen...Of alleen maar halalvlees kopen bij de slager (doet mijn vader ook! Maar dan omdat het een stuk goedkoper is).
Dat niet alle Moslim-mannen slecht zijn, daar sluit ik me bij aan Sunshine-s. Ik heb zelf een relatie met een Moslim.

Wel kan ik zeggen dat ik het niet altijd makkelijk vind om een relatie met hem te hebben en dat komt puur door hoe hij is opgevoed. Van huis uit is hij gewend dat hij niets hoefde te doen, zijn moeder en zusjes deden alles voor hem. Dit maakt dat hij dit van mij ook verwacht. Hij heeft ook nog nooit alleen op zichzelf gewoond. De eerste tijd, verblind door liefde deed ik dit ook allemaal zonder moeite. Na verloop van tijd ben ik gaan aangeven dat hij ook zijn handjes wel eens kan laten wapperen. Dat zijn moeder alles deed, prima! Maar zij werkte dan ook niet. Ik werk zelf full-time, dus hoezo moet alles thuis ook nog eens op mijn bordje komen?? Dit heeft me veel discussies gekost en ook veel tijd omdat hij simpelweg ECHT NIET weet hoe alles moet. Hij kan letterlijk geen knakworst opwarmen. Weet dus ook niet dat de bereiding op het etiket beschreven staat. Tja, als alles je 28 jaar lang uit handen is genomen, ben je wat dat gedeelte betreft nog net een klein kind.

Verder wordt ik absoluut niet onderdrukt. Kan alles dragen wat ik wil, ga nog gewoon uit (al vind ie dit niet altijd leuk), weekendjes weg met vriendinnen etc etc.

Om aan te sluiten bij anderen die hierboven geschreven hebben: ook mijn verhaal zou ook een Nederlandse man kunnen betreffen.....
quote:Sunshine_S schreef op 24 maart 2009 @ 09:06:

[...]

Nou de discussie gaat nu vooral erover dat sommigen hier de NL vrouw onderdanig vinden als zij het varkensvlees in bijzijn van man laten liggen...Of alleen maar halalvlees kopen bij de slager (doet mijn vader ook! Maar dan omdat het een stuk goedkoper is).

Oh dan wordt ik ook onderdrukt!!!

Ik koop alleen maar halalvlees, wij eten geen varkensvlees (deed ik al niet en vind het uiterst irritant dat dit wel van collega's geaccepteerd wordt die een nederlandse man hebben, bij mij kijken ze me meteen raar aan). Er wordt bij ons ook geen alcohol gedronken. Ik zoop me vroeger tien slagen in de rondte en liep dan in mijn uppie strompelend naar huis (als ik de verkeerde was tegen gekomen...pfff). Ben blij dat ik nu niet meer drink. Ook zoiets: eerst vindt mijn hele familie en omgeving dat ik tijdens het stappen niet zoveel moet drinken omdat het slecht en gevaarlijk is. Nu drink ik niet meer (gezond en veilig) en nu vinden ze het maar raar dat ik niet meer drink en willen ze het bij wijze van bijna injecteren!!!

Ik voel me ZO onderdrukt: door mijn familie en omgeving.......!
zo is dat
Ik weet niet of je overdrijft. Ik zou ook niet staan te springen als mijn dochter zou vertellen dat ze een Marokkaanse vriend heeft.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 09:21:

Ik weet niet of je overdrijft. Ik zou ook niet staan te springen als mijn dochter zou vertellen dat ze een Marokkaanse vriend heeft.En als ze vertelt dat ze een nederlandse vriend heeft (waarvan je niet weet dat hij haar slaat?)
Ik snap dat hele onderdrukte niet zo.

Wij kiezen er toch voor om bv geen varkensvlees in huis te halen of niet soms.

Een relatie is geven en nemen en varkensvlees boeit me nou niet echt, dat is nou niet iets waarvan ik zeg, ik moet op mijn grenzen letten.

Ja, als ik uit ga, vindt hij niet leuk, maar ik ad een NLs vriendje, die wilde en eiste dat ik niet alleen uit ging(was dus kort mijn vriendje), dus het is zo persoongebonden.

Wat zijn jouw grenzen, wanneer ben je onderdrukt?

Als je er zelf voor kiest geen varkensvlees te eten en geen alcohol te drinken ben je dan onderdrukt, ondanks dat jij er zelf voor kiest, nee dus.
echt
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 09:26:

[...]

En als ze vertelt dat ze een nederlandse vriend heeft (waarvan je niet weet dat hij haar slaat?)Tsja, dat vind ik dan toch anders. Hoe krom het ook is. Van dat vriendje weet ik dat dus niet. Op het moment dat ik dat wél zou weten, wordt het dus een ander verhaal.
En Fleur, misschien zijn wij wel gespits op discriminatie maar dat is meer omdat ik niet wil dat mijn kinderen op het feit dat ze een Turkse vader hebben, aangesproken worden met vragen als:

moet je moeder een hoofddoek? etc...

Ik kan je wel honderden voorbeelden noemen van ons leven wat gewoon echt niet kan.

Trouwens, die opmerkingen ed, kwamen voor 11 sept niet voor.
Mijn hele familie was tegen mijn relatie. Heb ruzies gehad met mijn vader, mijn vader is als een bezetene naar mijn huis gekomen om mijn nieuwe vriend te zien. Het heeft een jaar lang ruzies tussen mijn familie en mij teweeg gebracht. Ik heb mijn vriend en mij een jaar lang moeten verdedigen. Verdriet, tranen, onmacht, onrecht...ik ben er kapot van geweest. En al deze ellende is veroorzaakt door mijn nederlandse familie, niet door mijn marrokaanse vriend..

En mijn vriend: is een hard werkende, zonder accent pratende, knappe, opgeleide, niet-criminele, Marokkaanse jongen die nooit iemand iets heeft misdaan. Ik vind het verschrikkelijk dat jij net zo bent als mijn ouders Fleurtje....
Ik denk dat hoe jonger je in 'n relatie terecht komt, hoe vormbaarder je nog bent en hoe ouder, hoe meer je hecht aan je eigen identiteit en de dingen die voor jou belangrijk zijn. Dus hoe minder makkelijk je nog bereid bent je aan te passen aan 'n man en zijn nukken.
quote:meldmisdaadanoniem schreef op 24 maart 2009 @ 09:31:

ik heb niet bewust een keuze gemaakt om eens verliefd te gaan worden op een marokkaanse moslim! Dat overkomt je, en blijkt dat het een hele lieve zorgzame man is met veel bredere kijk op de wereld dan de standaard nederlandse man.

Ik was ook anti-marokkaan voordat ik met hem ging, maar kan nu zeggen dat dat inderdaad op vooroordelen gebasseerd was... en dat is niet omdat liefde blind maaktJe zegt dat je vóór hem anti-Marokkaan was. Kende je vóór hem dan geen Marokkanen, of alleen van die media en opsporing verzocht-Marokkanen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven