Voordelen auto
zaterdag 23 februari 2019 om 19:59
Ik heb geen auto meer, maar wel gehad. Ik ken dus voordelen genoeg 
Ten opzichte van de fiets:
Week/voorraad-boodschappen doen is zoveel handiger met de auto. Wanneer ik veel en zware dingen moet inslaan zoals wasmiddelen, wasverzachter, flessen/sixpacks drinken en zakken kattenbak-korrels is dat dus gewoon een paar keer op een dag heen en weer fietsen, want qua gewicht krijg ik dat echt niet allemaal in een keer mee.
Moet toch regelmatig naar de stort, ook nu. Maar kan moeilijk twee grote kastdeuren op mijn rug binden en naar de stort lopen/fietsen
. Auto lenen of iemand die meerijdt is toch vaak moeilijk te regelen (ken niet heel veel mensen met een auto, en ja natuurlijk betaal ik voor de bewezen diensten). Tot dan staan de kastdeuren nog in de weg in het washok.
Ten opzichte van OV:
Je gaat toch eerder eens op pad, lekker erop uit. Juist omdat je meer mobiel bent en er ook plekken zijn die minder makkelijk met het OV te bereiken zijn, en je gaat wanneer het jou uitkomt (geen rekening hoeven te houden met laatste trein of bus).
Lekker eigen muziek, geen last van andere mensen.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik in de binnenstad woon dus veel is dichtbij en dat is fijn. Maar ik sla sommige dingen graag in bij de Aldi, die ligt aan de andere kant van de stad. Dan is het fijn als je gewoon alles in een keer in kan laden in plaats van meerdere malen per dag heen en weer te fietsen met zware tassen aan je stuur.
En ten opzichte van de fiets en het OV ben je in beide gevallen gewoon een stuk minder afhankelijk.
Toen ik nog een auto had fietste ik trouwens ook gewoon nog heel veel. Ook kleinere boodschappen gewoon op de fiets. Maar een auto is erg handig.
Ten opzichte van de fiets:
Week/voorraad-boodschappen doen is zoveel handiger met de auto. Wanneer ik veel en zware dingen moet inslaan zoals wasmiddelen, wasverzachter, flessen/sixpacks drinken en zakken kattenbak-korrels is dat dus gewoon een paar keer op een dag heen en weer fietsen, want qua gewicht krijg ik dat echt niet allemaal in een keer mee.
Moet toch regelmatig naar de stort, ook nu. Maar kan moeilijk twee grote kastdeuren op mijn rug binden en naar de stort lopen/fietsen
Ten opzichte van OV:
Je gaat toch eerder eens op pad, lekker erop uit. Juist omdat je meer mobiel bent en er ook plekken zijn die minder makkelijk met het OV te bereiken zijn, en je gaat wanneer het jou uitkomt (geen rekening hoeven te houden met laatste trein of bus).
Lekker eigen muziek, geen last van andere mensen.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik in de binnenstad woon dus veel is dichtbij en dat is fijn. Maar ik sla sommige dingen graag in bij de Aldi, die ligt aan de andere kant van de stad. Dan is het fijn als je gewoon alles in een keer in kan laden in plaats van meerdere malen per dag heen en weer te fietsen met zware tassen aan je stuur.
En ten opzichte van de fiets en het OV ben je in beide gevallen gewoon een stuk minder afhankelijk.
Toen ik nog een auto had fietste ik trouwens ook gewoon nog heel veel. Ook kleinere boodschappen gewoon op de fiets. Maar een auto is erg handig.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 20:11
0.09% gewijzigd
zaterdag 23 februari 2019 om 20:03
En waarom ga jij daar over precies?pejeka schreef: ↑23-02-2019 18:29Een auto nemen voor langere afstanden die niet met OV of op andere wijze te behappen zijn, OK. Maar even eerlijk: hoeveel mensen gebruiken een auto voor afstanden die ze makkelijk te voet of per fiets kunnen afleggen? Kleine afstanden binnen de stad, zeg maar, even bij een vriendin langs, even naar de slager, enz. En hoeveel CO2 zou het schelen als ál die mensen hun auto voor dat soort flutafstanden laten staan en gewoon gaan lopen of fietsen, wat makkelijk kan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 23 februari 2019 om 20:04
Ja, dit alles dus. Nu ben ik ook wel auto-fan hoor. Vind dat gezellig, in de auto zitten en lekker rond cruisen bijvoorbeeld. Maar goed, dat is luxe en geen praktisch iets wat nodig is. Van deur tot deur is ook Heel Erg Fijn vind ik. Zelf kan ik naar het CS kruipen vanuit mijn huis maar niet alle bestemmingen liggen vlakbij een station of bushalte.redbulletje schreef: ↑23-02-2019 08:52Ik ken alleen maar voordelen.
Vanaf mijn 18e heb ik nooit meer gefietst.
Je komt warm en droog (of juist aircokoel als het heet is) van deur tot deur.
Je eigen ruimte, dus stilte om je heen of je favoriete muziek
Altijd beschikbaar
Niet van anderen afhankelijk
Je kunt de achterbak vol gooien met boodschappen en dus bij meerdere winkels in één shopronde langsgaan
Oh en nog even een onbenulligheid
Auto's uit alle windrichtingen hebben altijd voorrang, tot in den treure
Sta hier vaak minstens vijf minuten met de fiets te wachten bij stoplichten totdat alle auto's uit alle richtingen twee keer over zijn geweest, daarna heb je als fietser/voetganger maximaal tien seconden de tijd om zelf over te steken en daarna begint het weer van voor af aan.
Vooral irritant als je allang blij bent dat je eindelijk met je zware boodschappentassen op de fiets geïnstalleerd bent, kun je weer af- en opstappen
Vooral als ik dan in de brandende zon sta te wachten kan ik echt jaloers zijn op automobilisten met lekker de airco aan.
zaterdag 23 februari 2019 om 21:57
zaterdag 23 februari 2019 om 22:53
Ik denk toch dat die auto minder flink is.renske1975 schreef: ↑23-02-2019 14:04Als ik met het ov naar mijn werk ga kost me dat 14 euro per dag, bijna 300 euro per maand dus. Daar rijd en onderhoud ik een flinke auto van. E met die auto kom ik ook ergens anders dan op mijn werk.
Bovendien kost het me met de auto maximaal een half uur om op mijn werk te komen, met het ov minimaal een uur en dan moet ik overstappen, hopen dat de bus op de trein aansluit en een stuk lopen.
Het scheelt wel dat ik niet hoef te betalen voor parkeren.
zaterdag 23 februari 2019 om 23:10
Mijn auto is voor mij vrijheid. Ik woon in een dorp met geen eigen ov. Ik zou dan moeten fietsen naar het naastgelegen dorp en daar op de stoptrein stappen naar een groter station en dan de intercity of sneltrein pakken. Dat is dus sowieso al minimaal een half uur extra reistijd enkele reis.. daar word ik niet heel blij van.
Los daarvan hebben wij 2 kinderen. We hebben allebei een auto (man en ik) en ook dat is heel fijn want ik heb meermaals mijn kind met spoed naar het ziekenhuis moeten brengen. Dan ben je toch een stuk sneller dan wanneer je moet wachten op iemand anders of een ambulance (en de bijbehorende kosten.)
Daarnaast vind ik het gewoon praktisch. Nooit wachten op de bus of rekening houden met vertrektijden of de laatste bus/trein. En voor de deur kunnen komen, is ook heel prettig. Niet nog vanaf het station naar huis moeten lopen/fietsen.
Los daarvan hebben wij 2 kinderen. We hebben allebei een auto (man en ik) en ook dat is heel fijn want ik heb meermaals mijn kind met spoed naar het ziekenhuis moeten brengen. Dan ben je toch een stuk sneller dan wanneer je moet wachten op iemand anders of een ambulance (en de bijbehorende kosten.)
Daarnaast vind ik het gewoon praktisch. Nooit wachten op de bus of rekening houden met vertrektijden of de laatste bus/trein. En voor de deur kunnen komen, is ook heel prettig. Niet nog vanaf het station naar huis moeten lopen/fietsen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 24 februari 2019 om 01:19
Toen ik in de stad woonde had ik geen auto. Er waren uiteraard wel eens momenten dat een auto handig zou zijn geweest maar die momenten wogen niet op tegen de niet onaanzienlijke kosten van een auto. Zeker omdat mijn OV kosten niet minder zouden zijn geworden. Naar werk met de auto duurde langer dan met het OV plus een enorm gebrek aan parkeerruimte bij werk. Parkeren in de stad was enorm duur dus even de stad ingaan zou ik ook nooit met de auto gedaan hebben. Crèche en school waren op loopafstand van huis. Boodschappen liet ik bezorgen. Ik miste een auto eigenlijk nooit. Misschien een paar keer per jaar maar dat was het ook wel.
Nu wonen we in een dorp en hebben we wel een auto. School is ook op loopafstand en naar werk ga ik ook nog steeds met OV. De OV connecties zijn echter beroerder, zeker 's avonds en in het weekend. De OV verbinding met de stad is doordeweeks prima (zeker overdag) maar naar andere dorpen is het al een heel stuk minder. Dus logistiek is alles meer een uitdaging. Plus dat het station verder weg is dus dan moet je eerst met de bus naar het station. Dus nu is een auto een stuk handiger. Alsnog doe ik veel lopend want ik hou van wandelen. Maar in onze huidige woonsituatie zou ik de auto wel missen.
Nu wonen we in een dorp en hebben we wel een auto. School is ook op loopafstand en naar werk ga ik ook nog steeds met OV. De OV connecties zijn echter beroerder, zeker 's avonds en in het weekend. De OV verbinding met de stad is doordeweeks prima (zeker overdag) maar naar andere dorpen is het al een heel stuk minder. Dus logistiek is alles meer een uitdaging. Plus dat het station verder weg is dus dan moet je eerst met de bus naar het station. Dus nu is een auto een stuk handiger. Alsnog doe ik veel lopend want ik hou van wandelen. Maar in onze huidige woonsituatie zou ik de auto wel missen.
zondag 24 februari 2019 om 01:55
Tegenwoordig heeft iedereen zijn mond vol over het beperken van CO2-uitstoot en milieu. Nou, als al de mensen die de auto pakken voor kippeneindjes die makkelijk te voet of per fiets af te leggen zijn, elke dag weer de auto gewoon eens laten staan en inderdaad de fiets of de benenwagen nemen, moet je eens kijken wat dat scheelt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 24 februari 2019 om 02:04
Ja, de vrijheid om voor je deur in een vervoermiddel te stappen om vervolgens aan te sluiten in het steeds meer dichtslibbende wegennetwerk, files te overwinnen en te hopen dat je op de afgesproken tijd ook inderdaad op de plaats van bestemming bent. Ik woon in Helmond. Als ik in het centrum van Eindhoven moet zijn, kan ik de auto pakken. Dat is 20/25 minuten rijden, dan nog zoeken naar een parkeerplaats, dus al met al ben ik al gauw meer dan een half uur kwijt. Ik kan ook naar het station lopen (20 minuten) of de bus naar het station pakken (10 minuten). De trein brengt me dan vervolgens in 10 minuten in centrum Eindhoven. Ik zie de winst van de auto daar niet.
zondag 24 februari 2019 om 04:26
Ah, dus als ik niet mekker over het milieu, mag ik gewoon de auto pakken. Geruststellend.pejeka schreef: ↑24-02-2019 01:55Tegenwoordig heeft iedereen zijn mond vol over het beperken van CO2-uitstoot en milieu. Nou, als al de mensen die de auto pakken voor kippeneindjes die makkelijk te voet of per fiets af te leggen zijn, elke dag weer de auto gewoon eens laten staan en inderdaad de fiets of de benenwagen nemen, moet je eens kijken wat dat scheelt...
Maar los daarvan, je weet dat de 20 grootste zeeschepen samen meer uitstoot produceren dan alle auto’s bij elkaar, neem ik aan?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 24 februari 2019 om 04:27
En nu moet je in Woensel zijn, doe hetzelfde sommetje dan eens.pejeka schreef: ↑24-02-2019 02:04Ja, de vrijheid om voor je deur in een vervoermiddel te stappen om vervolgens aan te sluiten in het steeds meer dichtslibbende wegennetwerk, files te overwinnen en te hopen dat je op de afgesproken tijd ook inderdaad op de plaats van bestemming bent. Ik woon in Helmond. Als ik in het centrum van Eindhoven moet zijn, kan ik de auto pakken. Dat is 20/25 minuten rijden, dan nog zoeken naar een parkeerplaats, dus al met al ben ik al gauw meer dan een half uur kwijt. Ik kan ook naar het station lopen (20 minuten) of de bus naar het station pakken (10 minuten). De trein brengt me dan vervolgens in 10 minuten in centrum Eindhoven. Ik zie de winst van de auto daar niet.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 24 februari 2019 om 11:54
Ik moet regelmatig in Woensel zijn (Catharina Ziekenhuis). Toen ik voor de chemo en andere behandelingen daarheen moest, per auto (taxi), tegenwoordig ga ik met het openbaar vervoer. Met de taxi moesten we minstens 3 kwartier voordat ik er moest zijn, van huis weg, omdat je op de weg tussen Helmond en Eindhoven vaak al in langzaam rijdend verkeer terechtkwam, en dan pakte die taxi vaak een weg binnendoor, maar dan stond je nog vast of had je eindeloos veel verkeerslichten. Dus een klein uurtje was je dan al gauw onderweg.JollyRider schreef: ↑24-02-2019 04:27En nu moet je in Woensel zijn, doe hetzelfde sommetje dan eens.
Nu pak ik op het station de trein, in 10 minuten in Eindhoven, er gaat elke 5 minuten wel een bus richting Woensel, dus hoef nooit lang te wachten en dan sta ik 10 minuten later bij het ziekenhuis.
zondag 24 februari 2019 om 11:58
Eindhoven heeft niet eens 'n treinstation bij z'n airport. Hoe dom is dat? Grote kans dat mensen die van daaruit willen vliegen best de trein zouden willen pakken (scheelt parkeerkosten)pejeka schreef: ↑24-02-2019 02:04Ja, de vrijheid om voor je deur in een vervoermiddel te stappen om vervolgens aan te sluiten in het steeds meer dichtslibbende wegennetwerk, files te overwinnen en te hopen dat je op de afgesproken tijd ook inderdaad op de plaats van bestemming bent. Ik woon in Helmond. Als ik in het centrum van Eindhoven moet zijn, kan ik de auto pakken. Dat is 20/25 minuten rijden, dan nog zoeken naar een parkeerplaats, dus al met al ben ik al gauw meer dan een half uur kwijt. Ik kan ook naar het station lopen (20 minuten) of de bus naar het station pakken (10 minuten). De trein brengt me dan vervolgens in 10 minuten in centrum Eindhoven. Ik zie de winst van de auto daar niet.
zondag 24 februari 2019 om 12:02
Ik ga nooit met een trein naar een luchthaven. Of ik nou van Eindhoven, Amsterdam of Düsseldorf vertrek, ik pak gewoon een taxi. Word je thuis voor de deur opgehaald door een behoorlijke auto en voor de vertrekhal afgezet. Echt niet dat ik met pakken bagage moeilijk ga lopen doen met treinen en bussen.redbulletje schreef: ↑24-02-2019 11:58Eindhoven heeft niet eens 'n treinstation bij z'n airport. Hoe dom is dat? Grote kans dat mensen die van daaruit willen vliegen best de trein zouden willen pakken (scheelt parkeerkosten)
zondag 24 februari 2019 om 12:03
Denk dat 'n taxi me meer kost dan het zelf heen en weer rijden en de parkeerkosten. Naar Zaventum en Schiphol ga ik rustig met de trein en laat me bij een treinstation afzetten en ophalen.pejeka schreef: ↑24-02-2019 12:02Ik ga nooit met een trein naar een luchthaven. Of ik nou van Eindhoven, Amsterdam of Düsseldorf vertrek, ik pak gewoon een taxi. Word je thuis voor de deur opgehaald door een behoorlijke auto en voor de vertrekhal afgezet. Echt niet dat ik met pakken bagage moeilijk ga lopen doen met treinen en bussen.
zondag 24 februari 2019 om 12:08
Ja, leuk. Gek genoeg doe ik dezelfde rit veel sneller met de auto. Je vergelijkt niet helemaal eerlijk hepejeka schreef: ↑24-02-2019 11:54Ik moet regelmatig in Woensel zijn (Catharina Ziekenhuis). Toen ik voor de chemo en andere behandelingen daarheen moest, per auto (taxi), tegenwoordig ga ik met het openbaar vervoer. Met de taxi moesten we minstens 3 kwartier voordat ik er moest zijn, van huis weg, omdat je op de weg tussen Helmond en Eindhoven vaak al in langzaam rijdend verkeer terechtkwam, en dan pakte die taxi vaak een weg binnendoor, maar dan stond je nog vast of had je eindeloos veel verkeerslichten. Dus een klein uurtje was je dan al gauw onderweg.
Nu pak ik op het station de trein, in 10 minuten in Eindhoven, er gaat elke 5 minuten wel een bus richting Woensel, dus hoef nooit lang te wachten en dan sta ik 10 minuten later bij het ziekenhuis.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 24 februari 2019 om 12:14
Ik heb vrij lang zonder auto geleefd. Toen had ik 'm ineens nodig voor werk. Toen dat werk ophield, heb ik de auto gehouden. Ook al gebruik ik 'm nu niet voor woon-werk verkeer.
Mijn redenen om de auto te houden zijn:
- financieel (als ik later weer auto nodig heb is het duurder een nieuwe te kopen)
- Ik ben overal veel sneller (naar familie aan andere kant van het land scheelt het zo'n uur reistijd)
- Handig om spullen te halen / weg te brengen
- Als de trein niet rijdt, kan ik toch naar m'n werk
- Gemakkelijk als ik naar winkels wil waar het OV maar sporadisch of niet komt
Het is wel zo, toen ik nog geen auto had 'was dat maar zo'. Maar nu ik de voordelen ken, wil ik niet meer terug naar alles met het OV doen. Dus weet waar je aan begint
.
Mijn redenen om de auto te houden zijn:
- financieel (als ik later weer auto nodig heb is het duurder een nieuwe te kopen)
- Ik ben overal veel sneller (naar familie aan andere kant van het land scheelt het zo'n uur reistijd)
- Handig om spullen te halen / weg te brengen
- Als de trein niet rijdt, kan ik toch naar m'n werk
- Gemakkelijk als ik naar winkels wil waar het OV maar sporadisch of niet komt
Het is wel zo, toen ik nog geen auto had 'was dat maar zo'. Maar nu ik de voordelen ken, wil ik niet meer terug naar alles met het OV doen. Dus weet waar je aan begint
zondag 24 februari 2019 om 12:50
Eindhoven is een stad. In een stad is er geen vrijheid. Ik ben dolblij dat ik weg ben uit Eindhoven, ben er gisteren nog geweest, in dat stoplichtenland. Toen ik er nog woonde legde ik bepaalde trajecten gewoon niet af met de auto met al die stoplichten, dan ging ik er gewoon niet meer heen. In mijn laatst studiejaar ging ik met de fiets naar school, vanuit uiterste noord Woensel (aan de kant van Nuenen gelegen) naar Strijp, een half uur fietsen. Door regen en wind, altijd verkouden zijn. Maar ik verdomde het om met de bus te gaan ook al kon ik gratis omdat ik OV jaarkaart had. OV = beperkt. Ik wil de vrijheid behouden om ZELF te bepalen wanneer ik naar huis ga, zonder te hoeven wachten.pejeka schreef: ↑24-02-2019 02:04Ja, de vrijheid om voor je deur in een vervoermiddel te stappen om vervolgens aan te sluiten in het steeds meer dichtslibbende wegennetwerk, files te overwinnen en te hopen dat je op de afgesproken tijd ook inderdaad op de plaats van bestemming bent. Ik woon in Helmond. Als ik in het centrum van Eindhoven moet zijn, kan ik de auto pakken. Dat is 20/25 minuten rijden, dan nog zoeken naar een parkeerplaats, dus al met al ben ik al gauw meer dan een half uur kwijt. Ik kan ook naar het station lopen (20 minuten) of de bus naar het station pakken (10 minuten). De trein brengt me dan vervolgens in 10 minuten in centrum Eindhoven. Ik zie de winst van de auto daar niet.
Nu woon ik in een dorp. Ik hoef me niet te begeven door een druk wegennetwerk als ik naar mijn werk ga. Ik ga vanuit Tubbergen naar Oldenzaal en dat is een goed af te leggen traject. In Oldenzaal kom ik wel wat stoplichten tegen maar die staan meestal op groene golf. Ik rij er gemiddeld een 25 minuten over. Met openbaar vervoer zou ik een uur onderweg zijn. Want ik zou eerst met de fiets naar Tubbergen moeten fietsen voor de eerste aansluiting met de bus En dan het laatste stuk wandelen naar mijn werk.
Nee, geef mij de auto maar! Auto is vrijheid voor mij.