Problemen in relatie

25-02-2019 17:36 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Graag wil ik mijn verhaal kwijt. Sinds 4/5 maanden heb ik een relatie met een hele lieve man. We schelen wel wat jaren van leeftijd, maar voor mij is dat geen probleem. We wonen allebei op ons zelf.

Wat voor mij wel een probleem is, is dat hij onder wettelijke vertegenwoordiging valt (meerderjarig) en bewindvoering. Werkelijk alles wordt voor hem (en indirect voor mij) bepaald door zijn oma. Zij is ook wettelijke vertegenwoordiger. Er worden zelfs 'cadeautjes' gekocht voor hem, van ZIJN geld. Oma koopt iets, stuurt de bon naar Bewind en vervolgens heeft zij het geld terug. Ze doet alsof het cadeautjes zijn, maar dat zijn ze niet.

De laatste tijd vreet dit heel erg aan me, omdat ik geen toekomst met hem zie. Op dit moment in ieder geval niet. Alles wordt voor hem bepaald, heeft totaal geen inspraak en hij komt niet voor zichzelf op. Ook niet voor mij. Zijn oma wilt mij niet zien om de een of andere vreemde reden, maar ze veroordeelt mij wel continue op alles. Haar woorden waren letterlijk 'dat ik niet te vertrouwen ben'. Dit wordt via mijn vriend gespeeld en niet via mij. Ik snap dit niet, want ze heeft mij nog nooit gezien en wilt mij ook niet leren kennen. En wel de hele tijd oordelen. Mijn vriend komt niet voor mij op, als er zulke kwetsende dingen gezegd worden. De laatste tijd gaat het over het feit dat wij elkaars sleutel hebben. Als hij de sleutel niet terugvraagt aan mij, volgen er 'maatregelen'. En zo gaat het heel onze relatie al zo. Niet alleen om de sleutel. Als het niet om de sleutel gaat, zijn er altijd wel andere dingen waar problemen van gemaakt worden.

Ik wil heel graag een toekomst met hem, maar het wordt heel lastig gemaakt door oma. Hij komt niet voor zichzelf op, en kwetst mij daar mee omdat hij alles doet wat hem wordt opgedragen en mij nooit eens serieus neemt. Het geeft mij het gevoel dat ze hem weg willen houden van mij.

Ik heb het vaak met hem hierover, en op mij komt het over dat het hem niks boeit. Ik had iets meer verwacht van een 29 jarige. Hij wilt heel graag zelf z'n zaken gaan regelen, maar is niet bereid om er ook maar iets voor te doen. Hij laat mij naar het Juridisch Loket bellen voor advies, maar doet vervolgens niks met het advies wat zij aangeven. Het lijkt niet tot hem door te dringen dat dit echt wel hele belangrijke dingen zijn, die veel effect kunnen en gaan hebben op onze toekomst. En dat is juist waar ik zo naar verlang: een toekomst samen met hem zonder zorgen.

Zijn oma bepaald, zoals ik al vertelde, alles. Het is zelfs zo erg dat ik niet mee mag als hij gaat uiteten met zijn hele familie. Iedereen vind mij aardig, behalve zij (oma). Dus enkel voor haar, mag ik niet mee. Klinkt kinderachtig vanuit mij, maar het kwetst mij om de een of andere reden. Hij is wel altijd welkom bij mijn familie, mag mee gaan uiteten met mij en m'n ouders en ik heb dat niet bij zijn familie.

Kortom: ik zit met m'n handen in m'n haar en weet niet meer wat ik moet doen. Het speelt al maanden zo, dus ben er ook klaar mee om met iemand samen te zijn die het allemaal niks boeit, alles maar laat gebeuren en zich zo ontzettend veel aantrekt van zijn oma. Het maakt niet uit hoe ik het hem vertel of op wat voor manier: het komt niet bij hem aan. Heeft iemand misschien een advies hoe ik hiermee om moet gaan of heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt / meemaakt?

Groetjes,
Cooky
anoniem_383227 wijzigde dit bericht op 26-02-2019 00:23
0.16% gewijzigd
Hij staat niet voor niets onder curatele. Dat heeft vast goede redenen. Je moet hier niet mee om gaan, je moet er mee ophouden.
Hij klinkt niet echt als een volwaardige partner voor jou. Is die wettelijke vertegenwoordiging tijdelijk of is dat voor onbepaalde tijd? Ik zou er geloof ik geen zin in hebben. Wat vind je wel leuk aan hem?
Wat ik niet zo begrijp uit jouw verhaal is, wat er dan aan de hand is met die jongen?
Bewindvoering en wettelijke vertegenwoordiging wordt echt niet zo maar opgelegd.
Dan moeten er ernstige zaken aan de hand zijn zoals bijvoorbeeld een handicap of zware psychische problemen.

Het is makkelijk om kritiek te hebben op anderen, maar ondertussen regelen ze wel alles voor die jongen.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan lijkt het of jij een aantal belangrijke zaken over het hoofd ziet.
jo12345 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 17:57
0.21% gewijzigd
Je vriend heeft kennelijk het karakter van een slappe zeekomkommer. Het is maar wat je leuk vindt.

Maar kennelijk vind jij hem erg leuk, dus ehh, dit is het. Je kan het karakter van iemand niet veranderen en dat moet je ook niet willen.
En dat leeftijdsverschil: ik neem aan dat jij veel jonger bent dan hij?
Waarom onder bewindvoering?
ik zou eerst eens kijken naar de reden ervan, en of dat in de toekomst verder geen problemen gaat opleveren, het zal wel niet voor niets zijn.
Niks mis met iemand een kans geven, maar dan moet t wat mij betreft niet compleet zinloos zijn.
Momenteel verdient die Oma goed aan hem, maar nu jij om de hoek komt kijken voelt zij zich bedreigd in haar positie. Waardoor ze dus zo reageerd.
Het feit dat hij niet in staat is voor zichzelf op te komen, geeft al een indicatie van waarom hij onder bewind is gesteld.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Dit wordt ‘m niet.
Hallo?!
Als dit trouwens je echte naam is zou ik daar even iets aan doen.
Hallo?!
jaw schreef:
25-02-2019 18:00
Momenteel verdient die Oma goed aan hem, maar nu jij om de hoek komt kijken voelt zij zich bedreigd in haar positie. Waardoor ze dus zo reageerd.
Het feit dat hij niet in staat is voor zichzelf op te komen, geeft al een indicatie van waarom hij onder bewind is gesteld.

Of oma zorgt al 29 jaar voor haar kleinzoon die niet in staat is voor zichzelf te zorgen en vertrouwt het nieuwe vriendinnetje niet zo omdat ze binnen 4 maanden al vindt dat hij voor haar op moet komen, dat zij welkom moet zijn bij etentjes met de familie en dat hij maar gewoon zelfstandiger moet worden.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 18:16
0.94% gewijzigd
Een zorgeloze relatie met iemand die onder bewindvoering valt?
Waarom is die bewindvoering?
Oma bepaalt omdat oma het wettelijk recht heeft - en zelfs de wettelijke plicht heeft - om voor hem te bepalen. Dat betekent dus dat er iets met hem aan de hand is, waardoor hij niet zelf kan bepalen. En dat blijkt ook wel, want dat is precies waar jij je nu aan ergert bij hem. En dat is niet fair van jou, want je verwacht daarmee dus iets van hem wat hij jou niet kan geven.

Mijn advies: verbreek de relatie. Jullie zijn niet gelijkwaardig in denken en doen, en daarom kun je geen duurzame relatie opbouwen.
Mijn hemel!

Hoe komt het dat je vriend onder curatele staat?

Om welke redenen is hij handelingsonbekwaam verklaard?

Je wordt alleen maar onder curatele gesteld vanwege een ernstige geestelijke stoornis zoals ernstige vorm van schizofrenie of zwakbegaafdheid.
Of wanneer je geldt op een zeer ernstige mate verkwist en dan niet aan een wijntje of een vakantie maar wel 100.000 vergokken of zaken kopen die ver boven je inkomen liggen.

Verkwisting komt nauwelijks voor dus de kans is 90% dat je te maken hebt met iemand met een ernstige geestelijke stoornis die niet voor zichzelf kan zorgen. Jij kan dat wel graag willen maar kan niet is niet hetzelfde als wil niet. Bij sommige aangeboren stoornissen zit zelfstandigjeid er nooit in.
viva-amber wijzigde dit bericht op 25-02-2019 18:36
84.75% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is dit je echte naam? Dan zou ik eea wat inkorten.
Later is nu
Ik denk dat het geen toeval is dat jij als alias de naam van een wethouder gebruikt.

Probeer je iemand in een kwaad daglicht te stellen?

Hij is trouwens niet alleen handelingsonbekwaam maar ook wilsonbekwaam gezien die wettelijke vertegenwoordiging (vaak is bij die beslissing een arts betrokken).
viva-amber wijzigde dit bericht op 25-02-2019 18:42
36.99% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
jaw schreef:
25-02-2019 18:00
En wat voor een indicatie is het als jij reageert met een d schrijft?
Laat TO toch. Als mensen zich nou fijn voelen bij elkaar, wie zijn wij dan om het tegendeel te roepen.
Nummer*Zoveel schreef:
25-02-2019 18:22
Oma bepaalt omdat oma het wettelijk recht heeft - en zelfs de wettelijke plicht heeft - om voor hem te bepalen. Dat betekent dus dat er iets met hem aan de hand is, waardoor hij niet zelf kan bepalen. En dat blijkt ook wel, want dat is precies waar jij je nu aan ergert bij hem. En dat is niet fair van jou, want je verwacht daarmee dus iets van hem wat hij jou niet kan geven.

Mijn advies: verbreek de relatie. Jullie zijn niet gelijkwaardig in denken en doen, en daarom kun je geen duurzame relatie opbouwen.
Dit.
Als je een relatie wil met deze man zou ik meer mijn best doen om een beetje normaal.met oma te doen. Zo leuk is het niet om bewindvoerder te zijn, ze zal er niet rijk van worden maar alleen zorgen van krijgen.
Helemaal als meisjes die haar helemaal niet kennen bij voorbaat al zo ondankbaar en wantrouwig zijn.
Ik aan TO dat jij wel handels- en wilsbekwaam bent.

Waarom heb je voor iemand gekozen die niet gelijkwaardig is aan jou?
jo12345 schreef:
25-02-2019 17:55
Wat ik niet zo begrijp uit jouw verhaal is, wat er dan aan de hand is met die jongen?
Bewindvoering en wettelijke vertegenwoordiging wordt echt niet zo maar opgelegd.
Dan moeten er ernstige zaken aan de hand zijn zoals bijvoorbeeld een handicap of zware psychische problemen.

Het is makkelijk om kritiek te hebben op anderen, maar ondertussen regelen ze wel alles voor die jongen.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan lijkt het of jij een aantal belangrijke zaken over het hoofd ziet.

Dit. Echt hoor, dat is nooit zonder reden en ook al vind jij dat oma dat niet goed doet, hij kan dat dus echt niet zelf.

Dat jij dat niet begrijpt of wil begrijpen zegt natuurlijk ook best veel over jou.
Wat een rare nick heb jij. Waarom is dat?
Ik snap haar wel, want ze begrijpt niet dat iemand een relatie wil met een persoon die onder curatele is. Ze begrijpt de motieven niet van zo iemand. Voor jou zal het "liefde" zijn maar ouderen kijken daar praktischer naar denk ik. Vermoedelijk denkt ze dat je voordeel uit hem wil halen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
julius schreef:
25-02-2019 17:57
En dat leeftijdsverschil: ik neem aan dat jij veel jonger bent dan hij?
of ben jij veeel ouder
Ikzelf zou me ontzettend eenzaam voelen met zo iemand denk ik. Als het je kind is kan je daar niets aan doen, maar een partner moet toch ongeveer op gelijke hoogte staan. Ik zou in zo iemand geen partner kunnen zien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Is deze jongen zwakbegaafd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven