Voordelen auto
zondag 24 februari 2019 om 12:51
Snap ik, maar er werd gesuggereerd dat we maar vaker op de fiets of met de benenwagen moeten want een auto is zo vervuilend
zondag 24 februari 2019 om 13:36
Ik vind nadenken over milieu wel heel legitiem. Sterker nog ik ben iemand die daar zelf bewust mee omgaat en mede daardoor hoefde een auto niet zo nodig. De bussen hier en de trein rijden CO2 neutraal. Mijn elektrische fiets niet maar heb groene stroom.
Aan de andere kant heb ik weleens het gevoel dat ik al 45 jaar zeer goed voor het milieu leef en heb ik dan niet ook eens een keer recht op voordelen die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn? Het klinkt heel stom als ik het zo opschrijf, maar voor mijn gevoel mogen anderen ook weleens een keer.
Aan de andere kant heb ik weleens het gevoel dat ik al 45 jaar zeer goed voor het milieu leef en heb ik dan niet ook eens een keer recht op voordelen die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn? Het klinkt heel stom als ik het zo opschrijf, maar voor mijn gevoel mogen anderen ook weleens een keer.
zondag 24 februari 2019 om 18:48
Wat is er niet eerlijk aan mijn vergelijking?JollyRider schreef: ↑24-02-2019 12:08Ja, leuk. Gek genoeg doe ik dezelfde rit veel sneller met de auto. Je vergelijkt niet helemaal eerlijk he
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 24 februari 2019 om 18:51
Helemaal geweldig dat je zo lang milieubewust hebt geleefd, maar waarom daar dan nu mee ophouden? Je houdt toch ook niet op met het opvoeden van je kinderen als ze 10 zijn, zo van "ja hoor, ik heb het nu al tien jaar gedaan, laat nou anderen het maar eens opknappen"...baukelien schreef: ↑24-02-2019 13:36Ik vind nadenken over milieu wel heel legitiem. Sterker nog ik ben iemand die daar zelf bewust mee omgaat en mede daardoor hoefde een auto niet zo nodig. De bussen hier en de trein rijden CO2 neutraal. Mijn elektrische fiets niet maar heb groene stroom.
zondag 24 februari 2019 om 18:55
Haha heel herkenbaar. Ik ben ook pas op wat latere leeftijd (22 of 23 ofzo) begonnen met rijlessen. Toen ik 18 werd, vermaakte ik me nog wel met OV. was toen ook nog aan het sparen voor rijlessen. Totdat ik het echt zat was en mijn rijbewijs wilde halen.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑24-02-2019 12:14Ik heb vrij lang zonder auto geleefd. Toen had ik 'm ineens nodig voor werk. Toen dat werk ophield, heb ik de auto gehouden. Ook al gebruik ik 'm nu niet voor woon-werk verkeer.
Mijn redenen om de auto te houden zijn:
- financieel (als ik later weer auto nodig heb is het duurder een nieuwe te kopen)
- Ik ben overal veel sneller (naar familie aan andere kant van het land scheelt het zo'n uur reistijd)
- Handig om spullen te halen / weg te brengen
- Als de trein niet rijdt, kan ik toch naar m'n werk
- Gemakkelijk als ik naar winkels wil waar het OV maar sporadisch of niet komt
Het is wel zo, toen ik nog geen auto had 'was dat maar zo'. Maar nu ik de voordelen ken, wil ik niet meer terug naar alles met het OV doen. Dus weet waar je aan begint.
Nu wil ik echt niet meer zonder auto.
zondag 24 februari 2019 om 19:18
Zonder bekeuringen op de Traverse?JollyRider schreef: ↑24-02-2019 12:08Ja, leuk. Gek genoeg doe ik dezelfde rit veel sneller met de auto. Je vergelijkt niet helemaal eerlijk he
Een uur over dat stuk van Helmond naar notabene het Catharina Ziekenhuis doen, dat vind ik wel erg lang. Zeker buiten de files is dat onzin en in de files: en er zijn een heleboel binnen-door-wegen. Bijvoorbeeld via Nuenen of Geldrop.
zondag 24 februari 2019 om 19:21
iones schreef: ↑24-02-2019 12:50Eindhoven is een stad. In een stad is er geen vrijheid. Ik ben dolblij dat ik weg ben uit Eindhoven, ben er gisteren nog geweest, in dat stoplichtenland. Toen ik er nog woonde legde ik bepaalde trajecten gewoon niet af met de auto met al die stoplichten, dan ging ik er gewoon niet meer heen. In mijn laatst studiejaar ging ik met de fiets naar school, vanuit uiterste noord Woensel (aan de kant van Nuenen gelegen) naar Strijp, een half uur fietsen. Door regen en wind, altijd verkouden zijn. Maar ik verdomde het om met de bus te gaan ook al kon ik gratis omdat ik OV jaarkaart had. OV = beperkt. Ik wil de vrijheid behouden om ZELF te bepalen wanneer ik naar huis ga, zonder te hoeven wachten.
Nu woon ik in een dorp. Ik hoef me niet te begeven door een druk wegennetwerk als ik naar mijn werk ga. Ik ga vanuit Tubbergen naar Oldenzaal en dat is een goed af te leggen traject. In Oldenzaal kom ik wel wat stoplichten tegen maar die staan meestal op groene golf. Ik rij er gemiddeld een 25 minuten over. Met openbaar vervoer zou ik een uur onderweg zijn. Want ik zou eerst met de fiets naar Tubbergen moeten fietsen voor de eerste aansluiting met de bus En dan het laatste stuk wandelen naar mijn werk.
Nee, geef mij de auto maar! Auto is vrijheid voor mij.
Wat is een half uurtje op een mensenleven? En je hebt gelijk je workout te pakken, wandelen, fietsen, enz. dus je hoeft niet meer naar de sportschool. Kijk eens wat dat uitspaart
zondag 24 februari 2019 om 19:37
Je kan allerlei voordelen opnoemen van een auto, en die zijn er zeker.
Maar kijk eens naar de kosten van een auto. Reken eens uit hoeveel de auto je daadwerkelijk op jaarbasis gaat kosten. Niet alleen de aanschaf, maar ook de verzekering, brandstof, onderhoud, wassen, parkeren, ANWB, etc.
Voordat geld kan je echt regelmatig een auto of busje huren of zelfs een taxi nemen.
Of te wel, hoeveel geld heb je over voor deze luxe? Want zo te lezen redden jullie het ook zonder eigen auto bezit.
Maar kijk eens naar de kosten van een auto. Reken eens uit hoeveel de auto je daadwerkelijk op jaarbasis gaat kosten. Niet alleen de aanschaf, maar ook de verzekering, brandstof, onderhoud, wassen, parkeren, ANWB, etc.
Voordat geld kan je echt regelmatig een auto of busje huren of zelfs een taxi nemen.
Of te wel, hoeveel geld heb je over voor deze luxe? Want zo te lezen redden jullie het ook zonder eigen auto bezit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 24 februari 2019 om 19:40
Ik heb een hekel aan autorijden en laat het liefst mijn vriend rijden als het even kan
.
Toch zijn er een hoop voordelen te noemen hoor. Boodschappen doen bijvoorbeeld of een dagje ergens naartoe wat met het OV minder goed bereikbaar is of langer duurt.
Je hoeft niet met zware spullen op de fiets te sjouwen en hoeft ook geen beroep op anderen te doen als je even iets groots wil vervoeren.
Natuurlijk is er voor alles wel een oplossing zoals het OV of een auto huren voor een dag maar dat is soms best een drempel als je spontaan iets wil gaan doen.
Een auto geeft je net dat stukje vrijheid.
Mijn familie woont verder weg en dan is een auto veel makkelijker dan de trein. Van station naar station is makkelijk te doen maar van deur tot deur ben je zo twee keer zo lang onderweg.
Toch zijn er een hoop voordelen te noemen hoor. Boodschappen doen bijvoorbeeld of een dagje ergens naartoe wat met het OV minder goed bereikbaar is of langer duurt.
Je hoeft niet met zware spullen op de fiets te sjouwen en hoeft ook geen beroep op anderen te doen als je even iets groots wil vervoeren.
Natuurlijk is er voor alles wel een oplossing zoals het OV of een auto huren voor een dag maar dat is soms best een drempel als je spontaan iets wil gaan doen.
Een auto geeft je net dat stukje vrijheid.
Mijn familie woont verder weg en dan is een auto veel makkelijker dan de trein. Van station naar station is makkelijk te doen maar van deur tot deur ben je zo twee keer zo lang onderweg.
zondag 24 februari 2019 om 19:42
Exact. Met de fiets kom ik overal in de stad, en regelmatig net zo snel of bijna net zo snel als met de auto. Doe ook veel te voet, een kwartier lopen deert me niet. Naar het vliegveld pakken we inderdaad een taxi, of soms als we laat bij vrienden vandaan komen op een feestje, en dan pakken we ook gerust een taxi van Eindhoven of een andere omringende plaats, naar huis.hamerhaai schreef: ↑24-02-2019 19:37Je kan allerlei voordelen opnoemen van een auto, en die zijn er zeker.
En voor veel afstanden hier in de buurt geldt gewoon dat je met het OV niet veel meer tijd kwijt bent dan met de auto. Ja, soms 10 of 15 minuten meer, maar is dat dan een wereldschokkend verschil, die paar minuten?
zondag 24 februari 2019 om 20:17
Ik heb een jaar of 5 nu mijn rijbewijs maar sinds een halfjaar pas mijn eigen auto. Daarvoor durfde ik nooit zo goed te rijden.
Voor mijn werk heb ik het nodig, heb in begin nog gecarpoold maar was geen succes.
Met auto is halfuur, met ov zeker langer dan een uur.
Het ov vind ik trouwens ook schrikbarend duur geworden
Voor mijn werk heb ik het nodig, heb in begin nog gecarpoold maar was geen succes.
Met auto is halfuur, met ov zeker langer dan een uur.
Het ov vind ik trouwens ook schrikbarend duur geworden
maandag 25 februari 2019 om 17:41
Misschien heb ik het gemist, maar kun je iets ex;olicieter zijn qua voordelen die voor anderen vanzelfsprekend zijn en waar jij ook recht op zou willen hebben?baukelien schreef: ↑24-02-2019 13:36Ik vind nadenken over milieu wel heel legitiem. Sterker nog ik ben iemand die daar zelf bewust mee omgaat en mede daardoor hoefde een auto niet zo nodig. De bussen hier en de trein rijden CO2 neutraal. Mijn elektrische fiets niet maar heb groene stroom.
maandag 25 februari 2019 om 17:42
Je gaat toch via Nuenen! Dan kom je uit op de sterrenlaan en kun je rechtdoor naar het Catharina ziekenhuis! Ik vind een uur ook behoorlijk lang. Moet ruimschoots in de helft van de tijd kunnen.minnimouse schreef: ↑24-02-2019 19:18Zonder bekeuringen op de Traverse?
Een uur over dat stuk van Helmond naar notabene het Catharina Ziekenhuis doen, dat vind ik wel erg lang. Zeker buiten de files is dat onzin en in de files: en er zijn een heleboel binnen-door-wegen. Bijvoorbeeld via Nuenen of Geldrop.
een half uur tijd verlies x 2. Een uur dus bij elkaar. Een half uur vroeger opstaan dus minder slaap (en ik ben 's ochtends niet op mijn best, ik ben namelijk geen ochtendmens. En na het werk heb ik nog zat te doen. Ga jij maar lekker met de fiets. Ik zoek het écht niet. Sporten doe ik toch wel, maar dan een sport die ik wél leuk vind om te doen. Fietsen vind ik niet leuk.
Jij hebt niet voor een ander uit te maken hoe die zijn/haar tijd besteedt en wat hij/zij leuk moet vinden.
maandag 25 februari 2019 om 18:26
Nou de voordelen die in dit topic genoemd worden! De voordelen die het hebben van een auto geeft.
Ik bedoelde eigenlijk dat als ik het milieu nu weer mee zou wegen in de beslissing om een auto te nemen ik eerlijk gezegd vind dat ik mijn portie wel meer dan gedaan heb in de afgelopen 45 jaar zonder auto en ik niet inzie waarom ik dan nu geen auto zou kunnen hebben als de meeste anderen dit wel gewoon hebben, zeker omdat ik nog nooit een auto heb gehad! Tenzij alle autobezitters nu massaal de auto laten staan, dan wil ik er wel weer opnieuw over nadenken.
maandag 25 februari 2019 om 18:29
Natuurlijk zonder bekeuringen, het is een kippeneindjeminnimouse schreef: ↑24-02-2019 19:18Zonder bekeuringen op de Traverse?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
maandag 25 februari 2019 om 19:09
Maar mét alle verkeerslichten die je tegenwoordig heb op de route naar Eindhoven, en als je je aan de snelheid houdt, ben je van Helmond naar het Catharina ziekenhuis gewoon een half uur onderweg, en soms bijna 3 kwartier. Dat doe ik met het OV in dezelfde tijd: intercity Helmond-Eindhoven, dan ben je in 10 minuten in Eindhoven, bus Eindhoven station-Catharina ziekenhuis nog eens 10 minuten, is 20 minuten, tel daar wat minuten wachttijd bij op en je zit ook op een half uur...
dinsdag 26 februari 2019 om 22:08
Je zou het als het voor jouw gevoel zo belangrijk is, kunnen compenseren met minder vlees eten (ook heel milieu onvriendelijk), geen vliegvakanties nemen, of geen kinderen krijgen. Want dan komen er nog meer vervuilers op de wereld.baukelien schreef: ↑25-02-2019 18:26Nou de voordelen die in dit topic genoemd worden! De voordelen die het hebben van een auto geeft.
Ik bedoelde eigenlijk dat als ik het milieu nu weer mee zou wegen in de beslissing om een auto te nemen ik eerlijk gezegd vind dat ik mijn portie wel meer dan gedaan heb in de afgelopen 45 jaar zonder auto en ik niet inzie waarom ik dan nu geen auto zou kunnen hebben als de meeste anderen dit wel gewoon hebben, zeker omdat ik nog nooit een auto heb gehad! Tenzij alle autobezitters nu massaal de auto laten staan, dan wil ik er wel weer opnieuw over nadenken.
Ik heb dus een auto, maar ik heb geen vliegvakanties en geen kinderen op de wereld gezet. Niet dat ik de rest wat ik doe goed praat hoor. Ik wil minderen in vlees.
dinsdag 26 februari 2019 om 22:14
Grappig, op vakantie ga je 1 a 2x per jaar. In die auto rij je dagelijks. Appels en peren dus. Je kan ook de trein pakken. Of de boot. En vlees eten is gezond. De mens is omnivoor immers. Wel met mate uiteraard, maar ook vlees consumeren kun je milieu- en diervriendelijk doen.iones schreef: ↑26-02-2019 22:08Je zou het als het voor jouw gevoel zo belangrijk is, kunnen compenseren met minder vlees eten (ook heel milieu onvriendelijk), geen vliegvakanties nemen, of geen kinderen krijgen. Want dan komen er nog meer vervuilers op de wereld.
Ik heb dus een auto, maar ik heb geen vliegvakanties en geen kinderen op de wereld gezet. Niet dat ik de rest wat ik doe goed praat hoor. Ik wil minderen in vlees.
We used to be friends...
woensdag 27 februari 2019 om 19:36
Klopt. Veel mensen die zeggen niet zonder auto te kunnen, hebben het niet eens geprobeerd. En dan met name mensen die de hoofdmoot van hun kilometers binnen de stad afleggen. Die nemen de auto uit gemakzucht, luiheid, geen zin om te lopen of te fietsen, ook al is het maar een kwartier. Maar wel de mond vol hebben over het milieu en wat we daaraan moeten doen. Begin dan zelf eens de auto te laten staan als je alleen maar even naar de stad moet, of even naar een vriendin een kwartier verderop in de stad, of een paar kleine boodschappen te gaan halen bij de supermarkt 5 straten verderop. Ga dan gewoon eens lopen of fietsen.CourtneyTT schreef: ↑26-02-2019 22:13^^ Auto's zijn overrated. De mens maakt zichzelf veels te afhankelijk ervan, net als PC's en telefoons.
woensdag 27 februari 2019 om 19:46
Ik heb 't tot mijn 18e geprobeerd, maar 't is me niet bevallen. Was blij dat ik kon overstappen. Heb ook geen fiets.pejeka schreef: ↑27-02-2019 19:36Klopt. Veel mensen die zeggen niet zonder auto te kunnen, hebben het niet eens geprobeerd. En dan met name mensen die de hoofdmoot van hun kilometers binnen de stad afleggen. Die nemen de auto uit gemakzucht, luiheid, geen zin om te lopen of te fietsen, ook al is het maar een kwartier. Maar wel de mond vol hebben over het milieu en wat we daaraan moeten doen. Begin dan zelf eens de auto te laten staan als je alleen maar even naar de stad moet, of even naar een vriendin een kwartier verderop in de stad, of een paar kleine boodschappen te gaan halen bij de supermarkt 5 straten verderop. Ga dan gewoon eens lopen of fietsen.
woensdag 27 februari 2019 om 19:54
Maar even eerlijk zijn: de reden dát het je niet is bevallen, is hoe je ook redeneert, uiteindelijk luiheid, gemakzucht, geen zin in lopen, of wat dan ook. Maar niet dat het niet kán.redbulletje schreef: ↑27-02-2019 19:46Ik heb 't tot mijn 18e geprobeerd, maar 't is me niet bevallen. Was blij dat ik kon overstappen. Heb ook geen fiets.