Opvoed bemoeienis
woensdag 27 februari 2019 om 10:36
Hallo allemaal,
Ik heb een stiefzoon van 8, een slimme jongen die qua intelligentie al heel wat verder is dan zijn leeftijdsgenootjes. In het topic 'Een aantal vragen' schreef ik al dat hij het moeilijk vindt om alleen te spelen en dan snel naar de pc grijpt. Gisteren was het erg mooi weer en dan moet hij van mij naar buiten. We besloten om samen o.a met de buren naar de speeltuin te gaan. Erg gezellig en hij had zich zeker vermaakt. Probleem is dat hij erg snel de baas wilt spelen en ook begint te schreeuwen als er niet naar hem wordt geluisterd. Hij probeert zich aan te passen, rekening houden met wat anderen willen, maar uiteindelijk draaft hij toch zijn eigen zin door. Hij is letterlijk van het samen spelen, er moet altijd een bepaald verhaal in zitten. Bijv. Politie spelen. Hij agent de ander is de boef, die moet dan proberen te vluchten etc. Erg leuk natuurlijk, maar als de ander er geen zin meer in heeft, dan kan hij daar boos om worden. Als ik dan vertel dat bijv. samen glijen ook samen spelen is, dan snapt hij dat niet. Ook komt het geregeld voor dat bijv. 2 buurtkinderen samen aan het spelen zijn en hij er (veel) later bij komt. Hij wil zich dan er mee bemoeien en het naar zijn hand zetten of iets verzinnen om met zijn drieën te doen. Hier wordt niet altijd positief op gereageerd, wat ook logisch is. Had ik vroeger ook niet fijn gevonden, er wordt immers ingebroken in een spel. We hebben al een aantal keer tegen hem gezegd wat voor gevolgen dit kan hebben. Hij is al een paar keer buiten gesloten, hij probeert erg zijn best te doen, maar hij valt toch snel in zijn oude patroon en dat levert dan weer frustratie op voor hem. Dit valt de volwassenen in de buurt ook op, en de buurvrouw zei gisteren tegen mij, dat ze hem vaak hoort schreeuwen tegen haar dochter. Ze zij dat hij echt moest leren hier mee te stoppen, ik probeerde haar uit te leggen dat dat erg lastig is, maar ik kon mijzelf niet echt verdedigen. Ik wil ook niet constant de boeman uithangen, want als ik alleen maar hem beperkingen op leg, dan gaat hij alleen maar meer afkeer krijgen van me. Hoe gaan jullie om met de opvoedbemoeienis van anderen?
Ik heb een stiefzoon van 8, een slimme jongen die qua intelligentie al heel wat verder is dan zijn leeftijdsgenootjes. In het topic 'Een aantal vragen' schreef ik al dat hij het moeilijk vindt om alleen te spelen en dan snel naar de pc grijpt. Gisteren was het erg mooi weer en dan moet hij van mij naar buiten. We besloten om samen o.a met de buren naar de speeltuin te gaan. Erg gezellig en hij had zich zeker vermaakt. Probleem is dat hij erg snel de baas wilt spelen en ook begint te schreeuwen als er niet naar hem wordt geluisterd. Hij probeert zich aan te passen, rekening houden met wat anderen willen, maar uiteindelijk draaft hij toch zijn eigen zin door. Hij is letterlijk van het samen spelen, er moet altijd een bepaald verhaal in zitten. Bijv. Politie spelen. Hij agent de ander is de boef, die moet dan proberen te vluchten etc. Erg leuk natuurlijk, maar als de ander er geen zin meer in heeft, dan kan hij daar boos om worden. Als ik dan vertel dat bijv. samen glijen ook samen spelen is, dan snapt hij dat niet. Ook komt het geregeld voor dat bijv. 2 buurtkinderen samen aan het spelen zijn en hij er (veel) later bij komt. Hij wil zich dan er mee bemoeien en het naar zijn hand zetten of iets verzinnen om met zijn drieën te doen. Hier wordt niet altijd positief op gereageerd, wat ook logisch is. Had ik vroeger ook niet fijn gevonden, er wordt immers ingebroken in een spel. We hebben al een aantal keer tegen hem gezegd wat voor gevolgen dit kan hebben. Hij is al een paar keer buiten gesloten, hij probeert erg zijn best te doen, maar hij valt toch snel in zijn oude patroon en dat levert dan weer frustratie op voor hem. Dit valt de volwassenen in de buurt ook op, en de buurvrouw zei gisteren tegen mij, dat ze hem vaak hoort schreeuwen tegen haar dochter. Ze zij dat hij echt moest leren hier mee te stoppen, ik probeerde haar uit te leggen dat dat erg lastig is, maar ik kon mijzelf niet echt verdedigen. Ik wil ook niet constant de boeman uithangen, want als ik alleen maar hem beperkingen op leg, dan gaat hij alleen maar meer afkeer krijgen van me. Hoe gaan jullie om met de opvoedbemoeienis van anderen?
woensdag 27 februari 2019 om 11:19
Ik ken iemand die met iemand trouwde met een kind, de moeder was overleden. Daarna overleed de vader ook en nu voedt zij het stiefkind op. TO komt over als de hoofdopvoeder, vandaar dat ik me afvroeg of hier ook zo'n situatie was.
woensdag 27 februari 2019 om 11:19
woensdag 27 februari 2019 om 11:20
Eens.MinkeDeWit schreef: ↑27-02-2019 11:00Ik vind wel dat je dat kind erg op zijn nek zit. Wordt hij bij zijn ouders ook zo in de gaten gehouden?
Je vindt het vervelend dat hij steeds achter de computer zit. Dan is hij eindelijk buiten en dan zit je weer in zijn nek te hijgen.
Zo heeft hij de vgende keer niet nog een keer zin om naar buiten te gaan.
Ook de buurvrouw zit er te veel bovenop. Kinderen kunnen ook leren door het onderling op te lossen.
woensdag 27 februari 2019 om 11:20
Ja joh, hij gedraagt zich vervelend, dus hij zal wel hoogbegaafd zijn.Blauwenacht schreef: ↑27-02-2019 11:14Dit soort uitdagingen in het samen spelen zie je veel bij hoogbegaafde kinderen. Ze zijn over het algemeen veel regelvaster 'afspraak is afspraak' 'we zijn dit spel begonnen dus moeten we het ook afmaken' 'jij hebt deze rol toegwezen gekregen dus dan kun je niet zomaar iemand anders worden in het rollenspel' . Wat dat betreft is het heel normaal gedrag voor deze jongen. Meer dan met zachte hand wat sturen en tips geven over de omgang met andere kinderen kun je niet doen. Voor hem kan het al lastig genoeg zijn om aansluiting te vinden bij andere kinderen en dat is vervelend genoeg.
Wat de buurvrouw daar dan verder van vindt mag zij weten![]()
Al is ie wel hoogbegaafd: de wereld is niet ingericht op zijn persoonlijke comfort dus het lijkt me uiterst zinvol om algemeen geaccepteerd gedrag te leren qua sociale omgangsvormen. De wereld heeft er namelijk niet veel boodschap aan of iemand hoogbegaafd of gewoon een vervelend kind is.
woensdag 27 februari 2019 om 11:26
Ik ken een jongetje met autisme dat ook steeds tegen dit soort dingen aanliep. Goed bekeken was hij juist degene die alles volgens de regels deed, maar hij miste de flexibiliteit om mee te gaan in het spel van anderen. Die buurkinderen vonden het op hun beurt grappig dat Pietje zo uit zijn dak kon gaan, dus soms deden ze expres niet hoe het hoorde. Pestgedrag dus, eigenlijk best onschuldig (stiekem de bal snel in het doel gooien, of verstoppen), maar hij reageerde er heel heftig op. Volgens mij hebben ze hem ook op (spel-) therapie gedaan, want op een gegeven moment liep hij weg ipv schreeuwen en schoppen.
woensdag 27 februari 2019 om 11:27
Volgens mij is scouting tegenwoordig een ware verzamelplaats voor kinderen met ‘iets’. Wil je daar je niets-aan-de-hand kind nog wel heen hebben?
woensdag 27 februari 2019 om 11:30
Blauwenacht schreef: ↑27-02-2019 11:28Ah misschien te snelle conclusie van mij, maar mocht er sprake zijn van hb dan is dit gedrag niet zo raar (wat niet betekent dat het dus OK is)
Ook niet als er geen hb, ass, adhd of wat dan ook is.
Ach, ik ken er wel veel met ‘iets’ die daar zitten, maar die hebben het wel heel leuk samen. In de sportteams van mijn koters knappen kinderen met ‘iets’ nogal snel af merk ik, wegens regels die niet altijd secuur toegepast worden, sociale interactie die nodig is voor teamsport, enz.MinkeDeWit schreef: ↑27-02-2019 11:27Volgens mij is scouting tegenwoordig een ware verzamelplaats voor kinderen met ‘iets’. Wil je daar je niets-aan-de-hand kind nog wel heen hebben?
Badminton en scouting enzo zijn daarom aantrekkelijker voor niet zo heel sociaal vaardige kinderen denk ik. En dat is prima.
Ja. Het is wat het altijd al was, als je een beetje goede groep treft: een fantastische omgeving voor jonge meiden en jongens om te rausen, vies te worden, zichzelf pijn te doen, vals te spelen, met vuur, messen en bijlen spelen, leren roken, zuipen, blowen en zoenen, vriendschappen voor het leven op te doen, en dat alles volkomen bijna veilig, en zonder aanziens des persoons.MinkeDeWit schreef: ↑27-02-2019 11:27Volgens mij is scouting tegenwoordig een ware verzamelplaats voor kinderen met ‘iets’. Wil je daar je niets-aan-de-hand kind nog wel heen hebben?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
woensdag 27 februari 2019 om 11:31
MinkeDeWit schreef: ↑27-02-2019 11:27Volgens mij is scouting tegenwoordig een ware verzamelplaats voor kinderen met ‘iets’. Wil je daar je niets-aan-de-hand kind nog wel heen hebben?
Want het is besmettelijk ofzo?
woensdag 27 februari 2019 om 11:32
Dat vroeg ik me bij die post ook af. Idem voor judoMinkeDeWit schreef: ↑27-02-2019 11:27Volgens mij is scouting tegenwoordig een ware verzamelplaats voor kinderen met ‘iets’. Wil je daar je niets-aan-de-hand kind nog wel heen hebben?