Draagmoederschap

02-03-2019 20:46 670 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.

Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.

zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350

Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
Fizz schreef:
02-03-2019 22:42
Als je een nier tegen betaling ophaalt in India dan is dat ook onetisch.
Tuurlijk, maar we hebben het niet over India, het gaat hier over Nederland. Dus nogmaals mijn vraag: wat is het verschil met een zaad- of nierdonor? Die gebruik je ook.
Annelleke schreef:
02-03-2019 22:51
Het waren wildvreemden, en tegen de tijd dat ze zwanger raakte waren ze allang geen wildvreemden meer. Iedereen die je kent was ooit een wildvreemde
Zelfs dan kent ze ze nog maar kort. Het is niet zoiets als dat zij een kind voor haar zus krijgt wat ook weleens gebeurt.
Annelleke schreef:
02-03-2019 22:47
Mijn collega heeft deze winter haar heup gebroken, ze gleed uit. Had ze snowboots gedragen was het nooit gebeurd. Ook zelf voor de kosten opdraaien? In de keuken een ongelukje, en ongelukjes zijn vrijwel altijd je eigen schuld, geen vergoeding?
Borstkanker, maar ja, dus wel altijd de pil gebruikt, geen vergoeding?
Eigen schuld of niet, het zijn wel medische problemen.
Fizz schreef:
02-03-2019 22:49
Sorry hoor, maar dit verhaal slaat echt als een tang op een varken. Dit heeft dus helemaal niets met de OP te maken.
Heb je gelezen waar ik op reageerde?
Ik houd van niemand zoveel dat ik het voor iemand over zou hebben om een baby te dragen; op geen enkele manier. Ik kan me hier ook niet in verplaatsen. Mensen zijn leuk en aardig en van een partner kan je veel houden maar van anderen zeker niet zoveel dat ik iets dergelijks voor iemand overheb, al is hij/zij nog zo zielig. Maar en zijn altijd wel mensen die zoiets willen doen. Ik hoop dat ze het scherp zien zodat zij (of het kind) geen spijt krijgen.
retrostar wijzigde dit bericht op 02-03-2019 23:00
1.85% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Fizz schreef:
02-03-2019 22:51
Er zijn genoeg gevallen bekend van wensouders die uiteindelijk afzagen van een gehandicapt kind. Of die als er per sprake was van een onvoorziene meerlingenzwangerschap, slechts één kind wilden accepteren.
Ja, dit dacht ik dus ook. Als vrouw ben je wel heel kwetsbaar want je loopt al het risico met je eigen lichaam vanwege zwangerschap/bevalling en er bestaat 'n kans dat ze afhaken en je toch zelf voor het grootbrengen opdraait. Tenzij daar een of ander dichtgetimmerd contract bij een notaris voor is opgesteld?
Fizz schreef:
02-03-2019 22:53
Zelfs dan kent ze ze nog maar kort. Het is niet zoiets als dat zij een kind voor haar zus krijgt wat ook weleens gebeurt.
Hoe lang moet je iemand kennen volgens jou? Hoe lang kent zij ze al volgens jou?
Fizz schreef:
02-03-2019 22:48
Biologie staat helemaal los van ethiek. En over wat ethisch of onethisch is, zul je altijd discussies hebben. Ik sta op het standpunt dat een kind recht heeft op zijn biologische moeder als zij bewust ervoor kiest om hem te krijgen en zelfs zover gaat dat zij de medische molen in wil om dit kind te krijgen. Dan moet het niet zo zijn dat je na je geboorte gelijk aan anderen wordt afgestaan.

Het kind groeit straks op bij de biologische vader.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Suzan_1991 schreef:
02-03-2019 22:53
Eigen schuld of niet, het zijn wel medische problemen.
Geen kind kunnen krijgen ook
Annelleke schreef:
02-03-2019 22:52
Tuurlijk, maar we hebben het niet over India, het gaat hier over Nederland. Dus nogmaals mijn vraag: wat is het verschil met een zaad- of nierdonor? Die gebruik je ook.
Het ging over het gebruik van een draagmoeder in het buitenland. Lees even de post terug.

Een nier is iets heel anders dan een kind. De donor (ervan uitgaande dat deze in Nederland woont en de nier niet tegen betaling afstaat) is de enige die daar de eventuele gevolgen van zal dragen. Die nier zal het een worst zijn of hij in persoon A functioneert of in persoon B. Een kind is een menselijk wezen met eigen gevoelens, dus die vergelijking slaat echt helemaal nergens op.
Annelleke schreef:
02-03-2019 22:56
Het is niet medisch noodzakelijk om een kind te kunnen krijgen.
Annelleke schreef:
02-03-2019 22:47
Mijn collega heeft deze winter haar heup gebroken, ze gleed uit. Had ze snowboots gedragen was het nooit gebeurd. Ook zelf voor de kosten opdraaien? In de keuken een ongelukje, en ongelukjes zijn vrijwel altijd je eigen schuld, geen vergoeding?
Borstkanker, maar ja, dus wel altijd de pil gebruikt, geen vergoeding?
Ik reageerde op een diabeet die tegen alle adviezen in slecht blijft eten. En ik doel ook op alcoholisten die door blijven drinken ondanks leverproblemen, longkankerpatienten die door blijven roken, mensen met een maagverkleining die door blijven eten. Ik schrijf niks over huis tuin en keukenongelukjes. Niet in de verste verte. Dus geen zorgen, als je morgen je arm breekt bij het ramen lappen wil ik best voor je betalen.
Annelleke schreef:
Bij het homostel zijn er geen medische redenen dat zij geen kind kunnen krijgen. Mannen kunnen nu eenmaal (nog) geen kinderen dragen en baren. Als TO zelf een kind wil en deze niet zonder medische molen kan krijgen, dan kan zij wel degelijk op een vergoeding door de ziektekostenverzekering rekenen.
Snowpink schreef:
02-03-2019 22:57
Ik reageerde op een diabeet die tegen alle adviezen in slecht blijft eten. En ik doel ook op alcoholisten die door blijven drinken ondanks leverproblemen, longkankerpatienten die door blijven roken, mensen met een maagverkleining die door blijven eten. Ik schrijf niks over huis tuin en keukenongelukjes. Niet in de verste verte. Dus geen zorgen, als je morgen je arm breekt bij het ramen lappen wil ik best voor je betalen.
Dat is toch een totaal andere discussie die je er nu bijhaalt?
Wauw, wat ontzettend heftig om te lezen. Hoe kun je nou je eigen kind weg geven? Onbegrijpelijk. Het kind gaat hier ongetwijfeld last van krijgen, jong of oud. Door je eigen moeder bewust weggegeven... Hoe moet zo’n kind zich later voelen? Met een kinderbrein, puberbrein? Alle vragen dat het krijgt: wie is dan jouw moeder? Waarom woon je niet bij je moeder? Omg, verschrikkelijk voor zo’n kind. Ik vind het bijzonder egoïstisch, omdat jij je zo nodig goed moet voelen. Arm kind. Maar ook, waar is je verantwoordelijkheidsgevoel? Wat als het niet goed gaat met het kind. Dat moment gaat vroeg of laat komen, hoe voel jij je dan? Dan wil je het toch zelf overnemen? Je moet wel bijzonder veel vertrouwen hebben in die mannen. Echt heel vreemd. Ik hoop met heel mijn hart dat dit goed gaat aflopen voor alle partijen... Wens jullie het allerbeste!
Fizz schreef:
02-03-2019 22:48
Biologie staat helemaal los van ethiek. En over wat ethisch of onethisch is, zul je altijd discussies hebben. Ik sta op het standpunt dat een kind recht heeft op zijn biologische moeder als zij bewust ervoor kiest om hem te krijgen en zelfs zover gaat dat zij de medische molen in wil om dit kind te krijgen. Dan moet het niet zo zijn dat je na je geboorte gelijk aan anderen wordt afgestaan.
Maar waarom moet een kind recht hebben op zijn biologische moeder en waarom vind je het onethisch als dat anders gaat? En ik haal de biologie erbij, omdat in dit geval van TO niets er op wijst dat het problemen gaat opleveren. In dit geval gaat het kind ook gewoon kennismaken met zijn bio moeder.
Fizz schreef:
02-03-2019 22:59
Dat is toch een totaal andere discussie die je er nu bijhaalt?
Ik reageerde op iemand anders die deze discussie erbij haalde.
Annelleke schreef:
Geen kind kunnen krijgen is op zich geen medisch probleem. Als een alleenstaande vrouw, de mannen van een homokoppel of de vrouwen van een lesbisch koppel allemaal vruchtbaar zijn, is er geen medisch probleem. Het probleem is dan dat je een onderdeel mist om je voor te planten, niet dat er medisch iets mankeert. Mocht een van deze groepen wel medisch iets mankeren, dan wordt de behandeling wel vergoed.
Sanne, ik ben vooral benieuwd wat je overwegingen zijn geweest dit te doen.
En ik krijg de indruk dat er geen man in je leven is. Is er wel een vader die een rol speelt in het leven van je zoon?
Ben je niet bang dat er deze zwangerschap/bevalling iets zou kunnen gebeuren, waardoor je niet meer voor je zoon zou kunnen zorgen?

Excuses als ik er volledig naast zit.
RogerPriddy schreef:
02-03-2019 23:00
Wauw, wat ontzettend heftig om te lezen. Hoe kun je nou je eigen kind weg geven? Onbegrijpelijk. Het kind gaat hier ongetwijfeld last van krijgen, jong of oud. Door je eigen moeder bewust weggegeven... Hoe moet zo’n kind zich later voelen? Met een kinderbrein, puberbrein? Alle vragen dat het krijgt: wie is dan jouw moeder? Waarom woon je niet bij je moeder? Omg, verschrikkelijk voor zo’n kind. Ik vind het bijzonder egoïstisch, omdat jij je zo nodig goed moet voelen. Arm kind. Maar ook, waar is je verantwoordelijkheidsgevoel? Wat als het niet goed gaat met het kind. Dat moment gaat vroeg of laat komen, hoe voel jij je dan? Dan wil je het toch zelf overnemen? Je moet wel bijzonder veel vertrouwen hebben in die mannen. Echt heel vreemd. Ik hoop met heel mijn hart dat dit goed gaat aflopen voor alle partijen... Wens jullie het allerbeste!
Volgens mij blijft ze in beeld als de moeder. Dus eigenlijk het zelfde als bij gescheiden ouders waar het kind bij één van de ouders (met nieuwe partner) woont terwijl het de andere ouder af en toe in 'n weekend ziet. Als het werkt en de mannen het kind idd opnemen, dan is het na herstel van de bevalling wellicht een soort wel de lusten, niet de lasten voor TO?
Rosalind schreef:
02-03-2019 23:04
Sanne, ik ben vooral benieuwd wat je overwegingen zijn geweest dit te doen.
En ik krijg de indruk dat er geen man in je leven is. Is er wel een vader die een rol speelt in het leven van je zoon?
Ben je niet bang dat er deze zwangerschap/bevalling iets zou kunnen gebeuren, waardoor je niet meer voor je zoon zou kunnen zorgen?

Excuses als ik er volledig naast zit.
Ohw, er is sprake van een eigen kind? En dan bewust risico met je lichaam gaan lopen voor andermans kind? Dat is wel 'n beetje raar. Had me nog soort van voor kunnen stellen dat een vrouw tussen kindvrij blijven en hormonale drang in zit en op deze manier wel 'n nakomeling heeft maar zonder de verantwoording en kosten.
Snowpink schreef:
02-03-2019 23:01
Maar waarom moet een kind recht hebben op zijn biologische moeder en waarom vind je het onethisch als dat anders gaat? En ik haal de biologie erbij, omdat in dit geval van TO niets er op wijst dat het problemen gaat opleveren. In dit geval gaat het kind ook gewoon kennismaken met zijn bio moeder.
Een kind heeft recht op zijn biologische moeder en dat jij je dat afvraagt, is iets wat mij dan weer verbaast.
Ik moet bij draagmoederschap meteen denken aan het redder-syndroom wat veelvuldig hier op het forum beschreven is.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
TO ontzettend mooi dat je dit doet.

Mijn vraag is: welke rol zal jouw zoontje in het leven hebben van het wenskind? Wat vind hij van het idee dat zijn toekomstige broertje of zusje op afstand zal geen leven? En wat als hij graag zijn broertje of zusje vaker wil zien of er zelfs een band mee wil opbouwen vroeger of later? En hoe is genetische seksuele aantrekking te voorkomen?
redbulletje schreef:
02-03-2019 23:08
Ohw, er is sprake van een eigen kind? En dan bewust risico met je lichaam gaan lopen voor andermans kind? Dat is wel 'n beetje raar. Had me nog soort van voor kunnen stellen dat een vrouw tussen kindvrij blijven en hormonale drang in zit en op deze manier wel 'n nakomeling heeft maar zonder de verantwoording en kosten.
TO heeft zelf een relatie en een kind van 8. Vervolgens kiest ze ervoor om een eigen kind af te staan aan een homostel dat via een forum een draagmoeder zocht. Ze staat dus een halfbroertje of halfzusje van het kind dat ze al heeft af. Ik ben blijkbaar de enige die dat een onwenselijke situatie vind. Ik begrijp ook niet dat haar partner met dit plan heeft ingestemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven