Draagmoederschap
zaterdag 2 maart 2019 om 20:46
In het ‘Vergoeding vruchtbaarheidbehandeling verdwijnt!!’ topic schreef ik dat ik draagmoeder ben en ondanks dat ik PCOS heb en dus verminderd vruchtbaar ben, niet geholpen werd want draagmoeder.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
Daarop kreeg ik een aantal vragen, positieve opmerkingen, maar ook een paar kritische noten. Met name over de de ethische kant. Om dat draadje niet verder te vervuilen hier een afsplitsing.
zwanger/vergoeding-vruchtbaarheidsbehan ... ?start=350
Edit: mijn baby is inmiddels geboren, augustus 2019.
sanne_a wijzigde dit bericht op 22-09-2019 22:24
4.96% gewijzigd
zaterdag 2 maart 2019 om 22:32
Hoe kom je daarbij? Denk je dat daar niet over na is gedacht?
zaterdag 2 maart 2019 om 22:33
Nee, het is op bestelling gefabriceerd. Op aanvraag van wildvreemden. TO is in dit geval wel degelijk een broedkip en juist geen moeder. Zij is wel degelijk verantwoording verschuldigd aan haar kinderen.Isabellarose- schreef: ↑02-03-2019 22:29Ze zet het kind toch niet op gratis af te halen op de weggeefhoek?
Het is samen een wens hebben, kennis maken, aftasten, dromen, bijstellen, hopen, huilen, lachen, liefhebben, dragen, koesteren, houdenvan en loslaten. Loslaten in geborgenheid, liefde en veiligheid. Loslaten om vast te houden.
Het is niet weggeven en klaar ermee. Je bent geen broedkip. Je bent een moeder. Op afstand. Wel betrokken. Maar niet fulltime. Weloverwogen. En aan niemand verantwoording verschuldigd.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:35
Van een meelezer; ik vraag me af of de in mijn ogen afkeurende reacties en uitingen als “weggeven” en “verhuren baarmoeder” passend zijn. Als je zelf met een kinderwens om wat voor een reden tegen onmogelijkheden aanloopt is dit erg moeilijk. Je weet pas hoe dit voelt als je ermee geconfronteerd zal worden. Zoals met veel dingen in het leven. Een beetje begrip en mededogen helpt voor mensen die in zo’n situatie zitten. Moeten we straks geen diabetes medicatie meer vergoeden voor mensen met overgewicht die slecht blijven eten? Geen nieuwe knieën meer voor doorgewinterde hardlopers? Ja, klinkt gek he, maar waar we elkaar kunnen helpen, via een collectieve pot, ik ben voor! En nee...niet alles kun je in mijn ogen labelen onder ziek zijn, maar onder collectief sociaal beleid zonder vooroordelen of uitsluitingen.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:36
De meeste baby's worden op bestelling gefabriceerd, en dan heb je nog oeps-baby's. Het zijn over het algemeen ook echt geen wildvreemden waar je donor voor bent.
En is ze nou wel of geen moeder?
zaterdag 2 maart 2019 om 22:37
Er worden in NL duizenden kinderen per jaar geboren bij heterostellen die niet geboren zouden moeten worden omdat de ouders financieel, psychisch of relationeel zwaar in de shit zitten.
Dan tig keer liever een homostel een kind krijgt met een vrouw en waarbij het voor alle partijen goed voelt én het kind goed terecht komt.
Dan tig keer liever een homostel een kind krijgt met een vrouw en waarbij het voor alle partijen goed voelt én het kind goed terecht komt.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:38
Je vergelijkt appels met peren. Alsof een kind hetzelfde is als een nieuwe knie! Hoe verzin je het! Ik blijf het afstaan van je eigen kind onetisch vinden en vind het daarom terecht dat dit soort zaken niet door de ziektekostenverzekering wordt vergoed. Dan hoef ik daar in ieder geval geen bijdrage aan te leveren.Vrolijkezomer schreef: ↑02-03-2019 22:35Van een meelezer; ik vraag me af of de in mijn ogen afkeurende reacties en uitingen als “weggeven” en “verhuren baarmoeder” passend zijn. Als je zelf met een kinderwens om wat voor een reden tegen onmogelijkheden aanloopt is dit erg moeilijk. Je weet pas hoe dit voelt als je ermee geconfronteerd zal worden. Zoals met veel dingen in het leven. Een beetje begrip en mededogen helpt voor mensen die in zo’n situatie zitten. Moeten we straks geen diabetes medicatie meer vergoeden voor mensen met overgewicht die slecht blijven eten? Geen nieuwe knieën meer voor doorgewinterde hardlopers? Ja, klinkt gek he, maar waar we elkaar kunnen helpen, via een collectieve pot, ik ben voor! En nee...niet alles kun je in mijn ogen labelen onder ziek zijn, maar onder collectief sociaal beleid zonder vooroordelen of uitsluitingen.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:39
Dit was de discussie in het andere topic. Nee, ik vind een kinderwens niet het probleem van anderen dus ik vind dat er niets vergoed hoeft te worden. Net als dat ik vind dat mensen die ziek worden door eigen toedoen ook niks vergoed horen te krijgen.Vrolijkezomer schreef: ↑02-03-2019 22:35Van een meelezer; ik vraag me af of de in mijn ogen afkeurende reacties en uitingen als “weggeven” en “verhuren baarmoeder” passend zijn. Als je zelf met een kinderwens om wat voor een reden tegen onmogelijkheden aanloopt is dit erg moeilijk. Je weet pas hoe dit voelt als je ermee geconfronteerd zal worden. Zoals met veel dingen in het leven. Een beetje begrip en mededogen helpt voor mensen die in zo’n situatie zitten. Moeten we straks geen diabetes medicatie meer vergoeden voor mensen met overgewicht die slecht blijven eten? Geen nieuwe knieën meer voor doorgewinterde hardlopers? Ja, klinkt gek he, maar waar we elkaar kunnen helpen, via een collectieve pot, ik ben voor! En nee...niet alles kun je in mijn ogen labelen onder ziek zijn, maar onder collectief sociaal beleid zonder vooroordelen of uitsluitingen.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:40
Wat is het verschil met een zaad- of nierdonor? Die gebruik je ook.
Over het buitenland begin ik niet want dit gaat om de situatie in Nederland.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:41
TO heeft de wensvaders via een forum opgedaan, dus het waren wildvreemden voor haar.
Voor het kind dat ze afstaat is ze geen moeder.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:42
zaterdag 2 maart 2019 om 22:43
Waarom onethisch? Zelfs vanuit de biologie kun je niet zeggen dat het onethisch is, want het gaat erom dat een kind vanaf de geboorte structureel omringt wordt door liefde en verzorging (dus voorzien in basisbehoefte) van dezelfde personen. Als het kind geinformeerd wordt over waar hij/zij vandaan komt kan hij alle vragen beantwoorden krijgen die hij wil en zijn hechtingsproblematiek of identiteitscrisissen zo goed als uitgesloten.Fizz schreef: ↑02-03-2019 22:38Je vergelijkt appels met peren. Alsof een kind hetzelfde is als een nieuwe knie! Hoe verzin je het! Ik blijf het afstaan van je eigen kind onetisch vinden en vind het daarom terecht dat dit soort zaken niet door de ziektekostenverzekering wordt vergoed. Dan hoef ik daar in ieder geval geen bijdrage aan te leveren.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:44
Je vergelijkt appels met peren. Het vervullen van een kinderwens voor iemand anders is geen medische noodzaak. De minister heeft gelukkig bepaalt dat hulp d.m.v. de ziektekostenverzekering daarom niet wenselijk is.Vrolijkezomer schreef: ↑02-03-2019 22:42Je zit zo vast in je mening dat je niet leest wat ik schrijf. Het gaat om hulp bij wensen of klachten waar medische hulp voor nodig is. Wie mag bepalen wanneer deze hulp wenselijk is. En je mening is me helder, snap je mij ook?
zaterdag 2 maart 2019 om 22:46
Ik heb dat toch al wel vaker gelezen/gehoord/gezien. Er kan altijd iets mis gaan tijdens de bevalling waardoor 't minder zuurstof krijgt en gehandicapt raakt en dan is de kans wel aanwezig dat men er vanaf ziet. Hoe zie jij dat voor je mocht het iets mankeren? Heb je een bindend contract dat zij het kind echt van je overnemen?Sanne_A schreef: ↑02-03-2019 21:02Ik ken wel een situatie waar de draagmoeder het kind gehouden heeft omdat na de geboorte bleek dat het toch van haar eigen man was en niet van de wensvader. Nog nooit gehoord van een situatie waar de wensouders er toch vanaf zagen. Wat vreselijk voor haar! Wel direct benieuwd naar hun voortraject, naar de afspraken die ze gemaakt hebben en de advocaat die ze begeleid heeft.
En nee, daar houd ik absoluut geen rekening mee. De erkenning door de biologische vader vindt al voor de geboorte plaats dus al zouden ze het willen, dan nog komen ze er niet zomaar vanaf![]()
zaterdag 2 maart 2019 om 22:46
Een vooruitziende blik.Snowpink schreef: ↑02-03-2019 22:43Waarom onethisch? Zelfs vanuit de biologie kun je niet zeggen dat het onethisch is, want het gaat erom dat een kind vanaf de geboorte structureel omringt wordt door liefde en verzorging (dus voorzien in basisbehoefte) van dezelfde personen. Als het kind geinformeerd wordt over waar hij/zij vandaan komt kan hij alle vragen beantwoorden krijgen die hij wil en zijn hechtingsproblematiek of identiteitscrisissen zo goed als uitgesloten.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:47
Mijn collega heeft deze winter haar heup gebroken, ze gleed uit. Had ze snowboots gedragen was het nooit gebeurd. Ook zelf voor de kosten opdraaien? In de keuken een ongelukje, en ongelukjes zijn vrijwel altijd je eigen schuld, geen vergoeding?
Borstkanker, maar ja, dus wel altijd de pil gebruikt, geen vergoeding?
zaterdag 2 maart 2019 om 22:48
Biologie staat helemaal los van ethiek. En over wat ethisch of onethisch is, zul je altijd discussies hebben. Ik sta op het standpunt dat een kind recht heeft op zijn biologische moeder als zij bewust ervoor kiest om hem te krijgen en zelfs zover gaat dat zij de medische molen in wil om dit kind te krijgen. Dan moet het niet zo zijn dat je na je geboorte gelijk aan anderen wordt afgestaan.Snowpink schreef: ↑02-03-2019 22:43Waarom onethisch? Zelfs vanuit de biologie kun je niet zeggen dat het onethisch is, want het gaat erom dat een kind vanaf de geboorte structureel omringt wordt door liefde en verzorging (dus voorzien in basisbehoefte) van dezelfde personen. Als het kind geinformeerd wordt over waar hij/zij vandaan komt kan hij alle vragen beantwoorden krijgen die hij wil en zijn hechtingsproblematiek of identiteitscrisissen zo goed als uitgesloten.
zaterdag 2 maart 2019 om 22:49
Sorry hoor, maar dit verhaal slaat echt als een tang op een varken. Dit heeft dus helemaal niets met de OP te maken.Annelleke schreef: ↑02-03-2019 22:47Mijn collega heeft deze winter haar heup gebroken, ze gleed uit. Had ze snowboots gedragen was het nooit gebeurd. Ook zelf voor de kosten opdraaien? In de keuken een ongelukje, en ongelukjes zijn vrijwel altijd je eigen schuld, geen vergoeding?
Borstkanker, maar ja, dus wel altijd de pil gebruikt, geen vergoeding?
zaterdag 2 maart 2019 om 22:51
Het waren wildvreemden, en tegen de tijd dat ze zwanger raakte waren ze allang geen wildvreemden meer. Iedereen die je kent was ooit een wildvreemde
zaterdag 2 maart 2019 om 22:51
Er zijn genoeg gevallen bekend van wensouders die uiteindelijk afzagen van een gehandicapt kind. Of die als er per sprake was van een onvoorziene meerlingenzwangerschap, slechts één kind wilden accepteren.redbulletje schreef: ↑02-03-2019 22:46Ik heb dat toch al wel vaker gelezen/gehoord/gezien. Er kan altijd iets mis gaan tijdens de bevalling waardoor 't minder zuurstof krijgt en gehandicapt raakt en dan is de kans wel aanwezig dat men er vanaf ziet. Hoe zie jij dat voor je mocht het iets mankeren? Heb je een bindend contract dat zij het kind echt van je overnemen?