Voordelen auto

22-02-2019 23:49 247 berichten
Na meer dan 25 jaar fiets en OV als volwassene zitten we er nu aan te denken toch maar eens een auto te nemen.

Aan de autobezitters hier: wat ervaren jullie als de voordelen?
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 23:54
1.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
02-03-2019 19:48
Dat is in jouw ogen iedereen die een auto heeft. Want ik pak niet om elk wissewasje de auto. Dat maak jij ervan. Ik ken wel mensen die dat doen, maar ik probeer zoveel mogelijk dingen tegelijk te doen zodat ik maar één rit hoef te maken. Benzine is namelijk niet goedkoop en ik wil niet méér verspillen dan nodig is.
Toch durf jij mij lui te noemen. Je zult nogal wat van jezelf denken dat je dat van mij durft te zeggen want je kent mij verder niet.
Je kan er persoonlijk om beledigd zijn, maar dan ga je dus voorbij aan de intentie van mijn post, want ik had het niet over jou, maar over alle talloze mensen die elke dag wél de auto pakken voor kippeneindjes terwijl ze best hadden kunnen lopen of fietsen. En hoeveel denk jij dat dat er zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ken er persoonlijk wel een paar waarvan mensen totaal niet duurzaam bezig zijn, zoals plastic in hun tuin verbranden, terwijl hun derde kind verwachten. Ik heb ze gewezen wat voor smerige wereld ze aan hun kind nalaten. En vaak verbranden ze spullen die ook best naar de kringloop hadden gemoeten. Ze zijn onachtzaam met hun spullen waardoor die niet lang meegaan.
Baukelien: ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben van je auto. Hoewel je in de meeste situaties best zonder kunt, is het wel heel fijn dat je nu iets te kiezen hebt. Toen ik net mijn auto had na jaren van treinreizen, fietsen door weer en wind en dergelijke, moest ik wel omschakelen. Dan stond ik me weer in regenpak te hijsen, was ik al halverwege naar mijn bestemming met natte kleren van het broeien en bedacht ik me" oh bummer, ik had hiervoor ook de auto kunnen pakken" :rofl: gewoon vergeten dat het ding er stond.
Tuingravin schreef:
03-03-2019 10:09
Baukelien: ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben van je auto. Hoewel je in de meeste situaties best zonder kunt, is het wel heel fijn dat je nu iets te kiezen hebt. Toen ik net mijn auto had na jaren van treinreizen, fietsen door weer en wind en dergelijke, moest ik wel omschakelen. Dan stond ik me weer in regenpak te hijsen, was ik al halverwege naar mijn bestemming met natte kleren van het broeien en bedacht ik me" oh bummer, ik had hiervoor ook de auto kunnen pakken" :rofl: gewoon vergeten dat het ding er stond.
Maar dat is juist het probleem. Zodra er een auto staat, beseffen heel veel mensen niet meer dat de auto nemen een KEUZE is, nee, het is een vanzelfsprekendheid geworden voor elke afstand die buiten de deur moet worden afgelegd. Ook al hoef je maar 3 straten verderop te zijn, men pakt gedachteloos de auto. Het feit dat ze zomaar zouden kunnen gaan fietsen (of, oh gruwel, lópen) komt niet eens in hun brein op. Ze moeten "ergens" heen en dat kan blijkbaar alleen per auto.
Zonder kinderen en werk zou ik best zonder auto kunnen. Ik loop graag en ik fiets ook prima. Maar eenmaal óp mijn werk leg ik best wel afstanden af en dat gaat niet met de fiets.
En ‘een kwartiertje fietsen’ is geen probleem, maar sommige dagen zouden er dan zo uitzien:

15 min naar werk, 15 min naar huis, twee koters op de fiets sturen, 40 minuten fietsen naar sporthal 1, wegens tijdgebrek moet kind 2 dan alvast mee, 15 minuten fietsen naar sporthal 2, dan weer 15 minuten terug naar sporthal 1, dan weer 15 minuten terug naar sporthal 2, dan weer 30 minuten terug naar huis fietsen :rofl:
Dat zou qua tijd niet eens gaan, ik ben al 2 dagen van 16:45 tot 18:45 aan het rondrijden met de auto om dat voor elkaar te krijgen. Mijn eigen sport is ook 40 minuten fietsen, dat ook nog 2/3 keer per week en ik denk dat ik voor mijn werk zo’n 300 km per maand af leg.

Dus de auto gaat de deur pas uit als de kinderen groot genoeg zijn om zelfstandig te fietsen. Ze begonnen beiden bij een sporthal om de hoek, maar dat kan het seizoen erop zomaar anders zijn en dat is zo afgelegen dat ze dat voorlopig niet zelf mogen fietsen.
Openbaar vervoer is niet echt een optie voor dit soort dingen
TsumTsum schreef:
23-02-2019 00:44
Dat betwijfel ik. Tegenwoordig is het op zoveel plekken betaald parkeren. Zo is in mijn woonplaats heel het centrum en rondom het centrum betaald parkeren. En dan heb je ook nog de aanschaf, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en benzine.
Dit.
Een auto is echt niet goedkoper.
En die dingen kunnen ook stuk, reparatie is ook niet bepaald gratis.
Thordis* schreef:
03-03-2019 10:21
Zonder kinderen en werk zou ik best zonder auto kunnen. Ik loop graag en ik fiets ook prima. Maar eenmaal óp mijn werk leg ik best wel afstanden af en dat gaat niet met de fiets.
En ‘een kwartiertje fietsen’ is geen probleem, maar sommige dagen zouden er dan zo uitzien:

15 min naar werk, 15 min naar huis, twee koters op de fiets sturen, 40 minuten fietsen naar sporthal 1, wegens tijdgebrek moet kind 2 dan alvast mee, 15 minuten fietsen naar sporthal 2, dan weer 15 minuten terug naar sporthal 1, dan weer 15 minuten terug naar sporthal 2, dan weer 30 minuten terug naar huis fietsen :rofl:
Dat zou qua tijd niet eens gaan, ik ben al 2 dagen van 16:45 tot 18:45 aan het rondrijden met de auto om dat voor elkaar te krijgen. Mijn eigen sport is ook 40 minuten fietsen, dat ook nog 2/3 keer per week en ik denk dat ik voor mijn werk zo’n 300 km per maand af leg.

Dus de auto gaat de deur pas uit als de kinderen groot genoeg zijn om zelfstandig te fietsen. Ze begonnen beiden bij een sporthal om de hoek, maar dat kan het seizoen erop zomaar anders zijn en dat is zo afgelegen dat ze dat voorlopig niet zelf mogen fietsen.

Ik weet niet hoe oud je koter zijn, maar kinderen van rond de 10 kunnen prima fietsen.
pejeka schreef:
03-03-2019 10:33
Ik weet niet hoe oud je koter zijn, maar kinderen van rond de 10 kunnen prima fietsen.
Dat doen ze ook.
Alleen wil ik niet dat ze in de avond, in het donker onbegeleid naar die sporthal fietsen. Als dat om de hoek was, prima. Maar het is door 2 parken waar regelmatig rottigheid is met hangjongeren. In de zomer gaat de oudste weer iets dichterbij trainen, en dan is het 15 minuten fietsen terwijl het licht is. Dat vind ik prima.
Een grietje van 12 40 minuten door het donker sturen in de winter vind ik niet verantwoord.
En qua tijd is het onhaalbaar om ze op de fiets te brengen en zou me in totaal ruim 2 uur fietsen kosten. Dus ik zet ze af met de auto.
Thordis* schreef:
03-03-2019 10:41
Dat doen ze ook.
Alleen wil ik niet dat ze in de avond, in het donker onbegeleid naar die sporthal fietsen. Als dat om de hoek was, prima. Maar het is door 2 parken waar regelmatig rottigheid is met hangjongeren. In de zomer gaat de oudste weer iets dichterbij trainen, en dan is het 15 minuten fietsen terwijl het licht is. Dat vind ik prima.
Een grietje van 12 40 minuten door het donker sturen in de winter vind ik niet verantwoord.
En qua tijd is het onhaalbaar om ze op de fiets te brengen en zou me in totaal ruim 2 uur fietsen kosten. Dus ik zet ze af met de auto.
Met 12 kan je prima in de avond zelf ergens heen fietsen, doen ze ook als ze naar een vriendin willen, of wat dan ook. Wat kan er dan gebeuren? Worden er dagelijks kinderen van 12 ontvoerd ofzo, of verkracht, of gekidnapt? Zo lang ze zich netjes gedraagt in het verkeer, niet door rood fietst en niet op haar fiets op haar mobieltje gaat zitten kijken in plaats van voor zich uit, en netjes licht op haar fiets heeft, kan er weinig gebeuren.
pejeka schreef:
03-03-2019 10:46
Met 12 kan je prima in de avond zelf ergens heen fietsen, doen ze ook als ze naar een vriendin willen, of wat dan ook. Wat kan er dan gebeuren? Worden er dagelijks kinderen van 12 ontvoerd ofzo, of verkracht, of gekidnapt? Zo lang ze zich netjes gedraagt in het verkeer, niet door rood fietst en niet op haar fiets op haar mobieltje gaat zitten kijken in plaats van voor zich uit, en netjes licht op haar fiets heeft, kan er weinig gebeuren.
Dan laat jij je 12 jarige dochter gewoon fijn fietsen. Breng ik de mijne. Opgelost!
Thordis* schreef:
03-03-2019 10:50
Dan laat jij je 12 jarige dochter gewoon fijn fietsen. Breng ik de mijne. Opgelost!
Prima. Maar tot hoe lang wil je haar brengen? Tot ze 13 is? of 14? of 16? Kinderen moeten ook op een gegeven moment een bepaalde zelfstandigheid leren, eigen verantwoordelijkheid. Of ga jij haar met haar 17e ook nog naar de kroeg brengen en dan weer ophalen, want fietsen is eng?
pejeka schreef:
03-03-2019 10:52
Prima. Maar tot hoe lang wil je haar brengen? Tot ze 13 is? of 14? of 16? Kinderen moeten ook op een gegeven moment een bepaalde zelfstandigheid leren, eigen verantwoordelijkheid. Of ga jij haar met haar 17e ook nog naar de kroeg brengen en dan weer ophalen, want fietsen is eng?
Ik ga deze discussie met jou niet aan, goed?
iones schreef:
03-03-2019 09:33
Ik ken er persoonlijk wel een paar waarvan mensen totaal niet duurzaam bezig zijn, zoals plastic in hun tuin verbranden, terwijl hun derde kind verwachten. Ik heb ze gewezen wat voor smerige wereld ze aan hun kind nalaten. En vaak verbranden ze spullen die ook best naar de kringloop hadden gemoeten. Ze zijn onachtzaam met hun spullen waardoor die niet lang meegaan.
Plastic in je tuin verbranden?? Je creert dus doelbewust een situatie dat je eigen kind zeer schadelijke kankerverwekkende stoffen inademt? Daar kan ik met m’n verstand werkelijk niet bij.

Ik vind het eigenlijk een vorm van kindermishandeling.
Thordis* schreef:
03-03-2019 10:55
Ik ga deze discussie met jou niet aan, goed?
Jouw goede recht. Ik weet alleen dat ik op mijn 12e gewoon alleen naar school fietste, een half uur heen en een half uur terug, en in de ochtend was het dan in de winter gewoon donker, en ik moest ook dwars door een parkgebied. Mijn moeder vond het in het begin maar niks, maar er is nooit iets gebeurd en je hebt het als kind/bijna tiener ook nodig om je zelfvertrouwen op te bouwen. Ik denk maar zo, dat als mijn moeder me tot mijn 18e naar school had gebracht omdat alles eng was, ik op mijn 20e een watje was geweest. Loslaten hoort en vertrouwen hoort ook bij ouder zijn, hoe eng soms ook voor je eigen gevoel. Dus jouw behoefte om haar te halen en te brengen heeft misschien meer te maken met jouw eigen issues dan met haar onvermogen om die afstand zelfstandig af te leggen.
pejeka schreef:
01-03-2019 19:45
Maar... even realistisch. Iedereen heeft de mond vol over milieubewust, en reduceren van uitstoot, enz. Als álle mensen die voor een kippeneindje de auto nemen, eens gingen lopen of fietsen, hoe veel zou dat wel niet schelen? Het ligt ook bij jezelf natuurlijk.
Hoe vaak reis jij met het vliegtuig ?
Yildizlar schreef:
03-03-2019 11:11
Hoe vaak reis jij met het vliegtuig ?
Misschien 1 keer per jaar, hooguit.
Thordis* schreef:
03-03-2019 10:21

Het is wel zo dat je zonder auto andere keuzes maakt, is mijn ervaring. Mijn dochter gaat alleen naar hobbies op max. 15 min fietsafstand. En ikzelf ga bij voorkeur ook alleen naar hobbies die max. 15 min fietsen zijn. Nu hebben we wel speciaal elektrische fietsen aangeschaft dus 15 min fietsen is verder dan je denkt.

Alleen mijn dochter moet ook naar zwemles en helaas is er geen zwembad in de buurt. Leren zwemmen is een must. Dus nu fiets ik wekelijks 30 min op en neer (dus een uur fietsen) door weer en wind en dat vind ik wel echt mijl op zeven. Tijdrovend en niet altijd fijn (als de zon schijnt wel, dan is het heerlijk en ook gezellig). Hoewel mijn dochter nu wel steeds zwaarder wordt voor de bagagedrager achterop en voor zelf fietsen is het zwembad te ver (en zelf elektrisch fietsen vind ik te gevaarlijk voor zo’n kleintje).

Wat wel een voordeel is van het fietsen: omdat ik zoveel fiets hoef ik eigenlijk niet te sporten. Mijn dagelijkse vervoer is al ruimschoots de aanbevolen minimale hoeveelheid van 30 minuten beweging. Dus ik heb geen behoefte om naar sportscholen ver weg te gaan.

Aan de andere kant: baantjes zwemmen vind ik heel leuk. Dat doe ik nu dus ook niet.

Wat me wel juist een groot voordeel lijkt van een auto is dat je je kind in het donker veilig kunt halen en brengen. Ik was vroeger zo’n 12 jarig meisje dat overal zelf naar toe fietste maar nu ik als volwassene daarop terugkijk vind ik dat toch niet zo’n ideaal opvoedmodel. Teveel Peter R de Vries gekeken sinds die tijd. Je wordt er wel heel zelfstandig van, dat kan ik beamen.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 11:38
5.20% gewijzigd
pejeka schreef:
03-03-2019 11:15
Misschien 1 keer per jaar, hooguit.
Ik meen me te herinneren dat je voor je werk zeer regelmatig gebruik maakt van het vliegtuig. Maar kennelijk zit ik fout .
Thordis* schreef:
03-03-2019 10:41
Dat doen ze ook.
Dat zou ik ook niet gemogen hebben van mijn ouders. Bovendien was ik ook een angstig kind.
pejeka schreef:
03-03-2019 10:46
Ik liet mijn kind ook niet door het donker fietsen! De meeste verstandige ouders doen dat niet. Maar jij stelt je nu wel heel rigide op. Je doet alsof we in een onschuldige wereld leven zonder krupuul. Helaas is dat niet zo.
pejeka schreef:
03-03-2019 10:52
Dat ze zelfstandig is staat los van vogelvrij zijn.
En dat zijn vrouwen en meisjes in het donker in een stille omgeving nog steeds: vogelvrij. Maar hoe moet jij dat nou begrijpen als man zijnde? Heb jij ooit in een dergelijke situatie over je schouder moeten kijken? Nee, dat is jou onbekend!
Hoe zou jij het vinden als jouw dochter op een dag verkracht wordt en daarmee mentaal zwaar beschadigd zodat ze nooit meer dezelfde zal zijn>? "omdat jij vindt dat ze zelfstandig is" en haar loslaat in een omgeving waarin ze gevaar loopt "want dat moet kunnen".
Man, denk toch eens na! Als je geen gevaren ziet, dan faal je jammerlijk als vader.
baukelien schreef:
03-03-2019 11:00
Plastic in je tuin verbranden?? Je creert dus doelbewust een situatie dat je eigen kind zeer schadelijke kankerverwekkende stoffen inademt? Daar kan ik met m’n verstand werkelijk niet bij.

Ik vind het eigenlijk een vorm van kindermishandeling.
Zij denken dat het wel los zal lopen. /Ze onderschatten uit gemakzucht de consequenties van hun daden.
baukelien schreef:
03-03-2019 11:27
Het is wel zo dat je zonder auto andere keuzes maakt, is mijn ervaring. Mijn dochter gaat alleen naar hobbies op max. 15 min fietsafstand. En ikzelf ga bij voorkeur ook alleen naar hobbies die max. 15 min fietsen zijn. Nu hebben we wel speciaal elektrische fietsen aangeschaft dus 15 min fietsen is verder dan je denkt.

Alleen mijn dochter moet ook naar zwemles en helaas is er geen zwembad in de buurt. Leren zwemmen is een must. Dus nu fiets ik wekelijks 30 min op en neer (dus een uur fietsen) door weer en wind en dat vind ik wel echt mijl op zeven. Tijdrovend en niet altijd fijn (als de zon schijnt wel, dan is het heerlijk en ook gezellig). Hoewel mijn dochter nu wel steeds zwaarder wordt voor de bagagedrager achterop en voor zelf fietsen is het zwembad te ver (en zelf elektrisch fietsen vind ik te gevaarlijk voor zo’n kleintje).

Wat wel een voordeel is van het fietsen: omdat ik zoveel fiets hoef ik eigenlijk niet te sporten. Mijn dagelijkse vervoer is al ruimschoots de aanbevolen minimale hoeveelheid van 30 minuten beweging. Dus ik heb geen behoefte om naar sportscholen ver weg te gaan.

Aan de andere kant: baantjes zwemmen vind ik heel leuk. Dat doe ik nu dus ook niet.

Wat me wel juist een groot voordeel lijkt van een auto is dat je je kind in het donker veilig kunt halen en brengen. Ik was vroeger zo’n 12 jarig meisje dat overal zelf naar toe fietste maar nu ik als volwassene daarop terugkijk vind ik dat toch niet zo’n ideaal opvoedmodel. Teveel Peter R de Vries gekeken sinds die tijd. Je wordt er wel heel zelfstandig van, dat kan ik beamen.
Tja, de sporten wáren ook hier om de hoek. Maar dan verandert de vereniging iets en is de training ipv 10/15 minuten opeens 40 minuten fietsen. Er zijn hier veel sporthallen en je weet nooit of je het volgende seizoen in dezelfde hal traint bijvoorbeeld.
Soms ga je met leeftijd naar een ander tijdstip en zit de oude hal vol, en moet je verderop. Daar doe je niets aan, ookal kies je in eerste instantie een sport dichtbij.
iones schreef:
03-03-2019 13:35
Dat ze zelfstandig is staat los van vogelvrij zijn.
En dat zijn vrouwen en meisjes in het donker in een stille omgeving nog steeds: vogelvrij. Maar hoe moet jij dat nou begrijpen als man zijnde? Heb jij ooit in een dergelijke situatie over je schouder moeten kijken? Nee, dat is jou onbekend!
Hoe zou jij het vinden als jouw dochter op een dag verkracht wordt en daarmee mentaal zwaar beschadigd zodat ze nooit meer dezelfde zal zijn>? "omdat jij vindt dat ze zelfstandig is" en haar loslaat in een omgeving waarin ze gevaar loopt "want dat moet kunnen".
Man, denk toch eens na! Als je geen gevaren ziet, dan faal je jammerlijk als vader.

Zij denken dat het wel los zal lopen. /Ze onderschatten uit gemakzucht de consequenties van hun daden.
Want er worden dagelijks meisjes verkracht die naar het sportveld fietsen? Ja, in elke stap die je buiten de deur zet, overdag of in de avond, zit risico. Misschien word je zomaar overreden door een automobilist die onder invloed is van drugs of drank, misschien krijg je zomaar een klap op je hoofd van iemand die 20 meter verderop in een brandpoort staat te loeren, en misschien rijdt je dochter in vol daglicht op de fiets naar school en zit ze onderweg meer op haar telefoon te kijken dan ze op het verkeer let... allemaal gevaarlijk. Wat is het alternatief dan? Binnen blijven, rolluiken dicht en niet meer bewegen?
Ja, er worden inderdaad dagelijks meisjes verkracht op plaatsen waar ze alleen zijn. Klopt!
iones schreef:
03-03-2019 18:48
Ja, er worden inderdaad dagelijks meisjes verkracht op plaatsen waar ze alleen zijn. Klopt!
En er worden dagelijks mensen aangereden in het verkeer, en er worden dagelijks mannen/jongens gemolesteerd door onverlaten, en er worden dagelijks inbraken gepleegd, en er worden dagelijks geldautomaten gekraakt, enz. Dus wat moeten we dan doen? In bed gaan liggen, dekens over ons hoofd, gordijnen dicht en de voordeur op slot en niet meer naar buiten gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven