Voordelen auto
zondag 3 maart 2019 om 19:06
Dochter is hier laatst aangevallen, letterlijk, door een man. Niet seksueel, maar gewoon een man die in de war en onder invloed was en begon te schreeuwen en te schoppen. Overdag.
Godzijdank was daar een volwassene bij, want ze kan zich daar zelf domweg nog niet tegen verweren.
Ze moet door 2 parken fietsen als ze gaat fietsen naar sport waar nauwelijks verlichting en veel hangjeugd is. Vechtpartijtjes, vernielingen, aanrandingen zijn daar echt geen zeldzaamheid.
In het andere park is regelmatig een potloodventer gespot een tijdje terug.
Dat zijn geen dingen die een 12 jarige alleen kan handelen. Ik ben helemaal niet bang uitgevallen, ben wel wat gewend qua agressie en zo weerbaar als maar kan, maar dat ene park sla ik ook over in het donker.
Ze is veilig in het verkeer, geen telefoon ik de hand, ze fietst overdag overal naartoe, maar dan is het druk op straat (en gok ik er maar op dat omstanders wel ingrijpen bij zo’n voorval met die agressieve dakloze) en/of fietst ze met vriendinnen. Ongelukken gebeuren, daarom leer ik ze opletten en ik leer ze omgaan met nare mensen maar 12 is jong.
Ik liep laatst met haar over straat, ze liep voor me, toen werd ze nagefloten door 2 gastjes op scooters. Ze is 12! Ze is zich nog totaal niet bewust van dat soort dingen, een kind nog dat nog niet eens ongesteld is en zoenen en jongens ránzig vindt.
Ik kan me de eerste schunnige opmerkingen nog herinneren, vaak van volwassen mannen, toen ik een jaar of 13/14 was. Achterna gefietst worden door een enge vent, dat soort dingen.
Dan nog maar even niet zelfstandig op dat vlak.
Je kunt makkelijk roepen ‘worden er soms dagelijks meisjes verkracht?’ en als man ga je dit nooit snappen, maar de hoeveelheid ongewenste aandacht, opmerkingen en vunzigheid die een vrouw voordat ze überhaupt 16 is te verwerken krijgt is niet grappig. Dus ja, er worden dagelijks meisjes lastig gevallen, aangerand en verkracht. Was het maar zo’n zeldzaamheid.
Godzijdank was daar een volwassene bij, want ze kan zich daar zelf domweg nog niet tegen verweren.
Ze moet door 2 parken fietsen als ze gaat fietsen naar sport waar nauwelijks verlichting en veel hangjeugd is. Vechtpartijtjes, vernielingen, aanrandingen zijn daar echt geen zeldzaamheid.
In het andere park is regelmatig een potloodventer gespot een tijdje terug.
Dat zijn geen dingen die een 12 jarige alleen kan handelen. Ik ben helemaal niet bang uitgevallen, ben wel wat gewend qua agressie en zo weerbaar als maar kan, maar dat ene park sla ik ook over in het donker.
Ze is veilig in het verkeer, geen telefoon ik de hand, ze fietst overdag overal naartoe, maar dan is het druk op straat (en gok ik er maar op dat omstanders wel ingrijpen bij zo’n voorval met die agressieve dakloze) en/of fietst ze met vriendinnen. Ongelukken gebeuren, daarom leer ik ze opletten en ik leer ze omgaan met nare mensen maar 12 is jong.
Ik liep laatst met haar over straat, ze liep voor me, toen werd ze nagefloten door 2 gastjes op scooters. Ze is 12! Ze is zich nog totaal niet bewust van dat soort dingen, een kind nog dat nog niet eens ongesteld is en zoenen en jongens ránzig vindt.
Ik kan me de eerste schunnige opmerkingen nog herinneren, vaak van volwassen mannen, toen ik een jaar of 13/14 was. Achterna gefietst worden door een enge vent, dat soort dingen.
Dan nog maar even niet zelfstandig op dat vlak.
Je kunt makkelijk roepen ‘worden er soms dagelijks meisjes verkracht?’ en als man ga je dit nooit snappen, maar de hoeveelheid ongewenste aandacht, opmerkingen en vunzigheid die een vrouw voordat ze überhaupt 16 is te verwerken krijgt is niet grappig. Dus ja, er worden dagelijks meisjes lastig gevallen, aangerand en verkracht. Was het maar zo’n zeldzaamheid.
zondag 3 maart 2019 om 19:06
Wat jij niet snapt als man zijnde, is dat als je verkracht wordt, dat je gereduceerd wordt tot voorwerp. Je menselijkheid wordt je ontnomen. Dat is erger dan een verkeersongeluk.pejeka schreef: ↑03-03-2019 18:54En er worden dagelijks mensen aangereden in het verkeer, en er worden dagelijks mannen/jongens gemolesteerd door onverlaten, en er worden dagelijks inbraken gepleegd, en er worden dagelijks geldautomaten gekraakt, enz. Dus wat moeten we dan doen? In bed gaan liggen, dekens over ons hoofd, gordijnen dicht en de voordeur op slot en niet meer naar buiten gaan?
Bepaalde situaties zoek je niet op.
zondag 3 maart 2019 om 19:15
Juist. Ik kan mijn kinderen leren om met het verkeer om te gaan, hoe situaties in te schatten, de deur op slot te doen tegen inbraken, en dat is zeker geen 100% garantie. Nare dingen gebeuren, als je pech hebt. Als vrouw is het niet ‘als je pech hebt’ maar is het zo’n beetje een zekerheid. Ik ken geen vrouw die nog nooit betast, misbruikt, achtervolgd is geweest of met ongewenste en agressieve avances heeft moeten dealen. Of zelfs verkracht is.
En ja, jongens kunnen in elkaar geslagen worden, maar als ik kijk naar hoeveel nare situaties mijn man en de mannen om mij heen hebben meegemaakt tegen de tijd dat ze 20 zijn dan is dat heel wat minder dan de situaties waar ik als meisje in terecht ben gekomen tegen de tijd dat ik 20 was.
zondag 3 maart 2019 om 19:24
Bezorgd zijn is prima, maar overbezorgd niet. Hoe graag je ook wilt, je kan je kinderen niet hun leven lang tegen elk kwaad uit de boze buitenwereld beschermen. Jouw dochter gaat over niet al te lange tijd waarschijnlijk gewoon in de avond naar vriendinnen, in het weekend naar de kroeg of een club, zelfstandig in het weekend naar evenementen e.d. met vriendinnen, dagje weg, enz. Kan ze dan alsnog slachtoffer worden van verkrachting of een verkeersongeval of een roofoverval? Absoluut, en helaas, want dat zijn gewoon de zaken die plaatsvinden in onze maatschappij. De meeste mensen blijven ervan verschoond gelukkig, maar het zal je maar net treffen. Maar dat kan je niet voorkomen meestal, en zeker niet als ouder. Het enige wat je kan doen is je kind bewust te maken van de risico's die er zijn en tegelijkertijd erop vertrouwen dat zij of hij dat ter harte neemt. Je kan hen niet tot aan hun 20e aan het handje nemen. Jouw dochter moet ook leren zelfstandig ergens heen te gaan en je moet haar dat vertrouwen ook geven dat ze dat kan. Zonder haar angst in te praten voor wat heel misschien eventueel zou kúnnen gebeuren in het ergste geval. Ze moet met zelfvertrouwen op weg kunnen gaan, naar een vriendin, een sportclub, een schoolavond, en uiteraard zélf weten waar ze op moet letten (en dat moet jij haar leren), maar ook weten dat jij op haar vertrouwt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 3 maart 2019 om 19:30
Maar niet s avonds in het donker op haar 12e. Bij schoolfeesten wordt trouwens iedereen opgehaald hoor. Sta je gezellig met alle ouders je brugklasser op te pikken.pejeka schreef: ↑03-03-2019 19:24Bezorgd zijn is prima, maar overbezorgd niet. Hoe graag je ook wilt, je kan je kinderen niet hun leven lang tegen elk kwaad uit de boze buitenwereld beschermen. Jouw dochter gaat over niet al te lange tijd waarschijnlijk gewoon in de avond naar vriendinnen, in het weekend naar de kroeg of een club, zelfstandig in het weekend naar evenementen e.d. met vriendinnen, dagje weg, enz. Kan ze dan alsnog slachtoffer worden van verkrachting of een verkeersongeval of een roofoverval? Absoluut, en helaas, want dat zijn gewoon de zaken die plaatsvinden in onze maatschappij. De meeste mensen blijven ervan verschoond gelukkig, maar het zal je maar net treffen. Maar dat kan je niet voorkomen meestal, en zeker niet als ouder. Het enige wat je kan doen is je kind bewust te maken van de risico's die er zijn en tegelijkertijd erop vertrouwen dat zij of hij dat ter harte neemt. Je kan hen niet tot aan hun 20e aan het handje nemen. Jouw dochter moet ook leren zelfstandig ergens heen te gaan en je moet haar dat vertrouwen ook geven dat ze dat kan. Zonder haar angst in te praten voor wat heel misschien eventueel zou kúnnen gebeuren in het ergste geval. Ze moet met zelfvertrouwen op weg kunnen gaan, naar een vriendin, een sportclub, een schoolavond, en uiteraard zélf weten waar ze op moet letten (en dat moet jij haar leren), maar ook weten dat jij op haar vertrouwt.
Dat leren komt wel, ergens tussen nu en haar 18e, en dat is ook allang begonnen, maar een kind van 12 alleen op pad sturen ‘s avonds is dom.
zondag 3 maart 2019 om 19:36
Het is niet dom, maar je kan beginnen haar alleen te laten fietsen als het in de avond langer licht is, bijvoorbeeld, en het zo van lieverlee uitbreiden...Thordis* schreef: ↑03-03-2019 19:30Maar niet s avonds in het donker op haar 12e. Bij schoolfeesten wordt trouwens iedereen opgehaald hoor. Sta je gezellig met alle ouders je brugklasser op te pikken.
Dat leren komt wel, ergens tussen nu en haar 18e, en dat is ook allang begonnen, maar een kind van 12 alleen op pad sturen ‘s avonds is dom.
zondag 3 maart 2019 om 19:43
Lieve Pejeka, dat dóen we al. Wat denk je, dat ik zelf niet nadenk over dit soort dingen? Mijn kinderen gingen eerst met mij samen naar school, toen ze een jaar of 9 waren alleen, ze fietsen zelfstandig naar vriendjes en vriendinnetjes, gaan zelfstandig naar het zwembad, kunnen samen naar de bios, halen boodschappen als ik ze dat vraag én kunnen een maaltijd in elkaar draaien, ze weten hoe de vaatwasser en de wasmachine werkt, plannen hun huiswerk enzovoorts.
Ik ben verre van een overbezorgde moeder, alleen zit jij er dit keer gewoonweg naast. Mijn kinderen hebben objectief gezien denk ik meer vrijheid en zijn zelfstandiger dan wat ik om me heen zie.
Ik ken veel 12 jarigen en de enige kinderen die wél s avonds alleen naar sport fietsen zijn degenen die samen kunnen fietsen. De mijne hebben de pech dat er geen teamgenootjes dichtbij wonen. Ja, 2, maar die mogen niet op de fiets in het donker
zondag 3 maart 2019 om 19:48
Mooi te horen allemaal, en dat meen ik oprecht. Misschien toch een idee om eens met die andere ouders af te spreken dat ze samen mogen fietsen?Thordis* schreef: ↑03-03-2019 19:43Lieve Pejeka, dat dóen we al. Wat denk je, dat ik zelf niet nadenk over dit soort dingen? Mijn kinderen gingen eerst met mij samen naar school, toen ze een jaar of 9 waren alleen, ze fietsen zelfstandig naar vriendjes en vriendinnetjes, gaan zelfstandig naar het zwembad, kunnen samen naar de bios, halen boodschappen als ik ze dat vraag én kunnen een maaltijd in elkaar draaien, ze weten hoe de vaatwasser en de wasmachine werkt, plannen hun huiswerk enzovoorts.
Ik ben verre van een overbezorgde moeder, alleen zit jij er dit keer gewoonweg naast. Mijn kinderen hebben objectief gezien denk ik meer vrijheid en zijn zelfstandiger dan wat ik om me heen zie.
Ik ken veel 12 jarigen en de enige kinderen die wél s avonds alleen naar sport fietsen zijn degenen die samen kunnen fietsen. De mijne hebben de pech dat er geen teamgenootjes dichtbij wonen. Ja, 2, maar die mogen niet op de fiets in het donker![]()
zondag 3 maart 2019 om 19:49
Ach man, hoe vaak hoor je niet 'het is ook haar eigen schuld. Moet ze daar ook maar niet in haar eentje fietsen/lopen/gaan". Dat werd bij Anne Faber ook gezegd! Belachelijk!
zondag 3 maart 2019 om 22:46
Hier in de buurt 'n meisje van 14. Fietste ook samen, maar de anderen waren nu eenmaal eerder bij hun huis dan zij. Zij is in de berm gereden, verkracht en vermoord.
zondag 3 maart 2019 om 22:48
Zijn ze beide tweedehands? Ik zou die goedkopere nemen..
maandag 4 maart 2019 om 15:33
maandag 4 maart 2019 om 15:35
Maar he, ze ging wél op de fiets in haar eentje!redbulletje schreef: ↑03-03-2019 22:46Hier in de buurt 'n meisje van 14. Fietste ook samen, maar de anderen waren nu eenmaal eerder bij hun huis dan zij. Zij is in de berm gereden, verkracht en vermoord.
Risico van het vak he! Moet kunnen! Aldus Pejeka.
maandag 4 maart 2019 om 16:20
Dat is het die kleine auto,s zijn enorm waarde vast en bij 10k zou ik ff doorsparen en nieuwe kopen.
Bij 5k zou eerder mijn keuze vallen op yaris, jazz, colt, alto, spacestar.
Voertuigen die zeer betrouwbaar zijn en zuinig.
maandag 4 maart 2019 om 18:04
Ik zou wel altijd voor meer PK's gaan. Weet niet of die Up de kleinste of de een na kleinste is? Ik vind model 2 meestal beter geschikt qua optrekvermogen enzo. Als ik 'n proefrit reed in de kleinste (geen ervaring met volkswagen overigens) dan miste ik echt power.
maandag 4 maart 2019 om 18:08
Ik vind Volkswagen Up fijner dan Ford Ka. Denk dat het qua maandlasten niet veel zal schelen, beide kleine auto's.