Macedonië, wah kost dah?
dinsdag 5 maart 2019 om 17:26
Mijn man en ik overwegen de eerste 2 weken naar Macedonië te gaan en willen daar zowel lunch en diner buiter de deur gebruiken. Gewone lunch dus salade met wat brood of zo en 's avonds hoofd en nagerecht en een paar alcoholishe versnaperingen.
Ook zullen we wel eens een ijsje eten of een fruit smoothie oid.
Weet iemand ongeveer wat dat kost?
En is het voor een vegatarier een beetje te doen daar (ook geen vis)?
Ook zullen we wel eens een ijsje eten of een fruit smoothie oid.
Weet iemand ongeveer wat dat kost?
En is het voor een vegatarier een beetje te doen daar (ook geen vis)?
dinsdag 5 maart 2019 om 19:01
Wij zijn er 4 jaar geleden op vakantie geweest en vonden het erg geslaagd. Goedkoop en overal goed eten! De excursie naar Albanië hebben we ook gedaan, via Arke. Geen moment onveilig gevoeld.
dinsdag 5 maart 2019 om 19:14
Zet de app Happy Cow op je telefoon. Zo kun je zoeken welke restaurants zeker vega(n) opties hebben.
Zelf ben ik op vakantie altijd flexibel en eet dan niet altijd vegetarisch. Als ik zelf een restaurant kan kiezen dan wel maar als ik met een groep ben dan kijk ik gewoon of het restaurant een goede vega optie heeft en zo niet dan eet ik vlees of vis.
Op vakantie vind ik goed eten belangrijker dan mijn dieet.
Zelf ben ik op vakantie altijd flexibel en eet dan niet altijd vegetarisch. Als ik zelf een restaurant kan kiezen dan wel maar als ik met een groep ben dan kijk ik gewoon of het restaurant een goede vega optie heeft en zo niet dan eet ik vlees of vis.
Op vakantie vind ik goed eten belangrijker dan mijn dieet.
dinsdag 5 maart 2019 om 19:50
woensdag 6 maart 2019 om 07:51
Zeker! Wij zaten in hotel Mizo toen, aan het meer. Prima hotel op een mooie plek maar wel gehorig. Zag net dat je vegetarisch bent, maar weet niet of je dan ook veel keuze in eten hebt. Wij hebben vooral vis en vlees gegeten
woensdag 6 maart 2019 om 08:57
Het eten is, zoals andere al aangaven goedkoop. Mensen heel vriendelijk, Drankjes kosten ook niet zoveel. Wij hebben denk ik totaal voor 1 week naast hotel-ontbijt 400 uitgegeven incl 2 dagen huurauto.
Ik zou aanraden om enkele uitstapjes vanuit Ohrid lekker zelf te doen met de auto. Op elke plek kun je een gids regelen voor een paar euro.
Net buiten Ohrid heb je ook een prachtige wandeltocht de bergen in waar je uiteindelijk het Prespameer en Meer van Ohrid vanuit 1 punt beide kunt zien.
Terug bij je auto kun je via Prespa terugrijden.
Mavrovopark is een aanrader, lange busreis en neem lange broek mee, moet je begeleid doen want er lopen oa wilde beren in dat park rond.
Vegetarisch ben ik er weinig tegen gekomen, het is echt een vleesland. Vis heb je ook beperkt en als je treft is die duur, reden in het Meer van Ohrid mag niet gevist worden (beschermt gebied) en ligt niet aan de zee.
Ik zou aanraden om enkele uitstapjes vanuit Ohrid lekker zelf te doen met de auto. Op elke plek kun je een gids regelen voor een paar euro.
Net buiten Ohrid heb je ook een prachtige wandeltocht de bergen in waar je uiteindelijk het Prespameer en Meer van Ohrid vanuit 1 punt beide kunt zien.
Mavrovopark is een aanrader, lange busreis en neem lange broek mee, moet je begeleid doen want er lopen oa wilde beren in dat park rond.
Vegetarisch ben ik er weinig tegen gekomen, het is echt een vleesland. Vis heb je ook beperkt en als je treft is die duur, reden in het Meer van Ohrid mag niet gevist worden (beschermt gebied) en ligt niet aan de zee.
woensdag 6 maart 2019 om 17:06
Hoe lang geleden ben jij geweest? Wij aten toen echt verse vis met friet en salade in Ohrid voor nog geen €10 euro.Puzzlenien schreef: ↑06-03-2019 08:57Het eten is, zoals andere al aangaven goedkoop. Mensen heel vriendelijk, Drankjes kosten ook niet zoveel. Wij hebben denk ik totaal voor 1 week naast hotel-ontbijt 400 uitgegeven incl 2 dagen huurauto.
woensdag 6 maart 2019 om 19:34
Ijn dochter is 2 jara geleden geweest aan meer van ohrid. Ze is ook vega en heeft geloof ik weinig variatie in haar eten gehad. Ze hadden appartement dus konden zelf koken ( geen eigen vervoer dus beperkt qua inkopen)
In restaurants was het beperkt tot salade of pizza. Bijna alles was vlees of vis. Een keer had ze broodje gezond besteld zonder vlees ja hoor geen probleem. Neemt ze een hap zat er een plak ham in “verstopt”. Check dus goed voor je iets eet ze zijn daar misschien niet overal even alert op
In restaurants was het beperkt tot salade of pizza. Bijna alles was vlees of vis. Een keer had ze broodje gezond besteld zonder vlees ja hoor geen probleem. Neemt ze een hap zat er een plak ham in “verstopt”. Check dus goed voor je iets eet ze zijn daar misschien niet overal even alert op
woensdag 6 maart 2019 om 19:43
Het is al even geleden dat ik er was maar weet het nog goed; we verbleven in hotel Desaret en sliepen nog net niet op een strozak zo erg. De obers kwamen vragen om fooi en liepen rond als bewakers bij het (zeer magere) ontbijtbuffet.
Bijzonder land. Eten is goedkoop maar ik vond het wel echt een vlees-land. Beetje vergelijkbaar met Griekenland qua kruiden mixed grill enzo. Overigens zullen ze er wel vanuit gaan dat je man betaald, en leggen ze de rekening dus bij je man neer ook als je er als vrouw om vraagt. Zijn we in NL misschien wat minder gewend. Let daar ook op als je als vrouw een klein café in loopt (jij hoort daar niet, respecteer dat dat een mannen-ding is in Macedonië). Ohja en wil jij souvenirs kopen dan wordt onderhandeld daarover met je man
We hebben veel dagtrips gemaakt en mooie plekken gezien, maar ik zou er niet nog eens heen hoeven.
In het meer van Ohrid zwemmen kleine waterslangen. Die doen niks, maar wees erop voorbereid dat je niet te erg schrikt.
Dit was ongeveer 8 jaar geleden.
Bijzonder land. Eten is goedkoop maar ik vond het wel echt een vlees-land. Beetje vergelijkbaar met Griekenland qua kruiden mixed grill enzo. Overigens zullen ze er wel vanuit gaan dat je man betaald, en leggen ze de rekening dus bij je man neer ook als je er als vrouw om vraagt. Zijn we in NL misschien wat minder gewend. Let daar ook op als je als vrouw een klein café in loopt (jij hoort daar niet, respecteer dat dat een mannen-ding is in Macedonië). Ohja en wil jij souvenirs kopen dan wordt onderhandeld daarover met je man
We hebben veel dagtrips gemaakt en mooie plekken gezien, maar ik zou er niet nog eens heen hoeven.
In het meer van Ohrid zwemmen kleine waterslangen. Die doen niks, maar wees erop voorbereid dat je niet te erg schrikt.
Dit was ongeveer 8 jaar geleden.
woensdag 6 maart 2019 om 19:45
Ik ben 2 jaar geleden ook geweest.. heerlijk land!
Zag Lale tours al voorbij komen! Dikke aanrader! Kleine groepen en allemaal net wat anders dan de standaard tours. Zoals bv een bbq aan de kust bij een klein kerkje.(kloosterexcursie) Fijne mensen ook!
Qua kosten zag ik al voorbij komen dat t bijna niks kost. Vis was idd wel duur in verhouding. En dan heb ik het niet over de lekkerbekjes
Nog een extra tip: In Pestani (plaatje naast Ohrid waar ook Laletours zit) zit een restaurant Bahne no.1 Leuk om te eten met een zeer leuke eigenaresse. Maar bij haar kun je ook een dagje Bahne no.2 reserveren. Dan wordt je in de ochtend met een bootje naar een stuk strand gebracht verderop waar alleen gasten van het restaurant komen. Ze hebben daar lekkere ligstoelen aan het water en alle voorzieningen. Echt een heerlijke dag gehad daar!
Oh en qua alcohol hebben ze een hele rare regel. Dit mag je nml niet meer kopen in de winkel na een bepaalde tijd in de avond (zo uit mn hoofd uurtje of 8?) dus mocht je nog een drankje willen in je appartement of hotel... wat eerder kopen.
Zag Lale tours al voorbij komen! Dikke aanrader! Kleine groepen en allemaal net wat anders dan de standaard tours. Zoals bv een bbq aan de kust bij een klein kerkje.(kloosterexcursie) Fijne mensen ook!
Qua kosten zag ik al voorbij komen dat t bijna niks kost. Vis was idd wel duur in verhouding. En dan heb ik het niet over de lekkerbekjes
Nog een extra tip: In Pestani (plaatje naast Ohrid waar ook Laletours zit) zit een restaurant Bahne no.1 Leuk om te eten met een zeer leuke eigenaresse. Maar bij haar kun je ook een dagje Bahne no.2 reserveren. Dan wordt je in de ochtend met een bootje naar een stuk strand gebracht verderop waar alleen gasten van het restaurant komen. Ze hebben daar lekkere ligstoelen aan het water en alle voorzieningen. Echt een heerlijke dag gehad daar!
Oh en qua alcohol hebben ze een hele rare regel. Dit mag je nml niet meer kopen in de winkel na een bepaalde tijd in de avond (zo uit mn hoofd uurtje of 8?) dus mocht je nog een drankje willen in je appartement of hotel... wat eerder kopen.
woensdag 6 maart 2019 om 20:11
Dit klink echt heel leuk!Globe83 schreef: ↑06-03-2019 19:45
woensdag 6 maart 2019 om 21:18
ja heerlijk weer hoor in september.waren er vorig jaar ook in september.wel een vestje meenemen hoor voor sochtends vroeg en savonds.
trouwens helemaal geen last dat ze alleen mijn man aanspraken ofzo.of opdringerigheid.vond het een verrassend leuk land!maar wel al veel nederlanders(viel me gewoon op).
trouwens helemaal geen last dat ze alleen mijn man aanspraken ofzo.of opdringerigheid.vond het een verrassend leuk land!maar wel al veel nederlanders(viel me gewoon op).
woensdag 6 maart 2019 om 21:19
woensdag 6 maart 2019 om 21:28
donderdag 7 maart 2019 om 06:51
Qua Nederlanders klopt, een lokale vrouw daar vertelde ook dat er een prijsafspraak is met corendon om de reizen goedkoper aan te bieden om meer toeristen te lokkenmikkie8 schreef: ↑06-03-2019 21:18ja heerlijk weer hoor in september.waren er vorig jaar ook in september.wel een vestje meenemen hoor voor sochtends vroeg en savonds.
donderdag 7 maart 2019 om 08:29
Of gewoon met eigen auto gaan, heb je alle vrijheid en kun je ook weer makkelijker terug als het tegenvalt. Met de auto prima te doen, heb het zelf 3 keer gereden.