Bruiloften, Daggasten etc
woensdag 6 maart 2019 om 22:54
Naar aanleiding van een ander topic,
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
vrijdag 8 maart 2019 om 17:17
Misschien dat blondie ergens op vakantie gaat waar een bepaald type Engelsen vakantie viert ?Nectarinepit schreef: ↑08-03-2019 16:58Beetje generaliserend dit. Er zijn ook genoeg Engelsen die wel maat weten te houden.
Ik kom regelmatig in Engeland en daar valt bet wel mee hoor alhoewel ik wel eens op een bruiloft ben geweest waar behoorlijk gedronken werd. Maar die bruiloften zijn er in Nederland ook gok ik.
vrijdag 8 maart 2019 om 17:24
Yildizlar schreef: ↑08-03-2019 17:17Misschien dat blondie ergens op vakantie gaat waar een bepaald type Engelsen vakantie viert ?
Ik kom regelmatig in Engeland en daar valt bet wel mee hoor alhoewel ik wel eens op een bruiloft ben geweest waar behoorlijk gedronken werd. Maar die bruiloften zijn er in Nederland ook gok ik.
Ja, dat lijkt mij ook. Je kunt niet iedereen over één kam scheren.
Ik woon inmiddels alweer een paar jaar in Londen en ik ken niemand die drinkt om het dronken worden. Men drinkt, maar met mate. Net zoals veel Nederlanders.
vrijdag 8 maart 2019 om 18:28
Oh, ik vind het juist altijd zo'n afknapper voor het bruidspaar om zo'n aftakelend feest te zien. En dan die gedag-zeg-rij. Vreselijk. Nee, lekker op het hoogtepunt weg rijden vind ik leuker.Blondie456 schreef: ↑08-03-2019 13:38Ik heb een keer een bruiloft gehad die bij mensen thuis in een grote loods was en daar ging het na 2 uur wel door. Dat het bruidspaar eerder weg gaat dan de gasten heb ik nog nooit mee gemaakt. Vaak krijgen de gasten nog een kleine attentie bij het weg gaan die door het bruidspaar gegeven worden. Ik zou het zelf ook zonde hebben gevonden om er niet tot het laatst bij te zijn geweest. Zo'n dag vliegt toch al om.
Maar klopt, bij mijn familie in het oosten van het land is dat nooit, daar staat het bruidspaar tot het bittere eind en bij wijze van spreken met de tl-lichten aan op het feest, terwijl het personeel van de locatie al aan half het opruimen is begonnen. Ik woon in de randstad en daar gaat het bruidspaar ook vaak eerder weg. Uiteindelijk zal het allemaal wel persoonlijke voorkeur zijn hoor. Goodie bags worden uitgedeeld door bruidspersoneel/ceremoniemeester.
vrijdag 8 maart 2019 om 18:42
Sluitingstijd van de locatie.Nectarinepit schreef: ↑08-03-2019 11:11Men weet hier niet anders en vind het heel normaal. De reden erachter zijn vaak inderdaad de oplopende kosten. Maar ook het feit dat bruiloftlocaties vaak een pakket aanbieden dat uit het boeken van de locatie en eten bestaat. Een drankenpakket is vaak ontzettend duur, ook voor weinig gasten. Daarom kiest men er voor om dan een 'cash bar' te openen.
Ik vond het bij mijn eerste Engelse bruiloft ook heel vreemd, maar inmiddels ben ik eraan gewend. Het hoort nu eenmaal bij de cultuur.
En een bruiloft die om 21:00 uur afgelopen is, vind ik ook erg vreemd overigens. Sowieso vind ik het vreemd om een eindtijd aan te geven, maar dat is een ander verhaal.
vrijdag 8 maart 2019 om 20:30
In mijn geboortedorp wonen veel Engelsen en die zuipen veel ja. Zitten na werktijd ook direct in de kroeg. Maar je kunt idd niet iedereen over 1 kam scheren.Nectarinepit schreef: ↑08-03-2019 17:24Ja, dat lijkt mij ook. Je kunt niet iedereen over één kam scheren.
Ik woon inmiddels alweer een paar jaar in Londen en ik ken niemand die drinkt om het dronken worden. Men drinkt, maar met mate. Net zoals veel Nederlanders.
vrijdag 8 maart 2019 om 20:48
Wel. Dat kan makkelijk.
vrijdag 8 maart 2019 om 23:32
Dan moet je het geld wel hebben he!!LAgirl82 schreef: ↑08-03-2019 13:03De hele bruiloft zou ik ook niet betalen. Maar een groot geldbedrag geven vind ik dan wel weer normaal als ouders zijnde.
Van de giften van mijn ouders en mijn schoonouders hebben we de feestzaal betaalt, en dat was het diner en avondfeest met alles erop en eraan.
Ik vind het niet vreemd dat je als ouders bijdraagt, zouden wij ook doen voor onze kinderen. Dat is bij ons wel normaal.
Van mijn opa en oma hebben we op onze trouwdag ook een vrij groot geldbedrag gekregen.
Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder leefden van het minimum, we hebben van hen wel wat gekregen maar zeker geen extreme bedragen.
zaterdag 9 maart 2019 om 00:23
Hier gaan wij het opsplitsen in twee dagen, dat heeft meerdere redenen. Geld speelt inderdaad een rol maar ook doordat wij het op de eerste dag met een bepaald gezelschap willen vieren. Ook houden we rekening met de kinderen. En op de tweede dag een gezellig avondfeest met zijn allen zonder kinderen.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat eerst ook vond. Over het verschil met de gasten. Echter nu wel op teruggekomen. Maar dat er een gat is in een dag en dat je het zelf maar moet uitzoeken vind ik weer niet netjes. Of dat mensen zelf tussendoor maar moeten voorzien van eten vind ik ook erg apart.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat eerst ook vond. Over het verschil met de gasten. Echter nu wel op teruggekomen. Maar dat er een gat is in een dag en dat je het zelf maar moet uitzoeken vind ik weer niet netjes. Of dat mensen zelf tussendoor maar moeten voorzien van eten vind ik ook erg apart.
zaterdag 9 maart 2019 om 11:26
Oprechte vraag; ik zie hier heel veel mensen die uitgenodigd zijn op een bruiloft met een 'gat in de dag' .
Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt!
Word je dan specifiek als daggast uitgenodigd en wordt erbij vermeld dat je het eten zelf maar moet regelen?
Of staat er op de kaart dat je welkom bent bij de ceremonie, eventuele receptie, en avondfeest?
Want als het dat laatste is dan ligt het toch bij jezelf?
Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt!
Word je dan specifiek als daggast uitgenodigd en wordt erbij vermeld dat je het eten zelf maar moet regelen?
Of staat er op de kaart dat je welkom bent bij de ceremonie, eventuele receptie, en avondfeest?
Want als het dat laatste is dan ligt het toch bij jezelf?
zaterdag 9 maart 2019 om 11:37
Volgens mij dat laatste, zand-korrel. Op de kaarten staat vermeld hoe laat de ceremonie plaatsvindt en dat mensen uitgenodigd zijn op het avondfeest. Het staat mensen dan vrij om bijv alleen de ceremonie bij te wonen en dan naar huis te gaan. Of om niet naar de ceremonie te gaan en pas op het avondfeest te komen.
zaterdag 9 maart 2019 om 12:09
Ja, dat ligt dan aan jezelf. Maar ik vind het trouwmoment, de essentie van de dag, belangrijker dan het feest. Dus tja, dan doe je dat allemaal maar.zand-korrel schreef: ↑09-03-2019 11:26Oprechte vraag; ik zie hier heel veel mensen die uitgenodigd zijn op een bruiloft met een 'gat in de dag' .
Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt!
Word je dan specifiek als daggast uitgenodigd en wordt erbij vermeld dat je het eten zelf maar moet regelen?
Of staat er op de kaart dat je welkom bent bij de ceremonie, eventuele receptie, en avondfeest?
Want als het dat laatste is dan ligt het toch bij jezelf?
Ben ook wel eens los uitgenodigd voor receptie (niet ceremonie) en avondfeest. Of voor de kerkdienst en dan een gat erna.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 13:07
8.80% gewijzigd
zaterdag 9 maart 2019 om 12:14
Ik heb het twee keer meegemaakt (waren 2 zussen) maar heb de uitnodiging toen niet zelf gezien. Maar het was echt de bedoeling om wel bij de ceremonie te zijn, vervolgens zelf ergens te eten en dan mocht je voor het feest weer terugkomen. Dan vind ik dat je beter de ceremonie en het eten met 1 groep kan doen en dan voor het feest wel iedereen uitnodigen. Ik was een achternichtje, is het dan zo belangrijk om ons bij de ceremonie te hebben? Ik vond de ceremonie wel heel mooi hoor en we hebben gewoon ergens leuk gegeten gewoon intiem met een groepje, maar het voelt toch een beetje alsof je maar half welkom bent.zand-korrel schreef: ↑09-03-2019 11:26Oprechte vraag; ik zie hier heel veel mensen die uitgenodigd zijn op een bruiloft met een 'gat in de dag' .
Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt!
Word je dan specifiek als daggast uitgenodigd en wordt erbij vermeld dat je het eten zelf maar moet regelen?
Of staat er op de kaart dat je welkom bent bij de ceremonie, eventuele receptie, en avondfeest?
Want als het dat laatste is dan ligt het toch bij jezelf?
zaterdag 9 maart 2019 om 12:42
Nectarinepit schreef: ↑08-03-2019 17:24Ik woon inmiddels alweer een paar jaar in Londen en ik ken niemand die drinkt om het dronken worden. Men drinkt, maar met mate. Net zoals veel Nederlanders.
Nou, ik heb jaren met Engelsen samen gewerkt, en ik heb me juist ernstig verbaasd over hun drinkgewoontes. De eerste de beste keer dat ik ter kennismaking met mijn team uitging was ik de enige die niet dronk en ook de enige die de volgende ochtend geen flinke kater had. En op bedrijfsfeestjes waarbij er hotelkamers waren afgehuurd, wilde je helemaal niet weten wat er allemaal gedronken (en als gevolg daarvan gedaan) werd. En ook niemand die dat gek of ongepast leek te vinden.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:06
Hoe wist je dan dat het echt de bedoeling was dat je bij de ceremonie was?kopjechino schreef: ↑09-03-2019 12:14Ik heb het twee keer meegemaakt (waren 2 zussen) maar heb de uitnodiging toen niet zelf gezien. Maar het was echt de bedoeling om wel bij de ceremonie te zijn, vervolgens zelf ergens te eten en dan mocht je voor het feest weer terugkomen. Dan vind ik dat je beter de ceremonie en het eten met 1 groep kan doen en dan voor het feest wel iedereen uitnodigen. Ik was een achternichtje, is het dan zo belangrijk om ons bij de ceremonie te hebben? Ik vond de ceremonie wel heel mooi hoor en we hebben gewoon ergens leuk gegeten gewoon intiem met een groepje, maar het voelt toch een beetje alsof je maar half welkom bent.
Ik ken nl echt geen andere uitnodigingen dat dan dat erbij staat, zonder dat men gelijk voor de hele dag uitgenodigd is.
Die mensen krijgen een andere kaart/ inlegvel erbij oid.
Het was echt voor het eerst hier op het forum dat ik gemopper las van mensen die vonden dat ze de hele dag uitgenodigd waren omdat er in de kaart vermeld stond dat ze welkom waren bij de ceremonie, receptie en avondfeest, maar niet voor het eten.
Ik lees zo'n kaart al anders. Nl als uitnodiging voor het avondfeest en leuk als je bij de ceremonie kan zijn maar dat hoeft niet.
Als je echt als daggast uitgenodigd bent is het wel extreem ongastvrij om met bepaalde daggasten wel te eten en anderen het maar uit te laten zoeken!
zaterdag 9 maart 2019 om 13:10
Ja maar dan ben je toch ook niet verplicht om te komen?
Dan ligt het toch ook aan jezelf dat je met een gat komt te zitten.
Als je er wél heel graag naartoe wil, vind ik dat er ook niet over gaten gezeurd moet worden.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:12
zaterdag 9 maart 2019 om 13:28
Ik ben niks verplicht en ik doe het allemaal graag. Maar logistiek is het zonder auto vaak vrijwel onmogelijk om op sommige plekken te komen en dan rijd je dus mee met anderen met een ander programma. Daarnaast vind ik het raar om naar een bruiloft te gaan en niemand te zien trouwen.zand-korrel schreef: ↑09-03-2019 13:10Ja maar dan ben je toch ook niet verplicht om te komen?
Dan ligt het toch ook aan jezelf dat je met een gat komt te zitten.
Als je er wél heel graag naartoe wil, vind ik dat er ook niet over gaten gezeurd moet worden.
En daarbij zijn er genoeg mensen die je niet voor de ceremonie uitnodigen. Die die dat wel doen zeggen er vaak prijs op te stellen dat je komt. Natuurlijk trek ik mijn eigen plan, en ga ik lang niet altijd. Maar onzin dat je er niet van mag balen dat je een onhandige dag hebt.
Ik zal overigens eerder naar de huwelijksvoltrekking gaan dan naar het feest, als ik moet kiezen.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:30
Wij hadden geen gat op onze bruiloft.
Wij maakten de foto's voordat de ceremonie plaatsvond. Dus de meeste daggasten kwamen gewoon naar het stadhuis en de enkelen die verzameld hadden bij mijn ouders, die bleven daar gewoon wat langer zitten, terwijl wij eerst foto's gingen maken (op weg naar het stadhuis). Ik had broodjes geregeld, dus die zaten prima bij mijn ouders.
Wij maakten de foto's voordat de ceremonie plaatsvond. Dus de meeste daggasten kwamen gewoon naar het stadhuis en de enkelen die verzameld hadden bij mijn ouders, die bleven daar gewoon wat langer zitten, terwijl wij eerst foto's gingen maken (op weg naar het stadhuis). Ik had broodjes geregeld, dus die zaten prima bij mijn ouders.
zaterdag 9 maart 2019 om 13:48
Ik snap wel dat je ervan baalt, begrijp me niet verkeerd. En helemaal als je geen auto hebt is het soms een drama met bruiloften!Nitflex schreef: ↑09-03-2019 13:28Ik ben niks verplicht en ik doe het allemaal graag. Maar logistiek is het zonder auto vaak vrijwel onmogelijk om op sommige plekken te komen en dan rijd je dus mee met anderen met een ander programma. Daarnaast vind ik het raar om naar een bruiloft te gaan en niemand te zien trouwen.
En daarbij zijn er genoeg mensen die je niet voor de ceremonie uitnodigen. Die die dat wel doen zeggen er vaak prijs op te stellen dat je komt. Natuurlijk trek ik mijn eigen plan, en ga ik lang niet altijd. Maar onzin dat je er niet van mag balen dat je een onhandige dag hebt.
Ik zal overigens eerder naar de huwelijksvoltrekking gaan dan naar het feest, als ik moet kiezen.
Ik zie mensen die 'mopperen' meer voor me als mensen die de hele dag alles meemaken (dus ceremonie, receptie, kerk enz) en dat de bruid en bruidegom denken 'goh is die hier nu ook al bij? Die hadden we toch niet voor de hele dag uitgenodigd?'
Een gat mbt tot foto's maken ken ik inderdaad ook wel nu ik erover nadenk. Soms is dat heel vervelend.
Zoals die keer dat alle gasten geparkeerd werden in een entreehal zonder stoelen en niet de zaal in konden, terwijl het fotomoment gigantisch uitliep! (2 uur staan wachten)
zaterdag 9 maart 2019 om 13:55
Nummer*Zoveel schreef: ↑09-03-2019 12:42Nou, ik heb jaren met Engelsen samen gewerkt, en ik heb me juist ernstig verbaasd over hun drinkgewoontes. De eerste de beste keer dat ik ter kennismaking met mijn team uitging was ik de enige die niet dronk en ook de enige die de volgende ochtend geen flinke kater had. En op bedrijfsfeestjes waarbij er hotelkamers waren afgehuurd, wilde je helemaal niet weten wat er allemaal gedronken (en als gevolg daarvan gedaan) werd. En ook niemand die dat gek of ongepast leek te vinden.
Ja, dat kan. Er is nu eenmaal een andere drinkcultuur in Engeland, maar er zijn ook zat Nederlanders die flink drinken. Net zoals er zat Engelsen zijn die dat niet doen.
zaterdag 9 maart 2019 om 14:00
Ik heb bijvoorbeeld in Nederland in de advocatuur en in de reclame gewerkt, nou dat zijn ook met drank overgoten sectoren, waar de hele week doorspekt is met borrels en veel alcohol. Weekenden weg met werk, of kerstfeesten lopen dan ook steevast uit de hand. En dan ben ik zelfs nog nooit meegeweest met skiën.Nectarinepit schreef: ↑09-03-2019 13:55Ja, dat kan. Er is nu eenmaal een andere drinkcultuur in Engeland, maar er zijn ook zat Nederlanders die flink drinken. Net zoals er zat Engelsen zijn die dat niet doen.
zaterdag 9 maart 2019 om 14:02
Nitflex schreef: ↑09-03-2019 14:00Ik heb bijvoorbeeld in Nederland in de advocatuur en in de reclame gewerkt, nou dat zijn ook met drank overgoten sectoren, waar de hele week doorspekt is met borrels en veel alcohol. Weekenden weg met werk, of kerstfeesten lopen dan ook steevast uit de hand. En dan ben ik zelfs nog nooit meegeweest met skiën.
Dat bedoel ik dus. Stevige drinkers zijn overal te vinden.