no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
zondag 10 maart 2019 om 08:27
Ouch, die tandartsrekeningen zijn altijd een aanslag als je echt iets hebt met je gebit.
Gisteren de stad in geweest, zelfs wat dingen aangepast maar niets gekocht. Was heel goedkoop en mijn kleuren maar net iets te groot. Waar ik het voorheen dan toch waarschijnlijk had gekocht voelde ik die behoefte niet. Erover nadenken hoefde ook niet want het pastte niet.
Ook wat spulletjes op MP verkocht gisteren. Eindelijk weer een normaal persoon die snel reageerde en meteen betaalde. Toch weer 45 euro. En een andere bups kleding in consignatie gegeven. Hoop dat dat ook nog wat oplevert en het ruimt weer heerlijk op.
Wel onverwachte rekening gekregen van de apotheek. Ze hadden het per abuis naar mijn verzekering gestuurd terwijl ik het meteen af had moeten rekenen. Is maar 35 euro, maar als je het niet verwacht is het wel balen. Alles wat ik het afgelopen jaar heb gehad valt er buiten of was iets met het gebit gggrrrr....
Zometeen maar weer wat op MP gooien
Het is overigens ook zo met andere spullen en niet alleen servies. Voor grote kortingsdagen of factory stores bij outlet centra voor kleding etc maken ze vaak gewoon goedkopere varianten en het is eigenlijk wel bedrog want ze schermen met vanaf prijzen. Vanaf prijzen suggereert dat het ooit voor die prijs id winkel heeft gelegen en dat is gewoon echt niet zo. Er zijn wel winkels waar het echt restpartijen zijn maar je hebt dus ook van die doldwaze dagen praktijken.
Gisteren de stad in geweest, zelfs wat dingen aangepast maar niets gekocht. Was heel goedkoop en mijn kleuren maar net iets te groot. Waar ik het voorheen dan toch waarschijnlijk had gekocht voelde ik die behoefte niet. Erover nadenken hoefde ook niet want het pastte niet.
Ook wat spulletjes op MP verkocht gisteren. Eindelijk weer een normaal persoon die snel reageerde en meteen betaalde. Toch weer 45 euro. En een andere bups kleding in consignatie gegeven. Hoop dat dat ook nog wat oplevert en het ruimt weer heerlijk op.
Wel onverwachte rekening gekregen van de apotheek. Ze hadden het per abuis naar mijn verzekering gestuurd terwijl ik het meteen af had moeten rekenen. Is maar 35 euro, maar als je het niet verwacht is het wel balen. Alles wat ik het afgelopen jaar heb gehad valt er buiten of was iets met het gebit gggrrrr....
Zometeen maar weer wat op MP gooien
Het is overigens ook zo met andere spullen en niet alleen servies. Voor grote kortingsdagen of factory stores bij outlet centra voor kleding etc maken ze vaak gewoon goedkopere varianten en het is eigenlijk wel bedrog want ze schermen met vanaf prijzen. Vanaf prijzen suggereert dat het ooit voor die prijs id winkel heeft gelegen en dat is gewoon echt niet zo. Er zijn wel winkels waar het echt restpartijen zijn maar je hebt dus ook van die doldwaze dagen praktijken.
zondag 10 maart 2019 om 10:25
Oh, dat wist ik nietNitflex schreef: ↑10-03-2019 07:48Er is inderdaad B-kwaliteit Wedgewood etc. te koop, als je het naast elkaar zet zie je dat meteen (heb in een servieswinkel gewerkt). Maar dat onderscheid is vooral bij de wat duurdere serviezen natuurlijk. Zelfs Bijenkorf (ook gewerkt) verkocht met de dwaze dagen B-kwaliteit servies. Dat zijn partijen die zo worden gekocht.

Ik heb ooit een redelijk neutraal servies van mijn ouders gehad van Wedgewood toen ik jong was en ben er nog dag in dag uit blij mee. Geen idee of het een B-kwaliteit was

"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zondag 10 maart 2019 om 17:09
Wat leuk om te lezen hoe jullie omgaan met de NBC. Zelf ben ik ook begonnen en het gaat goed.
Ik heb een vraag voor Drackie: je hebt een overzicht gemaakt van je kosten, goed bezig! Ik maak uit je posts op dat het je moeite kost. Is het een idee om een van de onderwerpen uit je kostenoverzicht te kiezen? En dan een doel te stellen voor dit onderwerp? Bv. je geeft 125 euro per maand uit aan vervoer. En dan besluiten om dit te beperken tot 100 euro?
Ik heb een vraag voor Drackie: je hebt een overzicht gemaakt van je kosten, goed bezig! Ik maak uit je posts op dat het je moeite kost. Is het een idee om een van de onderwerpen uit je kostenoverzicht te kiezen? En dan een doel te stellen voor dit onderwerp? Bv. je geeft 125 euro per maand uit aan vervoer. En dan besluiten om dit te beperken tot 100 euro?
...
maandag 11 maart 2019 om 20:00
maandag 11 maart 2019 om 20:05
Oh, vergeet ik helemaal op Oslodeeerste te reageren. Daar was ik al een beetje mee bezig wat betreft de boodschappen. Dat lukt nog niet zo heel goed, maar ik hoop dat het elke maand beter gaat. Ik had deze maand ook wel flink minder te besteden én ik had een rekenfoutje gemaakt. Op vervoer wil ik dan weer niet besparen, maar dat is ook een relatief kleine kostenpost.
maandag 11 maart 2019 om 20:44

maandag 11 maart 2019 om 22:49
Mijn no buy gaat lekker slecht want we zijn ook afgelopen weekend gaan zwemmen. Wel heb ik na het zwemmen uren op bed gelegen omdat ik zo moe was dus ik verwacht dat het wel even duurt voor we weer gaan. Ik slaap heel slecht op het moment en mijn conditie is er aan na 2 moeilijke zwangerschappen achter elkaar dus ik kan helaas weinig meer hebben.
Wel doe ik wat dingen weg naar een vriendin die goed maar over zijn hier en een die ik voor haar dochter gehaald had (speelgoed en boeken) en doet zij dingen naar mij weg (kleren). Straks allebei blij met nieuwe spullen die fijn, leek en handig zijn.
Ik merk wel dat er een beetje een knop om lijkt te gaan, ik heb veel minder het gevoel dat ik bepaalde dingen 'moet' hebben. Alleen de kinderen blijft een zwak punt voor me, ze vinden ook alles leuk qua speelgoed en kleren dus dat schiet niet op. Maar ik heb voor mezelf gezegd dat er nu echt genoeg is en er anders eerst spul weg moet. En hopelijk kunmen we straks sparen, er komen voor ons nu 4 betere maanden aan (kinderbijslag+bonus vriend, vakantiegeld vriend, belasting teruggave, kinderbijslag) dus ik hoop dat we dan wat weg kunnen zetten en de regelingen af kunnen betalen (lopen er 2 met de belastingdienst ivm eerder te veel ontvangen bedragen)
Wel doe ik wat dingen weg naar een vriendin die goed maar over zijn hier en een die ik voor haar dochter gehaald had (speelgoed en boeken) en doet zij dingen naar mij weg (kleren). Straks allebei blij met nieuwe spullen die fijn, leek en handig zijn.
Ik merk wel dat er een beetje een knop om lijkt te gaan, ik heb veel minder het gevoel dat ik bepaalde dingen 'moet' hebben. Alleen de kinderen blijft een zwak punt voor me, ze vinden ook alles leuk qua speelgoed en kleren dus dat schiet niet op. Maar ik heb voor mezelf gezegd dat er nu echt genoeg is en er anders eerst spul weg moet. En hopelijk kunmen we straks sparen, er komen voor ons nu 4 betere maanden aan (kinderbijslag+bonus vriend, vakantiegeld vriend, belasting teruggave, kinderbijslag) dus ik hoop dat we dan wat weg kunnen zetten en de regelingen af kunnen betalen (lopen er 2 met de belastingdienst ivm eerder te veel ontvangen bedragen)

dinsdag 12 maart 2019 om 17:39
Ik heb het juist andersom. Ik stel het zo lang mogelijk uit omdat ik er een pokkehekel aan heb om bij de kapper te zitten. De leuke bijkomstigheid is dat het me dan minder kost per jaar.Gekopbloemen schreef: ↑12-03-2019 17:31Vinden jullie een duur kappersbezoek ook “ zonde geld “ ?
Ik probeer het altijd zolang mogelijk uit te stellen.
Totdat ik weer met een grauw hoofd rondloop dan wordt het ineens tijd en wil ik A la minute.
dinsdag 12 maart 2019 om 18:25
De kapper, ja die stel ik zeker uit. Ik kom er ongeveer eens per jaar
Ik houd van lang haar, dus dat scheelt.
Vandaag bij de Action geweest.... Ik had zakken nodig voor het groen-afval en voor het plastic. Ik liep rond met mijn mandje, die vaak uiteindelijk behoorlijk vol is wanneer ik bij de kassa ben.
Wat is 'extra heb ingeladen':
- een pot bloemzaden voor 15m2, voor € 1,49 (niet nódig, maar wel nuttig, want we hebben nog een paar vaste bloem/planten bakken waar amper iets in staat.
- een setje van 3 balletjes voor in het zwembad/op vakantie € 0,89 (ook niet nodig, maar ik heb de vorige afgelopen jaar weggegooid omdat die heel slecht waren geworden, dus wel een vervanging van)
- 1 lampje (alleen het lichtje, geen decoratie of iets dergelijks) wel nodig.
Ik ben dik tevreden
Ik heb wel een aantal dingen meer in de hand gehad, maar ook weer teruggelegd, of onthouden voor als ik het wel nodig heb. Ik zag ook veel minder leuke dingen, terwijl die er echt wel waren maar ik had gewoon minder impulsen
Dit is denk ik die knop waar jij het ook over hebt YellowLemonTree.
Dat lijkt me erg vervelend als je belasting terug moet betalen, dan is het geld vaak al uitgegeven. Rente-aftrek van de hypotheek krijgen wij niet maandelijks, maar deze komt in de pot belastingteruggave eens per jaar.

Vandaag bij de Action geweest.... Ik had zakken nodig voor het groen-afval en voor het plastic. Ik liep rond met mijn mandje, die vaak uiteindelijk behoorlijk vol is wanneer ik bij de kassa ben.
Wat is 'extra heb ingeladen':
- een pot bloemzaden voor 15m2, voor € 1,49 (niet nódig, maar wel nuttig, want we hebben nog een paar vaste bloem/planten bakken waar amper iets in staat.
- een setje van 3 balletjes voor in het zwembad/op vakantie € 0,89 (ook niet nodig, maar ik heb de vorige afgelopen jaar weggegooid omdat die heel slecht waren geworden, dus wel een vervanging van)
- 1 lampje (alleen het lichtje, geen decoratie of iets dergelijks) wel nodig.
Ik ben dik tevreden

Ik heb wel een aantal dingen meer in de hand gehad, maar ook weer teruggelegd, of onthouden voor als ik het wel nodig heb. Ik zag ook veel minder leuke dingen, terwijl die er echt wel waren maar ik had gewoon minder impulsen

Dit is denk ik die knop waar jij het ook over hebt YellowLemonTree.
Dat lijkt me erg vervelend als je belasting terug moet betalen, dan is het geld vaak al uitgegeven. Rente-aftrek van de hypotheek krijgen wij niet maandelijks, maar deze komt in de pot belastingteruggave eens per jaar.
dinsdag 12 maart 2019 om 18:54
Ligt er een beetje aan. Zelf heb ik vrij lang en dik haar dus rek het kappersbezoek altijd een beetje langer dan wat normaal is en ga meestal naar een budgetkapper van rond de drie tientjes of zoek ik kortingen op online. Denk dat ik twee tot drie keer per jaar ga.
De laatste keer haar gekleurd en wel een dure kapper gedaan maar dat was een cadeautje. Zelf heb ik het er niet voor over.
De laatste keer haar gekleurd en wel een dure kapper gedaan maar dat was een cadeautje. Zelf heb ik het er niet voor over.

dinsdag 12 maart 2019 om 19:28
Ik verf nog niet, maar heb wel wat losse grijze haren onder bij mijn nek, dus binnenkort zal ik er wel aan moeten beginnen. Ik ga dit zeer zeker niet zelf doen, want ik heb echt geen zin in dat gedoe. Kapper, net als waxen, gezichtsbehandelingen of pedicure besteed ik allemaal uit.Gekopbloemen schreef: ↑12-03-2019 17:31Vinden jullie een duur kappersbezoek ook “ zonde geld “ ?
Ik probeer het altijd zolang mogelijk uit te stellen.
Totdat ik weer met een grauw hoofd rondloop dan wordt het ineens tijd en wil ik A la minute.
Dit weekend veel geld in de kroeg uitgegeven, waar we van ‘s middags tot ‘s avonds laat hebben gezeten. Ik zou een halve marathon rennen, maar het werd afgelast wegens zeer slecht weer. Toen hebben we alsnog met vrienden in een café afgesproken. Iets wat we normaal gesproken pas na de finish doen. Het was zondag ook echt binnenblijfweer. Maar goed, was erg gezellig.

dinsdag 12 maart 2019 om 22:30
Hier vooral knutselspullen en vaak ook dingen die wel nodig zijn maar ik niet bedacht had voor ik ging (batterijen, kabeltje voor de telefoonomdat er een stuk is, oortjes die het niet meer doen, toch nog even wat sokken en witte shirts om de versleten dingen van vriemdbte vervangen ed).Oslodeeerste schreef: ↑12-03-2019 19:11Wat ik me afvraag: als je naar de Action gaat en veeeeeeeel meer meeneemt dan wat je van plan was, wat voor dingen zijn dat dan?
Spullen voor de kinderen waren hier dan een valkuit, dat ene diertje of autotje wat maakt het uit? Het is zulk lekker weer laat ik een waterspuiter mee nemen. Wat leuk, zaadjes om aardbeienplanten te kweken met de kinderen. Zonder kinderen gaan helpt al wat vind ik.
dinsdag 12 maart 2019 om 22:41
Ik heb het moeilijk sinds mijn schoonvader gisteren de helft van onze nog openstaande schuld heeft kwijtgescholden.
We hebben nog best wel veel nodig in huis. We hadden twee jaar geleden toen we hier kwamen wonen geen geld, en zo hebben we bijvoorbeeld nog steeds geen gordijnen en is onze bank heel erg versleten (doorgezakt, dus zit echt heel kut). Ik ben dus voortdurend aan het googlen op nieuwe meubels, gordijnen, van alles. Ik ben heel blij dat het straks kan, maar ik moet er echt mee uitkijken. Ik heb met mezelf afgesproken dat een bank prioriteit heeft (en nu nog niet in elk geval!) en dat de rest echt wel kan wachten, maar het liefste had ik alles al besteld. 
Ook als ik straks meer geld heb, moet ik oppassen dat ik mijn mindset niet aanpas op meer geld hebben en het dus uit ga geven als water.

Ook als ik straks meer geld heb, moet ik oppassen dat ik mijn mindset niet aanpas op meer geld hebben en het dus uit ga geven als water.
woensdag 13 maart 2019 om 07:38
Drackie wat fijn van die lening! Kan me voorstellen dat dat een heel fijn gevoel geeft.
Hier gaat het ook wel goed. Heb wel wat servies aangeschaft, maar niet gelijk alles 9 delig. Eerst goed gekeken naar wat we eigenlijk gebruiken en dus niets gekocht om maar 'een setje' te hebben. Verder laat ik, op boodschappen na, alles liggen in de winkels.
Nu is het bijna eind van de periode voor mij en dan zie ik dus dat ik wat geld over heb, wat ik niet had verwacht vooraf. Dan merk ik wel dat ik geneigd ben om te vinden dat ik van alles 'nodig' heb. Blijkbaar zijn de benodigde dingen afhankelijk van mijn banksaldo. Dat klopt natuurlijk totaal niet, maar wel fijn dat ik dat nu in de gaten heb.
Ik denk dat ik het automatisch sparen naar de andere bank maar moet gaan verhogen. Want ik kan prima van het spaargeld afblijven. Dan heb ik minder reserve op de lopende rekening, dus ook minder verleiding om te kopen omdat het geld er toch wel is. Hoe doen jullie dat? Ook vooraf en aan het einde het restant weg sparen?
Hier gaat het ook wel goed. Heb wel wat servies aangeschaft, maar niet gelijk alles 9 delig. Eerst goed gekeken naar wat we eigenlijk gebruiken en dus niets gekocht om maar 'een setje' te hebben. Verder laat ik, op boodschappen na, alles liggen in de winkels.
Nu is het bijna eind van de periode voor mij en dan zie ik dus dat ik wat geld over heb, wat ik niet had verwacht vooraf. Dan merk ik wel dat ik geneigd ben om te vinden dat ik van alles 'nodig' heb. Blijkbaar zijn de benodigde dingen afhankelijk van mijn banksaldo. Dat klopt natuurlijk totaal niet, maar wel fijn dat ik dat nu in de gaten heb.
Ik denk dat ik het automatisch sparen naar de andere bank maar moet gaan verhogen. Want ik kan prima van het spaargeld afblijven. Dan heb ik minder reserve op de lopende rekening, dus ook minder verleiding om te kopen omdat het geld er toch wel is. Hoe doen jullie dat? Ook vooraf en aan het einde het restant weg sparen?
woensdag 13 maart 2019 om 07:50
En dat willen vervangen van spullen herken ik ook heel erg. Hier hangen geleende gordijnen in de slaapkamers en in de woonkamer hangen gordijnen die in dit huis te lang zijn. Ze hangen dus ruim op de grond
Nu twijfel ik of ik ze ga laten vermaken of nieuwe ga aanschaffen. Ik heb ze al 14 jaar en ze zijn al 2x mee verhuisd. Erg mooi zijn ze niet meer, mede dankzij de katten. Maar ja, ze doen wel hun werk. Ik ga eerst maar eens informeren wat het kost om ze te laten vermaken. Dan kan ik dat mee laten wegen in mijn keuze. Ik heb ook nog lampen nodig. En het balkon moet nog worden opgeknapt. En en en...ik wil nog zoveel

woensdag 13 maart 2019 om 08:25
Ik heb best een hekel aan naar de kapper gaan, dus dat doe ik dan ook heel weinig. Ik heb krullend, lang haar. Ik knip zelf soms de puntjes een beetje bij, omdat je door die krullen toch niet kunt zien of het recht geknipt is of niet. Als ik er echt een model in laat knippen doe ik dat uiteraard wel bij de kapper, maar nu heb ik het 'gewoon lang'. Ik wil het dit voorjaar denk ik gaan doneren (voor pruiken) en dan kun je bij veel kappers het gratis of voor de helft laten knippen. Dus dat is mooi meegenomen. Je kunt het trouwens vaak ook erg goedkoop laten knippen bij de kappersschool, als je een niet te ingewikkelde coupe hebt/wilt.
Drackie, wat fijn van de schuld! Maar nu niet meteen je goede financiele voornemens overboord gooien hoor
Kun je anders een soort planning maken, dat je met jezelf afspreekt dat je in juli een bank koopt, in okt gordijnen, zoiets? Dan kun je nog even doorsparen maar kun je wel ook al lekker online gaan uitzoeken.
Drackie, wat fijn van de schuld! Maar nu niet meteen je goede financiele voornemens overboord gooien hoor

woensdag 13 maart 2019 om 08:30
Ik heb mijn moeder trouwens aangestoken met mijn no buy.
Ging vrijdag met haar lunchen en toen hadden we het erover of we nog even de stad in zouden gaan, maar dat we allebei niks nodig hadden. Toen vertelde ze dat zij nu ook 1-in-1-out aanhoudt voor haar kledingkast, daar had ik haar over verteld. Toen hebben we maar een extra kopje thee genomen ipv de stad in gegaan
Ging vrijdag met haar lunchen en toen hadden we het erover of we nog even de stad in zouden gaan, maar dat we allebei niks nodig hadden. Toen vertelde ze dat zij nu ook 1-in-1-out aanhoudt voor haar kledingkast, daar had ik haar over verteld. Toen hebben we maar een extra kopje thee genomen ipv de stad in gegaan

woensdag 13 maart 2019 om 08:33
En ook oppassen, bij het kwijtschelden van een lening heb je nu natuurlijk geen extra geld. Je hebt alleen geen schuld meer en daardoor heb je minder vaste lasten, dat is wat anders. Dus je zult nog steeds naar iets toe moeten sparen.
Nu je in je budget toch al gewend was maandelijks een bedrag af te lossen zou ik dat volhouden, maar dan om te sparen.
Nu je in je budget toch al gewend was maandelijks een bedrag af te lossen zou ik dat volhouden, maar dan om te sparen.