Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
raindrop57 schreef:
14-03-2019 15:24
Het verbruikte bedrag staat er al bij, we hebben een slimme meter en ik kan zo precies zien hoeveel het ons tot nu gekost heeft, dus dat komt wel goed😉.

Overigens zal de energiebelasting lager uitvallen aangezien de bedrijven alsnog mee moeten gaan betalen. De consument gaat minder belast worden dan aanvankelijk de bedoeling was. En de afrekening gaat voor het overgrootste deel over 2018, toen was er nog geen verhoging😉.
Oh, wat goed! 👍🏻
Dat laatste wist ik niet trouwens, weer wat (positiefs) geleerd 😁
raindrop57 schreef:
14-03-2019 15:24
Het verbruikte bedrag staat er al bij, we hebben een slimme meter en ik kan zo precies zien hoeveel het ons tot nu gekost heeft, dus dat komt wel goed😉.

Overigens zal de energiebelasting lager uitvallen aangezien de bedrijven alsnog mee moeten gaan betalen. De consument gaat minder belast worden dan aanvankelijk de bedoeling was. En de afrekening gaat voor het overgrootste deel over 2018, toen was er nog geen verhoging😉.
Maar dat is nog helemaal niet definitief toch? Ze roepen wel vaker dingen.ik wacht ook nog steeds op de beloofde vooruitgang in mijn financiën en koopkracht. Helaas..
Je weet het pas echt als je de rekening krijgt, dus je kan maar beter wat meer betalen en terug krijgen dan andersom.

Mijn MP verkopen gaan echt lekker momenteel. Ik denk dat ik nu voor ruim 200 euro heb verkocht binnen een week en de biedingen gaan door. Had al vaker dingen in bulk neergezet maar nu alles per item is gesplitst gaat het toch weer beter. Er lopen nog een paar biedingen voor 50 bij elkaar.

Toch even lekker want heb weer wat rekeningen ontvangen. De prikpil wordt niet vergoed (wat nog wel tegenwoordig? :-?) en heb net foto's en controle gehad bij de tandarts. Ik heb geen tandverzekering omdat ik meer daar aan betaal dan die ene controle en eventuele reiniging of een gaatje vullen. Als je valt en je voortanden liggen er uit krijg je ook niets, moet je weer een aparte verzekering voor betalen. Gelukkig heb ik die via Independer afgesloten met mijn zorg.

Vandaag begint mijn echte no buy want ik ga een paar dagen naar Engeland. Heb dan toch de neiging om flink te shoppen, omdat je daar dingen kan halen die je hier niet kan krijgen, dus heb mezelf een budget gegeven voor alles bij elkaar. Zal me benieuwen of het me lukt. Ben er bang voor 😱
Drackie schreef:
14-03-2019 15:40
Dat was ik ook niet van plan hoor. Ik heb het online gezien en ga het in de winkel nog bekijken.
Oh gelukkig maar !
Hier gaat het waar minder met 'no buy'. Morgen naar een voorstelling. Vrienden vroegen me ook mee uit eten voor af (zelf betalen bedoel ik), maar ik heb die kosten omgebogen naar een drankje vooraf. Zit nog op mijn spaardeel, maar zou stiekem meer willen sparen (nou ja, je kan een euro maar 1 keer uitgeven)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
broodtrommel schreef:
15-03-2019 07:06
Maar dat is nog helemaal niet definitief toch? Ze roepen wel vaker dingen.ik wacht ook nog steeds op de beloofde vooruitgang in mijn financiën en koopkracht. Helaas..
Je weet het pas echt als je de rekening krijgt, dus je kan maar beter wat meer betalen en terug krijgen dan andersom.
Ik dacht dat dat al zeker was zoals ik dat in de berichten las, maar alsnog maakt dat niet uit voor onze teruggaaf over het afgelopen jaar. Ik ga wel rekening houden met de verhoging komend jaar, ik wil niet bijbetalen natuurlijk😅.
boebezoebe schreef:
15-03-2019 13:09
Hier gaat het waar minder met 'no buy'. Morgen naar een voorstelling. Vrienden vroegen me ook mee uit eten voor af (zelf betalen bedoel ik), maar ik heb die kosten omgebogen naar een drankje vooraf. Zit nog op mijn spaardeel, maar zou stiekem meer willen sparen (nou ja, je kan een euro maar 1 keer uitgeven)
Gezelligheid is je euro dubbel en dwars waard, boebezoebe !
Ik heb ook de mogelijkheid om tot op het uur mijn verbruik te bekijken. Heel fijn is dat. Zo kan ik een beetje inschatten of het met de termijnbedragen goed loopt. Totaal andere woning nu en ging ineens maar de helft van het voorschot betalen. Toch lijkt het te kloppen, dus ben er wel heel blij mee.

Verder merk ik wel dat ik een beetje obsessief word qua 'sparen'. Ik wil maar meer en meer. En eigenlijk is het helemaal niet nodig. Mag ook best genieten van het geld dat ik verdien. Afgelopen periode 262 euro extra gespaard, boven de vaste overmaking van 500. En dan heb ik van de lopende rekening de gemeentelijke belastingen in 1x betaald á 400 euro en een dagje sauna (inclusief massage) van 100 euro gedaan. En ik denk nu achteraf hmmm..had ik nou maar niet die sauna gedaan. En daar baal ik dan weer van, want ik mag dat best een keertje doen. Vind het lastig om een tussenweg te vinden dus.
nicksen80 schreef:
16-03-2019 08:28
Ik heb ook de mogelijkheid om tot op het uur mijn verbruik te bekijken. Heel fijn is dat. Zo kan ik een beetje inschatten of het met de termijnbedragen goed loopt. Totaal andere woning nu en ging ineens maar de helft van het voorschot betalen. Toch lijkt het te kloppen, dus ben er wel heel blij mee.

Verder merk ik wel dat ik een beetje obsessief word qua 'sparen'. Ik wil maar meer en meer. En eigenlijk is het helemaal niet nodig. Mag ook best genieten van het geld dat ik verdien. Afgelopen periode 262 euro extra gespaard, boven de vaste overmaking van 500. En dan heb ik van de lopende rekening de gemeentelijke belastingen in 1x betaald á 400 euro en een dagje sauna (inclusief massage) van 100 euro gedaan. En ik denk nu achteraf hmmm..had ik nou maar niet die sauna gedaan. En daar baal ik dan weer van, want ik mag dat best een keertje doen. Vind het lastig om een tussenweg te vinden dus.
Heel herkenbaar, die balans te vinden. Ben ook iemand die het altijd voor 100% wil doen. Stel ik ben op dieet en eet over heel de dag 1 koekje, dan zou het afval project voor mij al mislukt zijn. Het moet inderdaad kunnen, niet te streng zijn voor jezelf. Ik hou mij altijd voor dat ik mijn geld in ieder geval bewust uitgeef. Ik weet tegenwoordig van elke cent waar hij aan besteed is. Spaar een hoop geld uit op dingen die ik minder belangrijk vindt. Zodat er meer geld overblijft voor iets waar ik wel echt van geniet. Maar het blijft lastig.

Of dat je dan niet kunt genieten van iets, omdat je continu denkt hoeveel het gekost heeft (bijv vakantie). :facepalm:
Precies Truusjemier, dat bedoel ik! Niet écht kunnen genieten als je jezelf iets toe staat. Ik sla er een beetje in door soms, terwijl dat rationeel gezien niet nodig is. Merk dat bijvoorbeeld ook met het aanleggen van een buffer. Als ik die grens heb gehaald, ga ik hem weer verleggen. Ja, zo blijf ik dus bezig. Alsof er nooit genoeg reserve is. Ik heb ook geen duidelijk 'plan'. Het is sparen om het sparen.
Oh, ik heb juist als het te streng wordt met eten of geld uitgeven dat ik dan júist dingen wil doen die niet 'mogen'. Heel puberaal, haha.

Bij mij werkt het meer om bepaade gewoontes te laten inslijten of de dagelijkse dingen zo in te richten dat het helpt. Ik fiest nu naar mijn werk (twee keer 30 minuten) ipv met de auto zodat ik op die manier al veel lichaamsbeweging krijg. ipv naar de sportschool te moeten.

Met geld besparen is dat voor mij juist automatisch geld wegzetten aan het begin van de maand en daarna mag alles op (en wat er aan het eind over is spaar ik ook).
Maar ik heb nu tijdelijk een hoger spaardoel omdat we wat aan het huis willen doen en dus wil ik meer overhouden aan het einde van de maand door gewoon minder te kopen.

Ik kan enorm genieten van de dingen waar ik dan wel geld aan uitgeef. Op vakantie kijk ik niet op een drankje meer of minder
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik denk dat ik ga doen wat jullie hebben gedaan boebezoebe. Maandelijkse automatische overschrijving voor het sparen nog wat verhogen. En misschien op een andere spaarrekening het overschot aan het eind vd maand boeken. Dat dát dan het 'dit mag op aan leuke niet noodzakelijke dingen' potje wordt.

De 'grote' spaarrekening houd ik dan voor het échte sparen. Die is voor als ik mijn baan kwijt raak, vervangen van de auto, in de verre toekomst misschien aankoop woning, dat soort dingen. Afblijven dus. Is ook bij een andere bank dus dat staat echt apart van de rest.
Ik doe dat ook Boebezoebe. Ik houd zodra m’n salaris is gestort rekening met de vaste kosten, evt andere uitjes en de boodschappen/‘fungeld’ (ca 50/week, we hebben ook maaltijdcheques) en de rest gaat direct naar de spaar. En dat raak ik alleen aan voor bijv de vakantie of andere grote kosten.

Hier niet zo no buy, heb gister als impuls bapao gekocht bij de appie (kom ik niet zo vaak en heb er echt al een tijdje zin in) en vandaag vegan koekjes die ik al lang wilde kopen bij een andere super. Kosten wel 2€ per klein pakje, dus heb van de ene en de andere smaak 1 pakje gekocht. Vriend vond die 4 euro een no brainer en had zoiets van ‘koop het gewoon’. Dus toch maar gedaan :-)

Vanavond gaan we uit eten. We gaan zo om het half jaar met een oom en tante eten. De vorige keer hebben zij betaald, en nu dus wij weer. Grote uitgave dus, maar ze staan altijd voor ons klaar en zo vaak gaan we nu ook weer niet uit eten. En het was gebudgetteerd :hyper:
Veel plezier vanavond Pinuts!
Wij nemen een paar dagen vrij van de challange haha. Morgennacht vertrekken we met mijn schoonfamilie naar euroDisney, traditie binnen de familie, gaan om het jaar. Wel netjes voor gespaard :) Erg veel zin in!
Veel plezier hartjeJynx! Wij zijn jaren geleden eens gegaan en het is er echt superleuk!

Het eten was leuk en lekker, en we waren minder kwijt dan begroot. Ook NG eens extra lekker dus!
Ik heb gisteren twee kussen terug gebracht die ik begin deze maand had gekocht. Ik wilde ze al langer, ze waren in de aanbieding, maar veel te groot voor mijn bank. Terug gebracht en hopelijk een les voor me dat ik gewoon niets meer nodig heb in huis.
Vixxen schreef:
17-03-2019 20:20
Ik heb gisteren twee kussen terug gebracht die ik begin deze maand had gekocht. Ik wilde ze al langer, ze waren in de aanbieding, maar veel te groot voor mijn bank. Terug gebracht en hopelijk een les voor me dat ik gewoon niets meer nodig heb in huis.
Kussens is ook mijn zwakte.
Ik ben terug uit Engeland en net even de balans opgemaakt. En ik heb ietwat gefaald.

Ik ben 100 euro over budget heen gegaan. Transport was iets duurder en bij elkaar al 100. Ook het eten viel ietsje hoger uit. Twee theatertickets maar die waren ook berekend. Het blijft toch even een minivakantie.

Wel iets gekocht maar niet veel. Stuk kieskeuriger geworden omdat ik nu weer overzicht heb, weet wat leuk staat (maar vooral de dingen weet die ik wel veel en graag draag) en wat nog in de kast hangt zodat ik precies weet wat aanvult of juist niet. Wel ontzettend veel gezien maar vooral ook veel terug gezet. Sneakers gekocht die waterdicht zijn. Die had ik nodig met dit weer en waren berekend. Mijn huidige sneakers lekt bij de zool, want die is door.

Buiten budget was een top van 20 en een andere paar sneakers van 30. Dus dn kom je op die 100 euro.

Enerzijds baal ik dat het niet naar de spaar is gegaan. Anderzijds ga ik niet elke week naar het buitenland dus voel me niet schuldig. Wel ga ik proberen het deze maand nog even te compenseren met MP verkopen.
Heb hier nou juist dat kussens hier slijten als broodjes en ik nooit leuke nieuwe kan vinden die ik ook nog eens betaalbaar vind. Laatst nieuwe gekocht, en binnen een week was kat er met zijn nagel erin blijven haken.

Morgen pay day. Dus straks de balans opmaken, ondanks in mijn ogen onnodige uitgaven volgens mij nog aardig gespaard.
Hier komt deze week ook de rest van het geld binnen. Morgen de toeslagen en vrijdag salaris. Heb even gekeken naar de te verwachten vaste lasten en dat zijn er niet zo veel deze maand. Betaal ook een aantal dingen per jaar dus weinig afschrijvingen aankomende periode. Ik zou dus deze periode ruim moeten kunnen sparen.

Ik heb besloten dat ik in de aankomende maand echt even op de rem ga staan qua 'ditjes en datjes'. Natuurlijk vanwege meer willen sparen, maar vooral vanwege het tevreden leren zijn met wat ik heb. Merk dat ik al gauw vind dat ik iets nodig heb, terwijl het twee dagen later al uit mijn gedachten is als ik het laat liggen. Deze no buy maakt me daar wel veel meer bewust van. Heb twee nog toegestane aankopen die mogen van mezelf. Servies completeren (eindelijk die gebutste borden eruit) en eventueel alvast wat benodigdheden voor het balkon. Verder ook nog een verjaardag waar ik niet wil bezuinigen op wat ik cadeau geef. Vol goede voornemens dus weer voor de komende periode :-D
Hey allemaal,

Ben al even aan het meelezen met jullie, dus misschien ook gewoon een goed idee om mee te gaan schrijven! Misschien gaat het sparen dat wat beter/sneller!
Hier geen katten en/of musical verslavingen haha, maar ik heb dan weer een kind waar ik graag geld aan spendeer ;-)

An sich loop het financieel gewoon goed, normaal inkomen, geen extravagante levensstijl en heb vanaf dat ik afgestudeerd was gespaard totdat ik een bepaalde buffer had die ik voor mezelf wilde hebben. Die buffer is er voor echte, echte, echte noodgevallen, baan kwijt, onverwachte en dringende grote uitgaven, dus over het algemeen doe ik alsof dit geld niet bestaat. Ik ben er in al die tijd ook niet niet aangekomen en ik ben van plan om dat ook zo te houden.

Maar goed, met dat achter de hand merk ik dat ik toch makkelijk kleine beetjes uitgeef aan dingen die ik niet echt nodig heb (of echt niet) of achteraf spijt van heb. Ik wil wat beter na gaan denken of dingen het me echt waard zijn, of ik niet beter kan wachten of het helemaal niet kan doen. Op deze manier wil ik graag opnieuw gaan sparen, voor een leuk potje voor dingen die ik al veel langer zou willen doen maar waarvoor ik het geld niet had/mijn buffer niet wilde gebruiken.

Deze maand gaat het me helaas al niet lukken om te sparen vermoed ik, maar ik moet het sowieso echt even rustig aandoen, aangezien mijn auto deze week naar de garage moet voor een wat duurdere reparatie, en dit wil ik heel graag doen van mijn inkomsten deze maand, ipv mijn buffer aan te spreken! Dus ook al besloten om dit jaar Pinkpop over te slaan, de line-up was toch al niet super, maar anders was ik alsnog gegaan voor de gezellige sfeer. Dus even trots op mezelf! :-D
“I hope to arrive to my death, late, in love, and a little drunk”
Net als een aantal anderen zet ik ook mijn vaste lasten vast opzij, en alles wat overblijft gaat naar mijn spaarrekening. Daar verdeel ik het over verschillende potjes zoals sparen (deze maand blijft dus nog even op 0), boodschappen, uitjes enz.

Iedere zaterdag als ik boodschappen ga doen voor de hele week zet ik 50 euro over naar mijn betaalrekening, zodat ik binnen budget moet blijven. Dus ik probeer nooit meer geld op mijn betaal rekening te hebben dan ik nodig heb voor vaste lasten afschrijvingen/boodschappen. Dan moet ik echt geld overboeken uit een potje van mijn spaarrekening en weet ik ook waar het naartoe gaat.

Echter merk ik dat ik dat toch te vaak doe! Ik ben nogal van een theetje hier en daar, een lekkere lunchsalade ivp thuis gewoon boterhammen te eten, dan weer eens lunchen als ik in de stad ben met zoon. Toch nog even een leuk shirtje kopen voor 'm, of nieuw materiaal voor zn instrument, en zo blijf je toch steeds kleine beetjes overboeken. En daar wil ik heel graag vanaf, en hopelijk door hier mee te schrijven komt mijn 'grote dromen' spaarrekening vanzelf van de grond.
“I hope to arrive to my death, late, in love, and a little drunk”
Hoi Nefertari, leuk dat je mee schrijft!

Ineens schrijven we niet zo veel meer met zijn allen...
Hoe komt dit?
Gaat het slechter of juist beter zodat we niet zoveel hoeven te schrijven?

Bij mij gaat het op zich gewoon goed. Heb alleen wel wat onverwachte kosten gehad die wel nodig waren, en wat verwachte kosten (zoals apk). Maar voor de rest gaat het echt gewoon goed. Komt ook omdat ik nooit echt een koper geweest ben, en altijd wel bewust met mijn geld om ga. Toch vind ik het leuk om mee te doen/schrijven, want het motiveert wel en vind het ook leuk om jullie vorderingen te lezen en tips te kunnen geven. En regelmatig komen er leuke dingen/tips voorbij.
Zoals de bosuitjes-tip van iemand, mijn bosuitjes beginnen nu uit te lopen :) Erg leuk.
Ja, als je niets koopt valt er zo weinig te melden he? :)

In het kader van minimaliseren had ik nog maar 1 lippenstift in de roulatie. Die ben ik 'kwijt'. Ligt misschien bij een vriendin of bij mijn moeder maar in ieder geval niet thuis. Ik heb 2 nieuwe besteld, van die kleine MAC-jes om te kijken of het wat was. Ruby Woo kende ik al en gebruikte ik wel eens voordat ik overstapte op Dr. Hauschka en 'Mehr' wat een nude/rozige tint is die ik erg mooi vind.

Dus ja, 1 onnodige lipstick gekocht. Verder heel saai eigenlijk alleen essentiele dingen.
Ik ben afgelopen weekend met vrienden weg geweest en daarbij wel wat meer uitgegeven dan verwacht. Hoewel ik in principe niet wil besparen op 'gezelligheid', twijfelde ik nu toch even of ik het dit bedrag wel waard vond. Het probleem was dat we in een huisje zonder keuken zaten, dus we hebben steeds buiten de deur gegeten. Volgende keer ga ik daar wat beter op letten als we het boeken, ik vind uit eten gaan heel leuk, maar dan wel omdat ik er zin in heb, niet omdat het moet.

Verder heb ik ook al een tijd geen kleding etc. meer gekocht. Nu het weer ietsje beter wordt ga ik binnenkort over naar een lente-garderobe, en omdat ik project 333 doe (https://bemorewithless.com/project-333/) komen er dan allemaal weer dingen in mijn 'te gebruiken' kast die ik al een tijd niet heb gezien. Voelt ook een beetje als nieuwe dingen kopen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven