Werk & Studie alle pijlers

0 uren contract

26-03-2019 09:37 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naast mijn eigen bedrijfje een 0 uren contract waar ik 3 ochtenden per week werk.

Nu heb ik een week van te voren aangegeven dat ik deze week een ochtend niet kan omdat ik met dochter naar het ziekenhuis moet.

Nu doen ze moeilijk want druk en niet op tijd aangegeven. Moet ik maar andere ochtend in de plaats komen

Wie staat er in zijn recht?
Kan nergens vinden hoe lang van te voren ik aan moet geven niet beschikbaar te zijn

Ze doen wel meer niet zoals het hoort
Bij ziekte en vakantie krijg ik nl ook niet door betaald wat ik overal lees wel hoort
Tja, je mag alleen met een goede reden niet komen: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contrac ... encontract

Maar, als je voor het maken van roosters als vrij hebt gevraagd, dan moet daar rekening mee gehouden worden. (https://vicemoney.nl/2018/03/19/mag-mij ... -contract/)

Als ik het zo lees, mag je het eigenlijk niet weigeren. Dat is het nadeel van zo'n contract.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vraag je werkgever waar het staat opgenomen hoe lang je van tevoren moet vrij vragen. Dat wisselt per werkgever/branche e.d. kan ik me voorstellen.

Wij weten jouw afspraken met je werkgever niet. Zijn deze niet vastgelegd dan kun je gewoon niet komen (met het risico dat dit gevolgen heeft). Maar leg het dan voor de toekomst wel vast.
Hoop dat ik eind van dit jaar genoeg inkomen uit eigen bedrijf haal

Want zoals ik al zei is werkgever vooral van de voordelen voor hem en mijn plichten op zijn plichten laat hij het afweten
Tja, er zijn toch regels over vrij vragen? Een ziekenhuisafspraak is vaak meer dan een week van tevoren bekend. Bij de bedrijven die ik ken is 2 wkn van tevoren melden wel het minimum. Wel vreemd dat je die procedure niet kent. Ik snap dat je baas baalt, omdat je al zolang op vaste ochtenden werkt. Hij rekent dus op je. Dit is gewoon niet zo netjes van je, maar voor een ziekenhuisafspraak hoor je wel vrij te krijgen.
Sch0rpioen schreef:
26-03-2019 11:11
Vraag je werkgever waar het staat opgenomen hoe lang je van tevoren moet vrij vragen. Dat wisselt per werkgever/branche e.d. kan ik me voorstellen.

Wij weten jouw afspraken met je werkgever niet. Zijn deze niet vastgelegd dan kun je gewoon niet komen (met het risico dat dit gevolgen heeft). Maar leg het dan voor de toekomst wel vast.
Maar als ze een nul-urencontract heeft, is ze gewoon verplicht om te komen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
loekie80 schreef:
26-03-2019 10:56
Oke jullie zijn van mening dat het kort is
Dat is het dan misschien ook

Maar mijn vraag was eigenlijk hoe lang je van te voren aan moet geven dat je niet beschikbaar bent voor werk bij een 0 uren contract
Maar je hebt geen contract.
loekie80 schreef:
26-03-2019 11:18
Want zoals ik al zei is werkgever vooral van de voordelen voor hem en mijn plichten op zijn plichten laat hij het afweten
Maar.. Jij in dit geval ook. Een week van tevoren vrij verwachten te krijgen voor een planbare afspraak en dan ook niet een andere dag willen komen is evengoed niet netjes en verantwoordelijk. Zou ik op mijn werk ook niet hoeven doen hoor. Is jullie arbeidsrelatie dan niet vooral beide kanten op verstoord?
Lucifer2018 schreef:
26-03-2019 12:37
Maar je hebt geen contract.
En dit.
Ik heb een oproep gekregen van Z-H dus niet zelf zo gepland.

Ik snap dat mijn baas op mij rekende en een andere ochtend niet kunnen is iets anders dan niet willen
Ik zou de zaterdag extra kunnen maar dat willen hun niet (hebben ze niets aan)
PlayingTheAngel schreef:
26-03-2019 12:11
Tja, er zijn toch regels over vrij vragen? Een ziekenhuisafspraak is vaak meer dan een week van tevoren bekend. Bij de bedrijven die ik ken is 2 wkn van tevoren melden wel het minimum. Wel vreemd dat je die procedure niet kent. Ik snap dat je baas baalt, omdat je al zolang op vaste ochtenden werkt. Hij rekent dus op je. Dit is gewoon niet zo netjes van je, maar voor een ziekenhuisafspraak hoor je wel vrij te krijgen.
Die procedure nooit van toepassing geweest mijn vakantie altijd heel ruim van te voren
Afspraken probeer ik altijd om deze ochtenden heen te plannen

In de afgelopen 2 jaar is dit de eerste x zo
Ik vind iedereen wel erg botte reacties geven.
Alsof de voordelen van zo’n mondeling 0-urencontract alleen maar richting de werkgever mag vallen. Als ze zo met mij omgingen, dan was ik er snel weg.
Werk je standaard dezelfde drie ochtenden in de week? Is je contract dan niet een 12-uren contract?
Erg vreemd dat jij helemaal geen contract hebt. Werk je wel "wit"? Komt op mij erg schimmig over allemaal.
Ik vind een week vooraf aangeven dat je niet komt ivm een ziekenhuisafspraak erg redelijk. Heb je aan je werkgever gevraagd wat hij wel een redelijke termijn zou vinden? Ik zou niet gaan werken en gewoon die afspraak door laten gaan. Had hij zijn verwachtingen qua afmelden etc maar op papier moeten zetten.
Hoe kun je nou standaard drie ochtenden in de week werken en een 0-uren contract hebben?

Is er geen rechtsvermoeden van arbeidsomvang dan?
Voor een domme Belg: wie legt mij uit wat een 0-uren contract is. Nooit van gehoord!

Is dat iets als vrijwilligerswerk?
mammezel schreef:
26-03-2019 14:16
Voor een domme Belg: wie legt mij uit wat een 0-uren contract is. Nooit van gehoord!

Is dat iets als vrijwilligerswerk?
Hahaha, nee, het gaat om betaald werk waarbij je opgeroepen kunt worden als je nodig bent. Maar de werkgever is dus niet verplicht je op te roepen.
Oei, dat moet ook ongemakkelijk zijn. Nooit weten wanneer je opgeroepen zult worden en nooit weten of ze je wel nodig zullen hebben. En krijg je dan voor de rest een werkloosheidsvergoeding?

Bedankt Zarah, want dat vergat ik nog te zeggen!
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 16:49
99.72% gewijzigd
.
Anoniem262821034 schreef:
26-03-2019 15:55
Nee hoor. Ik heb heel lang gewerkt op projectbasis, maar het 0-urencontract gaf mij de vrijheid een project niet aan te hoeven nemen als het mij niet lag, en werkgever de vrijheid mij niet te hoeven betalen als er geen project was (maar dat was niet aan de orde).
Maar de projecten waar ik me wel op toe legde werd ik natuurlijk wel geacht naar behoren te doen. Kwestie van afspraken.
Heel mooi.

Maar meestal gaat het om heel ander soort werk. En niet meer opgeroepen worden als je een keer nee verkoopt.
Lucifer2018 schreef:
26-03-2019 19:15
Heel mooi.

Maar meestal gaat het om heel ander soort werk. En niet meer opgeroepen worden als je een keer nee verkoopt.

Ja je weet dat die mogelijkheid er is als je zo’n contract tekent hè..
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven