Werk & Studie alle pijlers

Collega rijdt (bijna) elke dag mee

26-03-2019 18:28 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Sinds januari heb ik een nieuwe baan waar ik elke dag met de auto heen rijd. Ik heb een heel leuke collega die vlakbij mij woont en die ik in de eerste week spontaan heb aangegeven dat ze wel (eens) met mij mee kan rijden. Het scheelt me 1 minuut omrijden dus geen moeite! Nu is het echter zo gelopen dat ze inmiddels bijna elke avond een appje stuurt of ze de volgende dag weer mee heen (en terug) kan rijden. Het is een heel leuke collega, we kletsen gezellig in de auto. Maarrr, ik vind het soms ook wel lekker om even rustig op te starten, alleen te rijden, radio aan....
Wat me ook een beetje dwarszit is dat ze niet aanbiedt bijvoorbeeld eens benzine te betalen of iets doet als bedankje. Of is dat niet gebruikelijk? In feite kost het mij natuurlijk ook niets...

Ik wil de gezellige collegiale en inmiddels ook wel vriendschappelijke band niet ‘verpesten’ maar loop er wel tegenaan dat ze het inmiddels zo ‘vanzelfsprekend’ lijkt te vinden. Al kan dat ook mijn invulling zijn want het is een lieve meid.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is trouwens niet ver weg, reistijd komt vooral door drukte op de weg.

Het gaat me niet om het geld, absoluut t! Meer het principe..
missmeisje schreef:
26-03-2019 18:46
Dank voor de reacties.:) Het is een beetje van beide; ik mis het af en toe alleen rijden en ik erger me een beetje aan de vanzelfsprekendheid. Als de zich realiseerde wat het überhaupt kost aan benzine en op z’n minst eens aan zou boden iets terug te doen zou ik er minder moeite mee hebben.

Ik ga nu na werktijd al vaker even iets anders doen, soms echt, soms ‘verzin’ ik het.
Dan zeg je haar gewoon dat jouw auto ook niet op water rijdt. Vind het best wel aso dat ze nooit heeft aangeboden mee te betalen aangezien ze inmiddels structureel mee rijdt.
Maar verder heb je ook gelijk je vrijheid terug te willen.
Ik zou gewoon voor een aantal keer per week een vaste smoes verzinnen, ik slaap niet thuis en op terugweg ga je even naar vrienden, hobby weet ik het wat. Voor mijn part verzin jee partner die je ergens moet droppen qua werk of ophalen.



Je kan dan voor 2/3 dagen in de week best eens opperen of ze wat bij wil dragen aan de benzine.
Alle reacties Link kopieren
Dan wat angie10 zegt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Heel vervelend dat ze het niet zelf aanbiedt om wat bij de benzine te doen :|
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
madeliefjees wijzigde dit bericht op 26-03-2019 18:52
85.19% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja als je zegt dat je gaat fietsen gaat zij natuurlijk ook mee fietsen. Want ze moet dezelfde route afleggen. Niet dat dat erg is.. ik zou zelf juist met mooi weer afspreken om gezellig samen te fietsen. Heb je gelijk wat beweging.
Maar aangezien jij ook graag af en toe in je eentje in de auto wil wil je vast ook niet altijd samen fietsen.
Ik vind het niet netjes dat ze je geen vergoeding geeft. Je kan dat zeker vragen.
Als je niet eerlijk wil zijn kan je altijd zeggen dat het niet uitkomt omdat je na het werk nog ergens heen moet. Maar dat voelt misschien niet fijn als je daarover moet liegen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
26-03-2019 18:41
'Hoi collega,

De laatste tijd rijd je regelmatig met me mee.
Nu vind ik dit an sich helemaal geen probleem en gezellig, maar ik maak per maand XXX euro aan reiskosten. Helaas krijgen we amper reiskostenvergoeding van het werk.
Vind je het oke om hierin mee te delen? Ik wil je daarom een bijdrage in de kosten vragen ter hoogte van XX.

Groeten, missmeisje'
.
En wat als ze dat niet ok vindt, laat die bijdrage dan maar? Ik zou zelf bepalen wat ik een redelijke bijdrage vind, bijhouden hoevaak ze meerijdt en dan per 2 weken / maand een tikkie sturen.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
26-03-2019 18:51
Heel vervelend dat ze het niet zelf aanbiedt om wat bij de benzine te doen :|
Ja bijzonder eigenlijk toch? Ben er ook verbaasd over want het is zo’n lieve meid...
Gewoon eerlijk zijn.
Ik vind je een hartstikke leuke meid, maar ik merk dat ik heel erg de behoefte heb aan alleen zijn onderweg en terug van werk.
Als het heel slecht weer is kan je best wel eens meerijden, maar de overige dagen ga ik liever alleen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel km is het dan? Ik fiets ook naar mn werk (kleine 10km) en vind t heerlijk. Even mn hoofd leeg. Zeker bij goed weer is het fijn. Ook al zou ik met een collega mee kunnen rijden, denk dat ik toch vaak voor fietsen zou kiezen.
Alle reacties Link kopieren
missmeisje schreef:
26-03-2019 18:54
Ja bijzonder eigenlijk toch? Ben er ook verbaasd over want het is zo’n lieve meid...

Toen ik zelf nog niet auto reed had ik geen benul van wat dat kost, en ik zou ook geredeneerd hebben 'ze rijdt toch, dat kost niet extra'.

En nu ik zelf rij zou ik ook geen vergoeding vragen voor een afstand die ik zonder passagier ook rij.

Maar ik zou er dan weer een hekel aan hebben om twee keer per dag iemand in mijn auto te hebben. Zelfs als je allebei niks zegt heb je toch 'last' van de aanwezigheid van de ander.

Als zij zo'n lieve meid is, kun je dan niet aangeven dat je die me-time echt nodig hebt en dat je het meerijden wil beperken tot 2 keer per week of zo?
anoniem_284075 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 19:00
0.27% gewijzigd
Zij krijgt ws ook reiskostenvergoeding. Niet netjes dat ze dat in eigen zak houdt.
Alle reacties Link kopieren
n Bloemetje of n bijdrage in aan de kosten .vind ik normaal. Ik zou het gewoon zeggen.
Niet om heendraaien .gewoon zeggen .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-03-2019 18:38
Zo idd, wat een belachelijke reiskostenvergoeding voor iets dat op 20 minuten rijtijd afstand ligt.

Misschien ook eens op de fiets stappen? En dan met haar mee natuurlijk ;)

Vind het terecht dat het een lage vergoeding is. 20 minuten is niks en heb je vaak al binnen je woonplaats vanwege drukte op de weg.

En iedereen naar klagen. Als meer mensen eens niet zo lui en/of gemakzuchtig waren om voor alles maar de auto te pakken is het al heel wat relaxter op straat. En gezond ook om zo je dag te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet direct durft te zijn dan gewoon onderweg met haar gaan tanken en daarna even aangeven dat de brandstofprijzen toch weer behoorlijk zijn gestegen, of zij dit ook heeft gemerkt.
Wie weet valt het kwartje :biggrin:
Thats about all I got to say bout that.
Phloxx schreef:
26-03-2019 18:41
'Hoi collega,

De laatste tijd rijd je regelmatig met me mee.
Nu vind ik dit an sich helemaal geen probleem en gezellig, maar ik maak per maand XXX euro aan reiskosten. Helaas krijgen we amper reiskostenvergoeding van het werk.
Vind je het oke om hierin mee te delen?

Groeten, missmeisje'
Kan je sturen maar dan verwacht ze dus wel dat ze altijd mee heen en terug kan rijden en kan je moeilijk weigeren dan want ze betaald mee...
Moire schreef:
26-03-2019 18:55
Gewoon eerlijk zijn.
Ik vind je een hartstikke leuke meid, maar ik merk dat ik heel erg de behoefte heb aan alleen zijn onderweg en terug van werk.
Als het heel slecht weer is kan je best wel eens meerijden, maar de overige dagen ga ik liever alleen.

Dit vind ik een mooie reactie. Je bent eerlijk en houdt het bij jezelf. Kan je je in deze reactie vinden?
Maar waarom niet eerlijk zijn? Dat ze niet elke dag kan meerijden, beetje makkelijk van haar ook om daar standaard van uit te gaan. Je vind haar aardig en lief bijna een vriendin, dan kan je dat best gewoon aardig zeggen
Moire schreef:
26-03-2019 18:55
Gewoon eerlijk zijn.
Ik vind je een hartstikke leuke meid, maar ik merk dat ik heel erg de behoefte heb aan alleen zijn onderweg en terug van werk.
Als het heel slecht weer is kan je best wel eens meerijden, maar de overige dagen ga ik liever alleen.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Fijn te merken dat ik me niet ‘aanstel’. Ik vind het normaal niet moeilijk om duidelijk en direct te zijn maar omdat ik haar elke dag op het werk zie vind ik dit lastig om aan te kaarten. Mocht ze het toch verkeerd oppakken..
Alle reacties Link kopieren
Als je dingen gaat verzinne als nee sorry ik moet na werk ergens heen, dan heb je kans dat ze reageert met oh oke dan rijd ik wel alleen mee heen en neem ik de bus terug.
Vandaag komt het me even niet zo goed uit, want ik moet wat telefoontjes plegen.

Maar beter is om aan te geven dat je soms even behoefte hebt om alleen van en naar werk te rijden om je hoofd leeg te krijgen. Bij heel goor weer is het misschien wat anders, maar het moet geen dagelijkse gewoonte worden. Dat zal heus niet meteen het leuke contact verzieken hoor!

Oh ja, niet om vergoeding vragen, want dan schep je juist verplichtingen. Het gaat je er juist om dat je niet dagelijks met iemand af moet stemmen.

Sommige mensen geef je één vinger en nemen ze meteen de hele hand.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 19:21
23.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wees eerlijk naar je collega toe, en kom niet met argumenten van ik rijd liever alleen
Want dat is grote flauwekul natuurlijk. Je kunt afspraken maken over de onkostenvergoeding en hoe vaak ze mee zou kunnen rijden. Het moet geen verplichting zijn als je een keer op de fiets wil. Of op de vrijdagmiddag naar werk een afspraak hebt. Of boodschappen wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
lexi-may schreef:
26-03-2019 19:18
Als je dingen gaat verzinne als nee sorry ik moet na werk ergens heen, dan heb je kans dat ze reageert met oh oke dan rijd ik wel alleen mee heen en neem ik de bus terug.
Dat is al een aantal keer gebeurd inderdaad...;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven