Werk & Studie alle pijlers

Collega rijdt (bijna) elke dag mee

26-03-2019 18:28 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Sinds januari heb ik een nieuwe baan waar ik elke dag met de auto heen rijd. Ik heb een heel leuke collega die vlakbij mij woont en die ik in de eerste week spontaan heb aangegeven dat ze wel (eens) met mij mee kan rijden. Het scheelt me 1 minuut omrijden dus geen moeite! Nu is het echter zo gelopen dat ze inmiddels bijna elke avond een appje stuurt of ze de volgende dag weer mee heen (en terug) kan rijden. Het is een heel leuke collega, we kletsen gezellig in de auto. Maarrr, ik vind het soms ook wel lekker om even rustig op te starten, alleen te rijden, radio aan....
Wat me ook een beetje dwarszit is dat ze niet aanbiedt bijvoorbeeld eens benzine te betalen of iets doet als bedankje. Of is dat niet gebruikelijk? In feite kost het mij natuurlijk ook niets...

Ik wil de gezellige collegiale en inmiddels ook wel vriendschappelijke band niet ‘verpesten’ maar loop er wel tegenaan dat ze het inmiddels zo ‘vanzelfsprekend’ lijkt te vinden. Al kan dat ook mijn invulling zijn want het is een lieve meid.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Spreek vaste dagen af wanneer ze met je meerijdt, bv 3 dagen in de week ipv 5? Dan hoeft zij je niet elke avond te appen, jij hebt je alleen-momenten en je hoeft er maar één keer iets over te zeggen zonder smoesjes te verzinnen.

Ik zou geen reiskostenvergoeding vragen, wat maakt het nou uit of er 1 of 2 mensen in de auto zitten.
Aan principes doe ik niet, scheelt een hoop teleurstelling.
...
Superhuisvrouw schreef:
26-03-2019 19:18
Wees eerlijk naar je collega toe, en kom niet met argumenten van ik rijd liever alleen
Want dat is grote flauwekul natuurlijk.
Je kunt afspraken maken over de onkostenvergoeding en hoe vaak ze mee zou kunnen rijden. Het moet geen verplichting zijn als je een keer op de fiets wil. Of op de vrijdagmiddag naar werk een afspraak hebt. Of boodschappen wilt doen.
Hoezo is dat flauwekul? Ik zou er ook niet om staan te springen om iemand elke dag mee te nemen, ook al zou die persoon wel bijdrage aan benzine.
Alle reacties Link kopieren
RedBaron schreef:
26-03-2019 19:04
Vind het terecht dat het een lage vergoeding is. 20 minuten is niks en heb je vaak al binnen je woonplaats vanwege drukte op de weg.

En iedereen naar klagen. Als meer mensen eens niet zo lui en/of gemakzuchtig waren om voor alles maar de auto te pakken is het al heel wat relaxter op straat. En gezond ook om zo je dag te beginnen.
Mee eens, maar goed ik hou dan ook van fietsen. Was benieuwd naar het aantal km's.
20 min door een stad met de auto is heel anders dan 20 min over de snelweg.
Er zijn zomers bij dat het zo druk is in de stad dat je veel sneller bent op de fiets.
Rooss4.0 schreef:
26-03-2019 19:20
Spreek vaste dagen af wanneer ze met je meerijdt, bv 3 dagen in de week ipv 5? Dan hoeft zij je niet elke avond te appen, jij hebt je alleen-momenten en je hoeft er maar één keer iets over te zeggen zonder smoesjes te verzinnen.

Ik zou geen reiskostenvergoeding vragen, wat maakt het nou uit of er 1 of 2 mensen in de auto zitten.
Aan principes doe ik niet, scheelt een hoop teleurstelling.
Dat is toch juist vervelend. Moet je weer dingen afstemmen als de week anders loopt. Ik zou daar nooit aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in dezelfde situatie gezeten.Mij zat het verlies van flexibiliteit nog het meest dwars: zij wachtte altijd op een bepaald punt (buiten), en ik moest daar dan natuurlijk op het afgesproken tijdstip zijn. Soms was ik 's ochtends ineens sneller, of had ik zin iets eerder te beginnen, maar dan moest ik wachten tot de afgesproken vertrektijd. Een keer later vertrekken als mij dat zo uitkwam, kon ook niet: dan stond zij buiten te wachten. Wel kwam het regelmatig voor dat zij wat te laat kwam, en dat ik dus een tijdje in de auto zat te wachten. Niet dramatisch, maar dit structureel op al mijn werkdagen vond ik op een gegeven moment niet meer leuk.
Na lang wikken en wegen heb ik dat eerlijk gezegd - dat ik af en toe meerijden prima vond, maar liever niet structureel om dat ik mijn vrijheid en flexibiliteit ook fijn vond.
Ze begreep het, en heeft nooit meer om een lift gevraagd. Dat was nou ook weer niet mijn bedoeling, en ik heb het haar nog wel een paar keer aangeboden, maar het bleef toch een beetje ongemakkelijk. Ik weet nog steeds niet of dat nou mijn idee was (omdat ik bang was dat ze het me kwalijk nam) of dat zij het echt vervelend heeft gevonden....
Maar ik had wel mijn relaxte ochtendritjes terug, dat had ik er zeker voor over!
ik doe het anders
ik app collega als zij mee kan rijden
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
26-03-2019 19:21
Hoezo is dat flauwekul? Ik zou er ook niet om staan te springen om iemand elke dag mee te nemen, ook al zou die persoon wel bijdrage aan benzine.
Daar kun je toch afspraken over maken ze woont 1 minuut omrijden van TO vandaan.
En het is geen rit van een anderhalf uur, waar hebben we het over.
Je kunt woensdagmorgen wel meerijden maar terug moet jezelf voor vervoer zorgen . vrijdagmiddag idem dito.
Sommige mensen kunnen ook wel heel moeilijk doen zeg.
Tja, als je alleen naar je werk rijdt, ben je dezelfde benzinekosten kwijt. Dat gezegd hebbende, zelf zou ik zeker je iets aangeboden hebben (geld, uit lunchen, een bloemetje oid). Maar ik denk niet dat het mij ontzettend zou storen als ik jou was.

Ik snap echter wel dat je niet elke dag zin hebt in geklets voor en na je werk. Maar ik zou het best moeilijk vinden daar wat van te zeggen. Ik zou ook af en toe een smoesje verzinnen, hoe krom dat eigenlijk ook is.
Superhuisvrouw schreef:
26-03-2019 19:18
Wees eerlijk naar je collega toe, en kom niet met argumenten van ik rijd liever alleen
Want dat is grote flauwekul natuurlijk.
Je kunt afspraken maken over de onkostenvergoeding en hoe vaak ze mee zou kunnen rijden. Het moet geen verplichting zijn als je een keer op de fiets wil. Of op de vrijdagmiddag naar werk een afspraak hebt. Of boodschappen wilt doen.
Nee, zeg. Natuurlijk kan het niet waar zijn dat mensen alleen rijden prettiger vinden dan samen. :rofl:

Koekoek.
chrys schreef:
26-03-2019 19:32
ik doe het anders
ik app collega als zij mee kan rijden

Dit!
Ik woonde vroeger 15 minuten fietsen van mijn werk. Door open land van het ene dorp naar het andere. Ik fietste altijd.

Bij heel slecht weer nam ik de bus. Meerdere collega's die langs de halte kwamen keken dan vaak even of ik daar stond en dan mocht ik mee. Sommigen belden ook vaak even op dat ik wel mee kon rijden.

Zo hoefde ik me nooit bezwaard te voelen.
Superhuisvrouw schreef:
26-03-2019 19:33
Daar kun je toch afspraken over maken ze woont 1 minuut omrijden van TO vandaan.
En het is geen rit van een anderhalf uur, waar hebben we het over.
Je kunt woensdagmorgen wel meerijden maar terug moet jezelf voor vervoer zorgen . vrijdagmiddag idem dito.
Sommige mensen kunnen ook wel heel moeilijk doen zeg.
Ik zou alleen al het afspraken maken vervelend vinden. Dan moet ik weer iets en wacht er iemand op mij. Ik hou er niet zo van om dingen te moeten. Ik weet op maandag vaak nog niet hoe mijn week zal lopen. Het idee dat ik dan aan iets vastzit staat me tegen.

Om die reden rijd ik zelf ook niet graag met mensen mee. Dat afhankelijke, heel vervelend.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 19:53
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:facepalm: is ze met alles zo’n knieperd?
Meerijden als vanzelfsprekend vinden en dan ook nog eens zonder tegenprestatie is echt not done.
Dat zij zo’n beetje een vriendin aan het worden is, betekent ook dat je zoiets moet kunnen bespreken met haar zonder scheve gezichten. Maakt ze er wel een issue van, dan heeft ze je alleen maar gebruikt voor gratis woon-werk verkeer.
Dan weet je wel gelijk wat voor vlees je in de auto Kuip hebt.
Gewoon eens aankaarten. Misschien een schema afspreken op welke dagen ze wel en niet mee kan en wat er tegenover staat. Is helemaal niet raar!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Geen smoesjes en leugens verzinnen. Wees eerlijk, als ze er achter komt raak je misschien een vriendschap kwijt of wordt het misschien ongemakkelijk op de werkvloer. Is het je dat waard?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
26-03-2019 19:35
Nee, zeg. Natuurlijk kan het niet waar zijn dat mensen alleen rijden prettiger vinden dan samen. :rofl:

Koekoek. Precies helemaal koekoek.

Als iemand zo'n uitspraak doet van ik rijd liever alleen dat neem je toch niet serieus.
En al helemaal als je eerst wel mee kon rijden. Dan zeg je gewoon ik wil niet aan verplichtingen vast zitten.
Maar als je goed met je collega kunt vinden moet het toch geen probleem zijn om het op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens zeggen: goh, de komende zomer ben ik van plan vaak te gaan fietsen. De reiskosten zijn zo laag.... het kost me teveel.... (hint hint).

Of inderdaad gewoon eerlijk zijn! Dat je soms behoefte hebt aan even rust. Spreek bijvoorbeeld 2 vaste meerij-dagen af.
Ik zou het heel fijn vinden om dit te horen en te horen, wat je wil hebben als het je wel uitkomt als er wordt meegereden.
Gewoon zeggen dus.
Ik als niet rijder heb geen idee wat zo'n ritje kost.
Maargoed, ik zou ook niet iedere dag willen meerijden, ik ben niet zo van het zo vaak en vroeg sociaal doen. Ik zou het bewaren voor rotweer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook wel eens gehad.... niet dagelijks maar wel collega die vaak vroeg of hij mee terug kon rijden. Mijn woonwerkverkeer is echter 1 tot 1,5 uur afhankelijk van de files en ik vind dat echt te lang om met een collega in een auto te zitten.
Wil na een lange werkdag gewoon even tot mezelf komen met muziekje, of een vriendin bellen of iets dergelijks. Niet geforceerd een gesprek op gang houden.

Ik verzon dus ook regelmatig wat. "Oh nee sorry ik ga zo meteen door naar mn ouders" Dat soort dingen :-|
Ja heel stom, maar keihard "nee" zeggen zonder eigenlijk n reden, dat kon ik gewoon niet.

Kan je niet voor 1 of 2 dagen in de week iets verzinnen waar je na je werk meteen naartoe gaat? Dus eten bij je ouders, naar de sportschool, fysiotherapeut etc. ?
Ja het is natuurlij lastig dat het ook een vriendin is...dan weet ze wrs meer van je leven dan de gemiddelde collega en weet ze mss ook dat je eigenlijk altijd op zaterdagen sport of dat je ouders in Middelharnis wonen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
ik zou het gewoon zeggen.. Nee is toch ook een antwoord ? Jouw auto dus als je er geen zin hebt dan gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
26-03-2019 18:55
Gewoon eerlijk zijn.
Ik vind je een hartstikke leuke meid, maar ik merk dat ik heel erg de behoefte heb aan alleen zijn onderweg en terug van werk.
Als het heel slecht weer is kan je best wel eens meerijden, maar de overige dagen ga ik liever alleen.
Dit. Gewoon eerlijk zeggen en vooral niet te lang mee rond blijven lopen want dan maak je er zelf al een heel ding van (ojee hoe zou ze het oppakken) en wordt het alleen maar lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook je huidige auto inruilen voor een Renault Twizy.
Probleem opgelost.
Thats about all I got to say bout that.
Het is niet omdat ze 'lief' is, of omdat het al een 'half vriendinnetje' is, dat ze moet profiteren.

Trouwens, of ze lief is, weet je pas nadat je over meedelen in de benzinekosten hebt gesproken. Wie weet wat schiet er dan van dat 'lieve' nog over.

Dit is puur profitariaat en dat kan niet. Je wilt niet aan haar verdienen, maar nu doet zij dat wel aan jou. Het is gewoon lef hebben om elke dag met iemand mee te rijden zonder over deelname in de kosten te spreken.

Tuurlijk stel jij je niet aan. En smoezen verzinnen, daar ben ik helemaal geen voorstander van. Moet jij nu gaan liegen om te voorkomen dat iemand op jouw kosten mee pendelt? Je hoeft daar niet beschaamd over te zijn, is zij dat? Ook niet!

Dus volgende vrijdag zeg jij: lieve collega, ik zit al enige tijd over iets te denken: vanaf maandag kost meerijden je zoveel. Elke dag kan niet want ik hou ook nog van mijn vrijheid en moet soms recht na het werk nog weg. (Waar naartoe heeft zij geen zaken mee). Elke 14 dagen op vrijdag rekenen we af.

Bel je mij in het weekend even om te zeggen dat ik je al dan niet moet ophalen?
Indien je niet meer mee wil rijden, even goeie vrienden.

En dan ga je aan haar zien wat jij voor haar betekent.

Succes!
Superhuisvrouw schreef:
26-03-2019 19:18
Wees eerlijk naar je collega toe, en kom niet met argumenten van ik rijd liever alleen
Want dat is grote flauwekul natuurlijk. Je kunt afspraken maken over de onkostenvergoeding en hoe vaak ze mee zou kunnen rijden. Het moet geen verplichting zijn als je een keer op de fiets wil. Of op de vrijdagmiddag naar werk een afspraak hebt. Of boodschappen wilt doen.
Waarom is dat flauwekul? Ik vind die tijd heerlijk. Vroeger rookte ik met de muziek lekker aan. Nu heb ik een beker Latte bij me, mijn eigen muziekje, buitenproportioneel schelden op iemand die in de weg rijdt, muziekje even heel hard en meebrullen, scheet laten. En dat alles heerlijk in mijn eentje.
En terug precies de tijd die helpt om mijn werkdag wat van me af te laten glijden.
Sue-Heck schreef:
26-03-2019 19:52
:facepalm: is ze met alles zo’n knieperd?
Meerijden als vanzelfsprekend vinden en dan ook nog eens zonder tegenprestatie is echt not done.
Is het in je opgekomen dat iemand anders TO misschien juist de knieperd vindt? Want als TO alleen rijdt maakt ze dezelfde benzinekosten.

Ik zou een bedankje op prijs stellen, maar echt benzinekosten gaan berekenen niet nodig vinden.
De verplichting om elke dag iemand bij me in de auto hebben zou me meer storen.
Moire schreef:
26-03-2019 20:54
Waarom is dat flauwekul? Ik vind die tijd heerlijk. Vroeger rookte ik met de muziek lekker aan. Nu heb ik een beker Latte bij me, mijn eigen muziekje, buitenproportioneel schelden op iemand die in de weg rijdt, muziekje even heel hard en meebrullen, scheet laten. En dat alles heerlijk in mijn eentje.
En terug precies de tijd die helpt om mijn werkdag wat van me af te laten glijden.
Dit dus. Zonder het roken, de latte en de scheetjes en het schelden ;-)
Rosalind schreef:
26-03-2019 21:03
Is het in je opgekomen dat iemand anders TO misschien juist de knieperd vindt? Want als TO alleen rijdt maakt ze dezelfde benzinekosten.

Ik zou een bedankje op prijs stellen, maar echt benzinekosten gaan berekenen niet nodig vinden.
De verplichting om elke dag iemand bij me in de auto hebben zou me meer storen.

Niet zo zeer dat iemand bij me in de auto zou zitten, maar inderdaad de verlichting van het ophalen, afzetten, even wachten tot iemand zijn jas heeft gepakt, zijn spullen heeft opgeruimd etc.

En dat kost misschien maar één minuut, dus gaat niet om de tijd, maar het gevoel.

Geld ben ik dan nooit zo moeilijk in, want ik rijd toch wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven