Diepgaand gesprek

27-03-2019 21:12 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

Diepgaande gesprekken hoe en wat voor Dummies (Ik?)

Ik wil heel graag aandacht aan mijn luister en gespreksvaardigheden besteden. Aandacht aan diepgaande gesprekken.
Op internet kom ik allerlei filmpjes en advies tegen, LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) methode enz....
Ik zoek iemand die mij hierin verder kan helpen. 1 op 1 gesprekken houden, zodat ik kan zien hoe het werkelijk is.
Ik kan niet gauw een coach vinden waarvan ik het gevoel heb dat het precies is wat ik zoek/nodig heb.
Is er iemand in de buurt van Nijmegen die bereid is mij hierin te coachen? (tegen een vergoeding natuurlijk)
Ik wil me niet aansluiten bij z,n grote organisatie...... Leg ik later wel uit
Hoor graag van JOU!!!

Gr. LSD59
“do unto others as you would have them do unto you”
LSD59 schreef:
27-03-2019 22:01
Grap?
Wat denk je zelf?
Je voelt spanning en hebt het idee dat je hard je best moet doen in het contact met de ander. Het idee dat je kan falen door niet de juiste dingen te zeggen. Zo gericht op de behoefte van de ander...dan denk ik dat een therapeut je verder zou kunnen helpen. Dan gaat het niet om dat je leert hoe je een diepgaand gesprek moet voeren, maar waardoor je bent gaan voelen dat je niet goed genoeg bent gewoon zoals je bent.
anoniem1234a schreef:
27-03-2019 21:52
Ik denk dat je het een beetje te ver aan het analyseren bent. Krijg je ook van andere mensen te horen dat gesprekken niet lopen?

En kan het niet zo zijn dat het met deze vriendin gewoon niet zo klikt?
Misschien heb je gelijk, toch loop ik vast en dat zou ik anders willen hebben.

Zij mist een klik bij ons, heeft zij ook gezegd en dat wordt meer en meer.............. daarom de poging om het om te keren...
Zhenya schreef:
27-03-2019 21:52
Begin eerst eens met niet zo je best doen. Gewoon jezelf zijn, als iemand je niet leuk vind om wie je bent dan is die gene jou niet waard
Thanks!!!
LSD59 schreef:
27-03-2019 22:03
Misschien heb je gelijk, toch loop ik vast en dat zou ik anders willen hebben.

Zij mist een klik bij ons, heeft zij ook gezegd en dat wordt meer en meer.............. daarom de poging om het om te keren...
Waarom is het zo belangrijk dat je deze vriendschap koste wat het kost aan wil houden. Blijkbaar passen jullie niet zo bij elkaar
Zhenya schreef:
Wat denk je zelf?
;-)

Yep!!
Ode schreef:
Je voelt spanning en hebt het idee dat je hard je best moet doen in het contact met de ander. Het idee dat je kan falen door niet de juiste dingen te zeggen. Zo gericht op de behoefte van de ander...dan denk ik dat een therapeut je verder zou kunnen helpen. Dan gaat het niet om dat je leert hoe je een diepgaand gesprek moet voeren, maar waardoor je bent gaan voelen dat je niet goed genoeg bent gewoon zoals je bent.
Ooieeee, dat ik niet mezelf ben is inmiddels duidelijk voor mij.
Dan denk ik als ik meer inzicht krijg in het voeren van gesprekken dat het mij beter afgaat.....
Zhenya schreef:
27-03-2019 22:05
Waarom is het zo belangrijk dat je deze vriendschap koste wat het kost aan wil houden. Blijkbaar passen jullie niet zo bij elkaar

Eerlijk!!!!
Verliefd.............. toch hebben wij geen relatie, maar wel bijzonder tijden gehad in het verleden.............
Zo zag ik het niet, ik zag het dat ik aan het falen ben omdat ik niet "gewoon" een gesprek kan onderhouden.
OliebolmetKrenten schreef:
27-03-2019 21:31
Diepgaande gesprekken zijn alleen mogelijk als er openheid, eerlijkheid en oprechte interesse is.
Dank je voor je opmerking, ik wordt er maar wijzer van..... ;-)
Om een diepgaand gesprek te voeren gaat het niet om de juiste gesprekstechieken te leren maar vooral om een situatie te creëren waarin jezelf kwetsbaar en eerlijk durft te zijn en de ander de ruimte bied om zijn verhaal te doen. Zelfkennis en sociaal/aanvoelende vaardigheden zijn hierin dus veel belangrijker. Kan het zijn dat je dat lastig vind?
Moire schreef:
27-03-2019 21:19
Gewoon oprecht geïnteresseerd zijn. Heb je geen techniek voor nodig.
Was GEWOON maar zo "GEWOON"....

Helaas, Not for me.
Roodkapjeendewolf schreef:
27-03-2019 22:21
Om een diepgaand gesprek te voeren gaat het niet om de juiste gesprekstechieken te leren maar vooral om een situatie te creëren waarin jezelf kwetsbaar en eerlijk durft te zijn en de ander de ruimte bied om zijn verhaal te doen. Zelfkennis en sociaal/aanvoelende vaardigheden zijn hierin dus veel belangrijker. Kan het zijn dat je dat lastig vind?
Dat lijkt er meer op, Roodkapjeendewolf

Wat het ook mag zijn, hier (terecht of onterecht) heb ik last van.
LSD59 schreef:
27-03-2019 22:21
Was GEWOON maar zo "GEWOON"....

Helaas, Not for me.
Je bent niet in staat om interesse op te brengen voor een ander? dan snap ik niet wat je met dit topic wil.
Moire schreef:
27-03-2019 22:25
Je bent niet in staat om interesse op te brengen voor een ander? dan snap ik niet wat je met dit topic wil.

Misschien heb je gelijk, zou dat kunnen veranderen als het toch zo is?

Wat maakt het dat jij zo scherp bent t.o.v. hoe ik mezelf zie?
Zo is mijn vriendin ook... heel scherp.
En toch wil ik hier meer over leren.

Heel veel dank Moire
LSD59 schreef:
27-03-2019 22:43
Misschien heb je gelijk, zou dat kunnen veranderen als het toch zo is?

Wat maakt het dat jij zo scherp bent t.o.v. hoe ik mezelf zie?
Zo is mijn vriendin ook... heel scherp.
En toch wil ik hier meer over leren.

Heel veel dank Moire
Interesse hebben kan je niet leren.
Bedankt iedereen,

voor de mooie tips, opmerkingen en vooral de eerlijkheid.

Iemand tijd en zin in een PB? vd week?

Welterusten :zzz:
Moire schreef:
27-03-2019 22:44
Interesse hebben kan je niet leren.
Ja, dat heb je of heb je niet.

Dan ook meer met de een dan met de ander.
Jee wat ben jij bang!
LSD59 schreef:
27-03-2019 21:43
Dank je, :-)

ik vind het lastig om te verwoorden,
Here goes!!!
Afgelopen jaar is het alleen lastiger geworden, Ik begin aan alles wat ik wil zeggen te
twijfel waardoor ik soms niet helder denk.
Het is mij ook niet altijd helder wat iemand bedoelt, ook mijn reacties zijn soms "afwijkend"

Zo te lezen mis je zelfvertrouwen en zit je teveel in je hoofd als je praat. Je overdenkt de dingen.
Waarschijnlijk zit je thuis van tevoren al te bedenken wat je zou kunnen zeggen of vragen in een gesprek met haar. En als je gaat praten met haar verdwijnt dat stevige in jezelf en raak je verdwaald.
Heb je dit ook in gesprekken met anderen? Zoniet, dan heeft deze meid iets wat veel in beroering brengt bij jou.
Zo ja dan is het handig om aan je zelfvertrouwen te werken.
Verder kun je ook iets doen als leren mediteren. Met mediteren leer je een grotere focus te krijgen in jezelf. Dat je meer aanwezig bent in jezelf en minder afgeleid wordt door uiterlijke omstandigheden.
Heb je het met iedereen dan zou je ook een cursus communicatieve vaardigheden kunnen doen.
Heb je wel vaker dat je subtiele tekens mist? Of non verbaal gedrag.
Hier in jouw topic waren 2 forummers even met elkaar aan het praten. Hadden een onderonsje :winkie:
Maar jij merkte dat niet. Lees het nog eens terug.
Gaat je vraag echt over het voeren van gesprekken, of begrijp je sociale situaties sowieso eigenlijk niet? Dat laatste lees ik tussen de regels door namelijk heel erg.
Pergamon schreef:
28-03-2019 04:22
Gaat je vraag echt over het voeren van gesprekken, of begrijp je sociale situaties sowieso eigenlijk niet? Dat laatste lees ik tussen de regels door namelijk heel erg.
Bedankt Pergamon, Ik ben nu naar mijn werk maar kom er vandaag nog op terug.
Verbinder schreef:
28-03-2019 03:55
Zo te lezen mis je zelfvertrouwen en zit je teveel in je hoofd als je praat. Je overdenkt de dingen.
Waarschijnlijk zit je thuis van tevoren al te bedenken wat je zou kunnen zeggen of vragen in een gesprek met haar. En als je gaat praten met haar verdwijnt dat stevige in jezelf en raak je verdwaald.
Heb je dit ook in gesprekken met anderen? Zoniet, dan heeft deze meid iets wat veel in beroering brengt bij jou.
Zo ja dan is het handig om aan je zelfvertrouwen te werken.
Verder kun je ook iets doen als leren mediteren. Met mediteren leer je een grotere focus te krijgen in jezelf. Dat je meer aanwezig bent in jezelf en minder afgeleid wordt door uiterlijke omstandigheden.
Heb je het met iedereen dan zou je ook een cursus communicatieve vaardigheden kunnen doen.
Heel interessant!

Ik ben nu naar mijn werk maar kom er vandaag nog op terug.
LSD59 schreef:
27-03-2019 22:11
Eerlijk!!!!
Verliefd.............. toch hebben wij geen relatie, maar wel bijzonder tijden gehad in het verleden.............
Zo zag ik het niet, ik zag het dat ik aan het falen ben omdat ik niet "gewoon" een gesprek kan onderhouden.
Ooow verliefd, ja dat maakt het wel een ander verhaal. Waarschijnlijk kan je niet nuchter of gewoon nadenken vanwege de vlinders.

Ik denk als ik zo je berichten leest dat je erg streng bent voor jezelf, enig idee hoe dat komt?
LSD59 schreef:
27-03-2019 22:47
Ja, dat heb je of heb je niet.

Dan ook meer met de een dan met de ander.
Daarom voer ik ook niet met iedereen diepgaande gesprekken.
Wanneer is een gesprek diepgaand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven