Diepgaand gesprek
woensdag 27 maart 2019 om 21:12
Lieve lezers,
Diepgaande gesprekken hoe en wat voor Dummies (Ik?)
Ik wil heel graag aandacht aan mijn luister en gespreksvaardigheden besteden. Aandacht aan diepgaande gesprekken.
Op internet kom ik allerlei filmpjes en advies tegen, LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) methode enz....
Ik zoek iemand die mij hierin verder kan helpen. 1 op 1 gesprekken houden, zodat ik kan zien hoe het werkelijk is.
Ik kan niet gauw een coach vinden waarvan ik het gevoel heb dat het precies is wat ik zoek/nodig heb.
Is er iemand in de buurt van Nijmegen die bereid is mij hierin te coachen? (tegen een vergoeding natuurlijk)
Ik wil me niet aansluiten bij z,n grote organisatie...... Leg ik later wel uit
Hoor graag van JOU!!!
Gr. LSD59
Diepgaande gesprekken hoe en wat voor Dummies (Ik?)
Ik wil heel graag aandacht aan mijn luister en gespreksvaardigheden besteden. Aandacht aan diepgaande gesprekken.
Op internet kom ik allerlei filmpjes en advies tegen, LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) methode enz....
Ik zoek iemand die mij hierin verder kan helpen. 1 op 1 gesprekken houden, zodat ik kan zien hoe het werkelijk is.
Ik kan niet gauw een coach vinden waarvan ik het gevoel heb dat het precies is wat ik zoek/nodig heb.
Is er iemand in de buurt van Nijmegen die bereid is mij hierin te coachen? (tegen een vergoeding natuurlijk)
Ik wil me niet aansluiten bij z,n grote organisatie...... Leg ik later wel uit
Hoor graag van JOU!!!
Gr. LSD59
“do unto others as you would have them do unto you”
donderdag 28 maart 2019 om 19:32
Waarschijnlijk niet nuchter denken.....,
Streng voor mezelf?
Ik weet het niet, als dat zo is...
Ik ben vaker boos op mezelf hoe ik "gewoon" gesprekken niet vol kan houden,
Vraag mezelf af "wat mis ik", de subtiele signalen?
Trouwens wat ik ook denk is dat ik (omdat ik geen Nederlander ben)een fractie meer tijd nodig heb om de gesprekken te "interpreteren"
In mijn Jeugd was ik erg verlegen geweest, nu af en toe wat last van....
Voor mij is het maar gissen naar een oorzaak.
PS Ik was vergeten dat ik cursus had vanavond, sorry maar ben zo weg,
donderdag 28 maart 2019 om 19:34
Ja ik had het idd niet meteen door,
donderdag 28 maart 2019 om 19:50
donderdag 28 maart 2019 om 19:55
Veel plezier op de cursus!LSD59 schreef: ↑28-03-2019 19:32Waarschijnlijk niet nuchter denken.....,
Streng voor mezelf?
Trouwens wat ik ook denk is dat ik (omdat ik geen Nederlander ben)een fractie meer tijd nodig heb om de gesprekken te "interpreteren"
Ik denk dat als gesprekken niet fijn lopen, je het best de huisarts om advies kunt vragen.
U bent niet de enige die van zoiets last heeft.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 28 maart 2019 om 20:07
Ik ben ook geen geboren Nederlander, en herken ergens wel dat ik soms wat langer nodig heb off dat ik iets totaal verkeerd interpreteer. Maar het belemmerd mij niet in mijn vriendschappen.LSD59 schreef: ↑28-03-2019 19:32Waarschijnlijk niet nuchter denken.....,
Streng voor mezelf?
En je hoeft echt geen sorry te zeggen dat je vanavond cursus hebt.
anoniem_384430 wijzigde dit bericht op 28-03-2019 20:08
Reden: verkeerd gelezen
Reden: verkeerd gelezen
1.47% gewijzigd
donderdag 28 maart 2019 om 22:41
waarom vind je het apart aan dat ik één op één verbinding zoek?Mermedina schreef: ↑28-03-2019 19:50Best wel apart dat je hier een één op één verbinding zoekt en dat het dan mislukt. Er zijn ook nog andere manieren om erachter te komen waar het nu precies misgaat. Je kunt wel blijven gissen naar de oorzaak en ik kan ook wat verzinnen op basis van je reacties, maar dat helpt je niet verder.
donderdag 28 maart 2019 om 22:43
Dank je, was leuk,haarklover schreef: ↑28-03-2019 19:55Veel plezier op de cursus!
Ik denk dat als gesprekken niet fijn lopen, je het best de huisarts om advies kunt vragen.
U bent niet de enige die van zoiets last heeft.
Wel een idee, de huisarts.
Ik geloof wel dat er meer mensen met hetzelfde soort issue, zou willen weten hoe zij het aanpakken en hoe dat gaat...
donderdag 28 maart 2019 om 22:49
Hier ook, gaat voornamelijk goed met contact en begrijpen van wat er gezegd en bedoeld wordt.
Dus je kent de nanoseconden dat soms nodig is om het gesprek in kaart te brengen?
vrijdag 29 maart 2019 om 09:11
@LSD59 zoals ik je reacties lees, heb ik het idee gekregen dat je voorkeur is om gesprekken vanuit je verstand te voeren dus te begrijpen. Je hebt een cursus gekozen die hele goede handvatten voor alle gesprekken geeft. Vooral voor zakelijke gesprekken die niet met gevoel maar vanuit begrip gevoerd worden.
Diepgaand bereikt je als je vanuit je gevoel praat en met je gesprekpartner informatie deelt die je niet met iedereen wil delen.
Je kunt met je zakelijke gesprekspartners ook informatie over je dagelijkse bezigheden delen maar dan praat je meer vanuit je verstand en schakel je je gevoel gedeeltelijk uit. Je zakelijke gesprekken voer je met een afstand, zeg maar. In je diepgaande gesprekken zoek je juist de nabijheid op.
In een diepgaand gesprek activeer je je gevoel om te laten zien dat de informatie belangrijk voor je is. Dit doe je door gevoel erbij te betrekken.
Je deelt informatie die dichter bij je persoon ligt waar je een gevoel over hebt ontwikkeld. Bijvoorbeeld als jij informatie deelt over je dagelijkse bezigheden deelt, vertelt je ook iets over je gevoel die je daarbij hebt /had of je gedachten. Je vertel iets meer over jezelf dan over de activiteitzelf.
En als je gesprekspartner ook op dat niveau met jou praat en ook op dat niveau met je informatie kan delen bereikt je ook begrip voor elkaar. Dat begrip is dan op een ander niveau dan de zakelijke.
Lees a.u.b.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/p ... nd.htmleel succes!
Diepgaand bereikt je als je vanuit je gevoel praat en met je gesprekpartner informatie deelt die je niet met iedereen wil delen.
Je kunt met je zakelijke gesprekspartners ook informatie over je dagelijkse bezigheden delen maar dan praat je meer vanuit je verstand en schakel je je gevoel gedeeltelijk uit. Je zakelijke gesprekken voer je met een afstand, zeg maar. In je diepgaande gesprekken zoek je juist de nabijheid op.
In een diepgaand gesprek activeer je je gevoel om te laten zien dat de informatie belangrijk voor je is. Dit doe je door gevoel erbij te betrekken.
Je deelt informatie die dichter bij je persoon ligt waar je een gevoel over hebt ontwikkeld. Bijvoorbeeld als jij informatie deelt over je dagelijkse bezigheden deelt, vertelt je ook iets over je gevoel die je daarbij hebt /had of je gedachten. Je vertel iets meer over jezelf dan over de activiteitzelf.
En als je gesprekspartner ook op dat niveau met jou praat en ook op dat niveau met je informatie kan delen bereikt je ook begrip voor elkaar. Dat begrip is dan op een ander niveau dan de zakelijke.
Lees a.u.b.
vrijdag 29 maart 2019 om 17:16
Hallo Zielsverwant,Zielsverwant schreef: ↑29-03-2019 09:11@LSD59 zoals ik je reacties lees, heb ik het idee gekregen dat je voorkeur is om gesprekken vanuit je verstand te voeren dus te begrijpen. Je hebt een cursus gekozen die hele goede handvatten voor alle gesprekken geeft. Vooral voor zakelijke gesprekken die niet met gevoel maar vanuit begrip gevoerd worden.
Lees a.u.b.
Heel erg bedankt!
Dit is geweldig, net de info in de link gelezen.
Het zal flink oefenen zijn, met veel vallen en opstaan.
Klinkt misschien vreemd, maar zo bewust met gesprekken ging ik nooit om.
Nu een sparing partner om te oefenen.
Morgen alles weer terug lezen en kijk wat ik er van kan maken.
Bedankt iedereen voor de wijze worden en jullie tijd.
Als er meer tips zijn sta ik voor open.
Fijn weekend allemaal