Geweldadig straffen
dinsdag 26 maart 2019 om 20:00
Ik heb een prima opvoeding gehad vind ik zelf. Maar hoe ouder ik word, hoe vaker ik denk ‘dat hadden mijn ouders niet zo moeten doen’. Ik ben nu 23, en im begrijp dat de gangbare manier van opvoeden constant verandert. Maar dat doet niet af aan het feit dat sommige gebeurtenissen weldegelijk fout waren.
Één van de dingen waar ik de laatste tijd vaak aan terug moet denken is de soms gewelddadige manier van straffen van mijn vader. Ik vraag me af of en zo ja hoeveel effect dat heeft gehad op mijn karakter. Ik ben een redelijk timide en onzeker meisje. Eerder dacht ik nooit na over enige connectie met de manier van opvoeden van mijn vader, maar de laatste tijd vraag ik me steeds vaker af of er misschien een verband is.
Mijn vader is een prima vader. Hij houdt van mij (en ik hou van hem) maar is tegelijkertijd gesteld op zichzelf en heeft niet onbeperkt te geven. Dit is op zich oké. Een top band hebben we niet, maar af en toe hebben we het enorm gezellig. Meerdere keren is hij vreemdgegaan terwijl hij met mijn moeder was waarna ze na een flink vervelende scheiding uit elkaar zijn gegaan. (Hierover ben ik als pubermeisje enorm kwaad over geweest
maar het is hem inmiddels vergeven.) Een vervelende kant van mijn vader is zijn korte, soms onbestaande, lontje. Als kind kon hij woest zijn. Ik was geen lastig kind, maar kinderen doen kinderdingen en kunnen kunnen ook wel een paar keer per jaar hysterisch worden. Ik herinner mij, dat ik, of nog vaker mijn wat lastigere zusje, enorm dramatische avonden beleefde waarbij een normaal conflict uit de hand liep en mijn vader extreem woest was. Hij kwam dan met zijn gezicht heel dicht bij de mijne of bij die van mijn zusje, en schreeuwde (met consumptie, detail wat blijkbaar belangrijk genoeg was om te onthouden haha), dat ik ‘nu’ moest ‘stoppen met grienen.’ Lukte dat niet meteen, kregen we billenkoek, een draai om de oren, moeten we met onze ‘kop onder de koude douche’ of een tik tegen het hoofd. Laatst raakte iets mijn oren wat mijn hoofd deed gonzen en moest ik ineens denken aan dat laatste. Mijn moeder stond altijd te gillen’ *naam vader* stop stop dit is niet goed voor de kinderen!’ Het ging absoluut niet zo ver tot blauwe plekken, maar een flinke rode hand die even op een bil bleef staan is wel eens gebeurd. Ik herinner mij wel dat de wet werd ingesteld dat ouders hun kinderen niet meer mochten slaan, en dat mijn vader het belachelijk vond (ik zat toen al op de middelbare school en dat is ongeveer wanneer dit soort taferelen niet meer nodig waren).
Let wel: ik neem het mijn vader niet kwalijk! Hij zal zelf een veel heftigere opvoeding hebben gehad. Het gebeurde absuluut niet dagelijks, meer een paar keer per jaar. Ik denk dat dit bij meer mensen van mijn leeftijd een normale gang van zaken was vroeger. Maar als ik ooit kinderen krijg hoop ik toch dat ik zonder woede (en natuurlijk zonder lichamelijke sancties) conflicten kan oplossen. Toch vraag ik mij af: hoe is dit bij jullie vroeger gegaan? En wat zouden jullie denken wat het effect van zulke gebeurtenissen is?
Één van de dingen waar ik de laatste tijd vaak aan terug moet denken is de soms gewelddadige manier van straffen van mijn vader. Ik vraag me af of en zo ja hoeveel effect dat heeft gehad op mijn karakter. Ik ben een redelijk timide en onzeker meisje. Eerder dacht ik nooit na over enige connectie met de manier van opvoeden van mijn vader, maar de laatste tijd vraag ik me steeds vaker af of er misschien een verband is.
Mijn vader is een prima vader. Hij houdt van mij (en ik hou van hem) maar is tegelijkertijd gesteld op zichzelf en heeft niet onbeperkt te geven. Dit is op zich oké. Een top band hebben we niet, maar af en toe hebben we het enorm gezellig. Meerdere keren is hij vreemdgegaan terwijl hij met mijn moeder was waarna ze na een flink vervelende scheiding uit elkaar zijn gegaan. (Hierover ben ik als pubermeisje enorm kwaad over geweest
Let wel: ik neem het mijn vader niet kwalijk! Hij zal zelf een veel heftigere opvoeding hebben gehad. Het gebeurde absuluut niet dagelijks, meer een paar keer per jaar. Ik denk dat dit bij meer mensen van mijn leeftijd een normale gang van zaken was vroeger. Maar als ik ooit kinderen krijg hoop ik toch dat ik zonder woede (en natuurlijk zonder lichamelijke sancties) conflicten kan oplossen. Toch vraag ik mij af: hoe is dit bij jullie vroeger gegaan? En wat zouden jullie denken wat het effect van zulke gebeurtenissen is?
donderdag 28 maart 2019 om 09:33
Precies dit. Ik zit switch constant tussen deze gedachten. Ik vind het te moeilijk om het contact met mijn vader helemaal te verbreken, maar ik vind tegelijkertijd ook dat hij mijn liefde en aandacht eigenlijk niet verdient.lilalinda schreef: ↑27-03-2019 12:55Roepen, dat je ouders heus ook lief zijn, of het beste met je voor hadden of ze vergeven zijn ook uitvluchten om het leven niet nog moeilijker te maken
Want als je hun gedrag heel zakelijk bekijkt (niet als kind, maar als andere volwassene) ga je je ouders veroordelen.
En dan kom je op een heel moeilijk punt, bijvoorbeeld: wil ik wel contact met iemand die mij mishandelde???
Het blijven je ouders.
zaterdag 30 maart 2019 om 19:06
Ik heb even een paar dagen niet gereageerd omdat ik het te lastig vond. Dit topic heeft me wat in de war gebracht. Ik denk eigenlijk vooral: al deze mensen hebben 100% gelijk over dat je kinderen slaan (ook al is het niet hard en niet vaak) fout is, maar of ik heb geen goed beeld gegeven, of deze mensen hebben een compleet verkeerd beeld doordat ze verder geen idee hebben van hoe mijn opvoeding was, ook al zeg ik dat dat verder goed was. (Mijn vader was een trotse liefhebbende vader, en absoluut geen alcoholist oid.) Al las ik net juist een onderzoek waaruit bleek dat kinderen die warme van hun ouder voelden, en wel eens een tik kregen van dezelfde ouder, het psychisch juist zwaarder hadden.
De twee vragen waar ik op uit kom zijn: is deze woede die een paar keer per jaar te ver ging bij mijn vader, en het geven van een corrigerende tik een paar keer per jaar kindermishandeling? Officieel wel, maar misschien is dit ook zo dat het op deze manier eenvoudiger is om mensen terecht laten staan die hun kind echt heel ernstig stelselmatig hebben mishandeld. En, wat zou het effect daarvan kunnen zijn op mijzelf? Op beide vragen weet ik geen antwoord.
Nu ben ik op een punt in mijn leven waarbij het belangrijk is om mijn situatie, lichamelijk en psychisch, zo optimaal mogelijk te krijgen. (Ik ga hier liever niet op in omdat mijn verhaal dan misschien te herkenbaar is.) Daarom moet ik ook even van mezelf achterom naar deze gebeurtenissen kijken
De twee vragen waar ik op uit kom zijn: is deze woede die een paar keer per jaar te ver ging bij mijn vader, en het geven van een corrigerende tik een paar keer per jaar kindermishandeling? Officieel wel, maar misschien is dit ook zo dat het op deze manier eenvoudiger is om mensen terecht laten staan die hun kind echt heel ernstig stelselmatig hebben mishandeld. En, wat zou het effect daarvan kunnen zijn op mijzelf? Op beide vragen weet ik geen antwoord.
Nu ben ik op een punt in mijn leven waarbij het belangrijk is om mijn situatie, lichamelijk en psychisch, zo optimaal mogelijk te krijgen. (Ik ga hier liever niet op in omdat mijn verhaal dan misschien te herkenbaar is.) Daarom moet ik ook even van mezelf achterom naar deze gebeurtenissen kijken
zaterdag 30 maart 2019 om 20:36
TO, ik schrik ook van de reacties. Mijn opvoeding was vergelijkbaar met die van jou, ik vind niet dat ik mishandeld ben. Ik ben er zelf niet voor om kinderen te slaan, maar destijds lag dat minder gevoelig. Persoonlijk vind ik ook dat je hier een trauma aangepraat wordt. Natuurlijk beïnvloedt je opvoeding je persoonlijkheid en niet alles zal positief zijn, maar je moet er ook niet te erg dramatiseren. Ik heb er vooral van geleerd hoe boos mensen kunnen worden als ze onmacht voelen, maar ik heb er geen angsten aan overgehouden.
zaterdag 30 maart 2019 om 20:42
Ik vind het persoonlijk pas mishandeling als een kind stelselmatig wordt geslagen. Als een kind het gevoel heeft dat het op eieren moet lopen om niet geslagen te worden, of juist als het op willekeurige momenten wordt geslagen. In die situaties geloof ik wel dat het een grote impact kan hebben op je persoonlijkheid, omdat je dan nooit de ruimte hebt gekregen om fouten te maken, of zoals in het tweede geval, je nooit een veilige omgeving hebt gekend.Teuntje3 schreef: ↑30-03-2019 19:06De twee vragen waar ik op uit kom zijn: is deze woede die een paar keer per jaar te ver ging bij mijn vader, en het geven van een corrigerende tik een paar keer per jaar kindermishandeling? Officieel wel, maar misschien is dit ook zo dat het op deze manier eenvoudiger is om mensen terecht laten staan die hun kind echt heel ernstig stelselmatig hebben mishandeld. En, wat zou het effect daarvan kunnen zijn op mijzelf? Op beide vragen weet ik geen antwoord.
In mijn situatie was het ook een aantal keer per jaar als ik zelf ook echt wel grenzen over ging. Dat praat het niet goed, maar het is wel fundamenteel anders. Ik heb vooral geleerd om voorzichtig te zijn met over grenzen gaan bij anderen.
zaterdag 30 maart 2019 om 21:32
Ha Teuntje, ik vind het ook echt niet normaal. Ik heb zelf ook zo’n opvoeding gehad met een gestresste vader met een kort lontje en nog wat ergere dingen, maar dat is wel 30+ jaar geleden. Tóen was dat inderdaad wel iets gebruikelijker maar ook toen in de jaren 70-80 kenden ze dokter Spock hoor. Volledig geaccepteerd was dit zelfs toen niet.
En jij praat over niet langer dan 15 jaar geleden! Sorry, maar toen wisten ze echt wel beter en was het zéker niet normaal. 15 jaar geleden zat ik in therapie voor onder andere dezelfde dingen als wat jij toen als kind meemaakte. Emotionele verwaarlozing was de ‘diagnose’. Misschien herken je daar wat in.
In hoeverre je last hebt van 1 aspect van je jeugd zoals in dit geval je vader, hangt ook af van alle andere aspecten van je jeugd. Bijvoorbeeld de band met je moeder, als die verder wel heel warm en stabiel was dan kan dat een hoop opvangen. Net als bijvoorbeeld gemakkelijk door je schooltijd vliegen zonder pesterijen en goede resultaten. Of andere veilige, stabiele personen of vriendjes en vriendinnen in je naaste omgeving die aandacht voor je hadden.
Maar er zijn zeker situaties waarin een vader als de jouwe een kind kunnen beschadigen, ook al waren het maar een paar incidenten per jaar in jouw herinnering, een man die zo uit zijn slof kan schieten tegen een kind, en daar geen hulp voor zoekt, kan imo niet de rest van het jaar een emotioneel beschikbare, stabiele, warme man zijn. Dat gaat er bij mij niet in. Dat hij er achteraf met jou om zit te lachen ipv zijn excuses aanbiedt vind ik veelzeggend.
En jij praat over niet langer dan 15 jaar geleden! Sorry, maar toen wisten ze echt wel beter en was het zéker niet normaal. 15 jaar geleden zat ik in therapie voor onder andere dezelfde dingen als wat jij toen als kind meemaakte. Emotionele verwaarlozing was de ‘diagnose’. Misschien herken je daar wat in.
In hoeverre je last hebt van 1 aspect van je jeugd zoals in dit geval je vader, hangt ook af van alle andere aspecten van je jeugd. Bijvoorbeeld de band met je moeder, als die verder wel heel warm en stabiel was dan kan dat een hoop opvangen. Net als bijvoorbeeld gemakkelijk door je schooltijd vliegen zonder pesterijen en goede resultaten. Of andere veilige, stabiele personen of vriendjes en vriendinnen in je naaste omgeving die aandacht voor je hadden.
Maar er zijn zeker situaties waarin een vader als de jouwe een kind kunnen beschadigen, ook al waren het maar een paar incidenten per jaar in jouw herinnering, een man die zo uit zijn slof kan schieten tegen een kind, en daar geen hulp voor zoekt, kan imo niet de rest van het jaar een emotioneel beschikbare, stabiele, warme man zijn. Dat gaat er bij mij niet in. Dat hij er achteraf met jou om zit te lachen ipv zijn excuses aanbiedt vind ik veelzeggend.
zaterdag 30 maart 2019 om 21:41
florita schreef: ↑27-03-2019 08:33Ik kreeg ook regelmatig een tik/ billenkoek/ klap tegen mijn hoofd. Vader had een kort lontje en nogal normatief. Ik wist alleen wel altijd als ik te ver ging, dan rende ik al naar boven (anders zou hij mij 'wel een handje helpen'). Of als ik huilde 'hou eens op anders geef ik je wat om te huilen (=tik)'. Eerlijk gezegd heb ik er niks aan overgehouden.Ik zie het zelf meer als iets uit die tijdsgeest dat opvoeden toen wat minder zachtzinnig ging. Gehoorzaamheid was veel belangrijker dan nu (en ja, dat kan ook op andere manieren), nu zijn de gevoelens van kinderen (gelukkig) veel belangrijker. Ik heb mijn kinderen trouwens nooit met 1 vinger aangeraakt.
Maar dit is anders, dit is voorspelbaar. Als ik door naar boven rennen of stoppen met huilen een klap had kunnen voorkomen dan zou ik het ook niet persee als mishandeling zien. Wel als erg slechte opvoedmethode, dat wel. Jouw vader was duidelijk (te) streng maar het klinkt alsof hij zichzelf wel kon beheersen als je je naar zijn normen gedroeg. Mijn vader, en zo te horen ook die van TO, reageerden hun persoonlijke frustratie af en hadden geen zelfbeheersing op die momenten. Dat is wat het zo onberekenbaar en onveilig maakte.
zaterdag 30 maart 2019 om 21:49
lilalinda schreef: ↑27-03-2019 12:55Roepen, dat je ouders heus ook lief zijn, of het beste met je voor hadden of ze vergeven zijn ook uitvluchten om het leven niet nog moeilijker te maken
Want als je hun gedrag heel zakelijk bekijkt (niet als kind, maar als andere volwassene) ga je je ouders veroordelen.
En dan kom je op een heel moeilijk punt, bijvoorbeeld: wil ik wel contact met iemand die mij mishandelde???
Het blijven je ouders.
Hoe slechter de ouders, hoe trouwer het kind. Eeuwig op zoek naar goedkeuring en die liefde in plaats van voldoende onderstut en geliefd om uit te vliegen.
zaterdag 30 maart 2019 om 21:57
Pfff zo pijnlijk vind ik dit altijdBedjeindezon schreef: ↑30-03-2019 21:49Hoe slechter de ouders, hoe trouwer het kind. Eeuwig op zoek naar goedkeuring en die liefde in plaats van voldoende onderstut en geliefd om uit te vliegen.
zaterdag 30 maart 2019 om 22:38
Zelfcompassie vooral.
zaterdag 30 maart 2019 om 22:44
Heb eens gelezen dat Westerse cultuur een schuld- en schaamtecultuur is en dat er ook weer andere culturen een 'boetecultuur' zijn.MinkeDeWit schreef: ↑26-03-2019 22:51Waar denk je dat dat schuldgevoel vandaan kwam? Ik heb daar nooit last van gehad en bij mijn kinderen merk ik dat eigenlijk ook niet. Ze wanen zich onschendbaar en weten dat mijn ergste ‘straf’ een bozige preek is, en dan weer over tot de orde van de dag.
zaterdag 30 maart 2019 om 22:45
Helemaal waar. Eerst compassie voor jezelf , dan volgt compassie voor je ouders, of degenen die je onrecht aan hebben gedaan.
Kan een lange weg zijn. Goed dat je nu al,ermee bezig bent, to.
zondag 31 maart 2019 om 13:17
Je praat het wel goed.cubicle schreef: ↑30-03-2019 20:42Ik vind het persoonlijk pas mishandeling als een kind stelselmatig wordt geslagen. Als een kind het gevoel heeft dat het op eieren moet lopen om niet geslagen te worden, of juist als het op willekeurige momenten wordt geslagen. In die situaties geloof ik wel dat het een grote impact kan hebben op je persoonlijkheid, omdat je dan nooit de ruimte hebt gekregen om fouten te maken, of zoals in het tweede geval, je nooit een veilige omgeving hebt gekend.
In mijn situatie was het ook een aantal keer per jaar als ik zelf ook echt wel grenzen over ging. Dat praat het niet goed, maar het is wel fundamenteel anders. Ik heb vooral geleerd om voorzichtig te zijn met over grenzen gaan bij anderen.
Begrijpenlijk, dat is de gemakkelijkste weg, de weg zonder confrontatie. Maar wat je ouders deden is echt niet goed te praten.
Neem hun schuld niet op je, zij zaten fout. Jij was slechts een kind
zondag 31 maart 2019 om 14:01
Ik heb veel mooie herinneringen aan mijn jeugd, maar ik moet zeggen dat mijn ouders verscheidene keren heel overdreven gereageerd hebben met gemene opmerkingen of meppen - terwijl ik eigenlijk niks verkeerds had gedaan. Bij de opvoeding van mijn eigen kinderen zou ik iets rechtvaardiger willen zijn dan mijn ouders: ik denk dat ze zich soms op mij hebben afgereageerd.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
zondag 31 maart 2019 om 14:57
Bedjeindezon schreef: ↑30-03-2019 21:49Hoe slechter de ouders, hoe trouwer het kind. Eeuwig op zoek naar goedkeuring en die liefde in plaats van voldoende onderstut en geliefd om uit te vliegen.
Absoluut. Ik verkondigde ook dat ik zo'n goede moeder had. Ik voelde me ook heel erg afhankelijk van haar. Als iets haar goedkeuring of interesse niet wegdroeg, was het al meteen waardeloos voor me. Toen ik op mezelf ging wonen bepaalde mijn moeder grotendeels de inrichting. Toen ik bijvoorbeeld een rode sofa had gekocht, werd ze kwaad en liep ze tierend naar huis omdat 'zij' het niet vond passen en ze de sofa van waardeloze kwaliteit vond. Stom genoeg was voor mij dan ook meteen alle aardigheid er vanaf.. zelfs al zou de hele wereld me zeggen dat het juist zo leuk stond.. het was verpest en ik had gefaald.
Op mijn 22e sloeg ze me zelfs nog een keer voluit in mijn gezicht, dat vond ze geoorloofd blijkbaar. En toch bleef ik haar zo trouw als een hond.
Het is ontzettend moeilijk om te te stappen uit de vorm waarin je gekneed bent.
Wat mij nu veel rust geeft is het haar niet meer pleasen.. nooit meer. Ik hoef en wil haar mening en goedkeuring niet meer.
Ik ben haar echt gaan buitensluiten, heb haar op een zijspoor gezet. En dat staat heel hard.. maar het is een verademing voor me.