Babyshower schoonzus

30-03-2019 04:45 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik wil even van mij afschrijven en/of advies of feedback over jullie bevindingen. Vriend en ik zijn nu precies één maand geleden thuis gekomen van een drie maanden lange reis door Azie. We kwamen terug, na een lange vlucht, op een vrijdag. Die zondag daarop hadden vriendinnen van schoonzus een babyshower georganiseerd. Op mijn reis werd ik in een groepsapp toegevoegd en gaf ik aan er wel bij te kunnen zijn, ondanks dat ik dan nog maar terug zou zijn van de reis.

Nadat we geland waren op Schiphol werden we opgewacht door vrienden en zijn we daarna met zijn tweetjes naar huis gegaan. Ik was helemaal kapot en heb die eerste nacht geen oog dicht gedaan, hoogstens 2 uurtjes geslapen. De volgende dag heb ik dus een whatssap bericht gestuurd in de groepschat dat ik er niet bij ben vanwege de jetlag (moeheid en voelt alsof ik er niet helemaal bij ben) en niet had verwacht dat deze zo erg zou zijn. Die meiden reageerden gewoon prima alleen nu doet mijn schoonfamilie afstandelijk. Ze zeggen het niet direct maar aan hun reacties merk ik dat zij het geen leuke beslissing vonden en mijn vriend gaat daar nu een beetje in mee.

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat mijn vriend, dezelfde dag, ook een “babyshower”/verrassing had van zijn broer (haar partner) en wel daar naar toe is gegaan.

Handig om erbij te vermelden wellicht. Mijn schoonfamilie woont op 1,5 uur reizen (met OV) van ons vandaan en de babyshower werd daar dus ook georganiseerd. Het is dus niet om de hoek. Schoonzus en ik hebben niet een hele goede band, ook niet slecht, we zijn gewoon erg verschillend.
TO voelde zich niet lekker en is niet gegaan. Ik vind dat niet zo gek, ik vind niet dat dat 'niet lekker voelen' opeens een flauwekulsmoes is als het is veroorzaakt door iets leuks of iets waar je zelf voor hebt gekozen. Dat ze van tevoren had beloofd wel te komen doet daar ook niks aan af, soms schat je zoiets verkeerd in.

Ik denk ook wel dat het iets anders is om bij je eigen ouders te gaan slapen dan bij je schoonouders - en misschien heeft vriend gewoon minder last van een jetlag.

Ik vind het veel stommer om er zo over te vallen, en om met de hele familie gezamenlijk een potje te gaan mokken erover. Zeg dan gewoon dat je het jammer vond dat iemand er niet was en laat het daarbij, ga niet achteraf koeltjes en afstandelijk doen om diegene een rotgevoel te bezorgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Poeh, wat een rechtlijnigheid hier bij veel mensen. 'Je hebt nu eenmaal toegezegd, een dag van tevoren is tekort en jetlag is een suf excuus'.

Als ik een lange reis achter de rug heb, ben ik zelf ook moe en versuft, dan heb ik echt even minimaal 1 a 2 dagen nodig om weer fris en fruitig te worden. Zorg dan ook dat ik die dagen nog niet hoef te werken of zware sociale verplichtingen heb als een babyshower.
Alle begrip dus voor TO, snap wel waarom ze geen puf had om gelijk na een lange reis een halve dag in het OV (of in de auto) te reizen en wazig op een feestje te zitten. De gastvrouw/middelpunt van het feest heeft daar ook niet zoveel aan.
Ik verwacht ook niet van vrienden/familie dat ze direct na een dergelijke reis beschikbaar zijn om allerlei dingen te doen of bij te wonen.

Wat betreft de communicatie, tja, misschien had dat wat handiger gekund. Beter zou zijn geweest om bij de eerste uitnodiging iets te sturen in de trant van: 'Ah leuk! Echter ik ben dan nét terug van een lange vliegreis, moet even zien hoe fit ik dan ben :-) ik kan dus helaas nu geen toezegging geven. '

En op de dag zelf (of in dit geval een dag eerder?) "Excuses, maar ik ben helaas te moe (niet lekker) om te komen. Ik wens jullie veel plezier etc...

Óf gelijk aangeven dat het niet lukt door je reis. Zolang je dat zowel met empathie als eerlijkheid doet zijn er weinig mensen die je dat kwalijk kunnen nemen. En doen ze dat wel? Dan is dat lekker helemaal hun eigen probleem.
WeBey schreef:
01-04-2019 14:01
Als ik een lange reis achter de rug heb, ben ik zelf ook moe en versuft, dan heb ik echt even minimaal 1 a 2 dagen nodig om weer fris en fruitig te worden. Zorg dan ook dat ik die dagen nog niet hoef te werken of zware sociale verplichtingen heb als een babyshower.
Alle begrip dus voor TO,
Oh, zij had al vóór die reis gezegd dat ze niet kwam? Dan snap ik het ook wel ja. Ik las het zo dat ze eerst had toegezegd en pas vlak van tevoren afzegde.
Wat een gedoe om niets zeg. Ik kan me voorstellen dat je uit een beleefdheidsreflex ja hebt gezegd en later- terecht- naar je lichaam bent gaan luisteren. Ik ben altijd aardig ziek als ik vanuit het oosten terugvlieg (paae dagen onvast op mijn benen/ duizelig). Vervelender vind ik de reactie van je vriend. Laat zich een beetje door zijn familie manipuleren. Babyshowers is toch andere koek dan een bruiloft, er wordt wel heel gewichtig over gedaan. Overdreven Amerikaans gedoe :P
Murrmurr schreef:
01-04-2019 14:15
Oh, zij had al vóór die reis gezegd dat ze niet kwam? Dan snap ik het ook wel ja. Ik las het zo dat ze eerst had toegezegd en pas vlak van tevoren afzegde.
Dat maakt toch niet uit? Of mag je je niet bedenken? Wat star...
TO hoe is het nu en wat ga je nu doen?
appelientjex schreef:
01-04-2019 15:52
Dat maakt toch niet uit? Of mag je je niet bedenken? Wat star...
Niemand zegt dat dat verboden is, maar het was gewoon handiger geweest als ze dit van tevoren had bedacht want nu is schoonzus teleurgesteld en vindt familie dat stom en ja dat is ook gezeik maar de volgende keer kan ze dat voorkomen. En nu kan ze er niks meer aan doen, maar ik zou geen extra verhalen gaan bedenken over inzichten die je op die reis hebt opgedaan en zo. Gewoon langsgaan met een bloemetje en een cadeau.
Wat een rare schoonfamilie heb jij zeg TO alsof de sfeer van de babyshower teniet is gedaan omdat jij afwezig was, ik zou die schoonfamilie lekker links laten liggen.
Ik herken het gevoel van een jetlag hebben, daarnaast was je ook 3 maanden van hus, dus logisch dat je even geen zin had om weer de deur uit te moeten terwijl je zo moe was,
Neen hoor TO er is niks mis mee dat jij voor jezelf hebt gekozen, laat je schoonfamilie maar lekker in hun sop gaar koken.

En gezien hun houding en gedrag zou ik ook niet op kraamvisite gaan.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
01-04-2019 16:04

Jaaa dat lijkt me een uistekend plan! Ook leuk voor die vriend. Met 'hun gedrag" bedoel je dus die door TO vastgestelde ondefinieerbare sfeerverandering waar geen enkel voorbeeld van is gegeven?
Murrmurr schreef:
01-04-2019 16:09
Jaaa dat lijkt me een uistekend plan! Ook leuk voor die vriend. Met 'hun gedrag" bedoel je dus die door TO vastgestelde ondefinieerbare sfeerverandering waar geen enkel voorbeeld van is gegeven?
Als die sfeerverandering niet bestaat, waarom dan met een bloemetje langs?
3thee schreef:
01-04-2019 16:11
Als die sfeerverandering niet bestaat, waarom dan met een bloemetje langs?
Omdat ze zich schuldig voelt en zich realiseert dat ze beter van tevoren had kunnen melden dat ze niet kwam. Omdat het gewoon netjes is om te doen. Omdat niet alles om haar draait.
Zoals velen hier al hebben gezegd kun je in het vervolg beter meteen duidelijk aangeven dat je niet wil en anders aangeven dat je het nog niet zeker weet en men niet op jou hoeft te rekenen. Ben overigens ook van mening dat ze het onderhand wel mogen laten gaan. Ze vonden het niet leuk en dat is hun goed recht, maar daar hoeven ze geen drama van te maken.
Stuur ze een appje dat je ook voor de komende kinderverjaardagen niet uitgenodigd wenst te worden.
schaapwolf schreef:
01-04-2019 16:59
Stuur ze een appje dat je ook voor de komende kinderverjaardagen niet uitgenodigd wenst te worden.
Want ze weet nu al dat ze dan ook moe is?
Candyxx schreef:
01-04-2019 16:55
Zoals velen hier al hebben gezegd kun je in het vervolg beter meteen duidelijk aangeven dat je niet wil en anders aangeven dat je het nog niet zeker weet en men niet op jou hoeft te rekenen. Ben overigens ook van mening dat ze het onderhand wel mogen laten gaan. Ze vonden het niet leuk en dat is hun goed recht, maar daar hoeven ze geen drama van te maken.
Volgens mij mis ik een aantal posts maar wat doen ze dan allemaal?
Candyxx schreef:
01-04-2019 16:55

Zoals TO bedoel je?
Murrmurr schreef:
01-04-2019 17:06
Want ze weet nu al dat ze dan ook moe is?
Nee, en dat wist ze dus ook niet toen ze eerder had toegezegd wel te zullen komen...
appelientjex schreef:
01-04-2019 18:23
Nee, en dat wist ze dus ook niet toen ze eerder had toegezegd wel te zullen komen...
Maar bij die verjaardagen komt ze toch niet steeds terug van een reis? Misschien is dit wel de enige keer dat dit samenvalt. Ik vind dit een heel erg zeiktopic geworden. Het is zeiken om het zeiken. Ze voelt zich lullig en schuldig en weet wat ze de volgende keer anders moet doen, maar het is ook allemaal hullie schuld, terwijl die mensen niks gezegd hebben. Wat wil je nou? Maak een gebaar of ga achter je nieuwe egoïstische in Azië ontdekte levenshouding staan.
vivautrecht85 schreef:
31-03-2019 05:19
Ja ik ken het begrip sarcasme, dank je wel. Dit leek me eerder een hyperbool; overdrijven om je punt te maken.
nou als ik er over nadenk : klopt als een bus :yes:
Miskotto schreef:
01-04-2019 16:04
Wat een rare schoonfamilie heb jij zeg TO alsof de sfeer van de babyshower teniet is gedaan omdat jij afwezig was ik zou die schoonfamilie lekker links laten liggen.
Ik herken het gevoel van een jetlag hebben, daarnaast was je ook 3 maanden van hus, dus logisch dat je even geen zin had om weer de deur uit te moeten terwijl je zo moe was,
Neen hoor TO er is niks mis mee dat jij voor jezelf hebt gekozen, laat je schoonfamilie maar lekker in hun sop gaar koken.

Nou inderdaad. Echt waar gaaaaaaaat dit over joh?
Wat een gezeur en gezeik om niets zeg. Een babyshower, weer zo’n overgewaaide verplichting uit Amerika waar zoveel mensen weer zo overdreven veel belang aan hechten. Ook zo met Valentijnsdag pfffff. Nou, als je medeleven en liefde af moet hangen van wel/niets doen op zo’n dag, laat gaan!

Liever dat mensen mij buiten deze dagen bezoeken/kaartje sturen/whatever, dan op dit soort onzin verplichtingen.
schaapwolf schreef:
01-04-2019 16:59
Waarom zou ze dat doen? Misschien voelt ze zich dan wel goed genoeg om te komen. Grote kans zelfs, aangezien ze niet elke dag een zware jetlag heeft. En nergens gelezen dat ze het niet leuk zou vinden.
loisnvt schreef:
01-04-2019 18:42
Wat een gezeur en gezeik om niets zeg. Een babyshower, weer zo’n overgewaaide verplichting uit Amerika waar zoveel mensen weer zo overdreven veel belang aan hechten. Ook zo met Valentijnsdag pfffff. Nou, als je medeleven en liefde af moet hangen van wel/niets doen op zo’n dag, laat gaan!

Liever dat mensen mij buiten deze dagen bezoeken/kaartje sturen/whatever, dan op dit soort onzin verplichtingen.
eens en die kraamfeesten vind ik persoonlijk ook onpersoonlijk ;)
een grote menigte die dat pasgeboren kindje komt bewonderen ,veel te druk en onrustig vind ik dat zelf
aan de andere kant wel makkelijk ,hoef je maar 1 dag te zorgen dat je kraambezoek kan komen
maar allemaal zo over the top vaak
je hebt wel van die mensen die dan op hun tenen getrapt zijn en dat blijven herinneren tot in den treure , als die schoonfamilie zo is ,heeft TO wel een probleem als ze bij deze vriend blijft. het is dan ff door het stof en hopen dat het vergeven wordt of gewoon haar eigen gang gaan ,als ze het niet vergeven was ik er wel gelijk klaar mee trouwens het is geen crematie maar een babyshower , het goede kind is nog niet eens gezond en wel geboren ,wat vier je dan ?
Yipyapper schreef:
01-04-2019 18:49
eens en die kraamfeesten vind ik persoonlijk ook onpersoonlijk ;)
een grote menigte die dat pasgeboren kindje komt bewonderen ,veel te druk en onrustig vind ik dat zelf
aan de andere kant wel makkelijk ,hoef je maar 1 dag te zorgen dat je kraambezoek kan komen
maar allemaal zo over the top vaak
je hebt wel van die mensen die dan op hun tenen getrapt zijn en dat blijven herinneren tot in den treure , als die schoonfamilie zo is ,heeft TO wel een probleem als ze bij deze vriend blijft. het is dan ff door het stof en hopen dat het vergeven wordt of gewoon haar eigen gang gaan ,als ze het niet vergeven was ik er wel gelijk klaar mee trouwens het is geen crematie maar een babyshower , het goede kind is nog niet eens gezond en wel geboren ,wat vier je dan ?

Nou, een babyshower wordt georganiseerd nog vóórdat kind überhaupt is geboren, kun je daarna weer op kraamvisite (met nóg een kado). Onzin dus!
Murrmurr schreef:
01-04-2019 18:27
Maar bij die verjaardagen komt ze toch niet steeds terug van een reis? Misschien is dit wel de enige keer dat dit samenvalt. Ik vind dit een heel erg zeiktopic geworden. Het is zeiken om het zeiken. Ze voelt zich lullig en schuldig en weet wat ze de volgende keer anders moet doen, maar het is ook allemaal hullie schuld, terwijl die mensen niks gezegd hebben. Wat wil je nou? Maak een gebaar of ga achter je nieuwe egoïstische in Azië ontdekte levenshouding staan.
Precies, ofwel je weet helemaal niet van tevoren of je wel of niet moe zult zijn. Dus geen drama als iemand een keertje iets afzegt toch als ie een jetlag heeft. Heeft niks te maken met egoïsme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven