Drama op school

01-04-2019 20:55 27 berichten
Dit is echt een lang verhaal en ik schrijf dit om even alles kwijt te kunnen en advies te krijgen want op dit moment lijkt het alsof niemand mij snapt.
Het begon allemaal met een nieuwe klas (op de havo) en er waren 2 populaire meisjes die heel close waren (ik noem ze wel veerle en roos). Toen we elkaar leerden kennen wilden ze meer met me omgaan en toen gingen we samen naar feestjes enz. Dat was allemaal heel leuk tot het op de helft van t schooljaar een beetje begon te veranderen. Ik zat wel vaak bij ze en ze begonnen me te negeren en praatten veel minder met mij en alleen maar met elkaar. Na school heb ik nog een vriendin (haar noem ik wel desy) die hun kende en ze mocht ze niet zo. Dus ik praatte met die vriendin wel eens over hoe het ging bij mij op school dus ook dat ik me buitengesloten voelde. We zaten ook nog met meer meisjes en de klas en daar zaten we altijd mee in pauzes enz. En zij waren allemaal best close dus daar zat ik wel bij en we deden wel aardig ens maar we zouden na school nooit iets samen doen. Toen ging desy een keer afspreken met een van de beste vriendinnen van veerle. Ze hadden lang niet afgesproken en hadden het ook even gehad over veerle en ik, dat we elkaar iritant vinden (dat hoorde ik later). Diezelfde dag was zaterdag, en ik werdt ineens opgebelt door veerle, ze zei “ik hoorde dat jij mij iritant vindt dus ik ga niet meer naast je zitten PAUPERHOEER”. Dus ik dacht ja die heeft vast te veel op het komt wel weer goed. Maandag keek ze me heel arrogant aan, dus ik ging maar niet meer naast haar zitten. Toen ging ik met haar praten en kwam ik erachter dat ze zo boos was omdat ze van haar beste vriendin had gehoord, dat ik tegen desy gezegt had dat de hele klas achter me aan liep en vooral veerle en roos. Dat sloeg helemaal nergens op ik snapte echt niet waar dat vandaan kwam. Dat stond ik dus uit te leggen met roos veerle en nog een vriendin van hun tegenover me en ze waren razend dat ik dat lulde. Ineens waren ze echt heel gemeen en niemand daar nam het voor me op. Toen ben ik naar huis gegaan omdat ik zo niet in de klas ging zitten. Er was een groepsapp met wat klasgenoten en die begonnen te zeggen dat ik er eigenlijk uit moest. Dus ik zei hoezo ik heb toch niks tegen jullie gedaan? En toen zeiden ze ja maar je lult wel veel. En ik probeerde uit te leggen dat ik er echt niks van wist maar niemand geloofd me en roos en veerle zijn echt heel boos op me dat ik dat zeg en ze gingen me belachelijk maken voor de hele groepsapp dat die vriendinnen dat allemaal niet verzinnen en dat ik moet stoppen met onzin lullen en iedereen zegt dat ik maar beter uit de groepsapp moet gaan omdat niemand me toch meer mag. In het kort hebben ze dus de halve klas tegen me op gezet omdat ik zogenaamd dingen heb gezegt. Ik zit er echt heel erg mee en er is niemand die het voor me op neemt. Morgen moet ik weer naar school en ik heb ook nog opdrachten met ze voor school en daar zie ik echt heel erg tegen op. Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Praat met je mentor, of bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon van school.
Denk je dat dat zal helpen?
Anoniem2212 schreef:
01-04-2019 20:58
Dat is je enige keus
Sterkte! Dit is rot
(En huil even uit bij 1 van je ouders, daar zijn ze voor)
blijf er niet alleen mee rondlopen. Het is rot maar er is heus een oplossing. Die meiden lijken misschien machtig maar dat zijn ze niet.
Dankjewel❤️
:hug:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Oh, die rotmeiden van de middelbare......

Praat met de mensen die echt en altijd van je houden meid, je ouders. Niet alleen mee rond blijven lopen.

Is Desy nog wel lief voor je?
Het leven op school lijkt het belangrijkste op aarde maar is het niet.
Het leven na school is heel anders.

Belangrijk is hoe jij hier mee om gaat en later op wil terugkijken.
Dat je vol trots terug kunt kijken hoe je hier mee om bent gegaan.
Dat je je moedig hebt gedragen in deze situatie. Bijv. door naar anderen te stappen, mentor, vertrouwenspersoon. Dat je in gesprek blijft. Dat je naar school blijft gaan.
Dat wanneer je samenwerkt, het hier eerst over hebt. Misschien met je mentor een plan maakt, hoe het hier, evt. in de klas, over te hebben.

Je schrijft dat het nu lijkt of niemand je snapt, dat je hier schrijft om je verhaal kwijt te kunnen.
Heb je buiten Desy etc. nog andere vriendinnen, die niet in je klas zitten, met wie je kunt praten?
Kun je hierover praten met je ouders?

Pauperhoer en andere bewoordingen zeggen meer iets over de onkunde en onmacht van de ander, dan over jou. Verlaag je niet tot hun niveau.

Waar zie je vooral tegenop?
Tegen een confrontatie of een gesprek?
Wat zou het ergste kunnen zijn wat er zou kunnen gebeuren?
Oh, dit is heel rot. Dat samenspannen tegen jou. Ik hoop dat het overwaait of dat er een paar wel zo sterk zijn om normaal te doen tegen je. Anders zijn het echt angsthazen.
Bah, wat rot. Zou zeker een gesprek met de vertrouwenspersoon vragen. Misschien helpt een klassengesprek onder begeleiding van een volwassene, of beter: een gearrangeerd gesprek met z'n tweeën/drieën. Waarschijnlijk zit je daar niet direct op te wachten, maar ze indirect 'dwingen' jouw kant van het verhaal aan te horen zorgt misschien voor meer begrip. Het is moeilijk voor hen om dan lullig te blijven doen, omdat ze veel redelijke argumenten moeten negeren.
Ander optie: schrijf een uitgebreide brief/mail aan die meiden om het uit te leggen en te vertellen dat ze het verkeerd zien en dit oneerlijk is voor jou.
En tot slot nog een troost: Met de tijd slijt dit wel. Nu voelt het als de grootste ramp op aarde die altijd in ieders herinnering gegrift staat, maar over een paar weken is het alweer een vage anekdote. In het ergste geval moet je dus even je tijd uitzitten. Sterkte!
We kennen ze allemaal de “mean girls” van school. Nu inderdaad lijkt het een heel big deal maar later kijk je erop terug en denk je : was dit belangrijk?! Zorg dat je er boven blijft staan en hou de eer aan jezelf en geloof me, je hebt hun niet nodig!! Ik zou in tegenstelling tot wat de andere zeggen niet direct naar de mentor ofzo stappen maar zelf de confrontatie aan gaan met ze. Neem ze apart dan zullen ze al heel anders zijn waarschijnlijk. Maar geef ze nooit het gevoel dat ze je eronder hebben :hug: heb je andere vrienden met wie je hierover kunt praten?
Ja, bij nader inzien denk ik ook dat je het beter klein kunt houden. Dat kan nog steeds wel met hulp van een mentor, maar dan in het geheim. Pas als het twee weken niet lukt om een fatsoenlijk gesprek met ze (vooral veerle) te voeren is het misschien tijd voor grotere maatregelen. Tegenover anderen hou je je zo luchtig/zakelijk als mogelijk is zonder ongeloofwaardig te lijken. Zo van : ja, ik baal ervan, maar het is onzin en ik kan er verder ook niks aan doen'.
Nogmaals sterkte
Oh wat kunnen meiden op die leeftijd toch ontzettende bitches zijn! Wat lullig to. Ik zou dit zeker tegen je ouders vertellen en tegen een leraar/decaan of iemand op school die je vertrouwt. En inderdaad: wat je ook doet, laat je tegenover hen niet kennen. Hoe.meer jij je laat kennen hoe leuker het is, hoe meer je ze voedt en hoe langer dit duurt... je zou ze toch wat (6)
Ben het met bijna alles eens in deze post, behalve de eerste zinnen. Je leeft niet voor straks, je leeft nu. Ook als je nog op school zit. Hoe je je schooltijd hebt beleefd is belangrijk, ook later.

Hoe je er mee omgaat is belangrijk. Niet alleen voor later, om op terug te kijken, ook voor nu.

TO, hou je trots. Treed die dames tegemoet en loop er niet bang voor weg. Kom op, je kan het!
Anoniempje2050 schreef:
01-04-2019 21:22
Het leven op school lijkt het belangrijkste op aarde maar is het niet.
Het leven na school is heel anders.

Belangrijk is hoe jij hier mee om gaat en later op wil terugkijken.
Dat je vol trots terug kunt kijken hoe je hier mee om bent gegaan.
Dat je je moedig hebt gedragen in deze situatie. Bijv. door naar anderen te stappen, mentor, vertrouwenspersoon. Dat je in gesprek blijft. Dat je naar school blijft gaan.
Dat wanneer je samenwerkt, het hier eerst over hebt. Misschien met je mentor een plan maakt, hoe het hier, evt. in de klas, over te hebben.

Je schrijft dat het nu lijkt of niemand je snapt, dat je hier schrijft om je verhaal kwijt te kunnen.
Heb je buiten Desy etc. nog andere vriendinnen, die niet in je klas zitten, met wie je kunt praten?
Kun je hierover praten met je ouders?

Pauperhoer en andere bewoordingen zeggen meer iets over de onkunde en onmacht van de ander, dan over jou. Verlaag je niet tot hun niveau.

Waar zie je vooral tegenop?
Tegen een confrontatie of een gesprek?
Wat zou het ergste kunnen zijn wat er zou kunnen gebeuren?
Anoniem2212 schreef:
01-04-2019 20:58

:hug: TO, wat naar voor je! Het is inderdaad niet leuk om het aan de stok te krijgen met mean girls die jou niet eens de kans geven om jouw kant van het verhaal te vertellen. Zo kan je je niet verdedigen tegen onterechte verwijten en wordt de ruzie één grote pesterij. Bah, wat vals en onrechtvaardig. Heb je nog een goede band met Desy of doet ze mee met de anderen? Weet zij hoe dat gesprek met Veerles vriendin zo uit de hand is kunnen lopen? Misschien kan zij de situatie helpen verduidelijken.

Zorg alsjeblieft voor jezelf: blijf niet in die lastige situatie zitten. Spreek op school een vertrouwenspersoon aan die zou kunnen bemiddelen. Natuurlijk weet je niet hoe dat gesprek zal uitdraaien - maar het is beter dan de negativiteit te accepteren. Je wordt nu immers niet gehoord en dat kan echt niet door de beugel. Ik wens je veel goede moed toe.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
amai, blij dat ik naar school ben gegaan voor de periode van smartphone, facebook en whatsapp, dan was pesten van 9 tot 4 uur. nu is dat non stop.
is verklikken aan de leraar geen optie?? ik zou maken dat ze allemaal een rotjaar hebben, wees een bitch terug, door de kamerplant uit te hangen gaan ze u enkel nog meer viseren.
als je nu terug vecht dan ga je zelfvertrouwen later niet in een deuk liggen,.. meisjes zijn meer gemeen met woorden, en het zijn de woorden die het langst blijven hangen dan een boks die jongens van elkaar krijgen,..idd de term mean girls is hier wel op zijn plaats!
Er zijn in een klas altijd een paar populairen die vaak in meerdere opzichten geboft hebben. Ze zijn leuk, mooi, intelligent en hebben een soort klik onderling. Soms zijn ze even geinteresseerd in iemand van de middenmoot of zelfs een gepeste, maar dat duurt niet zo lang want ze trekken vanzelf weer naar elkaar toe.

Dus ik denk dat je een fout beging door bij ze in de gunst te willen komen. Je kan beter met gewone gemiddelde scholieren omgaan. Ik denk dat toen de populairen jou lieten vallen de anderen zich uit wraak en leedvermaak op jou stortten.

Ik denk dat je gewoon een beetje voorzichtig moet zijn met de dynamiek in zo'n klas en voorlopig alleen maar om moet gaan met de leerlingen die je vertrouwt.

Dat is wat ik denk; het hoeft niet per sé zo te zijn want ik was er niet bij. Sterkte, ik hoop dat ze een antipestbeleid op jouw school hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
gemeen zijn en vergeten dat ze de anti pest lessen gehad op de basisschool .
ik vind het moeilijk om een tip te geven omdat ik jou en die meisjes niet ken en het niet erger wil maken maar vaak helpt het als je een populair iemand achter je hebt staan.misschien uit een andere klas of hogere klas waar ze tegen op kijken . ik zou het even afwachten ,even doorbijten nergens op in gaan alleen dat het zo niet gegaan is en dat je jouw versie best wilt vertellen,desnoods 1 op 1 , dan zijn ze meestal zo stoer niet meer. ook niet gaan huilen of kwaad worden als je dat lukt meestal komt er wel wat anders waar ze zich op gaan focussen en de rest van de klas loopt waarschijnlijk alleen met hun mee omdat ze bang zijn zelf slachtoffer te worden,schrale troost. als het zo door blijft gaan dan kun je evt wel iemand om hulp vragen op school die daar voor is .als jij er niet echt op reageert is de lol er voor hun heel snel af !ik snap dat dat heel moeilijk is en dat je ondertussen wel 5 dagen per week ertussen zit .heb je desi ook nog gesproken ? wat heeft zij precies gezegd en wat verzonnen ze er zelf bij ?
Wat vervelend voor je.. Ik zat ongeveer 6 jaar geleden op de middelbare school en kan nog goed voelen/bedenken hoe vervelend situaties konden zijn. Op dit moment voelt het voor jou (waarschijnlijk) als een grote ramp en heb je het idee dat dit nooit meer goed komt. Maar het komt echt goed! Die populaire meiden lijken zo stoer en hip maar eigenlijk zijn dat de meest onzekere van de groep. Daar kom je later achter.

Heb je naast Desy nog andere vriendinnen? Iemand die je vertrouwt? Zo ja, dan is het fijn om daar mee te praten. Anders zou ik ook naar je mentor gaan. Misschien voelt dat als ‘klikken’ en ben je bang dat iedereen juist bozer gaat worden op je. Dan kun je die angst aangeven bij je mentor. Ik weet zeker dat jullie samen een goede oplossing kunnen verzinnen en jij hebt je hart kunnen luchten.

Sterkte!!! :redrose:
Ik zou het met je mentor bespreken. Ik had zelf ook een soortgelijke situatie als mentor van een klas. Ik ben begonnen met het geven van een algemene les over pesten, dat hielp al een hoop. Het pesten is inmiddels gestopt. We zaten er bovenop als docenten en hebben diverse persoonlijke gesprekken gevoerd.
Vroeger kon het al moeilijk zijn op school, maar tegenwoordig met de social media er nog bij is het helemaal zwaar geworden voor die kinderen. Behalve de druk van de volwassen wereld om te presteren is er ook nog de druk van de kinderen onderling. Kinderen kunnen tegenwoordig zelfs burnouts krijgen.

Later wordt het wel beter omdat je veel meer je eigen standaarden kan bepalen en dan heb je grote kans dat je de (nu) populairen voorbij bent gestreefd. Maar nu moet je even door de zure appel heenbijten. Sterkte!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
jujuken schreef:
01-04-2019 22:27
is verklikken aan de leraar geen optie?? ik zou maken dat ze allemaal een rotjaar hebben, wees een bitch terug, door de kamerplant uit te hangen gaan ze u enkel nog meer viseren.
Door de snitch uit te hangen maak je jezelf ook niet erg populair.
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 10:21
Door de snitch uit te hangen maak je jezelf ook niet erg populair.

Ik snap dat dit mensen misschien niet populair maakt, maar ik zie geen andere optie voor TO: ze wordt ten onrechte door het slijk gehaald en mag vervolgens van die meiden niet eens voor zichzelf opkomen. Als je iemand gaat verlinken om die persoon voor de lol in de problemen te brengen, dan is dat inderdaad niet oké - maar deze situatie is anders. TO zit vast en zoekt een uitweg. Woorden met een negatieve bijklank (zoals snitch en klikken) mogen mensen niet tegenhouden om hulp te vragen, want dat moet gewoon kunnen. Bovendien hoeft niemand per se in de problemen gebracht te worden, het kan ook beginnen met een begeleid gesprek om de gemoederen te bedaren.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven