Groei afwijking

27-03-2019 10:33 20 berichten
Gistere termijn echo gehad. Ik ben 9 dagen terug gezet. Heb al meerdere echo's gehad en de groei is wel de hele tijd concequent geweest. Vanaf begin af aan was er al een achterstand. We praten van een achterstand omdat ik IUI heb gehad en we de exacte datum van de eisprong weten. Nu is er geadviseerd om de nipt te gaan doen omdat een groeiafwijking 1 van de kermerken kan zijn van een chromosoom afwijking.

Na 2,5 Jaar waren we zo blij om eindelijk een positieve test in ons handen te hebben. Helaas hangt er nu een donkere wolk boven ons.
We houden hoop omdat vanaf het begin af al de groei achter liep (late innesteling of iets)

Iemand hier ervaring mee zowel positief als negatief.

Alvast bedankt...
Alle reacties Link kopieren
Late innesteling zou heel goed kunnen.
Dus als het al vanaf het begin een dag of 9 afweek zou ik mij niet zo'n zorgen maken.

Loopt het aantal dagen alleen maar op dan wel.

Overigens had ik een kennis die zwanger was en haar contract zou aflopen aan het eind van haar zwangerschap. . Ze had maar een paar maanden recht op ww en maakte zich erg zorgen om het financiële gedeelte.

Ze heeft toen een avond baan aangenomen naast haar werk en werkte toen 12 uur per dag.

Haar kind bleef toen ook erg achter in groei.

Toen haar ene baan stopte en toen ze uiteindelijk met verlof ging is het kindje alsnog razendsnel gaan groeien toen ze meer rust kreeg.
Bij de geboorte was het kind nog steeds klein en licht maar niet meer abnormaal klein en licht.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 27-03-2019 10:53
0.53% gewijzigd
Dochter van een vriendin. Baby was te klein. Armen te kort, benen te kort. Grote zorgen, nog meer onderzoek. Kon allemaal duiden op ... nouja, vanalles en nog wat in elk geval.

Uiteindelijk gewoon een heel gezonde baby. Wel bijna de helft kleiner dan die van haar zus (die een week later beviel).
Mama is zelf ook niet echt heel groot en haar armen en benen zijn in verhouding wat te kort. Dus eigenlijk was er gewoon niks aan de hand. Het paste alleen niet binnen de curves.
Kindje kan bijna kruipen.
ceylon wijzigde dit bericht op 27-03-2019 11:22
0.40% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Indien een vruchtje later innesteld, is het daarvoor natuurlijk wel gegroeid. Dus een late innesteling lijkt me geen reden voor een achterstand van 9 dagen. Eerlijk gezegd denk ik dat je zorgen best wel terecht zijn. Veel sterkte :redrose:
Ik heb ervaring met een kindje met een groeiachterstand. Mijn meisje had een hoofdje onder de p2 grens en ook verder was ze te klein. De verwachting was dan ook dat ze een chromosoomafwijking zou hebben. Veel onderzoeken en extra controles gehad, maar er kon niks met zekerheid gezegd worden.

Ik snap dus heel goed dat je je zorgen maakt. Wees er echter bewust van dat een kindje soms ook gewoon klein is, het hoeft niet perse fout te gaan. Mijn dochter had uiteindelijk een geboortegewicht van 2400 gram en was (en is) helemaal gezond. Wij hebben ons achteraf dus voor niks zoveel zorgen gemaakt.

Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat de uitslag van de nipt goed is.
Mijn dochter begon rond de 28 weken echt extreem achter te lopen. Ze zat al aan de onderkant bij de 20 weken echo maar daarna stond ze bijna stil. Uiteindelijk is ze geboren met ruim 37 weken en een gewicht van 2150 gram. De oorzaak was pre-eclampsie waardoor de placenta niet goed functioneerde. Ze heeft een dag in de couveuse gelegen, daarna nog 9 dagen op neonatologie in een gewoon bedje. De kinderarts heeft haar een jaar gevolgd. De groeiachterstand liep ze in van helemaal onder in de grafiek naar de onderste lijn van de bandbreedte. Op die onderste lijn zit ze nog en is ze nu nog steeds kleiner dan gemiddeld. Verder doet ze het meer dan goed op school. Wel heeft ze een vertraagde ontwikkeling met schrijven, balvaardigheid, evenwicht en coördinatie. Er zijn onderzoeken dat kinderen met een laag geboortegewicht eerder leerstoornissen of gedragsstoornissen hebben vandaar dat ik het even meld. Maar hoe eerder de groeiachterstand ontstaat en wat de oorzaak is, hoe gecompliceerder het is. Mijn verhaal is niet het jouwe. Overleg met de gynaecoloog over de mogelijke oorzaak en gevolgen.
Onze zoon bleek bij de 20 weken echo 10 dagen achter te lopen. Alles zag er verder goed uit. Vanaf 30 weken heb ik wekelijks echo’s gekregen en ben met 38 weken ingeleid. Alhoewel ik zeer kleine placenta bleek te hebben die van slechte kwaliteit was (naderhand onderzocht) en er eerst gedacht werd dat het daar mee te maken had, bleek uiteindelijk na 2,5 jaar (mede door lichamelijke symptomen) dat onze zoon een genetische aandoening heeft die ongeneeslijk is. Hij doet t prima nu en behalve dat hij vrij ‘petite’ is zie je verder niets bijzonders aan hem. Alleen weten wij dus dat niet veel ouder dan 30 zal worden, als hij dat al haalt.
Wat fijn om positieve verhalen te lezen. Dit doet mij echt goed. Probeer echt van het positieve uit te gaan en te genieten. Vooral nu ik niet meer zo ziek ben.

Maar het gaat je gewoon niet in de koude kleren zitten als je hoort dat er iets met je kindje kan zijn.

Hopen dat de nipt uitslag snel binnen is want dit is ook zenuwslopend.
thinkerbell28 schreef:
28-03-2019 19:43
Onze zoon bleek bij de 20 weken echo 10 dagen achter te lopen. Alles zag er verder goed uit. Vanaf 30 weken heb ik wekelijks echo’s gekregen en ben met 38 weken ingeleid. Alhoewel ik zeer kleine placenta bleek te hebben die van slechte kwaliteit was (naderhand onderzocht) en er eerst gedacht werd dat het daar mee te maken had, bleek uiteindelijk na 2,5 jaar (mede door lichamelijke symptomen) dat onze zoon een genetische aandoening heeft die ongeneeslijk is. Hij doet t prima nu en behalve dat hij vrij ‘petite’ is zie je verder niets bijzonders aan hem. Alleen weten wij dus dat niet veel ouder dan 30 zal worden, als hij dat al haalt.
Wat een vreselijke wetenschap :hug:
Ik heb extra echo’s gehad vanaf 20 weken omdat baby te klein zou zijn, met name het buikje en hoofdje. Ze bleef in de weken erna gelukkig haar eigen curve volgen. Baby is uiteindelijk geboren met 40+6 en was 3600gram en 57cm! En idd een slank buikje nog steeds, hoofdje gemiddeld.
thinkerbell28 schreef:
28-03-2019 19:43
Wat vreselijk om te weten dat hij niet zo oud zal worden. Nu zoveel mogelijk van genieten en hopen dat de wetenschap nog voor veranderi g kan zorgen.
Het zegt vaak zo weinig op die termijn. En als helemaal voor 24 weken.
Daarom zijn er vaak groei echos op 30+

Ik in 2017 in de maand dat ik zwanger was slechts 1x sex gehad en een ovu test gedaan dus wist bijna zeker de datum, pas met 14.5 wk echo liep alles weer op lijn.
Op 15 weken braken mijn vliezen. Op 32 wk schatte ze de baby 1100 gram.
Op 33 wk is ze geboren en raad eens 1840 gram. Ze zaten er dus mooi heel ver naast.

Ik hoop dat als je de testen doet, er niets uitkomst en je verder gewoon een mooie zwangerschap mag hebben en de termijn allemaal bijtrekt. Succes en ik duim mee!
Heeej,

Vanochtend goed nieuws gehad nipt was goed.
a.s donderdag vervroegde 20 weken echo in het radboud. Ze gaan dan alvast kijken of ze andere afwijkingen kunnen vinden. En of we afwijkingen kunnen afstrepen. Dus nog even spannend maar we houden goede hoop!!
FIJN!!! op naar meer mooi nieuws.
Net terug vanuit het radboud.
A.s maandag vruchtwaterpunctie.
Lichamelijke groei was goed geen afwijkingen te zien.(alleen 9 dagen kleiner)
Maar toch maken ze zich zorgen en denken dat het misschien toch iets in de chromosomen is.
Pfff net weer ff flinkt gehuild. Je hoopt dat je dan na al die zware dagen uitsluitsel hebt en kunt gaan genieten. Nu weer 2 a 3 weken in spanning op alle uitslagen wachten.
Wat zal het een zwaar werken voor je zijn. Laat maandag maar snel voorbij zijn en dan hopelijk heel snel goed nieuws.
Na een hele lange tijd ga ik toch nog even reageren.
Uit de vlokkentest is niets gekomen. Dus we hadden weer even goede hoop. Met 16.5 week een uitgebreide echo gehad en toen kregen we heel slecht nieuws. Kindje heeft zowel lichamelijk als geestelijk veel afwijkingen en zoals ze zeggen niet met het leven verenigbaar. Zal waarschijnlijk de zwangerschap niet overleven.

Met 17+4 is onze mooie zoon D. Geboren.

Zo klein maar ook zo perfect. Wat een mooi mannetje was het.

We hebben onderzoeken gehad om te kijken of het genetisch/ erfelijk/ syndroom was. Ze hebben niets gevonden. We hadden gewoon dikke pech.

Maar wat mis ik onze zoon. Na mate mijn uit gerekende datum in de buurt komt hoe verdrietiger ik word. Ben er nog steeds helemaal kapot van.
Wat heftig en intens verdrietig Harper. Ik kan me goed voorstellen dat de uitgerekende datum weer even alles extra pijnlijk naar boven haalt. Sterkte
:rose:

en een :-* voor zoontje D.
Wat ontzettend verdrietig TO. Heel veel sterkte nu en in de toekomst gewenst. Het gemis blijft je bij en je bent voor altijd zijn moeder. Ik hoop dat je man/vriend en jij veel steun hebben van elkaar en vanuit de omgeving. Blijf vooral praten over hoe mooi hij was.

:hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven