Laten erkennen of niet?

04-04-2019 10:09 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geholpen, bedankt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-04-2019 10:50
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
96.11% gewijzigd
DG2015 schreef:
04-04-2019 10:46
Dat laatste is niet waar. Al bij erkenning kan een kind de achternaam van de vader krijgen. Zie bijvoorbeeld: https://www.almere.nl/wonen/burgerzaken ... ning-kind/
Ja, dat is dan ook niet wat ik zei.

Vanaf het moment van erkenning hebben de ouders de keuze uit één van beide achternamen.
Maar je kan ook nog bijv. 2 jaar na de geboorte/aangifte de erkenning regelen. Uiteraard heeft het kind dan al 2 jaar de achternaam van de moeder.
DG2015 schreef:
04-04-2019 10:41
Maar erkenning is dus niet voldoende om ook zeggenschap te krijgen over bijvoorbeeld reizen naar het buitenland.
En om dat gezag te krijgen moet een vader als de moeder niet meewerkt naar de rechtbank.
Vader moet sowieso naar de rechtbank, ook als moeder meewerkt, want die papieren waarin moeder het gezag aangeeft te willen delen met de vader, moeten daar worden ingediend.
DG2015 schreef:
04-04-2019 10:51
Dan denk ik dat je dankjewel verkeerd gespeld hebt.
:HA:
Tia.Dalma schreef:
04-04-2019 10:49
Derde topic meltdown deze ochtend voor mij, ik trakteer! :cheers:
:swear:

Ja echt he :rofl:
Blankepit schreef:
04-04-2019 10:51
Het laten erkennen is geen keuze van de vrouw, je kan de man niet weerhouden. De achternaam van het kind moet je samen bepalen.
Het gezag is weer een ander traject en staat los van de erkenning.
Ja, maar jij gaf aan dat alleen de achternaam van de moeder gegeven kan worden in gevallen waar alleen erkenning is en geen gezag, en dat klopt dus niet.

EDIT: Ik had je gewoon verkeerd begrepen.
dg2015 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 10:55
4.82% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Tia.Dalma schreef:
04-04-2019 10:53
Vader moet sowieso naar de rechtbank, ook als moeder meewerkt, want die papieren waarin moeder het gezag aangeeft te willen delen met de vader, moeten daar worden ingediend.
Als alle partijen meewerken dan kan dat tegenwoordig gewoon binnen 5 min online geregeld worden.
maledive schreef:
04-04-2019 10:55
Als alle partijen meewerken dan kan dat tegenwoordig gewoon binnen 5 min online geregeld worden.
Haha, dat had gescheelt een paar jaar geleden! Gelukkig was het destijds op de route van Dalman naar zijn werk.

Moet je dus trouwens nog steeds naar de rechtbank :idee:
Tia.Dalma schreef:
04-04-2019 10:59
Haha, dat had gescheelt een paar jaar geleden! Gelukkig was het destijds op de route van Dalman naar zijn werk.

Moet je dus trouwens nog steeds naar de rechtbank :idee:
Je hoeft er helemaal niet heen hoor als de partijen gezamelijk gezag willen.

Je kan gezag ( gezamelijk) het in het gezagsregister laten inschrijven, dat kan via een forumilier dat je moet invullen tekenen en opsturen. Dat is alles.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 11:03
5.97% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
04-04-2019 11:02
Je hoeft er helemaal niet heen hoor.

Je kan gezag ( gezamelijk) het in het gezagsregister laten inschrijven, dat kan via een forumilier dat je moet invullen tekenen en opsturen.
Ja, je hoeft er niet meer fysiek naar toe.
Tia.Dalma schreef:
04-04-2019 11:03
Ja, je hoeft er niet meer fysiek naar toe.
Het is een inschrijving.

Het is geen gang naar de rechter. 2 verschillende dingen.
Zodra de man moet dokken dan moet het kind erkend worden, dus als jouw insteek geld is ja.
Lucifer2018 schreef:
04-04-2019 11:04
Het is een inschrijving.

Het is geen gang naar de rechter. 2 verschillende dingen.
Ik geef het op.
Lucifer2018 schreef:
04-04-2019 11:02
Je hoeft er helemaal niet heen hoor als de partijen gezamelijk gezag willen.

Je kan gezag ( gezamelijk) het in het gezagsregister laten inschrijven, dat kan via een forumilier dat je moet invullen tekenen en opsturen. Dat is alles.
Sterker nog, het kan gewoon online met DigiD.
https://formulieren.rechtspraak.nl/form ... eiding_018
ChristianeF schreef:
04-04-2019 11:19
Zodra de man moet dokken dan moet het kind erkend worden, dus als jouw insteek geld is ja.
Nee hoor, alimentatieplicht staat los van erkennen. Dus moeders kan via de rechter geld eisen en toegewezen krijgen, maar ondertussen het erkennen tegenhouden. Als de moeder dat doet zal de vader nog altijd via de rechter het erkennen op moeten eisen.
Tia.Dalma schreef:
04-04-2019 11:20
Ik geef het op.
En terecht. ;-) ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven