Laten erkennen of niet?

04-04-2019 10:09 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geholpen, bedankt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-04-2019 10:50
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
96.11% gewijzigd
Ja natuurlijk.
Lees deze link door, voor zover je dat nog niet gedaan hebt. Is geschreven voor de potentiele erkenner, in dit geval, jouw soon-to-be-ex.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gevolgen

En zet dan de voor- en nadelen voor jou eens op een rij.
Erkennen

Dat kind is namelijk niet alleen van jou, maar ook van hem. In feite moeten jullie dus ook nog gezag regelen, als je niet getrouwd bent.

Waarom heb jij het idee dat het kind van jullie samen alleen van jou gaat zijn?
Later is nu
Star² schreef:
04-04-2019 10:10
Ja natuurlijk.
En waarom dan?
Eh, ja natuurlijk wel.

Blijft toch de vader? Snap dit soort denkwijze echt niet.

Of het moet ineens een zware enge crimineel blijken of een pedofiel ofzo. Maar anders snap ik echt niet waarom je niet zou willen dat de vader zijn eigen kind erkent. Raar.
Lievelievedaisyja schreef:
04-04-2019 10:15
En waarom dan?

Omdat dat kind niet alleen van jou is.
En waarom dan?
Omdat het zijn kind is?
Natuurlijk laat je hem (ZIJN EIGEN!!) kind erkennen. En regel het gezag meteen.

Ik zie nergens staan dat hij een bedreiging voor zijn kind zou zijn, dus ik heb meer bedenkingen bij jou dan bij hem gezien je over het laten erkennen twijfelt...
En waarom dan?
Omdat het niet alleen jouw kind is.
Wat heeft dat erkennen met die babyspullen te maken?

Ik neem aan dat je (ex-)vriend zijn kind gewoon gaat zien, al zijn jullie uit elkaar, ik zie dus niet in waarom je hem het kind niet zou laten erkennen.

Wat betreft de spullen: ik zou via de kringloop, Marktplaats, gratis af te halen, et cetera een babykamer bij elkaar schrapen, die meubels laten voor wat ze zijn en er geen woorden meer aan vuil maken. Een babykamer (of babyhoekje, als de baby nog bij jou slaapt) hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ohhh.. je wilt je binnenkort-ex straffen door erkenning af te houden? Doen. Is echt het allerbeste voor jullie(!) kind!
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 10:19
4.85% gewijzigd
Waarom zou je hem niet willen laten erkennen? Als straf ofzo? Omdat je hem, weer, zat bent? Klinkt niet heel stabiel allemaal.
Als je zelfstandig gaat wonen krijg je diverse toeslagen. Je inkomen zal dus stijgen. Meubels e.d. hoeven niet nieuw, kun je ook goedkoop kopen bij bijvoorbeeld kringloopwinkel kopen. Kleding kun je goedkoop kopen bij bijvoorbeeld Hema of Zeeman. En vraag eens rond in je vriendenkring of je spullen mag lenen. Als je niet met je ex verder wilt laat je dan niet tegenhouden door materiële zaken, daar is wel een oplossing voor.

Over erkenning hebben anderen al wat gezegd.
Kennis van me werd zwanger in een dergelijke situatie. Ex wilde er helemaal niets maar dan ook niets mee te maken hebben, kennis wilde het houden om haar moverende redenen.

Met erkenning komt ook de plicht van moeder om te informeren, en je zult telkens toestemming van de andere ouder moeten gaan halen om kind bv mee naar buitenland te moeten nemen (hell, dat moet ik al, als ongetrouwde moeder met een andere achternaam, het is verschrikkelijk maar het is).

In elk ander geval dan dat hij nul komma niks van en met het kind wil, is er wat mij betreft ook geen ander pad dan erkennen. Als hij wel betrokken wil blijven bij zijn kind, zou zo'n strijd over hoofd van kind echt verschrikkelijk zijn.
Natuurlijk laten erkennen, het is toch ook zijn kind? Of was je van plan zijn kind bij hem weg te houden? Dat gaat je kind je echt niet in dank afnemen hoor, kind heeft recht op beide ouders.
Waarom kan je niet werken ?
Overigens, als ex de babyspullen zelf wil houden, lijkt dat wel omdat hij ze denkt nodig te gaan hebben. En ja, lekker kinderachtig omgekeerd weer van hem om te drammen over spullen in zijn huis laten terwijl zijn kind straks in een ander huis die spullen nodig gaat hebben.
Situatieschets:

- Jij ontzegt (soon to be) ex zijn kind
- Ex regelt advocaat om erkenning en gezag te eisen
-Zaak komt voor rechter
- Rechter bepaalt omgangsregeling

Hoe denk jij dat de rechter oordeelt als hij aan de ene kant een vader ziet die alles gedaan heeft zijn kind te zien vs een moeder die alles heeft gedaan kind een vader te ontzeggen?
Heb de OP aangepast. Even voor de duidelijkheid: Ik wil absoluut niet de vader ontzeggen om het kind te kunnen zien! Hij mag het kind gewoon zien, maar de vraag is wat kan ik het beste regelen nu?
04-04-2019 10:25
Heb de OP aangepast. Even voor de duidelijkheid: Ik wil absoluut niet de vader ontzeggen om het kind te kunnen zien! Hij mag het kind gewoon zien, maar de vraag is wat kan ik het beste regelen nu?

Erkenning en na de geboorte gezag.
Dan nog is het toch een rare vraag of hij het kind mag erkennen of niet? Het is toch gewoon zijn kind? Het komt over alsof jij alle touwtjes in handen wil houden en niet wil dat zijn rechten zwart op wit staan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Erkennen betekent dat hij op papier vader is. Zeggenschap over het kind wordt na de geboorte geregeld via de rechtbank (mits ongehuwd)
Susan schreef:
04-04-2019 10:27
Dan nog is het toch een rare vraag of hij het kind mag erkennen of niet? Het is toch gewoon zijn kind? Het komt over alsof jij alle touwtjes in handen wil houden en niet wil dat zijn rechten zwart op wit staan.
Omdat hij me voor de zoveelste keer voor liegt en pijn doet.
6 maanden geleden was hij nog leuk genoeg om seks mee te hebben om een baby te maken en nu wil je dat hij geen gezag heeft of erkenning krijgt over die baby die ook (!!) van hem is?
Dat vind je zelf niet ook heel bijzonder klinken?
Jullie zijn allebei 100% verantwoordelijk voor jullie kind, ik zou niet te snel eenzijdig deze verantwoording wijzigen, alleen omdat je boos/verdrietig bent dat de relatie over is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven