Ik loop een beetje vast

04-04-2019 20:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrienden kan ik op één hand tellen. Mijn echte vrienden op twee vingers. Best triestig. Maar dat heeft te maken met het verleden waarin verschillende vriendschappen zijn stuk- of doodgelopen, deels door mijn fout - deels door de fout van de ander. Daar heb ik eerder geen probleem mee gehad, maar nu het laatste jaar knaagt het heel erg aan mij. Mede doordat mijn partner steeds nieuwe vriendschappen opbouwt op haar werk en ik niet. Zij bouwt dus steeds een groter netwerk op en ik blijf zitten met mijn beperkte vrienden. Conclusie: ik zou heel graag wat meer sociale contacten hebben en stap voor stap nieuwe vriendschappen creëren. Maar daar wringt het schoentje.

Een hobby zoeken? Ja, ik zou best creatieve workshops, taallessen o.i.d. willen volgen, maar ik vind er geen interessante/haalbare/betaalbare in de regio. Vrijwilligerswerk doen? Ja, graag! Maar dan slechts voor één vaste avond in de week. En ook dát vind ik zo gauw niet. Een sport beoefenen? Ja, ik heb interesse in aquazumba. Maar ik ben zo ongelooflijk bang voor nieuwe situaties. En dus is de drempel te groot om een keer zo'n aquazumbasessie op m'n eentje te gaan volgen. En zo is de drempel voor wel meerdere dingen te groot. Ik ben ook geen persoon dat direct bij het eerste contact heel erg open is, zichzelf is, lollig kan zijn, in goede aarde valt door haar spontaniteit etc.

Tsja. Ik verwacht niet veel van dit topic. Wilde het gewoon even van me afschrijven. :-) Het klinkt allemaal nogal pathetic - zo voel ik me met momenten ook, kan soms behoorlijk in de put zitten omwille van dit feit. En ik weet ook wel dat "ik gewoon die stap moet zetten", "er niets zal veranderen als ik zelf geen stappen onderneem" etc. Dit beseffen is gemakkelijk; er verandering in brengen en iets doen moeilijker. Blergh.
Naar voor je. Ben je ook een dame of een man? Veel mensen vinden de eerste keer ergens alleen heen eng. Kan je vriendin niet een keer mee? Of 1 van je andere vrienden?
Misschien ook een dooddoener: maar wat is het allerergste wat er kan gebeuren bij zo'n les aquazumba? En is dat dan echt zo erg dat het je tegenhoudt?

En zou je partner niet een eerste les met je mee willen, zodat je weet wat je allemaal kan verwachten de tweede keer?
Je kan ook de 2 vriendschappen waarderen die je wel hebt. De kwantiteit zegt weinig over de kwaliteit. Niet iedereen is super sociaal.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
SjakS schreef:
04-04-2019 20:14
Naar voor je. Ben je ook een dame of een man? Veel mensen vinden de eerste keer ergens alleen heen eng. Kan je vriendin niet een keer mee? Of 1 van je andere vrienden?
Ik ben een jongedame. Ja, flauw eigenlijk hè dat die drempel zo hoog is. Ik haal vanalles in m'n hoofd, gaande van 'stel dat ik de juiste ingang niet vind' tot 'straks kan ik het sportgehalte als enige niet aan'. Vreselijk. Mijn vriendin wilt helaas niet mee. Eén van m'n andere vriendinnen zou het op zich wel eens willen, maar vind de afstand nogal groot (30 min. autorijden).
Waarom is het hebben van een paar vrienden triestig? Persoonlijk heb ik liever een paar héle goede vrienden, dan tientallen losse, flodderige contacten. Ik had tien jaar geleden ook meer contacten dan nu, heb daar echt op geselecteerd en heb nu een handjevol goede en waardevolle vriendschappen over.
karrotje schreef:
04-04-2019 20:21
Ik ben een jongedame. Ja, flauw eigenlijk hè dat die drempel zo hoog is. Ik haal vanalles in m'n hoofd, gaande van 'stel dat ik de juiste ingang niet vind' tot 'straks kan ik het sportgehalte als enige niet aan'. Vreselijk. Mijn vriendin wilt helaas niet mee. Eén van m'n andere vriendinnen zou het op zich wel eens willen, maar vind de afstand nogal groot (30 min. autorijden).
En als je die vriendin die de afstand groot vindt nou uitlegt hoe spannend jij het vindt en je er enorm mee geholpen zou zijn als zij de eerste keer mee zou willen gaan? Daar zijn wat mij betreft ook vriendinnen voor ;-)
viva-amber schreef:
04-04-2019 20:21
Je kan ook de 2 vriendschappen waarderen die je wel hebt. De kwantiteit zegt weinig over de kwaliteit. Niet iedereen is super sociaal.
Dat klopt ook. Maar toch wringt bij mij het enorme contrast tussen mijn netwerk en dat van m'n vriendin. En ik wéét dat ik er zo niet mee bezig moet zijn, maar het is zelfs zo erg dat ik helemaal geen zin heb in ons trouwfeest (er zijn nog geen concrete plannen hoor). Op dat feest zal dan genoeg volk zijn langs haar kant, en langs mijn kant amper. Ik heb dit ook al uitgesproken met mijn vriendin. Ook zij zegt -rationeel- dat ik me dat niet moet aantrekken, maar toch wringt dat emotioneel bij mij. Zij krijgt bijvoorbeeld regelmatig spontane appjes en mensen die zich afvragen hoe het met haar gaat wanneer ze ziek is. Dat heb ik dus niet. Het contact dat ik heb, komt meestal langs mijn kant.
Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is vind ik. Mensen hebben het allemaal zo druk, het lijkt wel of er vaak weinig ruimte is voor nieuwe vriendschappen.

Heb je wel eens een oproepje geprobeerd, zoals hier op het forum? Dan weet je dat mensen ook openstaan voor vriendschap of in elk geval nieuwe contacten.
Hallo?!
Je kunt beter twee kwalitatief goede vriendschappen hebben dan één van de vele zijn. Als jouw vriendin zoveel kennissen heeft, dan zal ze weinig diepgaands hebben lopen denk ik zomaar. Al die kennissen bijhouden kost teveel tijd, terwijl jij met die 2 echte vrienden echt dingen kunt ondernemen.
Ik heb geen beste vriend/vriendin, en in totaal 5 leuke en loyale vriendinnen. En dat is mij echt genoeg. Als ik elke 2 weken met iemand afspreek zie ik iedereen 1x per tweeenhalve maand. En dat soms nog niet eens. Maar ik kan me ook goed met mijn partner of alleen vermaken.

Ik geloof er trouwens niks van dat je echt vrienden maakt als je om de haverklap weer nieuwe contacten scoort. Maar dat ligt er ook aan wat je definitie van vriendschap is, ik noem dat eerder vluchtige kennissen want weinig van die mensen blijven echt plakken.

Ik voel me nooit eenzaam, kansloos of niet geslaagd. Komt dat gevoel wel echt doordat je volgens jezelf weinig vrienden hebt? Ben je niet gewoon andere dingen aan het projecteren?
redbulletje schreef:
04-04-2019 20:30
Je kunt beter twee kwalitatief goede vriendschappen hebben dan één van de vele zijn. Als jouw vriendin zoveel kennissen heeft, dan zal ze weinig diepgaands hebben lopen denk ik zomaar. Al die kennissen bijhouden kost teveel tijd, terwijl jij met die 2 echte vrienden echt dingen kunt ondernemen.
Ik denk dat het niet zo zwart-wit is. Misschien wel TO geen 20 vrienden, maar nog wel 2 erbij bijvoorbeeld. Dan kun je ook diepgang vinden en leuke dingen doen, maar heb je iets meer variatie.
Hallo?!
redbulletje schreef:
04-04-2019 20:30
Naja, "zoveel kennissen" is ook niet waar. Drie goed onderhouden vriendschappen van vroeger, goed contact met mijn twee echte vrienden (gezamenlijke vrienden door zelfde studie), 3 hechte collega's en dan nog wat collega's die inderdaad behoren tot de kennissen. En met deze genoemde personen heeft ze regelmatig contact, via berichten of irl. Maar dat vind ik een behoorlijk verschil met die twee van mij.
_Doortje_ schreef:
04-04-2019 20:35
Ik denk dat het niet zo zwart-wit is. Misschien wel TO geen 20 vrienden, maar nog wel 2 erbij bijvoorbeeld. Dan kun je ook diepgang vinden en leuke dingen doen, maar heb je iets meer variatie.
Klopt. En wat betreft je vraag omtrent de oproep hier: niet zelf gepost, wel al wat rondgekeken. Maar aangezien dit een Nederlands forum is en ik in België woon, heb ik het idee dat ik niet snel contacten zal vinden in mijn regio. Heb een jaar geleden wel eens contacten proberen zoeken via de site "vrienden voor vrienden". Heb toen met één persoon afgesproken, maar dat was een tótaal ander type dat ik al van de eerste ontmoeting wist dat dat niets ging worden. Jammer.
Ik vind het trouwens wel een beetje flauw dat je vriendin niet met je mee wil. Waarom zou het voor haar een probleem zijn om een keertje aquazumba te doen als jij daarna de volgende keer gewoon zelf durft.

Misschien kun je eerst eens oefenen bij het boodschappen doen en op straat bijvoorbeeld. Gezellig een praatje maken met de kassadame of iemand die de hond uit laat. Dat geeft je de ruimte om een beetje te oefenen, waardoor je ook wat zekerder naar een nieuwe activiteit gaat.
Hallo?!
Het aantal vrienden dat je hebt zegt weinig. Investeer in de vriendinnen die je hebt. Wellicht hebben zij ook weer andere vriendinnen en kan je zo je netwerk uitbreiden.
Jouw vriendin maakt blijkbaar makkelijk contact. Daar kan jij ook je voordeel mee doen. Kijk de kunst eens af bij haar als jullie samen ergens zijn. Of geef aan dat jij ook graag meer mensen leer kennen zodat je misschien eens mee kunt als zij ergens afspreekt met iemand. En ga lekker zo’n lesje doen. Stel dat het echt vreselijk is dan hoef je nooit meer terug te gaan hè. Maak het niet te zwaar.
Mijn ervaring is dat heel veel mensen het moeilijk vinden om in een vreemde setting op iemand af te stappen en dat ze vaak allang blij zijn dat iemand naar hen toekomt i.p.v. andersom. Probeer gewoon. Mensen reageren vaak veel liever dan je denkt.
_Doortje_ schreef:
04-04-2019 20:46
Ik vind het trouwens wel een beetje flauw dat je vriendin niet met je mee wil. Waarom zou het voor haar een probleem zijn om een keertje aquazumba te doen als jij daarna de volgende keer gewoon zelf durft.

Misschien kun je eerst eens oefenen bij het boodschappen doen en op straat bijvoorbeeld. Gezellig een praatje maken met de kassadame of iemand die de hond uit laat. Dat geeft je de ruimte om een beetje te oefenen, waardoor je ook wat zekerder naar een nieuwe activiteit gaat.
Omdat zij écht niet van (aqua)zumba houdt, tja.
karrotje schreef:
04-04-2019 21:01
Omdat zij écht niet van (aqua)zumba houdt, tja.
Maar ze houdt toch van jou?
Hallo?!
De kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit.
Heel veel vrienden hebben, betekent ook dit veel moeten onderhouden.
En dat kan soms erg veel energie vergen.
Zelf ben ik de laatste jaren veel selectiever geworden.
Soms moet je 'het kaf van het koren scheiden'.
Dat klinkt wellicht wat hard en zo bedoel ik het zeker niet.
Sommige vriendschappen pasten op den duur niet meer in mijn leven.
Pijnlijk ergens wel; maar je moet verder.
Hopelijk ga jij ook leuke vrienden vinden.
Dat gun ik je van harte.
_Doortje_ schreef:
04-04-2019 21:02
Maar ze houdt toch van jou?
Aaah. :love: Ja, maar zó begripvol is ze nog net niet altijd.
Misschien moet ik gewoon even een afspraak maken met de gewone vriendin om toch eens te gaan aquazumba'en. Als ze voor (ten minste) één keertje zo'n eind wil rijden. Dan kan ik er ook niet meer onderuit als het gepland staat.
Wat vervelend dat het zo aan je knaagt de laatste tijd. Het lastige is dat als je je ergens al onzeker over voelt, je snel de neiging hebt om je situatie te vergelijken met iemand die het in jouw ogen wel goed voor elkaar heeft. In dit geval je vriendin dus. Ik zou de vergelijking loslaten en kijken naar wat je wel hebt en kunt hebben.

Je zegt dat er redelijk wat vriendschappen zijn gesneuveld, mede door jezelf. Had dat steeds ongeveer dezelfde reden en is die reden iets waar je aan hebt gewerkt of misschien nog wel werkt?
Ook geef je aan bepaalde dingen eng te vinden (of in ieder geval een te hoge drempel), zoals alleen naar aquazumba. Waar zit die angst in?
Upward_spiral schreef:
04-04-2019 21:06
De kwaliteit is belangrijker dan de kwantiteit.
Heel veel vrienden hebben, betekent ook dit veel moeten onderhouden.
En dat kan soms erg veel energie vergen.
Zelf ben ik de laatste jaren veel selectiever geworden.
Soms moet je 'het kaf van het koren scheiden'.
Dat klinkt wellicht wat hard en zo bedoel ik het zeker niet.
Sommige vriendschappen pasten op den duur niet meer in mijn leven.
Pijnlijk ergens wel; maar je moet verder.
Hopelijk ga jij ook leuke vrienden vinden.
Dat gun ik je van harte.
Ah, wat lief. Ik hoef geen twee handen vol hechte vriendschappen te hebben, want dat zou voor mezelf inderdaad niet haalbaar zijn. Enkele extra vriendschappen daartentegen zou toch fijn zijn.

Heb trouwens laatst contact opgenomen met m'n vroegere beste vriend, die nog geregeld met mijn moeder chatte en aangaf ons contact te missen. Kan lekker 6 dagen wachten voor ik antwoord heb - hoewel ie wel online geweest is. Ja, zal me erg gemist hebben. Dat geeft natuurlijk ook niet die extra boost.
karrotje schreef:
04-04-2019 21:09
Ah, wat lief. Ik hoef geen twee handen vol hechte vriendschappen te hebben, want dat zou voor mezelf inderdaad niet haalbaar zijn. Enkele extra vriendschappen daartentegen zou toch fijn zijn.

Heb trouwens laatst contact opgenomen met m'n vroegere beste vriend, die nog geregeld met mijn moeder chatte en aangaf ons contact te missen. Kan lekker 6 dagen wachten voor ik antwoord heb - hoewel ie wel online geweest is. Ja, zal me erg gemist hebben. Dat geeft natuurlijk ook niet die extra boost.
NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander ;)
Hallo?!
vivautrecht85 schreef:
04-04-2019 21:08
Je zegt dat er redelijk wat vriendschappen zijn gesneuveld, mede door jezelf. Had dat steeds ongeveer dezelfde reden en is die reden iets waar je aan hebt gewerkt of misschien nog wel werkt?
Ook geef je aan bepaalde dingen eng te vinden (of in ieder geval een te hoge drempel), zoals alleen naar aquazumba. Waar zit die angst in?
Ik ga hier niet te diep op ingaan, maar laat ik grofweg zeggen dat vele banden zijn weggevallen nadat ik mijn Facebookaccount heb verwijderd. Ik heb het een tijdje ook wel laten hangen doordat ik drukker was met andere dingen (relatie, hogere studie). Dat die vroegere vriendschappen dus zijn doodgebloeid snap ik volledig. Dat die niet snel zullen herstellen, snap ik ook. Sta nu echter wel terug open voor nieuwe contacten.

De angst zit hem in de onbekende situaties. Zoals eerder vermeld komen dan alle soorten twijfels naar boven. Voel me ook wel snel onzeker in bijzijn van andere jongedames, wellicht ook daardoor.
_Doortje_ schreef:
04-04-2019 21:12
NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander ;)
I know, ben ik in m'n studie ook mee neergegooid.

Maar die vriendschap is onder meer stukgelopen doordat hij enkel maar tijd voor me had wanneer HIJ in troubles zat, niet wanneer ik nood had aan een gesprek. Dat lijkt op dit moment weer het geval, dus daar vloeien frustraties uit voort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven