Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Raiola schreef:
05-04-2019 10:49
We hebben ook een veranda, en die wil ik eigenlijk dit weekend gaan inrichten. Ik heb al wat kruiden- en groentenzaadjes gekocht, maar verder heb ik eigenlijk geen enkel idee en veel sites zeggen allemaal iets anders. Kan ik het beste binnen zaaien en na kiemen in grotere potten en naar buiten? Of kan het gelijk buiten, in pot? En dan een pot met gaatjes of niet?
Waar het volgens mij vooral om gaat is de temperatuur. Het verschilt natuurlijk per groentesoort, maar de meeste hiervan zullen niet goed tegen de kou kunnen. En het wordt nu soms nog erg koud 's nachts! Hopen dat het nu wel een keertje ophoudt met de nachtvorst..

Maar dat is dus waarom er in deze periode wordt aangeraden nog binnen te zaaien en kiemen. Dan kunnen ze later in het seizoen als het warmer is naar buiten.

Soorten die wel tegen kou kunnen, kun je direct buiten zaaien.

Een pot met gaatjes is handig, zodat het overtollige water weg kan lopen. Als potten buiten staan willen ze nog wel eens vol stromen met water door een regenbui. Zonder gaatjes kan ook wel, maar dan moet je zelf wat beter in de gaten houden dat de wortels niet blank staan.
Maktub schreef:
05-04-2019 12:28
Waar het volgens mij vooral om gaat is de temperatuur. Het verschilt natuurlijk per groentesoort, maar de meeste hiervan zullen niet goed tegen de kou kunnen. En het wordt nu soms nog erg koud 's nachts! Hopen dat het nu wel een keertje ophoudt met de nachtvorst..

Maar dat is dus waarom er in deze periode wordt aangeraden nog binnen te zaaien en kiemen. Dan kunnen ze later in het seizoen als het warmer is naar buiten.

Een pot met gaatjes is handig, zodat het overtollige water weg kan lopen. Als potten buiten staan willen ze nog wel eens vol stromen met water door een regenbui. Zonder gaatjes kan ook wel, maar dan moet je zelf wat beter in de gaten houden dat de wortels niet blank staan.
Kruiden houden inderdaad niet van lage temperaturen. Ik zou daarvoor ijsheiligen aanhouden.

Als een pot geen gaatjes heeft kun je die afhankelijk van het materiaal er wel makkelijk inmaken trouwens. Bij een stenen pot gewoon met een steenboortje, wel rustig aan anders kan je de onderkant eruit klappen. En je hebt ook van die plastic potten. Die zet je gewoon op een houten plank en dan sla je er een paar keer een spijker doorheen. :$

Je kan ook altijd even op zaaikalender googlen!
Cheshire-cat schreef:
04-04-2019 20:23
Toscaanse jasmijn! Ruikt ook nog eens heerlijk. :heart:
O ja die is mooi. Dank voor de tip, ik ben enthousiast.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Fijn om te zien dat er hier zo veel mensen hun tegeltuin willen omtoveren tot een groen paradijsje.
Ik heb vandaag de tuinmeubels schoongepoten met de hogedrukspuit en alle ramen achterom gewassen. Meteen het terras geveegd en schoongespoeld. Ik zeg met nadruk gespoeld, omdat ik de stenen niet meer met de hogedrukspuit doe. Ik borstel, veeg en af en toe een emmer water of tuinslang erover.
Afbeelding
bloemetjes van de aalbes.

Afbeelding
We hebben een drieling!

Afbeelding
Skimmia's in volle bloei. De achterste heb ik zelf gestekt. De voorste is een kleinbladige kruipende skimmia.

Afbeelding
De pyris doet het na een jaar nog steeds geweldig in zijn vuilinsvat.

Afbeelding
Gebroken hartje in aantocht.

Afbeelding
De gele elfenbloem

Afbeelding
Spontane bos vergeetmenietjes aan de rand van het gazon

Afbeelding
Schijnaugurk gaat dit jaar voor het eerst bloeien
Mooie foto’s duet! Vooral de drieling! :heart:
Ik kan helaas nog geen plaatjes plannen dus vandaar maar een linkje.

1 border is eindelijk steenvrij. Omdat ik de tuin binnen nu en twee jaar toch helemaal wil strippen heb ik eigenlijk alleen eenjarig spul erin geplant. Van de week voor 7 euro 70 plantjes gekocht bij de Lidl en de Appie. De rest komt in een grotere border.

http://nl.tinypic.com/r/if50f8/9
Maktub schreef:
05-04-2019 12:28

Mooie tips, dank je
Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn woestenij momenteel.
Vandaag geschoffeld en 2 (half)dode buxusbollen zijn er uit.

Zou ik de lavendel kunnen verplanten? Een groep van 3 onder de hybiscus lijkt me mooier.

Op de plek van de conifeer en die 2 bossen onkruid er naast komt een terrasje.

De border vooraan wordt grotendeels grasveld.

Ik heb wat campanula en anjertjes om wat kleur te brengen. Ow en ergens achter in de hoek staat wat kruipende phlox. Daar ben ik zo blij mee.

Ik hoop dat ik snel met alle veranderingen kan starten. Want kale grond vind ik niets maar ik ga ook niets zaaien of inplanten als het over 2 a 3 mnd op de schop gaat.
Been there, done that, got the T-shirt.
Mijn kers staat in bloei.... :heart:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb mijn Lavendel 2 dagen geleden verplant Apatura en hij doet het nog prima. Ik heb er ook twee uitlopers van afgeknipt en herplant en die zien er ook nog goed uit.
Ah top, dan ga ik daar morgen mee aan de slag.
Been there, done that, got the T-shirt.
Leuk topic.
Ik ga nog een paar tegels uit de tuin halen en daar plantjes in zetten.
Trui heeft vandaag haar eerste ei van het seizoen gelegd. :heart: *trotse pleegkloek*
Ik vind hier dingen van.
Heerlijk Sabeltand, verse eitjes van eigen kipjes!
Het lijkt mij zo leuk, een koppeltje kippen in een kippenvilla... Maar qua ruimte zou het alleen aan de voorkant van het huis kunnen (daar is de tuin het grootst) Ik ben alleen bang dat mijn kippen dan gejat worden. Een kippenhok aan de voorkant langs een drukke weg... Toch niet zo'n goed plan. Als ik een ruimte achtertuin had gehad, dan zou ik zeker een paar kippetjes willen. Ik vind ze zo gezellig!
viva-amber schreef:
06-04-2019 19:47
Mijn kers staat in bloei.... :heart:
:high5: hier ook!
@apatura, lijkt mij een goed plan, de lavendel bij elkaar onder de hibiscus.
Je kunt verder nog lekker veel kwijt in je border. Leuk! plantjes uitzoeken! (oh nee, ik lees net dat je even niks er in wil zetten... ;-) )

@anoniem1234a, je border ziet er al netjes uit. Vrolijke kleurtjes, dat zal er mooi uitzien komende zomer, zeker als het dan een beetje dichtgegroeid is.
duet wijzigde dit bericht op 06-04-2019 22:59
9.41% gewijzigd
Hier de pruim en het krentenboompje.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
06-04-2019 20:07
Trui heeft vandaag haar eerste ei van het seizoen gelegd. :heart: *trotse pleegkloek*
Hoeveel kipjes lopen er nu nog bij jou rond? Vorig jaar was er toch een overleden?
Het klinkt nog steeds heel gezellig: kipjes in de tuin, maar ik durf er niet aan te beginnen met onze hond erbij.
Twee hennen en een haan. Ik wil de toom graag uitbreiden met twee hennen maar dat ras is lastig te vinden bij mij in de buurt.
Ik vind hier dingen van.
Leuk! Zet je nog eens een foto hier?
1 roos heeft meeldauw :| gewoon maar wegknippen?
Hoi! Na een jaar of zo van Viva te zijn verdwenen ben ik er weer. En meteen met een vraag...
Mijn Acer springt mooi uit maar nu zag ik bovenaan luizen zitten! Nu al! En de afgelopen 2 jaar geen last gehad.
Wat zouden jullie nu doen? Spuiten? En wat was het ook al weer, 1 deel groene zeep met ..?

Vorige zomer hebben we toscaanse jasmijn geplant, 1 bij het zithoekje en 1 in de tuin op een kale plek bij de schutting. Erg Mooi!
Noopes schreef:
07-04-2019 05:57
Hoi! Na een jaar of zo van Viva te zijn verdwenen ben ik er weer. En meteen met een vraag...
Mijn Acer springt mooi uit maar nu zag ik bovenaan luizen zitten! Nu al! En de afgelopen 2 jaar geen last gehad.
Wat zouden jullie nu doen? Spuiten? En wat was het ook al weer, 1 deel groene zeep met ..?

Vorige zomer hebben we toscaanse jasmijn geplant, 1 bij het zithoekje en 1 in de tuin op een kale plek bij de schutting. Erg Mooi!
Ik ken alleen de nog groenere variant. Brandnetels in water laten weken. En dat er op spuiten. Wel zonder de bloemen erbij anders staat heel je tuin straks vol brandnetel. :facepalm:

Ik ga zo bij de Lidl nog meer zaadjes halen. Trap plat. :rofl:
Afbeelding

Afbeelding
Wat een mooie foto's worden er hier gedeeld!

Ik ga binnenkort een fruitleiboom halen voor tegen een van de muren in de tuin.

Verder vandaag grasveld en border afgemaakt. Bloemenzaad voor vlinders en vogels gestrooid en een passiebloemboom erin gezet. Volgende week het gras zaaien! Dan is een hoekje tuin af!
Wat een heerlijke verzameling plantjes Yellow!
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven