Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
donderdag 4 april 2019 om 10:25
Wat heerlijk Maktub, zo'n pergola! Omdat je er een bank onder hebt staan, zou ik kiezen voor een klimmer die lekker ruikt, zoals kamperfoelie of roos. Als je houdt van koken, en dan met name de Turkse of Griekse keuken, is een druif ook leuk. Het blad wordt in veel gerechten gebruikt en is heel lekker. Google maar eens op dolmas, gevulde druivenbladeren. En koop je een ras dat voor het Nederlansdse klimaat, krijg je ook nog eetbare druiven.
donderdag 4 april 2019 om 10:39
Hoi, ik kom me even officieel voorstellen!
Sinds eind 2017 trotse eigenaar met vrouw van ons jaren 30 huis. Tuintje is vrij klein (30?m2) en helemaal betegeld. Ook de voortuin is betegeld. Vorig jaar zijn we moeders geworden van ons meisje en nummer 2 is onderweg. Om twee redenen zijn we nu de tuin aan het aanpakken: tegels zijn enorm ongezellig, maar we willen ook een speelparadijsje maken zodat onze kindjes in de zomer lekker buiten kunnen ravotten.
De tuin is bijna volledig ommuurd, door ons huis en door de 2 garages van de achterburen. Op de garagemuren hangen nu allemaal potjes die ik in verschillende kleuren geschilderd heb met plantjes erin. Ook hangt er een insectenhuisje en wat lampjes.
Ik ben nu een deel van de tuin eruit aan het halen voor grasveld en maak een borderrand van de tegels (dank voor het advies). Ik ga dit op nog meer plekken doen.
In het dorp waar ik woon is een actie aan de gang om de tuinen minder steenrijk te maken omdat er een overschot is. Leuk, want ik krijg er gratis plantjes voor! En we zijn ook nog eens verzekerd bij klaverblad. Bedankt voor het delen van de actie
!
Sinds eind 2017 trotse eigenaar met vrouw van ons jaren 30 huis. Tuintje is vrij klein (30?m2) en helemaal betegeld. Ook de voortuin is betegeld. Vorig jaar zijn we moeders geworden van ons meisje en nummer 2 is onderweg. Om twee redenen zijn we nu de tuin aan het aanpakken: tegels zijn enorm ongezellig, maar we willen ook een speelparadijsje maken zodat onze kindjes in de zomer lekker buiten kunnen ravotten.
De tuin is bijna volledig ommuurd, door ons huis en door de 2 garages van de achterburen. Op de garagemuren hangen nu allemaal potjes die ik in verschillende kleuren geschilderd heb met plantjes erin. Ook hangt er een insectenhuisje en wat lampjes.
Ik ben nu een deel van de tuin eruit aan het halen voor grasveld en maak een borderrand van de tegels (dank voor het advies). Ik ga dit op nog meer plekken doen.
In het dorp waar ik woon is een actie aan de gang om de tuinen minder steenrijk te maken omdat er een overschot is. Leuk, want ik krijg er gratis plantjes voor! En we zijn ook nog eens verzekerd bij klaverblad. Bedankt voor het delen van de actie
donderdag 4 april 2019 om 10:50
Welkom Suikerwafel! Fijn hoor, een tuin waar de kinderen straks lekker in kunnen spelen. Je kunt hier vast genoeg inspiratie opdoen om je tegelplein om te toveren tot een fijne familietuin waar jij en je vrouw heerlijk buiten kunnen zitten en de kinderen kunnen knoeien met water en zand. Als je er een 'speeltuin' van wilt maken, raad ik je aan om eerst goed na te denken waar je een zandbak/schommel/speelhuis met glijbaantje etc wit plaatsen. Kijk eerst eens waar de zon allemaal komt, en hoe lang. Wil je zelf in de zon zitten of in de schaduw? Een goed plan maken voorkomt dat je aan de gang blijft! En met jonge kinderen even opletten dat sommige planten behoorlijk giftig kunnen zijn.
Je kunt nog zo goed opletten, maar die ukkies stoppen graag dingen in hun mond...
Veel succes! We helpen jullie graag met goeie tips. Foto's? Graag! Kunnen we meedenken!
Je kunt nog zo goed opletten, maar die ukkies stoppen graag dingen in hun mond...
Veel succes! We helpen jullie graag met goeie tips. Foto's? Graag! Kunnen we meedenken!
donderdag 4 april 2019 om 10:50
Leuk Suikerwafel, lekker bezig!
En Maktub, als je onder de pergola kunt zitten vind ik om de één of andere reden dat t een druif of een blauwe regen moet worden. Vraag me niet waarom
Bij een heel ondiepe pergola horen dan weer rozen, vind ik.
Ik heb gister de eerste batch gezaaide moestuinplantjes verpot (tomaten, pepers, aubergines) en de tweede batch gezaaid (pompoenen, courgettes, kolen) en ik wil vandaag m’n polycultuur van verschillende sla/snijbiet/wortel/koolsoorten gaan zaaien. Heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
En misschien rij ik ook wel even langs de plantjeswinkel voor een stalen obelisk, die had ik vorig seizoen al gezien, en ik heb een flinke batch lathyrus gezaaid doe daar leuk tegenaan kan groeien.
En Maktub, als je onder de pergola kunt zitten vind ik om de één of andere reden dat t een druif of een blauwe regen moet worden. Vraag me niet waarom
Ik heb gister de eerste batch gezaaide moestuinplantjes verpot (tomaten, pepers, aubergines) en de tweede batch gezaaid (pompoenen, courgettes, kolen) en ik wil vandaag m’n polycultuur van verschillende sla/snijbiet/wortel/koolsoorten gaan zaaien. Heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
En misschien rij ik ook wel even langs de plantjeswinkel voor een stalen obelisk, die had ik vorig seizoen al gezien, en ik heb een flinke batch lathyrus gezaaid doe daar leuk tegenaan kan groeien.
donderdag 4 april 2019 om 18:34
Voor groene inspiratie
https://youtu.be/DnDwd-5rO6Q
Over de verborgen stadstuin van Harrie Pierik in Zwolle. Prachtige tuin!
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 4 april 2019 om 18:56
Dankjewel voor de uitgebreide welkomstpost! Ik ga zaterdag bezig in de tuin. Afgesproken dat ik kindvrij ben vanaf het middagslaapje zodat ik even wat uren kan makenTuingravin schreef: ↑04-04-2019 10:50Welkom Suikerwafel! Fijn hoor, een tuin waar de kinderen straks lekker in kunnen spelen. Je kunt hier vast genoeg inspiratie opdoen om je tegelplein om te toveren tot een fijne familietuin waar jij en je vrouw heerlijk buiten kunnen zitten en de kinderen kunnen knoeien met water en zand. Als je er een 'speeltuin' van wilt maken, raad ik je aan om eerst goed na te denken waar je een zandbak/schommel/speelhuis met glijbaantje etc wit plaatsen. Kijk eerst eens waar de zon allemaal komt, en hoe lang. Wil je zelf in de zon zitten of in de schaduw? Een goed plan maken voorkomt dat je aan de gang blijft! En met jonge kinderen even opletten dat sommige planten behoorlijk giftig kunnen zijn.
donderdag 4 april 2019 om 19:56
Wij gaan onze voortuin veranderen. Een van de plannen is om langs een kant losse houten palen neer te zetten en deze te laten begroeien met klimop. Dit een beetje tegen de inkijk omdat we nogal grote ramen hebben. Mijn vraag: met wat voor soort klimop zullen we die palen laten begroeien. Gewoon hedera is te saai, hierboven las ik ergen kamperfoelie of rozen. Maar ik hoop dat jullie ook nog ideeën hebben.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
donderdag 4 april 2019 om 20:05
Bedankt voor de tip! Ik ben na mijn werk gegaan. Boompjes waren er niet meer, maar nog wel mooie tomatenplanten, verschillende soorten zelfs.Suikerwafel schreef: ↑04-04-2019 10:53Er is trouwens plantjesmarkt bij de Lidl vandaag! Ik woon er naast dus ik heb 10x 20L potgrond gehaald en met de winkelwagen thuisgebracht (o wat erg!). Stonden ook mooie boompjes en perkgoed tussen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
donderdag 4 april 2019 om 20:23
Toscaanse jasmijn! Ruikt ook nog eens heerlijk.mevrouwiglesias schreef: ↑04-04-2019 19:56Wij gaan onze voortuin veranderen. Een van de plannen is om langs een kant losse houten palen neer te zetten en deze te laten begroeien met klimop. Dit een beetje tegen de inkijk omdat we nogal grote ramen hebben. Mijn vraag: met wat voor soort klimop zullen we die palen laten begroeien. Gewoon hedera is te saai, hierboven las ik ergen kamperfoelie of rozen. Maar ik hoop dat jullie ook nog ideeën hebben.
We’re all mad here
donderdag 4 april 2019 om 21:55
De tuin maakt toch wel echt een ander mens van me hoor. Ik ben ondanks mijn migraine zelfs vandaag nog frisse lucht gaan happen en wat foto’s van de ontwikkelingen gaan maken. Ik vind het zo’n genot. Ook om alle enthousiaste (nieuwe) verhalen te lezen van iedereen.

De eerste plantjes staan in mijn bak. Courgette, en goudsbloem maar die staan niet op de foto. Het gaat vannacht nog even best koud worden, dus het is een experiment. De lavendel er voor heb ik het jaar dat ik hier kwam wonen zelf opgekweekt van zaadjes. Ik wil hem nu door gaan kweken in meerdere plantjes voor de moestuin want naaktslakken schijnen de geur niet lekker te vinden.

Mijn aardbeienplantjes hebben de winter overleefd. Dit is wel de mooiste van de 3. Er zitten ook wortels in de grond voor ananasaardbeien en ik heb boven jonge bosaardbeien zaailingen staan.

En de eerste bodembedekker in de achtertuin bloeit! Die kreeg ik in een klein potje van mijn oma toen ik hier ging wonen.

Erwt met verlatingsangst

En nadat mijn oma vorig jaar is overleden heb ik een stukje tuin voor haar aangelegd. Door de ligging komt alles daar wat trager op gang maar deze blauwe druifjes staan prachtig in bloei nu. Ik kijk hier op uit vanuit de keuken.

De eerste plantjes staan in mijn bak. Courgette, en goudsbloem maar die staan niet op de foto. Het gaat vannacht nog even best koud worden, dus het is een experiment. De lavendel er voor heb ik het jaar dat ik hier kwam wonen zelf opgekweekt van zaadjes. Ik wil hem nu door gaan kweken in meerdere plantjes voor de moestuin want naaktslakken schijnen de geur niet lekker te vinden.

Mijn aardbeienplantjes hebben de winter overleefd. Dit is wel de mooiste van de 3. Er zitten ook wortels in de grond voor ananasaardbeien en ik heb boven jonge bosaardbeien zaailingen staan.

En de eerste bodembedekker in de achtertuin bloeit! Die kreeg ik in een klein potje van mijn oma toen ik hier ging wonen.

Erwt met verlatingsangst

En nadat mijn oma vorig jaar is overleden heb ik een stukje tuin voor haar aangelegd. Door de ligging komt alles daar wat trager op gang maar deze blauwe druifjes staan prachtig in bloei nu. Ik kijk hier op uit vanuit de keuken.
donderdag 4 april 2019 om 22:09
Jee Yellow... ben nogal emotioneel vandaag maar ik schiet er serieus vol van. Wat mooi dat je een stukje tuin hebt aangelegd voor je overleden oma. Wat zou ze trots op je geweest zijn, ik vind het echt een prachtig eerbetoon
Hele mooie foto's weer, vooral die van de blauwe druifjes.
De erwt met verlatingsangst is leuk
Heel inspirerend met hoeveel liefde jij tuiniert en zaadjes uit laat groeien tot mooie planten. Kan niet wachten op je volgende update
De erwt met verlatingsangst is leuk
Heel inspirerend met hoeveel liefde jij tuiniert en zaadjes uit laat groeien tot mooie planten. Kan niet wachten op je volgende update
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
donderdag 4 april 2019 om 22:13
Gaaf zeg!GroenTuintje schreef: ↑04-04-2019 18:34Voor groene inspiratie![]()
Purr-a-noia
donderdag 4 april 2019 om 22:24
DankjewelCalamitycat schreef: ↑04-04-2019 22:09Jee Yellow... ben nogal emotioneel vandaag maar ik schiet er serieus vol van. Wat mooi dat je een stukje tuin hebt aangelegd voor je overleden oma. Wat zou ze trots op je geweest zijn, ik vind het echt een prachtig eerbetoon![]()
De erwt met verlatingsangst is leuk![]()
Heel inspirerend met hoeveel liefde jij tuiniert en zaadjes uit laat groeien tot mooie planten. Kan niet wachten op je volgende update![]()
donderdag 4 april 2019 om 23:56
Wat een mooie plaatjes Yellow.
De bodembedekker herken ik niet maar ik vind hem wel mooi!
Bij mij zitten de eerste bloemetjes in de kruipende phlox.
Morgen ga ik mn gras maaien. Het staat hoog. Van de week onkruidbestrijder gestrooid en vanochtend voor de regen kalk. Duim voor me dat t werkt.
Van t weekend mag een groep kleutertjes de bulten en kuilen aanstampen
En ik ga met mn kleine meid (4) pronkwindes zaaien. Als ze zo hoog worden als het zakje zegt klimmen ze in haar speelhuisje. Aan de voorkant hang ik potten met aardbeien.
De bodembedekker herken ik niet maar ik vind hem wel mooi!
Bij mij zitten de eerste bloemetjes in de kruipende phlox.
Morgen ga ik mn gras maaien. Het staat hoog. Van de week onkruidbestrijder gestrooid en vanochtend voor de regen kalk. Duim voor me dat t werkt.
Van t weekend mag een groep kleutertjes de bulten en kuilen aanstampen
En ik ga met mn kleine meid (4) pronkwindes zaaien. Als ze zo hoog worden als het zakje zegt klimmen ze in haar speelhuisje. Aan de voorkant hang ik potten met aardbeien.
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 4 april 2019 om 23:58
Ja heel inspirerend en heel gaaf
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 5 april 2019 om 09:09
Voorjaar in het tuintje.
Op de tuintafel

Een vroegbloeiende clematis in de knop, bloeit met wit-roze bloemetjes (lijkt een appleblossom, weet niet of het die is)

Kivietsbloem in de knop, op de achtergrond 2 gebroken hartjes, heb ik vorig jaar geplant, wist helemaal niet dat die al zo vroeg bloeien.

Pergola met van alles en nog wat er tegenaan. Aan deze kant groeit de druif van de buurvrouw er ook overheen, de andere kant schiet de hop alweer de grond uit, dus nog een maandje en dan zit ie weer dicht.
Op de tuintafel

Een vroegbloeiende clematis in de knop, bloeit met wit-roze bloemetjes (lijkt een appleblossom, weet niet of het die is)

Kivietsbloem in de knop, op de achtergrond 2 gebroken hartjes, heb ik vorig jaar geplant, wist helemaal niet dat die al zo vroeg bloeien.

Pergola met van alles en nog wat er tegenaan. Aan deze kant groeit de druif van de buurvrouw er ook overheen, de andere kant schiet de hop alweer de grond uit, dus nog een maandje en dan zit ie weer dicht.
vrijdag 5 april 2019 om 10:42
Wat een mooie plaatjes komen er weer voorbij! Ik hoop straks ook nog even tijd te hebben om een stukje tuin te doen.
Hier ook bloeiende gebroken hartjes, anemonen, schoenlappersplant, wildemanskruid, vergeet-mij-nieten en allerlei bollen als tulpen, narcissen, druifjes en wilde hyacinten. De vrouwenmantel komt nu goed door, daar ben ik echt dol op.
Ik ben nu op madeliefjesmissie. Ze vertikken het om spontaan in mijn gazon te komen, dus wil ik ze gaan zaaien of planten. Maar dan wel de echte, wilde exemplaren. Ik heb bij wijze van experiment madeliefjes geplukt, en die bloemetjes staan nu binnen in een vaasje 'uit te bloeien', in de hoop dat het zaad rijpt. Iemand een idee of het zou werken? De uitgebloeide bloemhoofdjes in het gazon strooien?
Als ik naar mijn werk loop, kom ik langs een openbaar plantsoentje waar heel veel mooie madeliefjes bloeien. Met mooie, stevige bloemen. Ik wil die ook in mijn grasveldje. Hoe meer, hoe beter. Man zei al: steek her en der een polletje uit, maar ik vind dat ik dat niet kan maken. Ik kan niemand om toestemming vragen, en het voelt gewoon lullig. Er zijn hier verder geen buren met gazons waar ik kan vragen om wat madeliefjes, anders had ik dat natuurlijk al gedaan.
En bij de gazoneigenaren hier zijn die verdraaide dingen natuurlijk spontaan aan komen waaien, hahaha. Het enige dat hier spontaan de tuin in komt zijn overwaaiende hanen en kippen van de achterbuurman, heel veel buurkatten en steenmarters...
Hier ook bloeiende gebroken hartjes, anemonen, schoenlappersplant, wildemanskruid, vergeet-mij-nieten en allerlei bollen als tulpen, narcissen, druifjes en wilde hyacinten. De vrouwenmantel komt nu goed door, daar ben ik echt dol op.
Ik ben nu op madeliefjesmissie. Ze vertikken het om spontaan in mijn gazon te komen, dus wil ik ze gaan zaaien of planten. Maar dan wel de echte, wilde exemplaren. Ik heb bij wijze van experiment madeliefjes geplukt, en die bloemetjes staan nu binnen in een vaasje 'uit te bloeien', in de hoop dat het zaad rijpt. Iemand een idee of het zou werken? De uitgebloeide bloemhoofdjes in het gazon strooien?
Als ik naar mijn werk loop, kom ik langs een openbaar plantsoentje waar heel veel mooie madeliefjes bloeien. Met mooie, stevige bloemen. Ik wil die ook in mijn grasveldje. Hoe meer, hoe beter. Man zei al: steek her en der een polletje uit, maar ik vind dat ik dat niet kan maken. Ik kan niemand om toestemming vragen, en het voelt gewoon lullig. Er zijn hier verder geen buren met gazons waar ik kan vragen om wat madeliefjes, anders had ik dat natuurlijk al gedaan.
En bij de gazoneigenaren hier zijn die verdraaide dingen natuurlijk spontaan aan komen waaien, hahaha. Het enige dat hier spontaan de tuin in komt zijn overwaaiende hanen en kippen van de achterbuurman, heel veel buurkatten en steenmarters...
vrijdag 5 april 2019 om 10:49
Goedemorgen!
Ik zou me ook graag willen melden hier
Ik heb vooral heel veel vragen en kwam dit topic tegen, volgens mij kunnen jullie goede tips geven.
Ook een kort voorstelrondje, ben in de 30, woon in de randstad en sinds vorig jaar hebben we een huis met een grote tuin, relatief smal maar erg diep, op het westen, heerlijk!
De vorige bewoners hielden niet van groen denk ik, want er liggen alleen maar tegels...Moet zeggen dat ik zo'n landingsbaan nu wel heel handig vind, want we hebben daardoor rustig het huis en inrichten daarvan aandacht kunnen geven. We hebben besloten de tuin later dit jaar op de schop te doen, we zijn er nog niet helemaal uit wat we ermee willen, maar die tegels gaan er sowieso uit. Vind het zo'n trieste boel.
We hebben ook een veranda, en die wil ik eigenlijk dit weekend gaan inrichten. Ik heb al wat kruiden- en groentenzaadjes gekocht, maar verder heb ik eigenlijk geen enkel idee en veel sites zeggen allemaal iets anders. Kan ik het beste binnen zaaien en na kiemen in grotere potten en naar buiten? Of kan het gelijk buiten, in pot? En dan een pot met gaatjes of niet?
Waar ik ook naar op zoek ben zijn planten of kleine boompjes die tegen een stootje kunnen, als het waait staat de wind vol op de veranda, met regen dus ook, en als de zon schijnt staat die er vanaf de middag op.
Ik wil ook wel gaan kijken naar een soort constructie voor een windscherm, maar wat ik tot nu toe ben tegen gekomen vond ik niet zo mooi. Naar mijn idee is een plexiglas plaat al voldoende, maar qua bevestiging ben ik er nog niet uit. Als het dan een keer echt stormt kan ik in ieder geval een beetje bescherming bieden.
Oh, het is gelijk een heel verhaal geworden, sorry voor het met de deur in huis vallen, maar ik ben erg enthousiast om ermee aan de slag te gaan
Fijne dag allemaal!
Ik zou me ook graag willen melden hier
Ook een kort voorstelrondje, ben in de 30, woon in de randstad en sinds vorig jaar hebben we een huis met een grote tuin, relatief smal maar erg diep, op het westen, heerlijk!
De vorige bewoners hielden niet van groen denk ik, want er liggen alleen maar tegels...Moet zeggen dat ik zo'n landingsbaan nu wel heel handig vind, want we hebben daardoor rustig het huis en inrichten daarvan aandacht kunnen geven. We hebben besloten de tuin later dit jaar op de schop te doen, we zijn er nog niet helemaal uit wat we ermee willen, maar die tegels gaan er sowieso uit. Vind het zo'n trieste boel.
We hebben ook een veranda, en die wil ik eigenlijk dit weekend gaan inrichten. Ik heb al wat kruiden- en groentenzaadjes gekocht, maar verder heb ik eigenlijk geen enkel idee en veel sites zeggen allemaal iets anders. Kan ik het beste binnen zaaien en na kiemen in grotere potten en naar buiten? Of kan het gelijk buiten, in pot? En dan een pot met gaatjes of niet?
Waar ik ook naar op zoek ben zijn planten of kleine boompjes die tegen een stootje kunnen, als het waait staat de wind vol op de veranda, met regen dus ook, en als de zon schijnt staat die er vanaf de middag op.
Ik wil ook wel gaan kijken naar een soort constructie voor een windscherm, maar wat ik tot nu toe ben tegen gekomen vond ik niet zo mooi. Naar mijn idee is een plexiglas plaat al voldoende, maar qua bevestiging ben ik er nog niet uit. Als het dan een keer echt stormt kan ik in ieder geval een beetje bescherming bieden.
Oh, het is gelijk een heel verhaal geworden, sorry voor het met de deur in huis vallen, maar ik ben erg enthousiast om ermee aan de slag te gaan
Fijne dag allemaal!
vrijdag 5 april 2019 om 11:26
Tuingravin, als je ze plukt op het moment dat ze zaadjes gevormd hebben zou dat prima.
Ik ben vorig de plantjes in mijn tuin gewoon in de gaten gaan houden en de uitgebloeide bloemen uit elkaar gaan pielen tot ik ontdekte wanneer welke bloem een zaaddooier had. En die zaadjes heb ik toen binnen gedroogd. Tot nu toe is alles opgekomen.
Nu hopen dat er ook echt bloemetjes in komen.
Ik ben vorig de plantjes in mijn tuin gewoon in de gaten gaan houden en de uitgebloeide bloemen uit elkaar gaan pielen tot ik ontdekte wanneer welke bloem een zaaddooier had. En die zaadjes heb ik toen binnen gedroogd. Tot nu toe is alles opgekomen.
vrijdag 5 april 2019 om 12:21