Werk & Studie alle pijlers

Collega

08-04-2019 12:28 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik kan wel even een paar tips gebruiken.
Het volgende: sinds februari heb ik een nieuwe baan in de administratieve sector.
Leuke afwisselende werkzaamheden, mooi bedrijf.
Deze werkzaamheden doe ik samen met een collega. Wij zijn met zn tweeen verantwoordelijk. We zitten ook met zn tweeen in een kantoorruimte.

Ik het begin ging het goed, zij werkte mij prima in. Maar sinds een paar weken heb ik het gevoel dat zij die verhouding van “zij die mij inwerkt en alles weet” versus “ik die nieuw is en van haar moet leren” iets te prettig vindt.
Terwijl we wat mij betreft dat stadium wel voorbij zijn. Ik merk dat ik het lastig vind om gelijkwaardigheid te krijgen.
Zij werkt er al een tijd en ze ziet de afdeling echt als haar toko.
Ze appt me op mijn vrije dag dat ik bepaalde notities niet op formulier moet zetten maar op een post it. Op zich waar, maar niet echt iets om gelijk over te appen toch?
Ze probeert te vaak te delegeren: “dit en dit moet vanmiddag gebeuren dus dat moet je even doen”
Nu wil ik het best doen, maar het gaat me erom dat zij dus bepaald dat ik dat moet doen. Daar wil ik vanaf. Als ze nou zou zeggen: “ik kom hier niet meer aan toe, kun jij dit oppakken vanmiddag?” Dat is al anders.

Ik heb er al met al geen fijn gevoel bij. Maar weet niet hoe ik dit kan bespreken zonder de verhouding op scherp te zetten.

Iemand ideeen? Bedankt alvast!
redbulletje schreef:
08-04-2019 12:38
2 Kapiteins op 1 schip werkt niet. Leg je erbij neer dat jij hier de ondergeschikte bent en dat als die ander ooit weg gaat en jij een nieuwe moet inwerken, jij in haar positie komt.
Dat is natuurlijk onzin. Je moet er alleen wel geschikt voor zijn om samen met een collega dezefde functie te vervullen.

Daarnaast is zij geen kapitein maar wordt ze evenals TO door de kapitein betaald om hetzelfde werk uit te voeren.

TO vraag een gesprek aan met haar en je leidinggevende om te evalueren. Geef daarin netjes aan dat je deze dingen als minder prettig ervaart en hoe jullie hier met het oog op de toekomst mee om kunnen gaan.
Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik moet idd wat meer zelfvertrouwen kweken. Me minder onderdanig opstellen.

Ik baal gewoon een beetje dat dit nodig is.
lilalinda schreef:
08-04-2019 12:54
wie doet jouw beoordelingsgesprekken?
wie bepaalt jouw salaris?

dat is jouw leidinggevende, niemand anders

Precies.
Je bent echt niet automatisch de ondergeschikte als je later op een afdeling komt!
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Madeliefjees schreef:
08-04-2019 12:33
Niet zeiken, gewoon doen. Zij werkt er al veel langer.
.
En hoelang werk jij al voor je huidige werkgever? :hihi:
Wat naar dat je je zo voelt TO!

Heb ook wel eens zo'n collega gehad die jij beschrijft. Houd je bij de feiten en wat dit met jou doet. 'mijn' collega had nog wel een handje om de feedback/ mijn frustraties overboord te gooien door; oh daar kan ik me helemaal niet in vinden. Bij haar hielp het dus ook helemaal niet om je opgespaarde emmer met frustraties in 1 gesprek te legen, maar direct als iets je niet aanstaat aangeven. Blijf altijd vriendelijk maar zeg waar het op staat. Misschien kan je eens bij andere collega's polsen hoe zij vinden dat je functioneert? Al is het maar om je eigenwaarde op te krikken.

Maak je jezelf er alsjeblieft niet te naar om, want het zegt zoveel over diegene.. :puh:
Joe.
Rita3 schreef:
08-04-2019 12:49
Hmm zo heb ik het nooit gezien. Ik voel me ook geen onderschikte aan haar eigenlijk, vandaar dat ik moeite heb met hoe ze doet.
Gedraag je ook niet zo dan.

1. Niet reageren op appjes op je vrije dag. Dat zie je de volgende dag wel weer.
2. Niet direct in de houding springen als zij bepaalt wat je moet doen, maar het overleg aangaan.

Als je vindt dat jullie gelijkwaardig zijn moet je je ook zo opstellen. Als ze iets aan jou vraagt om te doen en je hebt tijd dan zeg je: Ja daar heb ik straks wel even tijd voor. En anders zeg je: nee sorry, gaat mij vandaag echt niet lukken want x, y en z moeten ook nog af. En dan bepalen jullie samen hoe x, y en z dan aangepakt gaan worden. Kwestie van piketpaaltjes zetten dus.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Bloemenmeisje97 schreef:
08-04-2019 14:32
Wat naar dat je je zo voelt TO!

Heb ook wel eens zo'n collega gehad die jij beschrijft. Houd je bij de feiten en wat dit met jou doet. 'mijn' collega had nog wel een handje om de feedback/ mijn frustraties overboord te gooien door; oh daar kan ik me helemaal niet in vinden. Bij haar hielp het dus ook helemaal niet om je opgespaarde emmer met frustraties in 1 gesprek te legen, maar direct als iets je niet aanstaat aangeven. Blijf altijd vriendelijk maar zeg waar het op staat. Misschien kan je eens bij andere collega's polsen hoe zij vinden dat je functioneert? Al is het maar om je eigenwaarde op te krikken.

Maak je jezelf er alsjeblieft niet te naar om, want het zegt zoveel over diegene.. :puh:
Bedankt voor je aardige reactie. Ik weet dat ik mijn werk prima doe gelukkig, daar ligt het niet aan.
Lelietje-van-Dalen schreef:
08-04-2019 14:48
Gedraag je ook niet zo dan.

1. Niet reageren op appjes op je vrije dag. Dat zie je de volgende dag wel weer.
2. Niet direct in de houding springen als zij bepaalt wat je moet doen, maar het overleg aangaan.

Als je vindt dat jullie gelijkwaardig zijn moet je je ook zo opstellen. Als ze iets aan jou vraagt om te doen en je hebt tijd dan zeg je: Ja daar heb ik straks wel even tijd voor. En anders zeg je: nee sorry, gaat mij vandaag echt niet lukken want x, y en z moeten ook nog af. En dan bepalen jullie samen hoe x, y en z dan aangepakt gaan worden. Kwestie van piketpaaltjes zetten dus.
Je hebt gelijk hoor, het ligt ook zeker deels aan mijn eigen houding.
Jezelf ook niet zo beschikbaar/volgzaam opstellen als je gelijkwaardig wilt zijn.
“Truus, fijn dat je mij erop attendeert! Dankjewel” en dat is de enige reactie die je geeft. Ze wil graag ook belangrijk/behulpzaam zijn voor jou vermoed ik. Bedoeld ze niet negatief hoogstwaarschijnlijk. Afbakenen wanneer jij iets wil doen en wanneer niet en pas op appjes reageren op je werkdag, niet op de vrije dag.
Madeliefjees schreef:
08-04-2019 12:57
Je kan het accepteren en je niet zo druk maken, of ertegenin gaan, met als resultaat dat je werkplezier een heel eind zal dalen. Ga je straks met lood in je schoenen naar je werk, omdat je collega je negeert.
En echt, dit is weer vrouwen onder elkaar, zet 2 mannen bij elkaar, en je zal nooit deze issues hebben.
Onzin. Had er twee op een andere afdeling zitten die elkaar altijd vliegen probeerden af te vangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven