Collega
maandag 8 april 2019 om 12:28
Hoi allen,
Ik kan wel even een paar tips gebruiken.
Het volgende: sinds februari heb ik een nieuwe baan in de administratieve sector.
Leuke afwisselende werkzaamheden, mooi bedrijf.
Deze werkzaamheden doe ik samen met een collega. Wij zijn met zn tweeen verantwoordelijk. We zitten ook met zn tweeen in een kantoorruimte.
Ik het begin ging het goed, zij werkte mij prima in. Maar sinds een paar weken heb ik het gevoel dat zij die verhouding van “zij die mij inwerkt en alles weet” versus “ik die nieuw is en van haar moet leren” iets te prettig vindt.
Terwijl we wat mij betreft dat stadium wel voorbij zijn. Ik merk dat ik het lastig vind om gelijkwaardigheid te krijgen.
Zij werkt er al een tijd en ze ziet de afdeling echt als haar toko.
Ze appt me op mijn vrije dag dat ik bepaalde notities niet op formulier moet zetten maar op een post it. Op zich waar, maar niet echt iets om gelijk over te appen toch?
Ze probeert te vaak te delegeren: “dit en dit moet vanmiddag gebeuren dus dat moet je even doen”
Nu wil ik het best doen, maar het gaat me erom dat zij dus bepaald dat ik dat moet doen. Daar wil ik vanaf. Als ze nou zou zeggen: “ik kom hier niet meer aan toe, kun jij dit oppakken vanmiddag?” Dat is al anders.
Ik heb er al met al geen fijn gevoel bij. Maar weet niet hoe ik dit kan bespreken zonder de verhouding op scherp te zetten.
Iemand ideeen? Bedankt alvast!
Ik kan wel even een paar tips gebruiken.
Het volgende: sinds februari heb ik een nieuwe baan in de administratieve sector.
Leuke afwisselende werkzaamheden, mooi bedrijf.
Deze werkzaamheden doe ik samen met een collega. Wij zijn met zn tweeen verantwoordelijk. We zitten ook met zn tweeen in een kantoorruimte.
Ik het begin ging het goed, zij werkte mij prima in. Maar sinds een paar weken heb ik het gevoel dat zij die verhouding van “zij die mij inwerkt en alles weet” versus “ik die nieuw is en van haar moet leren” iets te prettig vindt.
Terwijl we wat mij betreft dat stadium wel voorbij zijn. Ik merk dat ik het lastig vind om gelijkwaardigheid te krijgen.
Zij werkt er al een tijd en ze ziet de afdeling echt als haar toko.
Ze appt me op mijn vrije dag dat ik bepaalde notities niet op formulier moet zetten maar op een post it. Op zich waar, maar niet echt iets om gelijk over te appen toch?
Ze probeert te vaak te delegeren: “dit en dit moet vanmiddag gebeuren dus dat moet je even doen”
Nu wil ik het best doen, maar het gaat me erom dat zij dus bepaald dat ik dat moet doen. Daar wil ik vanaf. Als ze nou zou zeggen: “ik kom hier niet meer aan toe, kun jij dit oppakken vanmiddag?” Dat is al anders.
Ik heb er al met al geen fijn gevoel bij. Maar weet niet hoe ik dit kan bespreken zonder de verhouding op scherp te zetten.
Iemand ideeen? Bedankt alvast!
maandag 8 april 2019 om 12:34
Onzin
TO is niet aangenomen, als het hulpje van deze mevrouw
TO is aangenomen, als gelijkwaardige.
maandag 8 april 2019 om 12:35
Ligt dat aan de situatie of aan de persoon? Want eerlijk gezegd praat ikzelf nooit zo tegen nieuwe collega’s, noch tegen stagiaires.
Je zult hier toch iets over moeten zeggen tegen haar. Ik zou dat gewoon eens zo tussendoor doen: “Hee intussen zijn alle taken mij duidelijk, zullen we op gezette momenten/tussendoor even met elkaar bespreken hoe we het met elkaar oppakken?”.
Zoiets.
Je zult hier toch iets over moeten zeggen tegen haar. Ik zou dat gewoon eens zo tussendoor doen: “Hee intussen zijn alle taken mij duidelijk, zullen we op gezette momenten/tussendoor even met elkaar bespreken hoe we het met elkaar oppakken?”.
Zoiets.
•
maandag 8 april 2019 om 12:38
Nou precies dus dit. Soms krijg ik het gevoel dat ik voor haar werk i.p.v. voor het bedrijf.
Maar wat jij zegt lilalinda is wel een goed idee, gewoon eens een om evaluatie vragen.
maandag 8 april 2019 om 12:40
Dit.redbulletje schreef: ↑08-04-2019 12:382 Kapiteins op 1 schip werkt niet. Leg je erbij neer dat jij hier de ondergeschikte bent en dat als die ander ooit weg gaat en jij een nieuwe moet inwerken, jij in haar positie komt.
Dit ga je nooit winnen.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 8 april 2019 om 12:40
ze zijn allebei 'slechts' matroos, uitvoerendenredbulletje schreef: ↑08-04-2019 12:382 Kapiteins op 1 schip werkt niet. Leg je erbij neer dat jij hier de ondergeschikte bent en dat als die ander ooit weg gaat en jij een nieuwe moet inwerken, jij in haar positie komt.
Kapitein is de directeur/afdelingshoofd
maandag 8 april 2019 om 12:41
Dit. En aangeven dat je op een vrije dag enkel bereikbaar bent voor echt dringende zaken. Nota's op een formulier ipv een post-it vallen daar NIET onder, zelfs al denkt je collega van wel.
Geef aan dat je het fijn vindt dat ze je bijstaat maar dat je klaar bent om wat zelfstandiger te gaan werken. Of ze reageert met "oh ja natuurlijk!" Of ze reageert (zoals mijn intussen ex-) collega met "ik doe het zoals ik het doe en jij zal het ook zo doen omdat jij niet weet en ik wel wat er kan foutlopen". In dat geval ga je naar het volgende niveau een gesprek aanvragen want dan heb een controlefreak met tunnelvisie gespot. Ze stond NIET open voor andere werkwijzes die efficiënter zijn en heeft met haar gedrag 3 collega's doen instorten.
Ik ga er wel vanuit dat jouw collega zo niet is
anoniem_384424 wijzigde dit bericht op 08-04-2019 12:45
Reden: Niet volledig
Reden: Niet volledig
9.69% gewijzigd
maandag 8 april 2019 om 12:42
Ja daar zeg je iets... ik heb het er natuurlijk thuis met mijn man ook over. En dat ik het ook lastig vind dat ze zo doet omdat ik zelf helemaal niet zo ben.Frizz schreef: ↑08-04-2019 12:35Ligt dat aan de situatie of aan de persoon? Want eerlijk gezegd praat ikzelf nooit zo tegen nieuwe collega’s, noch tegen stagiaires.
Zoiets.
Zij lijkt het wel prettig te vinden om mij op bepaalde dingen te wijzen. Terwijl ik daar aan de andere kant juist eerder moeite mee heb. Ook niet goed natuurlijk.
maandag 8 april 2019 om 12:49
Hmm zo heb ik het nooit gezien. Ik voel me ook geen onderschikte aan haar eigenlijk, vandaar dat ik moeite heb met hoe ze doet.redbulletje schreef: ↑08-04-2019 12:382 Kapiteins op 1 schip werkt niet. Leg je erbij neer dat jij hier de ondergeschikte bent en dat als die ander ooit weg gaat en jij een nieuwe moet inwerken, jij in haar positie komt.
maandag 8 april 2019 om 12:54
maandag 8 april 2019 om 12:57
Je kan het accepteren en je niet zo druk maken, of ertegenin gaan, met als resultaat dat je werkplezier een heel eind zal dalen. Ga je straks met lood in je schoenen naar je werk, omdat je collega je negeert.
En echt, dit is weer vrouwen onder elkaar, zet 2 mannen bij elkaar, en je zal nooit deze issues hebben.
Heb met vrouwen gewerkt en met mannen, geef mij de mannen maar.
En echt, dit is weer vrouwen onder elkaar, zet 2 mannen bij elkaar, en je zal nooit deze issues hebben.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 8 april 2019 om 12:58
maandag 8 april 2019 om 13:02
Op welke manier wijst ze je terecht? Als je inderdaad moeite hebt met constructieve kritiek zul je er mee moeten leren omgaan. Maar omdat ik met zo'n type heb gewerkt vermoed ik eerder dat ze je het gevoel geeft de hele boel te saboteren en is het bedrijf net niet overkop gegaan. Ok ik overdrijf lichtjes ^^
maandag 8 april 2019 om 13:02
Jij benoemt hier dus precies waar ik bang voor ben.Madeliefjees schreef: ↑08-04-2019 12:57Je kan het accepteren en je niet zo druk maken, of ertegenin gaan, met als resultaat dat je werkplezier een heel eind zal dalen. Ga je straks met lood in je schoenen naar je werk, omdat je collega je negeert.
Maar voor mij is accepteren niet echt een optie, vandaar dat ik op zoek was naar een oplossing zonder jouw genoemde resultaten.
maandag 8 april 2019 om 13:03
Bedankt, denk dat dit is wat ik moet gaan doen.JollyRider schreef: ↑08-04-2019 12:58Niet zo bang voor conflicten en al helemaal niet je laten aanpraten “dit win je niet”. Gewoon assertief, open, zakelijk en helder communiceren.
maandag 8 april 2019 om 13:12
[quote=MissOnigiri post_id=29789998 time=1554721355 user_id=384424]
Op welke manier wijst ze je terecht? Als je inderdaad moeite hebt met constructieve kritiek zul je er mee moeten leren omgaan. Maar omdat ik met zo'n type heb gewerkt vermoed ik eerder dat ze je het gevoel geeft de hele boel te saboteren en is het bedrijf net niet overkop gegaan. Ok ik overdrijf lichtjes ^^
Nou ik krijg gewoon een beetje het gevoel dat ze soms wat zoekt. Ze heeft me ook al 2x onterecht “beschuldigt”.
Dan vraagt een collega waar iets blijft en stuurt zij terug dat ik nieuw ben en het waarschijnlijk vergeten ben. Dat was dus niet zo, de desbetreffende collega had zelf niet goed gekeken.
Als ik een mail stuur naar een collega met een vraag dan kan zij soms een aanvullende mail sturen met mij in de cc met een correctie op mijn vragen.
Ik vind dat niet prettig, als die collega nog wat informatie mist dan kan hij mij gewoon bellen/mailen toch?
Nou ik krijg gewoon een beetje het gevoel dat ze soms wat zoekt. Ze heeft me ook al 2x onterecht “beschuldigt”.
Dan vraagt een collega waar iets blijft en stuurt zij terug dat ik nieuw ben en het waarschijnlijk vergeten ben. Dat was dus niet zo, de desbetreffende collega had zelf niet goed gekeken.
Als ik een mail stuur naar een collega met een vraag dan kan zij soms een aanvullende mail sturen met mij in de cc met een correctie op mijn vragen.
Ik vind dat niet prettig, als die collega nog wat informatie mist dan kan hij mij gewoon bellen/mailen toch?
maandag 8 april 2019 om 13:23
maandag 8 april 2019 om 13:29
Als je het lastig vindt om erover te praten kun je ook even rustig wachten tot de vakanties. Plan die van jou vóór de hare.
Als zij drie weken weg is en alles bleek gewoon door te draaien, komt die gelijkwaardigheid er vanzelf.
(Gaat zij eerst, dan kan ze jouw werk/inspanningen teniet doen).
Andere optie; als ze tegen iemand zegt dat je nog nieuw bent, vragen hoe lang ze denkt jou nieuw te noemen?
Persoonlijk ben ik meer van het simpelweg uitspreken. Dat werd me niet altijd in dank afgenomen toen ik jonger was (voordeel van ouder worden
). Maar daar moet je dan boven staan. Het is wel zaak om, als je iets zegt, dat te doen alsof jij de baas bent. Uit je hele schrijven spreekt een ietwat onderdanige houding. Dus ik zie al helemaal voor me dat jij met driehonderd uh´s en misschiens gaat stotteren om een gelijkwaardige samenwerking. Dat gaat je niet lukken. Recht je schouders, maak jezelf een paar cm langer, kijk haar goed in de ogen en zég dat je niet achterlijk bent en zij niet jouw bazin.
Als zij drie weken weg is en alles bleek gewoon door te draaien, komt die gelijkwaardigheid er vanzelf.
(Gaat zij eerst, dan kan ze jouw werk/inspanningen teniet doen).
Andere optie; als ze tegen iemand zegt dat je nog nieuw bent, vragen hoe lang ze denkt jou nieuw te noemen?
Persoonlijk ben ik meer van het simpelweg uitspreken. Dat werd me niet altijd in dank afgenomen toen ik jonger was (voordeel van ouder worden
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 8 april 2019 om 13:42
maandag 8 april 2019 om 13:43
Wek je innerlijke man
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)