IVF ervaringen/tips/suggesties. Welk centrum?
dinsdag 9 april 2019 om 09:32
Hoi! Mijn vriend en ik hebben al lange tijd een kinderwens. Diagnose milde PCOS/onverklaarde subfertiliteit. Ik ben net weer ongesteld geworden na iui 2. Met de gynaecoloog is afgesproken dat we ip na iui 3 gaan starten met ivf.
Het ziekenhuis waar ik behandeld word ligt het dichtst bij het Erasmus MC. Echter hoor ik daar wat betreft ivf niet zulke positieve ervaringen over. Over Leiden (LUMC) wel, en dat is voor ons ook redelijk in de buurt.
Ik vroeg me af hoe jullie een keuze hebben gemaakt voor ivf centrum?
Verder lees ik dat er korte en lange behandelingscycli bestaan en dat ivf soms ook kan in een natuurlijke cyclus. Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
Waarschijnlijk krijgen we in het ziekenhuis ook veel uitleg, maar ik heb gemerkt dat het in dit traject helpt als je zelf wat voorkennis hebt! Alle informatie is welkom
. Veel dank!
Groetjes Valentine
Het ziekenhuis waar ik behandeld word ligt het dichtst bij het Erasmus MC. Echter hoor ik daar wat betreft ivf niet zulke positieve ervaringen over. Over Leiden (LUMC) wel, en dat is voor ons ook redelijk in de buurt.
Ik vroeg me af hoe jullie een keuze hebben gemaakt voor ivf centrum?
Verder lees ik dat er korte en lange behandelingscycli bestaan en dat ivf soms ook kan in een natuurlijke cyclus. Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
Waarschijnlijk krijgen we in het ziekenhuis ook veel uitleg, maar ik heb gemerkt dat het in dit traject helpt als je zelf wat voorkennis hebt! Alle informatie is welkom
Groetjes Valentine
dinsdag 9 april 2019 om 10:00
dinsdag 9 april 2019 om 10:29
Lang of kort protocol is vooral voor de planning van het ziekenhuis. Krijg je het lange protocol , dan kunnen ze beter plannen wanneer de punctie plaatsvindt (en ben je gegarandeerd van een punctie). Bij het korte protocol kan het voorkomen dat er geen plek is voor punctie. Heb dit 1x gelezen op fb.
Ik heb beide ervaren (inmiddels 4 pogingen achter de rug) en vond het lange protocol een ware hel. Korte protocol nauwelijks bijwerkingen van hormonen en veel beter te doen.
Ivf in natuurlijke cyclus? Nooit van gehoord. Bij ivf stimuleer je om zoveel mogelijk eicellen te laten rijpen. In natuurlijke cyclus zou dit er 1 zijn. Voor 1 eicel zou ik geen punctie doen.
Je hebt maar 3 vergoede pogingen he? 3x 1 eicel is zo voorbij. Je moet eens meelezen op freyaeerstekindwens (op fb), daar is nu een vraag geweest hoeveel eicellen en bevruchtingen vrouwen per poging hadden. Je schrikt ervan hoeveel eicellen en bevruchtingen afvallen! Ikzelf heb een poging met genoeg eicellen maar zonder bevruchtingen gehad. Heel erg klote. Had ik dit vooraf geweten, had ik geen punctie gedaan. Die zijn namelijk best heftig.
Heel veel succes! Ik hoop dat je een goed gevoel hebt bij een zh, dat is zo belangrijk.
Ik heb beide ervaren (inmiddels 4 pogingen achter de rug) en vond het lange protocol een ware hel. Korte protocol nauwelijks bijwerkingen van hormonen en veel beter te doen.
Ivf in natuurlijke cyclus? Nooit van gehoord. Bij ivf stimuleer je om zoveel mogelijk eicellen te laten rijpen. In natuurlijke cyclus zou dit er 1 zijn. Voor 1 eicel zou ik geen punctie doen.
Je hebt maar 3 vergoede pogingen he? 3x 1 eicel is zo voorbij. Je moet eens meelezen op freyaeerstekindwens (op fb), daar is nu een vraag geweest hoeveel eicellen en bevruchtingen vrouwen per poging hadden. Je schrikt ervan hoeveel eicellen en bevruchtingen afvallen! Ikzelf heb een poging met genoeg eicellen maar zonder bevruchtingen gehad. Heel erg klote. Had ik dit vooraf geweten, had ik geen punctie gedaan. Die zijn namelijk best heftig.
Heel veel succes! Ik hoop dat je een goed gevoel hebt bij een zh, dat is zo belangrijk.
dinsdag 9 april 2019 om 10:31
Dat is zeker een groot voordeel.
Ik ben nu onder behandeling in Duitsland en dat is best een dingetje qua reistijd. Echter, je moet je ook goed voelen bij een ziekenhuis en er vertrouwen in hebben. Dat is misschien nog wel belangrijker dan reistijd.
dinsdag 9 april 2019 om 10:36
In eigen cyclus doen ze alleen in Groningen en alleen onder bepaalde voorwaarden (volgens mij als de oorzaak duidelijk puur en alleen het zaad is). Je mag dan 6x in eigen cyclus doen ipv 1x met hyperstimulatie. Als je na 6x niet zwanger bent dan mag je nog 2x een poging doen met hyperstimulatie.Emceetje schreef: ↑09-04-2019 10:29Lang of kort protocol is vooral voor de planning van het ziekenhuis. Krijg je het lange protocol , dan kunnen ze beter plannen wanneer de punctie plaatsvindt (en ben je gegarandeerd van een punctie). Bij het korte protocol kan het voorkomen dat er geen plek is voor punctie. Heb dit 1x gelezen op fb.
dinsdag 9 april 2019 om 10:42
Oh ja daar heb ik weleens van gehoord ja.BescheidenBilspleet schreef: ↑09-04-2019 10:36In eigen cyclus doen ze alleen in Groningen en alleen onder bepaalde voorwaarden (volgens mij als de oorzaak duidelijk puur en alleen het zaad is). Je mag dan 6x in eigen cyclus doen ipv 1x met hyperstimulatie. Als je na 6x niet zwanger bent dan mag je nog 2x een poging doen met hyperstimulatie.
dinsdag 9 april 2019 om 17:17
Absoluut, maar als je geen "bijzonder geval" bent kun je doorgaans bij alle NL ziekenhuizen goed terecht.
Ik wil zelf in de toekomst ook in het buitenland verder, er is een speciaal onderzoek nodig waarvoor ik in NL helaas niet in aanmerking kom.
Ik hoop echt dat dat dan snel mag lukken, want die reistijd + mijn werk gaat echt een drama worden!
dinsdag 9 april 2019 om 18:50
Mee eens, mits je de juiste arts hebt.heartsxdaggers schreef: ↑09-04-2019 10:00Wij zijn enorm blij met MCK in Leiderdorp. Hele korte lijntjes, heel weinig wachttijd, super aardige artsen. MCK doet ook vooral kort protocol ivf, hoef je dus ook niet de pil te slikken en oeverloos te spuiten. Echt, kan ze je enorm aanraden.
dinsdag 9 april 2019 om 21:29
dinsdag 9 april 2019 om 21:55
Dank voor jullie reacties!
@ Vauclause; eens. Dat merk ik ook met iui, dan heb je ook meerdere echo's per weerk. Maar zoals Emceetje ook schrijft is een goede klik met behandelaars wel belangrijk. Ik heb over het Erasmus MC veel negatieve verhalen gehoord, vandaar mijn twijfels.
Welk speciaal onderzoek heb jij nodig als ik dat vragen mag?
@Hearts; wat fijn dat jij zo tevreden bent over MCK. Weet jij of daar een wachtlijst is?
@Emceetje; dank voor je uitleg over het lange en korte protocol. Zit jij in het emc (gezien je naam
)? En ben je tevreden? Wat naar dat je een poging hebt gehad zonder bevruchtingen. Je schrijft dat als je dat van te voren had geweten je het dan niet had gedaan. Maar dat kun je nooit van te voren weten toch? Hebben ze een idee waaraan het ligt dat er zo weinig bevruchtingen zijn?
@Bescheiden; dankjewel! Het zaad van mijn vriend lijkt helemaal goed, dus daar komen wij dan iig niet voor in aanmerking.
Hebben jullie voor je een keuze gemaakt gekeken naar de IVF resultaten per kliniek? Zie deze link: https://www.degynaecoloog.nl/wp-content ... liniek.pdf. Als ik daar naar kijk, lijken Nijmegen en LUMC het meest succesvol. Maargoed, misschien zegt dat ook niet alles.
We kunnen dit forum misschien gebruiken om tips uit te wisselen over goede centra/goede tips? Als een soort overzicht?
Mochten er nog meer mensen zijn met positieve ervaringen met specifieke centra of andere onderzoeken/behandeling tips laat het vooral/ graag weten. Dankjulliewel!
@ Vauclause; eens. Dat merk ik ook met iui, dan heb je ook meerdere echo's per weerk. Maar zoals Emceetje ook schrijft is een goede klik met behandelaars wel belangrijk. Ik heb over het Erasmus MC veel negatieve verhalen gehoord, vandaar mijn twijfels.
Welk speciaal onderzoek heb jij nodig als ik dat vragen mag?
@Hearts; wat fijn dat jij zo tevreden bent over MCK. Weet jij of daar een wachtlijst is?
@Emceetje; dank voor je uitleg over het lange en korte protocol. Zit jij in het emc (gezien je naam
@Bescheiden; dankjewel! Het zaad van mijn vriend lijkt helemaal goed, dus daar komen wij dan iig niet voor in aanmerking.
Hebben jullie voor je een keuze gemaakt gekeken naar de IVF resultaten per kliniek? Zie deze link: https://www.degynaecoloog.nl/wp-content ... liniek.pdf. Als ik daar naar kijk, lijken Nijmegen en LUMC het meest succesvol. Maargoed, misschien zegt dat ook niet alles.
We kunnen dit forum misschien gebruiken om tips uit te wisselen over goede centra/goede tips? Als een soort overzicht?
Mochten er nog meer mensen zijn met positieve ervaringen met specifieke centra of andere onderzoeken/behandeling tips laat het vooral/ graag weten. Dankjulliewel!
dinsdag 9 april 2019 om 22:05
Dat zegt zeker niet alles, want niet alle ziekenhuizen nemen de meest kansrijke gevallen aan om het zo maar te zeggen.
Je moet even op de website kijken van MCK, daar staat de wachttijd tot de intake. Denk een week of vier.
Daarna is er geen wachttijd. Ik weet dat je in het Erasmus bijvoorbeeld soms een maand moet overslaan door drukte. Dat is bij MCK niet aan de orde.
Wat wij ook fijn vinden daar: geen ziekenhuissfeer want zelfstandige kliniek.
Je moet even op de website kijken van MCK, daar staat de wachttijd tot de intake. Denk een week of vier.
Daarna is er geen wachttijd. Ik weet dat je in het Erasmus bijvoorbeeld soms een maand moet overslaan door drukte. Dat is bij MCK niet aan de orde.
Wat wij ook fijn vinden daar: geen ziekenhuissfeer want zelfstandige kliniek.
woensdag 10 april 2019 om 04:40
Cijfers geven een vertekend beeld. Sommige centra hebben juist expertise in bepaalde moeilijkere technieken (zoals bijv. TESE), en hebben daardoor wat minder mooie cijfers dan de ziekenhuizen die alleen 'de makkelijke gevallen' behandelen.
Maand overslaan: ik heb ook wel vaak verhalen gehoord van ziekenhuizen die gesloten zijn tijdens de zon- en feestdagen. Soms moeten patiënten daardoor een hele maand overslaan. Andere ziekenhuizen zijn alle dagen open (zoals VUmc). Dit zou je nog kunnen navragen bij jouw mogelijke ziekenhuizen.
Maand overslaan: ik heb ook wel vaak verhalen gehoord van ziekenhuizen die gesloten zijn tijdens de zon- en feestdagen. Soms moeten patiënten daardoor een hele maand overslaan. Andere ziekenhuizen zijn alle dagen open (zoals VUmc). Dit zou je nog kunnen navragen bij jouw mogelijke ziekenhuizen.
vaucluse wijzigde dit bericht op 22-08-2019 21:07
20.39% gewijzigd
woensdag 10 april 2019 om 20:04
@ Fruity-Pebbles; dankjewel voor je reactie! Ik stuur je een pb!
@Vauclause; dankjewel! Ik wist idd dat die getallen niet alles (weinig?) zeggen, maar jouw uitleg maakt dat nog wat duidelijker. Goed punt van die maand-overslaan, daar ga ik idd op letten! Wat naar van die herhaalde miskramen
. Ik hoop heel erg dat er uit het onderzoek in het buitenland iets uitkomt. Mochten ze een genetische afwijking vinden, komen jullie dan in aanmerking voor PGS?
@Hearts: dankjewel voor informatie! Ook goed om te horen dat je in het Erasmus soms een maand over moet slaan. Dat lijkt me idd niet fijn.
Zijn er nog andere ervaringen met IVF klinieken? Heeft iemand IVF gehad bij het LUMC of het Erasmus?
@Vauclause; dankjewel! Ik wist idd dat die getallen niet alles (weinig?) zeggen, maar jouw uitleg maakt dat nog wat duidelijker. Goed punt van die maand-overslaan, daar ga ik idd op letten! Wat naar van die herhaalde miskramen
@Hearts: dankjewel voor informatie! Ook goed om te horen dat je in het Erasmus soms een maand over moet slaan. Dat lijkt me idd niet fijn.
Zijn er nog andere ervaringen met IVF klinieken? Heeft iemand IVF gehad bij het LUMC of het Erasmus?