Opzegtermijn (wettelijk)
vrijdag 12 april 2019 om 08:43
Goedemorgen,
Misschien een beetje een domme vraag, maar in mijn contract staat dat ik de wettelijke opzegtermijn in acht moet nemen.
Ik wil zeer waarschijnlijk bij mijn vriend in dienst gaan en mijn huidige baan beëindigen,
Als ik deze maand op zeg, dan kan ik officieel per 1 juni pas weg toch? Klopt dat?
Groetjes!
Misschien een beetje een domme vraag, maar in mijn contract staat dat ik de wettelijke opzegtermijn in acht moet nemen.
Ik wil zeer waarschijnlijk bij mijn vriend in dienst gaan en mijn huidige baan beëindigen,
Als ik deze maand op zeg, dan kan ik officieel per 1 juni pas weg toch? Klopt dat?
Groetjes!
vrijdag 12 april 2019 om 08:56
vrijdag 12 april 2019 om 09:01
vrijdag 12 april 2019 om 09:05
Welke CAO dan? Er zijn er meer dan 1200 en wat voor soort contract heb je: tijdelijk of vast?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 12 april 2019 om 09:14
Niet waar, dat is afhankelijk van de duur van je dienstverband. En vakantiedagen mogen in wederzijds overleg worden opgenomen, als dat niet kan vanwege inwerken bijv. dan worden ze uitbetaald.CL2 schreef: ↑12-04-2019 09:01De wettelijke opzegtermijn zonder verdere bepalingen is 1 kalendermaand. Dus inderdaad nu opzeggen is per 1 juni weg. Je kunt overigens daarnaast nog wel overleggen met je leidinggevende over eventueel eerder vertrekken. Of als je nog vakantiedagen hebt of je deze in mag zetten.
TO, je hebt het nu over een tussentijdse opzegtermijn, betekent dat dat je nu een contract voor bepaalde tijd hebt?
vrijdag 12 april 2019 om 09:27
Tja dan zal jij zelf in de CAO moeten kijken wat er geldt want de CAO kan afwijken.
Vraag het anders op je werk ipv hier want wij kunnen dus zo geen sluitend antwoord geven. Ook je contractvorm noem je niet. Er valt dus niets over te zeggen zonder goede info.
Vraag het anders op je werk ipv hier want wij kunnen dus zo geen sluitend antwoord geven. Ook je contractvorm noem je niet. Er valt dus niets over te zeggen zonder goede info.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 12 april 2019 om 09:28
Dank je. Ik zal idd mij er even verder in verdiepen. Ik heb een contract voor bepaalde tijd, dat antwoordde ik net erbovenviva-amber schreef: ↑12-04-2019 09:27Tja dan zal jij zelf in de CAO moeten kijken wat er geldt want de CAO kan afwijken.
vrijdag 12 april 2019 om 09:31
Het is ook spannend hoor en je hoort enerzijds negatieve ervaringen, anderzijds positieve. We zijn nog redelijk jong en hebben een stabiele, goede relatie zonder ruzies, gedoe o.i.d. Het gaat om een functie die ik ruim 5 jaar met veel plezier heb uitgevoerd. Mijn vriend is echter bijna nooit op kantoor en altijd naar afspraken. We zullen elkaar daar weinig zien en het is een parttime functie.Bospaddestoeltje schreef: ↑12-04-2019 09:16Bij je vriend in dienst gaan klinkt ook wel spannend. Goede afspraken gemaakt over wat als het niet werkt? En kun je zakelijk dan goed van privé scheiden? (Je vraag ging daar niet over, maar ik heb dit al zo vaak verkeerd zien gaan dat ik een beetje huiverig ben.)
Toch blijft het spannend en heeft het, net als alles eigenlijk, voor- en nadelen.
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 09:31
Reden: x
Reden: x
4.57% gewijzigd
vrijdag 12 april 2019 om 09:44
Ja hoor. Zeker. Goed dat je het zegt want ik let nooit op mijn berichten.Bospaddestoeltje schreef: ↑12-04-2019 09:37@viva-amber, zou ik je een PM mogen sturen? Ik heb wat vragen over de branche waarin jij werkzaam bent.
vrijdag 12 april 2019 om 09:51
vrijdag 12 april 2019 om 10:23
Super! Je hebt een PMviva-amber schreef: ↑12-04-2019 09:44Ja hoor. Zeker. Goed dat je het zegt want ik let nooit op mijn berichten.
vrijdag 12 april 2019 om 10:24
Voor de werkgever is het afhankelijk van duur dienstverband maar niet voor de werknemer.Bospaddestoeltje schreef: ↑12-04-2019 09:14Niet waar, dat is afhankelijk van de duur van je dienstverband. En vakantiedagen mogen in wederzijds overleg worden opgenomen, als dat niet kan vanwege inwerken bijv. dan worden ze uitbetaald.
TO, je hebt het nu over een tussentijdse opzegtermijn, betekent dat dat je nu een contract voor bepaalde tijd hebt?
vrijdag 12 april 2019 om 10:48
Je hebt PM.Bospaddestoeltje schreef: ↑12-04-2019 09:37@viva-amber, zou ik je een PM mogen sturen? Ik heb wat vragen over de branche waarin jij werkzaam bent.
vrijdag 12 april 2019 om 11:47
Uh. De wettelijke opzegtermijn is de termijn zoals in de wet vermeld. Die is voor werknemers 1 maand.viva-amber schreef: ↑12-04-2019 08:56Met zo weinig info valt daar niets over te zeggen.
Hoe lang ben je in dienst?
Wat voor contract heb je?
Geldt er een CAO?
De wettelijke opzegtermijn kan langer zijn dan 1 maand.
De cao of de arbeidsovereenkomst kan daar inderdaad van af wijken, maar dat is dus dan niet de wettelijke opzegtermijn maar de (via cao of arbeidsovereenkomst) overeengekomen opzegtermijn.
Cao checken is zeker wel aan te bevelen, maar de kans dat daar een werknemers-opzegtermijn in geregeld is (die afwijkt van de wet), is vrij klein.
vrijdag 12 april 2019 om 11:48
Nee de werknemersopzegtermijn is wettelijk 1 maand. De werkgeversopzegtermijn is afhankelijk van lengte dienstverband. Maar bij tijdelijk contract is dit niet zo spannend meestal.Bospaddestoeltje schreef: ↑12-04-2019 09:14Niet waar, dat is afhankelijk van de duur van je dienstverband. En vakantiedagen mogen in wederzijds overleg worden opgenomen, als dat niet kan vanwege inwerken bijv. dan worden ze uitbetaald.