Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
nina1966 schreef:
17-04-2019 15:48
Sohee, das leuk! Bij vriend hebben we een gat waar het zwembad gestaan heeft. Bleek toch te schaduwrijk om te zwemmen (te koud :) ) Daar zou dit wel heel leuk zijn als alternatief zitje voor als het echt warm is. Dan is het andere terras echt te warm namelijk.
Had iemand hier niet zo’n soort overdekte zithoek?
Pfoe, even uitblazen! Vandaag heb ik eindelijk meters kunnen maken in de tuin. Eerst met het gras druk geweest, veel paardebloemen uitgestoken ( ik heb er echt al honderden uitgehaald), weegbree eruit, boterbloem invasie een kopje kleiner gemaakt, toen gemaaid en daarna 4000 liter bemeste tuinaarde opgehaald en over het gazon verdeeld. Daarna gras bijgezaaid, de madeliefjes doe ik zo nog even.
Ook veel mos en kweekgras uit de borders gehaald. Ik ging zo te keer, dat mijn grondwoeler kapot is gegaan. Hoe ik het voor mekaar heb gekregen mag Joost weten, ik ben niet zo'n krachtpatser.

Is het bij jullie ook zo kurkdroog? Ik moet echt weer starten met sproeien, er is al een en ander aan het verdrogen. De grond is net stof, vreselijk! Wat ik ook doe om het te verbeteren, compost erop, koemest, blad zo lang mogelijk laten liggen, koffie en theeprut de borders inmikken, het helpt helemaal niks. Ik tuinier op de meest waardeloze zandgrond die er is. Het houdt gewoon geen vocht vast.
Geen idee wat ik nog meer kan doen. Al die zakken compost worden gewoon 'opgevroten' door al mijn planten. Ik heb wel veel wormen in de tuin, dat is wel een goed teken.

De hortensia's hebben geen knoppen aangemaakt, ik denk dat ze de hete zomer van vorig jaar niet leuk vonden. Ik zie nu al bruine randen aan het blad. Ik denk er echt hard over om ze eruit te halen, ik vind het een ergernis, die kwijnende struiken. Ik vind het wel jammer, want ik houd erg van hortensia's. De plek waar ze staan is denk ik te zonnig en droog, en als we nog zo'n zomer krijgen als vorig jaar gaan ze gewoon dood. Verhuizen naar de schaduw zou nog het beste zijn, maar ik heb niet bar veel schaduw in mijn tuin. Alleen tegen het huis aan, maar dan kan ik veel moeilijker de ramen lappen.

De tuin is nog lang niet klaar, maar ik heb wel flink wat gedaan vandaag. Morgen weer naar de oudjes...
Tuingravin schreef:
17-04-2019 17:45
Pfoe, even uitblazen! Vandaag heb ik eindelijk meters kunnen maken in de tuin. Eerst met het gras druk geweest, veel paardebloemen uitgestoken ( ik heb er echt al honderden uitgehaald), weegbree eruit, boterbloem invasie een kopje kleiner gemaakt, toen gemaaid en daarna 4000 liter bemeste tuinaarde opgehaald en over het gazon verdeeld. Daarna gras bijgezaaid, de madeliefjes doe ik zo nog even.
Ook veel mos en kweekgras uit de borders gehaald. Ik ging zo te keer, dat mijn grondwoeler kapot is gegaan. Hoe ik het voor mekaar heb gekregen mag Joost weten, ik ben niet zo'n krachtpatser.

Is het bij jullie ook zo kurkdroog? Ik moet echt weer starten met sproeien, er is al een en ander aan het verdrogen. De grond is net stof, vreselijk! Wat ik ook doe om het te verbeteren, compost erop, koemest, blad zo lang mogelijk laten liggen, koffie en theeprut de borders inmikken, het helpt helemaal niks. Ik tuinier op de meest waardeloze zandgrond die er is. Het houdt gewoon geen vocht vast.
Geen idee wat ik nog meer kan doen. Al die zakken compost worden gewoon 'opgevroten' door al mijn planten. Ik heb wel veel wormen in de tuin, dat is wel een goed teken.

De hortensia's hebben geen knoppen aangemaakt, ik denk dat ze de hete zomer van vorig jaar niet leuk vonden. Ik zie nu al bruine randen aan het blad. Ik denk er echt hard over om ze eruit te halen, ik vind het een ergernis, die kwijnende struiken. Ik vind het wel jammer, want ik houd erg van hortensia's. De plek waar ze staan is denk ik te zonnig en droog, en als we nog zo'n zomer krijgen als vorig jaar gaan ze gewoon dood. Verhuizen naar de schaduw zou nog het beste zijn, maar ik heb niet bar veel schaduw in mijn tuin. Alleen tegen het huis aan, maar dan kan ik veel moeilijker de ramen lappen.

De tuin is nog lang niet klaar, maar ik heb wel flink wat gedaan vandaag. Morgen weer naar de oudjes...
Ik had ook zulke beroerde grond en heb er elk jaar in het voorjaar een laag houtsnippers over gedaan rond de planten, zodat je geen aarde meer ziet. Dit helpt om het langer vochtig te houden, tegen onkruid en tegen katten die in de tuin poepen ;) en is ook mooi.. Het gaat op den duur rotten ik schoffel het een jaar later door de aarde en gooi er weer een nieuwe laag op. Nu na 3 jaar perfecte grond.
YellowLemon schreef:
17-04-2019 17:37
Had iemand hier niet zo’n soort overdekte zithoek?
Dat ben ik en plaats met liefde nog een keer de foto's hoor :biggrin:

Afbeelding

Afbeelding
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Calamitycat schreef:
17-04-2019 18:11

Afbeelding

Afbeelding
Wauw mooi hoor :flirting:
Voor iedereen een groene tuin
Manon,
De vierde foto is een glansmispel, de zevende foto een schoenlappersplant.
Purr-a-noia
GroenTuintje schreef:
17-04-2019 18:13
Wauw mooi hoor :flirting:
Het is een heerlijke plek. Ik zit er niet droog als het regent en met een wolkbreuk kan de zitkuil zelfs in een zwembad veranderen, kortom de kuil is multifunctioneel ;-D
Purr-a-noia
Calamitycat schreef:
17-04-2019 18:11

Afbeelding

Afbeelding
Ja! Zo moooi! :flirting:
CC, je hebt een heerlijk zitplekje! Ik heb inmiddels voor de eerste keer dit jaar de sproeier aangezet. Het zal wel een paar uur moeten, voordat alles een beetje water heeft gehad. Het sputtert hier nu ook iets uit de hemel, maar dat gaat geen zoden aan de dijk zetten, het graszaad moet flink vochtig zijn.

Omdat het de komende dagen flink warm gaat worden, hoop ik dat het snel gaat ontkiemen. Ben ook benieuwd of mijn madeliefjes gaan lukken. Als die nou de boterbloemen, paardebloemen en ander onkruid verdringen, vind ik het helemaal prima.🤩
Ik heb ook een paar uur moeten sproeien vandaag, het is zo ontzettend droog allemaal. Voor zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit zo vroeg in het voorjaar hoeven te sproeien. De hortensia's hingen helemaal slap toen ik gisteren uit mijn werk kwam die hebben dus meteen een plons gekregen en vandaag weer. Helaas zijn ze nog niet erg bijgetrokken :|

Succes met je madeliefjes TG, ik gun je een heel grasveld vol! :)
Purr-a-noia
Oh en someonenew, houtsnippers heb ik nog niet geprobeerd. Wel cacaodoppen, maar ik kreeg honger van de chocoladegeur en ook die doppies werden kurkdroog en waaiden overal naartoe. Houtsnippers zou een optie kunnen zijn, al vind ik het niet zo mooi. Ik streef nog steeds naar een zo vol mogelijke tuin, hoe minder bloot liggende aarde, hoe minder het verdroogt. Het probleem met houtsnippers is, dat mijn al aanwezige planten zich dan moeilijker uitzaaien, en dat wil ik wel.

Ik ben bang dat ik voorlopig nog even zal moeten blijven sproeien en compost blijven gebruiken. De plaatselijke klusgigant is momenteel erg blij om mij als klant te hebben... hahaha
Ik vind het fijn om te lezen dat dat vele water geven niet aan mij ligt!

Er is een bloemetje aan het opkomen van het wildebloemenmengsel, precies onder de plek waar de buitenkraan drupt. Ik dacht eerst dat daar zeker geen bloem zou komen omdat die zou verdrinken. Nou niets is minder waar. Goed om te weten ook voor de andeee plekken waar ik gezaaid heb!
Ik heb een tuinslang gekocht maar die past niet op de buitenkraan dus ik blijf met gieters lopen. Beetje jammer ....
Ik heb hier de border ookal gesproeid gister. Ik moest wel want de lavendel is net verplant en ik heb er campanula en anjertjes in gezet. En alle potjes drogen ook snel uit.

Wat een prachtig plekje CC.
Been there, done that, got the T-shirt.
Zijn daar geen speciale opzetstukken voor Suikerwafel?
Purr-a-noia
Calamitycat schreef:
17-04-2019 18:56
Zijn daar geen speciale opzetstukken voor Suikerwafel?
Ja! Die heb ik gekocht. Wilde eerst een nieuwe buitenkraan, maar is wat te rigoureus. Eerst zat het niet goed bij de kraan, maar nu blijft er water lekken met als gevolg dat wanneer de kraan helemaal open gaat het water alle kanten op schiet. Dat vinden de konijntjes dan weer niet leuk!

Ik heb gisteren alle zaadjes die we nog hadden trouwens in potjes gedaan!! Tomaat, aardbei, basilicum, anijs, tijm, peterselie en lavendel. Ben zo benieuwd hoe lang dat duurt! Vensterbank in de keuken staat helemaal vol!
Haaa, ik dacht echt dat het aan mij lag. Ik ga ook sproeien straks, vond het ook al zo droog. Straks even aanzetten.

Ga vanavond ook even de egel beter bekijken en eventueel voeren. Heb haar nog niet zien lopen en eten dus even checken
Calamitycat schreef:
17-04-2019 18:28
Het is een heerlijke plek. Ik zit er niet droog als het regent en met een wolkbreuk kan de zitkuil zelfs in een zwembad veranderen, kortom de kuil is multifunctioneel ;-D
Scheelt weer een opblaadzwembadje opzetten ;-D ,

Ik ben trouwens ook aan het sproeien deze week, het is droog. Ik heb ook graszaad gezaaid, en dat lijkt nu eindelijk op te komen.
CC, heb je trouwens zelf die zitkuil gemetseld?
Ohhh die kleur CC. Blijf er verliefd op!!
GroenTuintje schreef:
17-04-2019 19:59
CC, heb je trouwens zelf die zitkuil gemetseld?
Nee, alleen gevoegd. Mijn ex-vriend met wie ik dit huis meer dan 25 jaar geleden kocht heeft de zitkuil gemetseld.
Wel zelf de pergola gebouwd vorig jaar (nadat de vorige was ingestort).
Purr-a-noia
Koettie schreef:
17-04-2019 20:14
Ohhh die kleur CC. Blijf er verliefd op!!
:D leuk!
Purr-a-noia
Zo lekker om een hoekje te hebben waar je letterlijk in je tuin zit. :flirting:

Ik heb de opdracht aan de hovenier gegeven dus ik hoop voor het einde van de lente mij tuin vernieuwd te hebben.
En dan rustig doorsparen en stekjes ruilen om hem vol te krijgen.
Wat een heerlijk vooruitzicht Apatura en stekjes ruilen is gaaf :heart:
Purr-a-noia
Ik hoop dat er hier in de buurt wat te ruilen/krijgen valt.
Vorig jaar van de buren longkruid, kruipende flox en schoenlappersplant gekregen. Dat doet het allemaal prima.

En dat longkruid zitten zoveel bijen en hommels op. Ik ben er gewoon trots op dat t in mn tuin staat. :heart:
Kan ik me voorstellen :)
Purr-a-noia

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven