Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
donderdag 18 april 2019 om 16:54
donderdag 18 april 2019 om 18:40
Misschien stond het wel vol met grote planten in kuipen en zijn die al weg?GroenTuintje schreef: ↑18-04-2019 16:54Wat een akelig hitte-plein moet dat zijn. De Sahara zal er niks bij zijn
en arm konijn
![]()
donderdag 18 april 2019 om 19:30
donderdag 18 april 2019 om 19:51
Hee dat is leuk zo'n tuintje midden tussen je tegels!!!
Nina waar woon je? Die vogels hebben we niet in NL toch? Of zeg ik iets doms!
donderdag 18 april 2019 om 19:58
donderdag 18 april 2019 om 20:15
Amsterdam. En ze zitten echt overalSuikerwafel schreef: ↑18-04-2019 19:51
Nina waar woon je? Die vogels hebben we niet in NL toch? Of zeg ik iets doms!
https://www.youtube.com/watch?v=3ck9Y6eRoF8
Ik kan ze zelf niet filmen. Ik heb van die pergola achtige balken en daar zitten ze op... met een flink aantal stuks. En als ik dan mijn telefoon pak.. richt.. beginnen ze te lachen en vliegen weg.
donderdag 18 april 2019 om 20:18
@groentuintje, ik word helemaal blij van jouw groene tuintje! Mooi als alles weer opkomt!
@friezinnetje, heb je al echt jonge merels in het nest? Ik dacht: in mei leggen alle vogels een ei? Dit is echt vroeg!
@nina, je mag best trots zijn op jouw bieslook. Mij lukt het al jaren niet om dit te zaaien. Ook nu staat er weer een potje. Bieslook heeft ook dit jaar weer moeite om op te komen. We zullen zien.
Die groene vogels (papegaai-achtigen?) doen mij ook wat exotisch aan. Kan me nauwelijks voorstellen dat je die zo ziet rondvliegen hier in Nederland. Hier in het "achterland" zijn ze nog niet gesignaleerd.
Ik heb deze week wel weer het eenmalige bezoek van de groene specht in mijn tuin gehad. Hij komt ieder jaar 1 keer langs in het voorjaar, verder zie ik hem nooit.
Ik heb deze week weinig kunnen doen in de tuin, erg druk met werk geweest. Nu mijn weekend is begonnen, heb ik vanavond een deel van het gazon voor de tweede keer geverticuteerd, met kalk bestrooid en de sproeier er op gezet. Het is hier inderdaad, net als bij jullie, erg droog. Bij het verticuteren stond ik midden in de stofwolken.
Terwijl de sproeier aanstond heb ik even heerlijk genoten van mijn tuin en foto's gemaakt. Die zal ik in de volgende post even plaatsen.
@friezinnetje, heb je al echt jonge merels in het nest? Ik dacht: in mei leggen alle vogels een ei? Dit is echt vroeg!
@nina, je mag best trots zijn op jouw bieslook. Mij lukt het al jaren niet om dit te zaaien. Ook nu staat er weer een potje. Bieslook heeft ook dit jaar weer moeite om op te komen. We zullen zien.
Die groene vogels (papegaai-achtigen?) doen mij ook wat exotisch aan. Kan me nauwelijks voorstellen dat je die zo ziet rondvliegen hier in Nederland. Hier in het "achterland" zijn ze nog niet gesignaleerd.
Ik heb deze week wel weer het eenmalige bezoek van de groene specht in mijn tuin gehad. Hij komt ieder jaar 1 keer langs in het voorjaar, verder zie ik hem nooit.
Ik heb deze week weinig kunnen doen in de tuin, erg druk met werk geweest. Nu mijn weekend is begonnen, heb ik vanavond een deel van het gazon voor de tweede keer geverticuteerd, met kalk bestrooid en de sproeier er op gezet. Het is hier inderdaad, net als bij jullie, erg droog. Bij het verticuteren stond ik midden in de stofwolken.
Terwijl de sproeier aanstond heb ik even heerlijk genoten van mijn tuin en foto's gemaakt. Die zal ik in de volgende post even plaatsen.
donderdag 18 april 2019 om 20:28
Halsband parkieten heten die vogels
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... andparkiet
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... andparkiet
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 18 april 2019 om 20:28

Ossentong blijft mooi....hier in het avondzonnetje.

De eerste bloeiende akelei

wilde hyacinten langs onze oprit

De schijnaugurk blijft voor mij een wonder. Zelfs mijn dochter die helemaal niks met planten heeft, kwam mij vertellen dat er iets bloeide tegen de muur.

Mooi doorkijkje op onze garage, met glansmispel en wilde wingerd

Baby-oleanders!!
donderdag 18 april 2019 om 20:34
O duet wat prachtig!
Ik mis de akelei zo. Als mn tuin omgegooid is dan gooi ik een hand zaden door de tuin.
Mijn voortuin is voor nu tijdelijk. Het was een vak houtsnippers met 2 van die conifeertjes er in
En Warm! Nu was t al bijna te.
Volgend jaar is t een straatje tussen de perken ipv andersom.
Ik twijfel wat voor boom er in komt.
Fruitleiboom (pruim is een goed idee, dank) of een dakvorm maar die zijn duurder. Vooral mijn smaak, moerbei oid.
Als t maar groener en koeler wordt.
Ik mis de akelei zo. Als mn tuin omgegooid is dan gooi ik een hand zaden door de tuin.
Mijn voortuin is voor nu tijdelijk. Het was een vak houtsnippers met 2 van die conifeertjes er in
En Warm! Nu was t al bijna te.
Volgend jaar is t een straatje tussen de perken ipv andersom.
Ik twijfel wat voor boom er in komt.
Fruitleiboom (pruim is een goed idee, dank) of een dakvorm maar die zijn duurder. Vooral mijn smaak, moerbei oid.
Als t maar groener en koeler wordt.
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 18 april 2019 om 20:36
donderdag 18 april 2019 om 20:38
Mooi he die clematissenTuingravin schreef: ↑18-04-2019 18:06GroenTuintje, ik heb ook twee van deze clematissen. Bij mij groeien ze over twee rozenbogen die bij mij in de borders staan. Ik had wat gedoe met mijn telefoon, waardoor ik geen foto's kon uploaden. Zal ik snel weer even doen!
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 18 april 2019 om 20:38