Belastingteruggave studiekosten
zondag 21 april 2019 om 11:12
Goedemorgen,
Het kriebelt mij steeds vaker om een hbo opleiding te volgen, maar wat mij enorm tegenhoudt zijn de kosten.
Ik ben een werkende alleenstaande moeder.
Op de site van de belastingdienst zie ik dat er een drempel is van 250euro en dat je per jaar max 15000 mag aangeven in je belastingaangifte. Betekend dit dat je bij bijv een studie van 6000, 5750 terug krijgt van de belasting? In dat geval zou het dus wel haalbaar zijn om weer een studie te volgen.
Iemand ervaring mee?
Het kriebelt mij steeds vaker om een hbo opleiding te volgen, maar wat mij enorm tegenhoudt zijn de kosten.
Ik ben een werkende alleenstaande moeder.
Op de site van de belastingdienst zie ik dat er een drempel is van 250euro en dat je per jaar max 15000 mag aangeven in je belastingaangifte. Betekend dit dat je bij bijv een studie van 6000, 5750 terug krijgt van de belasting? In dat geval zou het dus wel haalbaar zijn om weer een studie te volgen.
Iemand ervaring mee?
zondag 21 april 2019 om 14:14
Terecht.Stampertje12 schreef: ↑21-04-2019 12:47Dat staat daar even helemaal los van. Dan heb je het over hoe je wil dat studiekosten verdeeld worden. Het gaat mij er om dat het raar is om een teruggave van belasting te claimen die je nooit betaald hebt. Dat zou toch vreemd zijn lijkt me.
Voor mensen met lage inkomens worden er al allemaal voorzieningen getroffen zoals een levenlanglerenkrediet, studiefinanciering, al dan niet met aanvullende beurzen, kortingen op collegegeld, lening niet hoeven terug te betalen bij onvoldoende inkomen etc. etc.
Overigens is een groot deel van wat jij noemt niet inkomensafhankelijk.
Iedereen kan bijv een levenlanglerenkrediet aanvragen.
Studiebeurs is volgens mij ook niet afhankelijk van het inkomen, maar daar ben ik minder in thuis.
Maar goed, wat mij betreft moet iedereen die geen recht heeft op al die extraatjes gewoon z'n handjes dichtknijpen, want dan heb je een prima inkomen.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 21 april 2019 om 14:17
Daar ging dit topic helemaal niet over, die draai heb jij eraan gegeven.Stampertje12 schreef: ↑21-04-2019 13:13Je kunt het moeilijk niet eens zijn met feiten.... Maar goed, ook dat is tegenwoordig vrij normaal om te doen :p
Er zit heel veel tussen inderdaad en ik zeg ook helemaal niet dat dat allemaal goed geregeld was. Zeker mensen die rond de 30.000 euro per jaar verdienen vallen overal tussen wal en schip doordat meer werken minder geld oplevert: minder toeslagen, minder vrije tijd, hogere kinderopvangkosten etc. Dat klopt gewoon niet. Dus wat mij betreft mag dat hele stelsel flink op de schop.
Dat is echter een hele andere discussie dan waar het in het topic over ging: zou je een grotere belastingteruggave moeten krijgen dan je hebt betaald vanwege een studie. Dat lijkt me krom en niet de manier om het te structureren.
Overigens mag je studiekosten die je dit jaar niet af kunt trekken omdat je te weinig verdient in de volgende jaren alsnog aftrekken.
TO wilde alleen weten hoe het zit met evt aftrekken van studiekosten.
zondag 21 april 2019 om 14:59
zondag 21 april 2019 om 15:03
Studiebeurs kreeg je voorheen een basisbeurs die je niet terug hoefde te betalen als je binnen 10 jaar afstudeerde. Daar bovenop kon je nog een aanvullende beurs krijgen die je niet terug hoeft te betalen als je zelf en je ouders onvoldoende inkomen hebben om bij te dragen. Nu weet ik niet hoe het met dat laatste zit, maar het eerste is in ieder geval omgezet in een lening die je naar draagkracht terug moet betalen.Solomio schreef: ↑21-04-2019 14:14Terecht.
Overigens is een groot deel van wat jij noemt niet inkomensafhankelijk.
Iedereen kan bijv een levenlanglerenkrediet aanvragen.
Studiebeurs is volgens mij ook niet afhankelijk van het inkomen, maar daar ben ik minder in thuis.
Maar goed, wat mij betreft moet iedereen die geen recht heeft op al die extraatjes gewoon z'n handjes dichtknijpen, want dan heb je een prima inkomen.
Dus als je de 20 jaar na je studie een laag inkomen hebt, dan hoef je niets tot vrijwel niets terug te betalen van je studielening. Heb je een hoog inkomen, dan betaal je alles terug. En uiteraard de schaal die daartussen zit.
Overigens dragen de hoge inkomens nog steeds extra bij aan die opleidingen. Collegegeld zit zo ongeveer op 2000 euro per jaar. De overheid stopt daar, afhankelijk van de studie, per student nog zo'n 5.000 tot 35.000 euro per jaar bij. Daarmee zorgt de overheid al dat er minimaal onderscheid wordt gemaakt tussen rijke en arme studenten in hun studiemogelijkheden: alle studies zijn even duur voor de student, ook al is dat in de praktijk niet zo. Die vrijheid geldt zelfs voor opleidingen waar nauwelijks baangarantie in is en waarbij de overheid dus weet dat de kans heel groot is dat de student zowel de lening als die extra bijdrage die de overheid direct aan opleidingsinstituten doet, maar beperkt gaat worden terugbetaald via de belastingen.
zondag 21 april 2019 om 15:04
Maar volgens mij heeft niemand beweerd dat je meer belasting zou moeten terugkrijgen dan je betaald hebt.MockTurtle schreef: ↑21-04-2019 14:59Ik heb die draai er een beetje aan gegeven, n.a.v. de opmerking dat de aftrek per 2020 wordt afgeschaft en dat dat zo jammer is voor mensen die een opleiding niet geheel uit eigen zak kunnen betalen en waar de werkgever niet meebetaalt.
Het is bij dit soort regelingen vaak 'jammer' dat de hogere inkomens er meer geld aan overhouden, maar om de regeling om die reden af te schaffen vind ik dan wel weer suf.
zondag 21 april 2019 om 15:06
Hogere inkomens dragen overal meer aan bij.Stampertje12 schreef: ↑21-04-2019 15:03Studiebeurs kreeg je voorheen een basisbeurs die je niet terug hoefde te betalen als je binnen 10 jaar afstudeerde. Daar bovenop kon je nog een aanvullende beurs krijgen die je niet terug hoeft te betalen als je zelf en je ouders onvoldoende inkomen hebben om bij te dragen. Nu weet ik niet hoe het met dat laatste zit, maar het eerste is in ieder geval omgezet in een lening die je naar draagkracht terug moet betalen.
Dus als je de 20 jaar na je studie een laag inkomen hebt, dan hoef je niets tot vrijwel niets terug te betalen van je studielening. Heb je een hoog inkomen, dan betaal je alles terug. En uiteraard de schaal die daartussen zit.
Overigens dragen de hoge inkomens nog steeds extra bij aan die opleidingen. Collegegeld zit zo ongeveer op 2000 euro per jaar. De overheid stopt daar, afhankelijk van de studie, per student nog zo'n 5.000 tot 35.000 euro per jaar bij. Daarmee zorgt de overheid al dat er minimaal onderscheid wordt gemaakt tussen rijke en arme studenten in hun studiemogelijkheden: alle studies zijn even duur voor de student, ook al is dat in de praktijk niet zo. Die vrijheid geldt zelfs voor opleidingen waar nauwelijks baangarantie in is en waarbij de overheid dus weet dat de kans heel groot is dat de student zowel de lening als die extra bijdrage die de overheid direct aan opleidingsinstituten doet, maar beperkt gaat worden terugbetaald via de belastingen.
Ik zou met alle liefde meer bijdragen aan de algemene middelen.
zondag 21 april 2019 om 15:06
Niet zoals jij het verwoordt volgens mij.
zondag 21 april 2019 om 15:07
Nee, ik bedoelde ook eigenlijk gek dat het wordt afgeschaft, ongeveer zoals jij het zegt eigenlijk. Alleen die draai m.b.t. inkomen en belasting is er uiteindelijk wel aan gegeven. En ik ben medeschuldig aan die discussie. Excuus.Solomio schreef: ↑21-04-2019 15:04Maar volgens mij heeft niemand beweerd dat je meer belasting zou moeten terugkrijgen dan je betaald hebt.
Het is bij dit soort regelingen vaak 'jammer' dat de hogere inkomens er meer geld aan overhouden, maar om de regeling om die reden af te schaffen vind ik dan wel weer suf.
Dit was mijn originele reactie, het eigenlijk gek sloeg voor mij op de afschaffing:
Dit is ook precies de reden waarom het afgeschaft wordt / lijkt te worden. Omdat juist de hogere inkomens baat hebben bij deze aftrekpost. Eigenlijk gek, want je zou willen dat iemand met een lager inkomen toch ook de kans heeft om zich te blijven ontwikkelen en opleidingen te volgen wanneer deze niet bekostigd worden door de werkgever.
Maar goed, hoe het ook is, ik splits nu het laatste jaar van mijn opleiding op, juist omdat ik door die afschaffing het volledige collegegeld niet meer kan betalen (3500,- per jaar). En dan ga ik nú echt genieten van het mooie weer! Fijne dagen allemaal
mockturtle wijzigde dit bericht op 21-04-2019 15:15
41.80% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zondag 21 april 2019 om 15:13
TO, ik zou je wel zeker willen aanraden om te investeren in je toekomst! Ik weet niet wat voor een opleiding het is, dus is een beetje lastig om te beoordelen of dat een goede keus is, maar an sich is het goed om jezelf te verbreden.
6000 euro is een hoop geld, maar is ook een bedrag dat is te overzien. Als je niet nog allemaal andere schulden hebt zou je dat ook met een beperkt inkomen wel op moeten kunnen brengen. Kijk of je voor zo'n levenlanglerenkrediet in aanmerking komt, of je werkgever bij kan dragen en of wellicht familie je hierin wil steunen. Eventueel kun je ook altijd met de opleiding bellen. Ook daar zijn er potjes voor mensen die de opleiding zelf niet kunnen bekostigen.
Als je door je opleiding 500 euro per maand meer kunt gaan verdienen doordat je een beter baan kunt krijgen, heb je die investering snel terugverdiend. En de rest van je leven blijf je daar van profiteren.
6000 euro is een hoop geld, maar is ook een bedrag dat is te overzien. Als je niet nog allemaal andere schulden hebt zou je dat ook met een beperkt inkomen wel op moeten kunnen brengen. Kijk of je voor zo'n levenlanglerenkrediet in aanmerking komt, of je werkgever bij kan dragen en of wellicht familie je hierin wil steunen. Eventueel kun je ook altijd met de opleiding bellen. Ook daar zijn er potjes voor mensen die de opleiding zelf niet kunnen bekostigen.
Als je door je opleiding 500 euro per maand meer kunt gaan verdienen doordat je een beter baan kunt krijgen, heb je die investering snel terugverdiend. En de rest van je leven blijf je daar van profiteren.
zondag 21 april 2019 om 16:30
Ik ga mij er even verder in verdiepen.
Ik heb in het verleden met mijn domme impulsieve actie een lening afgesloten en iedere cent daarvan terugbetaald gelukkig. Bij de laatste aflossing heb ik mezelf gezworen dit nooit meer te doen, dit was zo'n harde levensles. Die lening heeft mij echt slapeloze nachten en kopzorgen bezorgd. Vandaar dat ik een lening liever vermijdt.
Het gaat om de studie voeding en dietetiek.
Het is een 4jarige hbo opleiding, ben dan 43/44 als ik klaar ben, maar heb dan ook nog bijna 30jaar profijt van de opleiding
Lastige keuze hoor....voelt een beetje als nu of nooit....
Ik heb in het verleden met mijn domme impulsieve actie een lening afgesloten en iedere cent daarvan terugbetaald gelukkig. Bij de laatste aflossing heb ik mezelf gezworen dit nooit meer te doen, dit was zo'n harde levensles. Die lening heeft mij echt slapeloze nachten en kopzorgen bezorgd. Vandaar dat ik een lening liever vermijdt.
Het gaat om de studie voeding en dietetiek.
Het is een 4jarige hbo opleiding, ben dan 43/44 als ik klaar ben, maar heb dan ook nog bijna 30jaar profijt van de opleiding
Lastige keuze hoor....voelt een beetje als nu of nooit....
zondag 21 april 2019 om 16:40
Als ik zo even om me heen kijk denk ik dat dat een opleiding is waar best een hoop vraag naar is de komende jaren. Met zoveel mensen met overgewicht en problemen met eten gaat het alleen maar belangrijker worden om mensen vroegtijdig naar een diëtist te sturen ipv te wachten totdat de morbide obesitas zijn intrede heeft gedaan.
Is die 6000 euro voor de hele opleiding of per jaar? En heb je al met je huidige werkgever overlegd?
Is die 6000 euro voor de hele opleiding of per jaar? En heb je al met je huidige werkgever overlegd?
zondag 21 april 2019 om 16:45
Nee nog niet. Dat zou opzich nog een optie kunnen zijn
Ik zag een 1 jarige opleiding voorbij komen, maar volgens mij heb je dan alleen nog maar je propedeuse. De 4 jarige opleiding is nog duurder. Dan zou je denk ik in de buurt komen van 6000 per jaar
Ik ga van de week even de hogeschool bellen wat precies de opties zijn. Moet hem natuurlijk in deeltijd kunnen doen.
Ik zag een 1 jarige opleiding voorbij komen, maar volgens mij heb je dan alleen nog maar je propedeuse. De 4 jarige opleiding is nog duurder. Dan zou je denk ik in de buurt komen van 6000 per jaar
Ik ga van de week even de hogeschool bellen wat precies de opties zijn. Moet hem natuurlijk in deeltijd kunnen doen.
zondag 21 april 2019 om 17:03
Maak hem in ieder geval wel af. Zet op een rijtje hoe je alles gaat doen: tijdplanning, opvang evt. voor kinderen zodat je in rust kunt studeren voor je tentamens. Met werk regelen dat je wat meer kunt schuiven met je werkuren zodat je tentamens en opdrachten kunt maken.
Als je hier vooraf een goed, compleet plan voor maakt, dan is zelfs een lening geen impulsieve actie. En dan is de kans dat je het afmaakt een stuk groter!
Als je hier vooraf een goed, compleet plan voor maakt, dan is zelfs een lening geen impulsieve actie. En dan is de kans dat je het afmaakt een stuk groter!
zondag 21 april 2019 om 17:47
Je kunt en een levenlang beurs aanvragen en terugvragen van de belastingdienst.
Is Het trouwens zeker dat het in 2020 wordt afgeschaft, want ik zie daar heel veel berichten over, maar nog geen officieel bericht bij de Belastingdienst.
Iemand een officieel bericht gevonden?
Er wordt namelijk al jaren gezegd dat het afgeschaft gaat worden.
Verder snap ik niet zo goed waarom men geen lening durft te nemen. Dit is zo'n belangrijke investering. Groei gaat altijd gepaard met risico.
Is Het trouwens zeker dat het in 2020 wordt afgeschaft, want ik zie daar heel veel berichten over, maar nog geen officieel bericht bij de Belastingdienst.
Iemand een officieel bericht gevonden?
Er wordt namelijk al jaren gezegd dat het afgeschaft gaat worden.
Verder snap ik niet zo goed waarom men geen lening durft te nemen. Dit is zo'n belangrijke investering. Groei gaat altijd gepaard met risico.