Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
dinsdag 23 april 2019 om 15:30
dinsdag 23 april 2019 om 17:10
Lees al heel lang mee en doe pogingen om mee te schrijven maar ben daar niet zo goed in.
Twee jaar geleden is onze tuin op de schop gegaan. Bescheiden stadstuintje waarin ik helemaal los ga. Locale tuincentrumpje is in het seizoen een vaste stop op mijn route en ben bang dat de tuin al aardig vol raakt..
Gelukkig hebben we ook een voortuin waar de buxusmotrups op dit moment zijn buik vol eet
strak weer volop ruimte voor nieuwe planten 

Nu heb ik een vraag. Zie op mp veel bomen te koop staan, maar nu staan ze al volop in blad. Kan ik de gok van een verhuizing wagen of gaat dat geheid mis?
Twee jaar geleden is onze tuin op de schop gegaan. Bescheiden stadstuintje waarin ik helemaal los ga. Locale tuincentrumpje is in het seizoen een vaste stop op mijn route en ben bang dat de tuin al aardig vol raakt..
Gelukkig hebben we ook een voortuin waar de buxusmotrups op dit moment zijn buik vol eet
Nu heb ik een vraag. Zie op mp veel bomen te koop staan, maar nu staan ze al volop in blad. Kan ik de gok van een verhuizing wagen of gaat dat geheid mis?
dinsdag 23 april 2019 om 18:51
CC: wat prachtig! Wij hebben een hok gekocht, voldoet prima maar is niet prachtig
. Vriendin wilde plastic ivm schoonhouden, en man wat baalde ik eerst, maar zij deed de konijnen altijd. Maar nu ze zwanger is, is dat een beetje mijn taak geworden, en ben toch wel blij metd dat plastic ding, proberen meer een paradijsje van hun ren te maken. Het is nu een trieste bedoening voor ze. Maar ik ben nu dus kruiden ed aan het kweken voor in een pallet, ze krijgen een pallettuin in hun ren, dat fleurt al meteen!
Het zijn er 2 trouwens
. Een langharige grijze teddy en een bruine. Een gecastreerd mannetje met een vrouwtje. Het vrouwtje hebben we er later bij gekocht en het was meteen een match. Het is net Woezel en Pip samen haha.
Ik heb ook een lijstje gemaakt voor de intratuin en plantenonderzoek gedaan. Denk dat ik binnenkort ook eens een boek ga lenen over tuinieren. Vandeweek had mijn schoonmoeder nieuwe bloemen en ik wist meteen dat het Spaanse margrieten waren, voelde me zo tof toen (niet moeilijk te herkennen, weet ik wel, maar ik vond het gewoon leuk dat ik dat wist).
Dit ga ik vandeweek even halen, maar dat word na volgende week, want dan zijn we een weekje weg. Ik hoorde dat het slecht weer werd. Ergens jammer, maar tegelijk denk ik: chill, hoef ik niemand te vragen mn grasveldje te besproeien.
- klimrek voor regenpijp met pronkerwt (lathyrus latifolius)
- leiboom voor bij grasveld (iets met bloemen, volle zon ... ben ik nog niet over uit)
- bougainvillea, campanula, rhipsalis Paradoxa
Lijstje wordt nog aangevuld. Soms zie ik hier dingen voorbij komen waarvan ik denk: oooh die ook! Maar ik moet eerst even de babykamer verder af maken.
Het zijn er 2 trouwens
Ik heb ook een lijstje gemaakt voor de intratuin en plantenonderzoek gedaan. Denk dat ik binnenkort ook eens een boek ga lenen over tuinieren. Vandeweek had mijn schoonmoeder nieuwe bloemen en ik wist meteen dat het Spaanse margrieten waren, voelde me zo tof toen (niet moeilijk te herkennen, weet ik wel, maar ik vond het gewoon leuk dat ik dat wist).
Dit ga ik vandeweek even halen, maar dat word na volgende week, want dan zijn we een weekje weg. Ik hoorde dat het slecht weer werd. Ergens jammer, maar tegelijk denk ik: chill, hoef ik niemand te vragen mn grasveldje te besproeien.
- klimrek voor regenpijp met pronkerwt (lathyrus latifolius)
- leiboom voor bij grasveld (iets met bloemen, volle zon ... ben ik nog niet over uit)
- bougainvillea, campanula, rhipsalis Paradoxa
Lijstje wordt nog aangevuld. Soms zie ik hier dingen voorbij komen waarvan ik denk: oooh die ook! Maar ik moet eerst even de babykamer verder af maken.
dinsdag 23 april 2019 om 19:37
dinsdag 23 april 2019 om 19:46
Suikerwafel, eten ze niet van dat plastic dan? Ik had ooit een plastic bak met zand in de ren gezet zodat ze lekker konden graven, de volgende dag waren er stukken uit. Geen plastic meer hier dus. Ik heb er nu een tegel uitgehaald, kunnen ze naar hartelust graven, iedere dag gooi ik het gat weer dicht. Als ik in de tuin ben mogen ze los, dan maken ze binkies op het gras
Aan het hout eten ze overigens ook maar het is een stevig paleis dus dat duurt wel even voordat ze zich erdoorheen geknaagd hebben
Hier ook twee (middenslag) konijnen, uit de opvang, een voedster en een ram, allebei gecastreerd. Die pallettuin klinkt geweldig, zou het leuk vinden daar een foto van te zien als het klaar is.
Leuk is dat he als je planten herkend, ik krijg er ook iedere keer weer een kick van.
Spannend een klein suikerwafeltje op komst! Gefeliciteerd
Aan het hout eten ze overigens ook maar het is een stevig paleis dus dat duurt wel even voordat ze zich erdoorheen geknaagd hebben
Leuk is dat he als je planten herkend, ik krijg er ook iedere keer weer een kick van.
Spannend een klein suikerwafeltje op komst! Gefeliciteerd
calamitycat wijzigde dit bericht op 23-04-2019 20:13
0.06% gewijzigd
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
dinsdag 23 april 2019 om 20:07
CC: Wonderbaarlijk genoeg eten ze er niet van! Toen Bozerd (overigens een schattig beestje, maar hij kan nogal boos kijken) nog een binnenhok had, deed hij dat wel. Maar toen at hij ook de randjes van onze muren binnen. Inmiddels is hij dat verleerd (komt hij niet echt meer binnen, want zijn vriendinnetje durft niet). Goed idee om daar ook een tegel weg te halen! Wilde er eerst ook een stuk gras maken, maar durf dat niet aan (en dan krijgt t niet voldoende kans te groeien). Ik had er laatst ook zo'n bak met zand in gezet, voor ik het door had, nam hij een aanloop en zat hij weer vrij in de tuin, waar ze eerst vrij rondliepen (ook zonder dat we er bij waren). Maar ze begonnen aan de houten tuinset en de kozijnen ed te knagen terwijl er genoeg alternatieven waren! Dit vinden ze ook wel fijn, veilig achter een hekje als dochter van 1 weer eens wil 'aaaaaaien'. Denk dat we ze ook wel weer in de hele tuin doen als straks het grasveldje helemaal af is en we ze in de gaten kunnen houden.
https://gerhildemaakt.be/2017/04/26/diy ... -bloembak/ voor de pallettuin!
En dankjewel, vanaf morgen heeft vrouwlief verlof. Spannend!
dinsdag 23 april 2019 om 20:17
Ik wil ze ook in de zon. Hoop dat ze het redden. En anders verzin in t anders.GroenTuintje schreef: ↑23-04-2019 19:09Dankje Apatura.
Leuke plantjes heb je gekocht. Mijn heuchra doet het niet goed en 1 is er zelfs niet opgekomen. Misschien toch de verkeerde plek ( teveel zon en te warm)
Been there, done that, got the T-shirt.
dinsdag 23 april 2019 om 20:27
Erg leuk! Link opgeslagen voor mocht ik me ooit vervelen. As ifSuikerwafel schreef: ↑23-04-2019 20:07CC: Wonderbaarlijk genoeg eten ze er niet van! Toen Bozerd (overigens een schattig beestje, maar hij kan nogal boos kijken) nog een binnenhok had, deed hij dat wel. Maar toen at hij ook de randjes van onze muren binnen. Inmiddels is hij dat verleerd (komt hij niet echt meer binnen, want zijn vriendinnetje durft niet). Goed idee om daar ook een tegel weg te halen! Wilde er eerst ook een stuk gras maken, maar durf dat niet aan (en dan krijgt t niet voldoende kans te groeien). Ik had er laatst ook zo'n bak met zand in gezet, voor ik het door had, nam hij een aanloop en zat hij weer vrij in de tuin, waar ze eerst vrij rondliepen (ook zonder dat we er bij waren). Maar ze begonnen aan de houten tuinset en de kozijnen ed te knagen terwijl er genoeg alternatieven waren! Dit vinden ze ook wel fijn, veilig achter een hekje als dochter van 1 weer eens wil 'aaaaaaien'. Denk dat we ze ook wel weer in de hele tuin doen als straks het grasveldje helemaal af is en we ze in de gaten kunnen houden.
Hier in een ver verleden gras in een ren gehad, dat was geen succes want er bleef niets van over en ook aten ze er teveel van dus kregen diarree. Fijn dat jullie konijnen niet aan het plastic knagen, het tuinmeubilair is natuurlijk ook veel smakelijker, haha!
Niets mooier dan een verliefd konijnenstel door de tuin te zien rennen maar hier dus altijd onder toezicht want er is een paar jaar geleden een konijn gegrepen door een roofvogel. Het beestje was 12 en blaakte van gezondheid maar die aanval heeft hij niet overleefd
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 20:30
Leuke plantjes voor een mooi prijsje
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 20:35
Ben ik heel open over hoor! Twee moeders! Eerste kindje heb ik gedragen nu is vrouw zwanger! Ging wat sneller dan verwacht. Bij mik ging het heel snel en we dachten: duurt nu vast even. Maar toen was de eerste poging meteen raak en is dochter pa 1 jaar en 2/3 maanden als zoon komt, haha. Donor is een goede vriendGroenTuintje schreef: ↑23-04-2019 20:31En gefeliciteerd Suikerwafel! Jullie 2e kindje lees ik? Uit nieuwsgierigheid, zijn jullie 2 moeders of ben jij een man? Hoef je uiteraard niet op te antwoorden, als je dat vervelend vindt![]()
dinsdag 23 april 2019 om 20:41
Ach wat leukSuikerwafel schreef: ↑23-04-2019 20:35Ben ik heel open over hoor! Twee moeders! Eerste kindje heb ik gedragen nu is vrouw zwanger! Ging wat sneller dan verwacht. Bij mik ging het heel snel en we dachten: duurt nu vast even. Maar toen was de eerste poging meteen raak en is dochter pa 1 jaar en 2/3 maanden als zoon komt, haha. Donor is een goede vriend![]()
Ps ik las het verkeerd haha, maar bij jou ging het zwanger worden ook snel lees ik nu:). Bij mijn eerste ook, maar tweede dus niet
groentuintje wijzigde dit bericht op 23-04-2019 20:46
10.41% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 23 april 2019 om 20:44
Wat leuk!Suikerwafel schreef: ↑23-04-2019 20:35Ben ik heel open over hoor! Twee moeders! Eerste kindje heb ik gedragen nu is vrouw zwanger! Ging wat sneller dan verwacht. Bij mik ging het heel snel en we dachten: duurt nu vast even. Maar toen was de eerste poging meteen raak en is dochter pa 1 jaar en 2/3 maanden als zoon komt, haha. Donor is een goede vriend![]()
dinsdag 23 april 2019 om 20:47
Leuk zeg!Suikerwafel schreef: ↑23-04-2019 20:35Ben ik heel open over hoor! Twee moeders! Eerste kindje heb ik gedragen nu is vrouw zwanger! Ging wat sneller dan verwacht. Bij mik ging het heel snel en we dachten: duurt nu vast even. Maar toen was de eerste poging meteen raak en is dochter pa 1 jaar en 2/3 maanden als zoon komt, haha. Donor is een goede vriend![]()
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 20:59
Wat mooi! Gefeliciteerd.Suikerwafel schreef: ↑23-04-2019 20:35Ben ik heel open over hoor! Twee moeders! Eerste kindje heb ik gedragen nu is vrouw zwanger! Ging wat sneller dan verwacht. Bij mik ging het heel snel en we dachten: duurt nu vast even. Maar toen was de eerste poging meteen raak en is dochter pa 1 jaar en 2/3 maanden als zoon komt, haha. Donor is een goede vriend![]()
dinsdag 23 april 2019 om 21:04
O wat leuk! Ook dat de donor zo dichfbij staat.Suikerwafel schreef: ↑23-04-2019 20:35Ben ik heel open over hoor! Twee moeders! Eerste kindje heb ik gedragen nu is vrouw zwanger! Ging wat sneller dan verwacht. Bij mik ging het heel snel en we dachten: duurt nu vast even. Maar toen was de eerste poging meteen raak en is dochter pa 1 jaar en 2/3 maanden als zoon komt, haha. Donor is een goede vriend![]()
Ik gun jullie een roze wolk de komende periode. (Al dan niet van clematis)
Been there, done that, got the T-shirt.
dinsdag 23 april 2019 om 21:05
Officieel moet je een hibiscus in maart snoeien dus je loopt wel de kans dat je de beginnende bloemknoppen er af knipt...Calamitycat schreef: ↑23-04-2019 19:37Volgens mij kan dat wel hoor, een hibiscus bloeit op eenjarig hout dus alles wat je er af snoeit zal weer uitlopen en bloeien.
dinsdag 23 april 2019 om 21:27
Hm, dat las ik ook net. Misschien doe ik de helft. Kijken of dat wat uitmaakt.YellowLemon schreef: ↑23-04-2019 21:05Officieel moet je een hibiscus in maart snoeien dus je loopt wel de kans dat je de beginnende bloemknoppen er af knipt...