Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
dinsdag 23 april 2019 om 21:37
dinsdag 23 april 2019 om 23:17
Ik snoei m’n hibisci alleen maar als ik ze te groot geworden vind, haal ook de uitgebloeide bloemen er niet uit ofzo, en ze bloeien altijd als malle idioten
Ik zou alleen nog wel graag een echt blauwe hibiscus willen, die ik nu heb zijn allemaal paars.
Verder is mijn hernia verergerd en kan ik niet eens meer ver genoeg lopen om de tuin te bekijken
Hoop dat er snel iéts van verbetering komt, mijn lief zorgt verschrikkelijk goed voor me en wil alles voor me doen, maar hij heeft gewoon echt geen tuin-gen. Dus als ik niet binnenkort wat mobieler wordt, wordt t met de moestuin sowieso niet veel meer dit jaar, ben ik bang..
Verder is mijn hernia verergerd en kan ik niet eens meer ver genoeg lopen om de tuin te bekijken
dinsdag 23 april 2019 om 23:31
Jee Moosey, wat een tegenvaller
Wel lief dat er zo goed voor je gezorgd wordt maar natuurlijk wil je het liefste zelf de tuin in. Ik hoop echt dat er snel wat verbetering komt want ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. Nog afgezien van de pijn dan wat het natuurlijk ook heel zwaar maakt. Heel veel sterkte en beterschap
Ik ben momenteel onder behandeling bij een fysiotherapeut voor nekklachten en zenuwpijn in mijn arm. Onderzoek heeft gelukkig een nekhernia uitgesloten maar er is wel sprake van flinke nekslijtage en dat is te merken. Als ik 's ochtends wakker word ben ik geen klap waard, in de loop van de ochtend gaat het wel iets beter maar na een paar uur in de tuin werken (of na een hele dag achter een beeldscherm op mijn werk) krijg ik weer veel pijn. Erg vervelend vooral omdat er zo weinig aan te doen is ook. Pfff
Ik ben momenteel onder behandeling bij een fysiotherapeut voor nekklachten en zenuwpijn in mijn arm. Onderzoek heeft gelukkig een nekhernia uitgesloten maar er is wel sprake van flinke nekslijtage en dat is te merken. Als ik 's ochtends wakker word ben ik geen klap waard, in de loop van de ochtend gaat het wel iets beter maar na een paar uur in de tuin werken (of na een hele dag achter een beeldscherm op mijn werk) krijg ik weer veel pijn. Erg vervelend vooral omdat er zo weinig aan te doen is ook. Pfff
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
dinsdag 23 april 2019 om 23:35
Of ze bij jou in de regio werken weet ik niet maar je kan ook even hier kijken misschien? https://schoffelstudent.nl/
Purr-a-noia
dinsdag 23 april 2019 om 23:41
En CC klachten en anderen hier ook, las ik afgelopen week.. ik mis de smiley met de hangende pompons
Dan word je nog blijer van alles wat bloeit en groeit in je eigen tuin, denk ik.
Ik heb vandaag de blauwe regen zoooo mooi in bloei staan (ineens alles open) en het ruikt heerlijk, dus maar even van genoten, voordat alles eraf geregend wordt (misschien valt het mee).
Dan word je nog blijer van alles wat bloeit en groeit in je eigen tuin, denk ik.
Ik heb vandaag de blauwe regen zoooo mooi in bloei staan (ineens alles open) en het ruikt heerlijk, dus maar even van genoten, voordat alles eraf geregend wordt (misschien valt het mee).
dinsdag 23 april 2019 om 23:47
Wat balen Moosey.
Je woont toevallig niet in de buurt van Breda - Roosendaal?
Ik wilde ook heel graag een blauwe, en toen kwam mijn vriend er vorig jaar opeens met een aanzetten. Hij is nu nog klein dus ik hoop dat hij dit jaar een goede groeispurt maakt. Ik heb paarse kruipsering aan de voet gezet.
Het is een schrale troost maar je kan over een tijdje altijd nog wat grotere moestuinplantjes kopen natuurlijk.
Bij mij in de gemeente is er ook een vrijwilligersbank. Als jullie dat hebben zou je je tuin daar ook op kunnen zetten. En daar hoef je je echt niet bezwaard bij te voelen. Er hoeft maar net iemand als ik in je gemeente rond te lopen die af en toe best een extra tuin erbij wil pakken. (Zo’n josti als ik zeg maar).
Ik wilde ook heel graag een blauwe, en toen kwam mijn vriend er vorig jaar opeens met een aanzetten. Hij is nu nog klein dus ik hoop dat hij dit jaar een goede groeispurt maakt. Ik heb paarse kruipsering aan de voet gezet.
Het is een schrale troost maar je kan over een tijdje altijd nog wat grotere moestuinplantjes kopen natuurlijk.
Bij mij in de gemeente is er ook een vrijwilligersbank. Als jullie dat hebben zou je je tuin daar ook op kunnen zetten. En daar hoef je je echt niet bezwaard bij te voelen. Er hoeft maar net iemand als ik in je gemeente rond te lopen die af en toe best een extra tuin erbij wil pakken. (Zo’n josti als ik zeg maar).
woensdag 24 april 2019 om 09:18
Ik zie de foto niet Koettie. Misschien doet ie het straks wel, heb ik wel vaker op de aaipet.
Het ziet er naar uit dat we hier over een uurtje wat regen kunnen verwachten. Daar zou ik blij mee zijn, want alles is zo droog! Tuurlijk heb ik besproeid, maar er gaat niets boven een lekker sappig buitje. Ik heb me net maar weer ziek gemeld. Gisteren eerder naar huis gegaan omdat het niet druk was, maar toch nog niet voldoende opgeknapt. Tweede nacht op rij in de zeehondencreche van man en ik, en ik heb totaal niet geslapen. Ik ben gesloopt! Mijn leidinggevende zei het gisteren al: ik verwacht je morgen niet. Had ie gelijk... Er wordt ook niet over gemopperd, al ben ik in maart ook ziek geweest. Is echt uitzonderlijk, ik ben niet zo gauw ziek, en niet gaan werken doe ik dan meestal ook niet. Het zal zeker ook te maken hebben met de stress van mijn vaste baan die gaat stoppen en de nu nog onzekerheid van nieuw werk in de zorg. Het gaat me niet in de kouwe kleren zitten merk ik. Ik dacht dat ik redelijk was opgeknapt, nou niet dus...
Moosey, ik hoop dat je snel goede medische zorg krijgt voor je hernia. Helemaal niks meer kunnen en veel pijn hebben is domweg klote!
Het ziet er naar uit dat we hier over een uurtje wat regen kunnen verwachten. Daar zou ik blij mee zijn, want alles is zo droog! Tuurlijk heb ik besproeid, maar er gaat niets boven een lekker sappig buitje. Ik heb me net maar weer ziek gemeld. Gisteren eerder naar huis gegaan omdat het niet druk was, maar toch nog niet voldoende opgeknapt. Tweede nacht op rij in de zeehondencreche van man en ik, en ik heb totaal niet geslapen. Ik ben gesloopt! Mijn leidinggevende zei het gisteren al: ik verwacht je morgen niet. Had ie gelijk... Er wordt ook niet over gemopperd, al ben ik in maart ook ziek geweest. Is echt uitzonderlijk, ik ben niet zo gauw ziek, en niet gaan werken doe ik dan meestal ook niet. Het zal zeker ook te maken hebben met de stress van mijn vaste baan die gaat stoppen en de nu nog onzekerheid van nieuw werk in de zorg. Het gaat me niet in de kouwe kleren zitten merk ik. Ik dacht dat ik redelijk was opgeknapt, nou niet dus...
Moosey, ik hoop dat je snel goede medische zorg krijgt voor je hernia. Helemaal niks meer kunnen en veel pijn hebben is domweg klote!
woensdag 24 april 2019 om 09:30
Jeetje Moosey, ook al een ellende bij jou qua pijn en ziekte
. Ik kan ook niks aan mijn tuin doen, zou het liefst gras willen maaien, tuin water willen geven ( ik laat mijn man veel doen maar hij kan niet alles en is ook ziek aan het worden). Ik doe alles met stoel, moet absolute bedrust nemen, maar dat kan ik gewoon niet
. Misschien Kun je idd via de gemeente iets regelen of een student die je tuin wilt aanpakken?
Voor iedereen een groene tuin
woensdag 24 april 2019 om 09:39
Ik heb deze maand al zoveel in de tuin gezeten. Ben op van de stress en de plantjes en bijtjes geven rust. Beetje jammer er zo weinig te doen is, heb echt zin om lekker bezig te zijn. Stress is zo naar, voel het overal in m'n lichaam terwijl ik het idee heb dat het tussen m'n oren wel houdbaar is. Maar lichaam denkt er anders over helaas.
Ik denk ook een Leeuwenbek Tuingravin, eindelijk een naam. En wat een rottigheid, zo ziek! Hopelijk knap je snel wat op, veel slapen en drinken! Hier alleen last van een flinke verkoudheid, tegen een mannengriep aan. Maar die is al minder nu.
Ik denk ook een Leeuwenbek Tuingravin, eindelijk een naam. En wat een rottigheid, zo ziek! Hopelijk knap je snel wat op, veel slapen en drinken! Hier alleen last van een flinke verkoudheid, tegen een mannengriep aan. Maar die is al minder nu.
woensdag 24 april 2019 om 10:09
Koettie, komt wel goed met mij. Punt is, ik wil te snel. Toen ik 20 was, kon dat. Nu heeft mijn lijf meer tijd nodig om te herstellen. Stress is nooit goed als het te veel en te vaak is. Ik ben niet zo'n stresskip, maar als het om werkzekerheid gaat kan ik me daar heel druk over maken. In het verleden een paar keer meegemaakt dat ik door een faillissement van werkgever en de crisis mijn baan verloor. Dat heeft er zo ingehakt dat ik daar de rest van mijn werkzame leven schrik voor blijf hebben. Want eindeloos solliciteren en niet aan de bak kunnen komen is mij ook niet onbekend. Mocht het mij lukken om aangenomen te worden voor een baan en opleiding in de zorg, dan hoef ik me daar minder zorgen over te maken. Daar is altijd werk te vinden als je gediplomeerd bent. Alleen ben ik nog niet zo ver, en dat maalt dagelijks door mijn hoofd. Tel daarbij op dat mijn huidige baan nu verre van ideaal is, met een rotsfeer op de werkvloer, een huis vol zooi door verbouwen en overgangsklachten. Niet zo gek dat ik weinig kan hebben nu.
Maaarrrr.... Gewoon blijven ademhalen, dit is een faaaaase en die gaat over. Dat heeft me door veel stressgedoe heen geholpen. En net als bij jou is de tuin en de natuur een rustpunt voor mij. Waar zou ik zijn zonder mijn plantjes....
Toen ik rond jouw leeftijd was, had ik ook veel shit aan mijn hoofd. Ben toen ook knap overspannen geweest. Ik trok me alles heel erg aan, was ontzettend druk met anderen en wilde vooral aardig gevonden worden, en dat ging heel ver. Nergens nee tegen kunnen zeggen, altijd klaar staan, vooral altijd 'aan' staan. Dat trek je op den duur niet. Ik kan alleen maar zeggen: kies ook eens voor jezelf, nee is een antwoord en 'dat wil ik niet' of 'ik vind dit niet leuk' ook. Hoe het bij jou zit weet ik niet precies en dat hoef je ook niet te delen hier. Ik heb alleen het idee dat je erg veel op je bordje hebt momenteel. Zorg eerst goed voor jezelf, dan heb je ook puf om je met anderen bezig te houden.
Maaarrrr.... Gewoon blijven ademhalen, dit is een faaaaase en die gaat over. Dat heeft me door veel stressgedoe heen geholpen. En net als bij jou is de tuin en de natuur een rustpunt voor mij. Waar zou ik zijn zonder mijn plantjes....
Toen ik rond jouw leeftijd was, had ik ook veel shit aan mijn hoofd. Ben toen ook knap overspannen geweest. Ik trok me alles heel erg aan, was ontzettend druk met anderen en wilde vooral aardig gevonden worden, en dat ging heel ver. Nergens nee tegen kunnen zeggen, altijd klaar staan, vooral altijd 'aan' staan. Dat trek je op den duur niet. Ik kan alleen maar zeggen: kies ook eens voor jezelf, nee is een antwoord en 'dat wil ik niet' of 'ik vind dit niet leuk' ook. Hoe het bij jou zit weet ik niet precies en dat hoef je ook niet te delen hier. Ik heb alleen het idee dat je erg veel op je bordje hebt momenteel. Zorg eerst goed voor jezelf, dan heb je ook puf om je met anderen bezig te houden.
woensdag 24 april 2019 om 10:47
woensdag 24 april 2019 om 10:59
[quote=Tuingravin post_id=29839393 time=1555919374 user_id=287239]
Nounou Manonnes, je hoeft hier niet te lezen he? Kennelijk vind je het groene gedoe interessant genoeg om dit topic aan te klikken. Wie weet wil je het stiekem ook wel maar weet je niet hoe. Blijf dan vooral gezellig meelezen zonder zo zurig te reageren. Mocht je wel tips willen: welkom!
Ik heb een klein beetje het idee dat je wilt rellen, waarom eigenlijk? Laat de groene medemens toch fijn zijn of haar dingetje doen. Zou jij in een omgeving willen wonen zonder natuur, in een showroom van de betonfabriek? Dacht het niet he? Als jij geen plantjes wilt, is dat alleen jammer voor jezelf. Wij hopen met dit topic ons plezier te kunnen delen en daar meer mensen mee aan te steken. Is niet verplicht uiteraard. Fijne tweede paasdag!
Voor de groene fans komen hier de foto's die ik al eerder wilde plaatsen.
de solanum die buiten heeft overwinterd, loopt uit, yay!
Nounou Manonnes, je hoeft hier niet te lezen he? Kennelijk vind je het groene gedoe interessant genoeg om dit topic aan te klikken. Wie weet wil je het stiekem ook wel maar weet je niet hoe. Blijf dan vooral gezellig meelezen zonder zo zurig te reageren. Mocht je wel tips willen: welkom!
Ik heb een klein beetje het idee dat je wilt rellen, waarom eigenlijk? Laat de groene medemens toch fijn zijn of haar dingetje doen. Zou jij in een omgeving willen wonen zonder natuur, in een showroom van de betonfabriek? Dacht het niet he? Als jij geen plantjes wilt, is dat alleen jammer voor jezelf. Wij hopen met dit topic ons plezier te kunnen delen en daar meer mensen mee aan te steken. Is niet verplicht uiteraard. Fijne tweede paasdag!
Voor de groene fans komen hier de foto's die ik al eerder wilde plaatsen.
de solanum die buiten heeft overwinterd, loopt uit, yay!
woensdag 24 april 2019 om 12:12
woensdag 24 april 2019 om 12:39
Blauwe bes zou wel gaaf zijn (aangezien we vooral eetbare dingen in dit deel van de tuin hebben). In de andere pot kwam ook iets op, maar dat is duidelijk een aalbes (een xaalijg van de pot ernaast). Maar waar deze vandaan komt...YellowLemon schreef: ↑24-04-2019 10:47De blaadjes doen me aan mijn blauwe bes denken maar dat zou wel heel toevallig zijn.
@ Koetie, wat een rot situatie. .... Neem het jezelf niet kwalijk.
neweve wijzigde dit bericht op 24-04-2019 16:50
Reden: Details
Reden: Details
10.58% gewijzigd
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.