Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
O dat klinkt lekker!! Kan je hem me sturen?
Been there, done that, got the T-shirt.
Liever regen dan dat m'n bloemen gespaard worden, alles snakt ernaar. Zo onder het afdakje met een kop thee en een sigaret naar de regen kijken. Heerlijk.
het gaat hier nu ook flink te keer. Maar was idd nodig die regen. De scheuren zaten al in de grond
Het regent hier gestaag door, geen wolkbreuk gelukkig. De plantjes zullen er blij mee zijn. Af en toe lopen de katten even (zeiknat) binnen, dan droog ik ze af en gaan ze daarna vrijwillig weer naar buiten :nut:
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
:HA: Gekke beesten :heart:
Ze hebben zwaar de lente in hun bol :)
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Apatura, ik ga het recept opzoeken. Nu de keuken is afgebroken, liggen mijn kookboeken en schriftjes in een krat op zolder. Komt goed!
Dank voor alle felicitaties!

Heerlijk he die regen! Het huis is ook weer lekker koel nu (jaren 30) en ik ben zo blij voor mn grasveld. De tuin is wel een slagveld zag ik net, maar dan vooral qua omgewaaide spullen en opgespatte aarde overal.

Ik hou niet van rabarber trouwens. Vind er zo"n gek smaakje aan zitten.

Gaan jullie vandaag meteen weer de tuin in?
Suikerwafel, ik zou best de tuin in willen, maar ik ga weer aan het werk. Zou nu best een dag vrij willen hebben, maar dat is zondag pas. Koningsdag ben ik ook aan het werk. Dus nee, geen getuinier vandaag.

Hier staat alles nog en geen schade aan de planten gezien. Alles is lekker opgeknapt van de regen, en mijn ogen prikken niet meer (beetje last van al die rondstuivende pollen).
Hier geen schade, alleen blije plantjes.
Net een handvol verdwaalde regenwormen ik de vijver gegooid, man wat heb ik veel salamanders opeens! Heb er ooit vier ingezet, zag er net al een stuk of twaalf zag ik. Binnenkort weer even een zooi watervlooien halen, kunnen ze lekker jagen. Mooi gezicht altijd.
Hier ook geen schade, alleen maar blije plantjes.
Wel veel opgewaaid blad van de beukenhaag. Die verliest nu al zijn oude bruine blad en dat ligt voor mijn keukendeur. En de oprit ligt helemaal vol met afgewaaide bloemetjes van de esdoorn. Een geel tapijt.
Vandaag werken, maar morgen kan ik de tuin weer in.
Koettie schreef:
25-04-2019 07:31
Hier geen schade, alleen blije plantjes.
Ik zie nu dat ik hetzelfde heb getypt als jij :-D
Hier ook geen schade gelukkig, wel veel blaadjes op de grond. Luiken aan de muur waren wel dichtgewaaid.

Ons hele gezin heeft nu ontstoken keel, gaat goed hier :| .
Voor iedereen een groene tuin
O bah, met zn allen aan de honing/thijm thee?

Over tegeltuinen gesproken:
Afbeelding

Mn voortuin. Alle vakken lagen vol met houtsnippers op de viburnum en de hortensia's na. O ja en wat stijve begraafplaatsconifeertjes :facepalm:

Liever zoiets:
Afbeelding
Apatura schreef:
25-04-2019 13:31
O bah, met zn allen aan de honing/thijm thee?

Over tegeltuinen gesproken:
Afbeelding

Mn voortuin. Alle vakken lagen vol met houtsnippers op de viburnum en de hortensia's na. O ja en wat stijve begraafplaatsconifeertjes :facepalm:

Liever zoiets:
Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik die bovenste nog wel ok vind. Ik mis soms wel de ruimte om fietsen kwijt te kunnen in mijn voortuin. Daar wil ik achter ook nog wek een stukje voor gaan straten. Precies als je mijn tuin in komt heb je nu een stukje tussen mijn haag en een hortensia waar vooral onkruid woekerd. Dus toch wat bestrating erbij.

Die tweede is wel 100x mooier natuurlijk!

Maar mijn buurvrouw heeft dus zo’n tuin uit de OP. We noemen het de rokersplek voor gevangenen.

Oh en nu spreekt de imkerskleindochter even:
Voor de heilzame werking van honing moet je het nooit verhitten. De helderbruine honing uit de supermarkt is ronduit troep. Door verhitting gaan de goede stoffen in de honing kapot. Het liefste neem je dus een theelepeltje pure honing. Echte goede honing gaat vaak kristalliseren aan de bovenkant wanneer het een tijdje stilstaat.

Ok spreekbeurt modus uit. :proud:
Ik wil een randje bestrating voor t raam houden en 2 cirkels. 1 waar fietsen opkunnen en 1 om de voet van een dakboom oid. Als het maar koeler wordt voor en in huis.

Klopt t dat heidehoning en tijmhoning niet of nauwelijks kristaliseren?
Hier is gisteren wel 3 hele mm regen gevallen. Dus toch maar mijn nieuwe plantjes etc water gegeven. Jammer. Straks de violen in hangplastic uitpoten bij mijn stukje bij de vijver. Had ik gekregen voor mijn verjaardag maar op de een of andere manier lukt het me niet om alle plantjes mooi te houden. Dan maar gewoon in de tuin. De bijen zijn er gelukkig gek op.
Heb lieveheersbeestjes larven besteld om de bladluizenplaag in mijn tuin tegen te gaan. Volgens mij schreven jullie vooral om de grond te verbeteren om planten weerbaarder te maken, maar ik ben bang dat dat niet snel genoeg gaat en dat mijn planten lijden onder de luis. Dus, larven. En ik heb er een kei leuk lieveheersbeestjes huisje bij besteld :~)
Dat heb ik 2 jaar geleden gedaan omdat m'n tomatenplanten toen vol met luis zaten. We komen nu nog steeds heel veel lieveheersbeestjes tegen in de tuin, ik denk toch (nakomelingen van) de larven van 2 jaar geleden. Sinds die keer ook geen last van van luizen meer gehad, dus het werkte ook nog eens heel goed.
Dat is een goed vooruitzicht! Ik heb zelf ook al goede ervaring met het inzetten van aaltjes tegen rouwmugjes, heeft ook top gewerkt. Was die kleine vliegjes helemaal zat.
Clematissen 💕 eentje met een “simpele” bloem, de ander meer gelaagd. Begint het al op te vallen dat ik van paars hou? 😋
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hier regent het alweer, wilde net de framboos in de grond zetten want heb eindelijk alle benodigdheden, maar ik hou niet van regen, dus dat komt dit weekend wel ;)

Ik vind je voortuin mooi Apatura! Ik hou wel van dat lijnenspel en je kunt er veel in kwijt, hoewel ik dat eilandje groter zou maken denk ik! Dan kun je wat meer dat tweede plaatje creëeren

Wat een mooie kleur hebben die clematissen!

Ik zag hier in een park dichtbij een pergola met een plant met allemaal hangende trossen lila bloemen. Supermooi! Misschien wil ik dat nog over de schommelbalk.
Haha, nog een paarslover. Hier is het per ongeluk ook vooral paars, in meerdere tinten. Nooit bewust voor gekozen.
hier ook paars samen met blauw en wit
Maktub schreef:
25-04-2019 15:56
Heb lieveheersbeestjes larven besteld om de bladluizenplaag in mijn tuin tegen te gaan. Volgens mij schreven jullie vooral om de grond te verbeteren om planten weerbaarder te maken, maar ik ben bang dat dat niet snel genoeg gaat en dat mijn planten lijden onder de luis. Dus, larven. En ik heb er een kei leuk lieveheersbeestjes huisje bij besteld :~)
Kan dat ??? Ga gelijk ff google doen. Hier ook bladluis maar die spoel ik met borstel en tuinslang iedere keer weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven