Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
donderdag 25 april 2019 om 17:31
Ja! Hier heb ik ze nu besteld: https://www.biogroei.nl/plagen/bladluis Maar bij het locale tuincentrum zie je vaak bij de bestrijdingsmiddelen ook allemaal kaartjes met verschillende insecten die je kunt bestellen.
donderdag 25 april 2019 om 18:34
Ik heb toevallig gisteren, voordat de regen kwam, in mijn tuin lieveheersbeestjes gefotografeerd.
De viburnum opulus zit onder de luizen en is inmiddels een echte hangplek voor jongeren geworden. Complete seks-orgie's worden er georganiseerd door de lieveheersbeestjes.
Ook nooit geweten dat rood en zwart kunnen "kruisen".
En de eerste babies zijn al onderweg!

De viburnum opulus zit onder de luizen en is inmiddels een echte hangplek voor jongeren geworden. Complete seks-orgie's worden er georganiseerd door de lieveheersbeestjes.
Ook nooit geweten dat rood en zwart kunnen "kruisen".
En de eerste babies zijn al onderweg!

donderdag 25 april 2019 om 19:27
Duet, wat maak jij mooie foto's!
Ik ben toch maar even de regen in geweest:

Heb wat tegels uit de tuin getrokken, een borderrand gemaakt en de framboos er in gezet. Het rekje moet nog wel vast, maar er zaten nog wat spijker ed van de bewoners voor de vorige bewoners in de muur. Nu achteraf denk ik dat ik aan beide kanten nog een extra rij tegels weghaal, dan kan er nog een plantje naast die richting de houten balk kan kruipen. Hoewel ik stiekem hoop dat de blauwe regen van de buren (die ik ook op die pergola in het park had gezien kwam ik achter), ook deze kant op komt, die zit ook precies op de goede plek (aan de andere kant van het muurtje)
En mijn grasveldje is ook redelijk aan het opkomen, net als de wilde bloemen rechts. De blauwe druiven die daar liggen zijn aan het doodgaan. Die ga ik eruit halen en dan ga ik zonnebloempitjes uit het konijnenvoer vissen en die daar planten. Lijkt me prachtig. .
Ik ben toch maar even de regen in geweest:

Heb wat tegels uit de tuin getrokken, een borderrand gemaakt en de framboos er in gezet. Het rekje moet nog wel vast, maar er zaten nog wat spijker ed van de bewoners voor de vorige bewoners in de muur. Nu achteraf denk ik dat ik aan beide kanten nog een extra rij tegels weghaal, dan kan er nog een plantje naast die richting de houten balk kan kruipen. Hoewel ik stiekem hoop dat de blauwe regen van de buren (die ik ook op die pergola in het park had gezien kwam ik achter), ook deze kant op komt, die zit ook precies op de goede plek (aan de andere kant van het muurtje)
En mijn grasveldje is ook redelijk aan het opkomen, net als de wilde bloemen rechts. De blauwe druiven die daar liggen zijn aan het doodgaan. Die ga ik eruit halen en dan ga ik zonnebloempitjes uit het konijnenvoer vissen en die daar planten. Lijkt me prachtig. .
donderdag 25 april 2019 om 20:06
Leuk hoor zo voor de framboos, zo woekert hij hopelijk ook wat minder.(ik noteer het idee, want ik heb nog een flink stuk schutting waar niks voor staat.)
Leuk die lieveheersbeestjes, mooie foto's. Ik heb ooit getwijfeld of ik ze zou bestellen tegen luizen maar toen zat ik nog op een balkon en dat leek me niet de ideale plek voor die beestjes.
Hier heeft de regen ook veel goed gedaan. Alleen heeft er een kat in mijn gisteren ingezaaide en opgezette moestuinbak gepoept
tot nu toe was we alleen een hoekje achterin de tuin, maar daar kwam ik toch niet vaak. Nu moet ik even bedenken hoe ik het in de toekomst ga voorkomen. De andere vak hebben ze vanaf het begin met rust gelaten.
Leuk die lieveheersbeestjes, mooie foto's. Ik heb ooit getwijfeld of ik ze zou bestellen tegen luizen maar toen zat ik nog op een balkon en dat leek me niet de ideale plek voor die beestjes.
Hier heeft de regen ook veel goed gedaan. Alleen heeft er een kat in mijn gisteren ingezaaide en opgezette moestuinbak gepoept
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
donderdag 25 april 2019 om 20:25
Wauw!!!Calamitycat schreef: ↑25-04-2019 20:19Iklieveheersbeestjes.
Een voortuin heb ik niet, alleen een stoep van nog geen meter diep maar dit compenseert het wel (10 meter van mijn huis)![]()
![]()
donderdag 25 april 2019 om 20:41
Als mn borders klaar zijn wil ik er van het najaar allerlei tulpen inzetten.
Ik hoop dat ik de hand kan leggen op de efteling tulp (wit met paars randje en franje) en de prinses irene hadden we eerder in de tuin. Die is ook zo mook. Oranje met een paarsige vlam.
Ik hoop dat ik de hand kan leggen op de efteling tulp (wit met paars randje en franje) en de prinses irene hadden we eerder in de tuin. Die is ook zo mook. Oranje met een paarsige vlam.
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 25 april 2019 om 20:42
Oost Indische kers is een bladluismagneet. Als je die dus hebt blijven de luizen vorrnamelijk daar in plaats van op je andere planten.
En ik zag net bij de Aldi de 1 meter moestuinbakkenpakketten voor 10 euro liggen. Leuk voor kinderen om eens mee te beginnen. Er zijn op het net veel tips over hoe zo'n bak het beste in te delen.
En ik zag net bij de Aldi de 1 meter moestuinbakkenpakketten voor 10 euro liggen. Leuk voor kinderen om eens mee te beginnen. Er zijn op het net veel tips over hoe zo'n bak het beste in te delen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
donderdag 25 april 2019 om 20:57
donderdag 25 april 2019 om 21:09
Ja, ik woon prachtig. Helaas zit er ook een groot nadeel aan wonen tussen de bollenvelden. Die rottige bestrijdingsmiddelen nog helaas nog steeds gebruikt worden in de bollenteelt
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ben-sporen
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Irrational fear that the cats are up to something
donderdag 25 april 2019 om 21:15
donderdag 25 april 2019 om 21:37
Oh de tuin wordt zo mooi! Voor het eerst sinds jaren dat ik er weer echt heel erg mee bezig ben; er is in de winter een grote boom (>16 meter hoog) gerooid en die heeft zoveel ruimte, licht en water gegeven!
Ik zie het met de dag groener en bloemiger worden, lekker van alles door elkaar. En twee kasjes vol zaaigoed, zo spannend en leuk. Ik word er echt heel blij van!
En morgen komen mijn nieuwe tuinbankje en bistrosetje, ga ik er de hele dag op zitten om naar alles te kijken.
Ik zie het met de dag groener en bloemiger worden, lekker van alles door elkaar. En twee kasjes vol zaaigoed, zo spannend en leuk. Ik word er echt heel blij van!
En morgen komen mijn nieuwe tuinbankje en bistrosetje, ga ik er de hele dag op zitten om naar alles te kijken.
donderdag 25 april 2019 om 21:44
Ik zit Zembla te kijken. Dat het nog mag/kan!!Calamitycat schreef: ↑25-04-2019 21:09Ja, ik woon prachtig. Helaas zit er ook een groot nadeel aan wonen tussen de bollenvelden. Die rottige bestrijdingsmiddelen nog helaas nog steeds gebruikt worden in de bollenteelt![]()
donderdag 25 april 2019 om 21:46