Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
vrijdag 26 april 2019 om 19:30
Een kat die zoek is... Altijd stress. Hoogstwaarschijnlijk duikt ie straks weer op en kijkt je dan als de vermoorde onschuld aan, om luid miauwend aan te geven dat meneer of mevrouw wil eten, en wel nu.
Ik had vroeger ook altijd katten, maar wegens allergie van man en oudste zoon kan dat nu niet meer. Ondanks dat het soms sloopmonsters zijn, ze altijd gaan liggen waar je ze niet wilt op dat moment ( de krant die je aan het lezen bent, op je toetsenbord als je de pc wilt gebruiken of nog erger, je borduurwerk
) mis ik het hebben van een poezebeest. Ik hou van katten!
Morgenochtend hoop ik wat in de tuin te kunnen doen, anders zondag. Ik heb morgen een late dienst in de zorginstelling, van 15.00 tot 22.00. Mijn laatste dienst ook op deze locatie. Ik ga de oudjes daar missen, en zij mij ook. Gelukkig kan ik er ook op bezoek, en dat ga ik vast en zeker doen.
Ik had vroeger ook altijd katten, maar wegens allergie van man en oudste zoon kan dat nu niet meer. Ondanks dat het soms sloopmonsters zijn, ze altijd gaan liggen waar je ze niet wilt op dat moment ( de krant die je aan het lezen bent, op je toetsenbord als je de pc wilt gebruiken of nog erger, je borduurwerk
Morgenochtend hoop ik wat in de tuin te kunnen doen, anders zondag. Ik heb morgen een late dienst in de zorginstelling, van 15.00 tot 22.00. Mijn laatste dienst ook op deze locatie. Ik ga de oudjes daar missen, en zij mij ook. Gelukkig kan ik er ook op bezoek, en dat ga ik vast en zeker doen.
vrijdag 26 april 2019 om 19:56
Wat is dit voor plantSomeonenew schreef: ↑26-04-2019 17:28Ik heb deze ook, en vind ze echt super! heel de winter staan ze er ook perfect bij en gaan direct weer bloeien als het boven 0 is. En trekt enorm veel bijen en vlinders aan!
vrijdag 26 april 2019 om 20:21
Sterkte streepje. Ik hoop dat hij/zij snel weer veilig thuis is.
Ik heb vandaag nog een vak in mn voortuin ingeplant met vrouwenmantel, heuchera en zomerbolletjes. (Aldi, hoop dat ze t gaan doen)
Van mn gehavende buxusvak om mn hortensia's anabel een iets kleiner ongehavend vak gemaakt. Nu staan er 3 anabellen buiten t vak, die moeten nog een nieuwe plekje/eigenaar krijgen.
Tussen de anabellen in het vak heb ik ijzerhard geplant. Ik hoop dat dat gaat werken.
Ik heb nog een stukje heg van 3 buxussen over dus als er iets doodgaat kan ik het nog vervangen.
Als ik mn voortuin om ga gooien dan gaat de buxus er uit en komen er blikhagen van beuk of taxus en verder houten palen als afscheiding.
Ik heb vandaag nog een vak in mn voortuin ingeplant met vrouwenmantel, heuchera en zomerbolletjes. (Aldi, hoop dat ze t gaan doen)
Van mn gehavende buxusvak om mn hortensia's anabel een iets kleiner ongehavend vak gemaakt. Nu staan er 3 anabellen buiten t vak, die moeten nog een nieuwe plekje/eigenaar krijgen.
Tussen de anabellen in het vak heb ik ijzerhard geplant. Ik hoop dat dat gaat werken.
Ik heb nog een stukje heg van 3 buxussen over dus als er iets doodgaat kan ik het nog vervangen.
Als ik mn voortuin om ga gooien dan gaat de buxus er uit en komen er blikhagen van beuk of taxus en verder houten palen als afscheiding.
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 26 april 2019 om 21:45
Streepje, ik hoop dat je kat snel terug is. Ik snap je onrust, echt niet leuk als ze zo lang wegblijven.
Ik liep vorige week dinsdag nog om half vijf in de tuin en de omgeving te zoeken met een zaklamp en te roepen. Een van mijn katten heeft overduidelijk de lente in zijn bol en ik vond het al heel stoer om gewoon te gaan slapen denkende dat hij wel op bed zou liggen als ik wakker werd maar ik werd wakker om 4 uur en hij was er niet. Pfff, zelden zoveel paniek gevoeld dus meteen gaan zoeken. Toen ik hem na mijn tocht niet vond kwam ik weer thuis en stond op het punt om in huilen uit te barsten en net op dat moment kwam meneer via het luikje naar binnen. Wat was ik blij. Dat geluksgevoel als je je beestje weer in je armen kan sluiten, dat hoop ik voor jou ook.
Foxymama, wat een mooie tuin heb je! Het slingerpaadje vind ik ook erg leuk.
En bedankt voor de link naar de plantjesmarkt in Leiden. De datum heb ik genoteerd en Leiden is gelukkig vlakbij.
Maktub, wat balen van die buxusmot. Mijn collega heeft er ook zo'n last van, die gaat dit weekend al haar buxusstruiken uitgraven en weggooien, ze is er helemaal klaar mee. Echt zonde.
Grappig Koettie, ik vind vrouwenmantel juist erg mooi. De bloemetjes op zich niet zo (want ik ben niet zo van geel zoals jullie weten) maar het blad, hoe de druppels erop blijven liggen als het geregend heeft of na het sproeien
Vandaag na het werk weer even langs het tuincentrum geweest. Heb een krentenboompje gekocht! Hij is nog klein, morgen even een mooi plekje zoeken. Verder nog wat vaste (bijen)planten meegenomen; rode valeriaan en centaurea. Ik hou niet zo van drukte en mensenmenigtes dus ga morgen lekker de tuin in om te planten.
Ik liep vorige week dinsdag nog om half vijf in de tuin en de omgeving te zoeken met een zaklamp en te roepen. Een van mijn katten heeft overduidelijk de lente in zijn bol en ik vond het al heel stoer om gewoon te gaan slapen denkende dat hij wel op bed zou liggen als ik wakker werd maar ik werd wakker om 4 uur en hij was er niet. Pfff, zelden zoveel paniek gevoeld dus meteen gaan zoeken. Toen ik hem na mijn tocht niet vond kwam ik weer thuis en stond op het punt om in huilen uit te barsten en net op dat moment kwam meneer via het luikje naar binnen. Wat was ik blij. Dat geluksgevoel als je je beestje weer in je armen kan sluiten, dat hoop ik voor jou ook.
Foxymama, wat een mooie tuin heb je! Het slingerpaadje vind ik ook erg leuk.
En bedankt voor de link naar de plantjesmarkt in Leiden. De datum heb ik genoteerd en Leiden is gelukkig vlakbij.
Maktub, wat balen van die buxusmot. Mijn collega heeft er ook zo'n last van, die gaat dit weekend al haar buxusstruiken uitgraven en weggooien, ze is er helemaal klaar mee. Echt zonde.
Grappig Koettie, ik vind vrouwenmantel juist erg mooi. De bloemetjes op zich niet zo (want ik ben niet zo van geel zoals jullie weten) maar het blad, hoe de druppels erop blijven liggen als het geregend heeft of na het sproeien
Vandaag na het werk weer even langs het tuincentrum geweest. Heb een krentenboompje gekocht! Hij is nog klein, morgen even een mooi plekje zoeken. Verder nog wat vaste (bijen)planten meegenomen; rode valeriaan en centaurea. Ik hou niet zo van drukte en mensenmenigtes dus ga morgen lekker de tuin in om te planten.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
zaterdag 27 april 2019 om 02:59
zaterdag 27 april 2019 om 08:47
Ik ben dol op vrouwenmantel. Zelfs de geel/groene bloemetjes. Ik wil geen hele gele border, maar hier en daar een toefje geel versterkt het blauw bloeiende spul waar ik dan wel volop van heb staan. Ik vind zachtgeel wel prachtig, ook met roze en paars. Ik houd dan weer niet zo van helderrode bloemen in de tuin. Zacht koraalrood wel, maar geen knalrood. En knaloranje hoeft voor mij ook niet zo.
Ik houd wel van variatie in kleuren, een border in een kleur zou voor mij ook niet hoeven, terwijl ik het bij een ander best mooi kan vinden.
CC, mooi dat je een krentenboompje hebt bemachtigd. Hier is het overal uitverkocht, ook de bestelde krentenboompje is niet geleverd wegens 'op'. Zou je die dingen kunnen stekken? Ze staan hier overal, dat is misschien een optie. Ik ga ff googlen.
Ik houd wel van variatie in kleuren, een border in een kleur zou voor mij ook niet hoeven, terwijl ik het bij een ander best mooi kan vinden.
CC, mooi dat je een krentenboompje hebt bemachtigd. Hier is het overal uitverkocht, ook de bestelde krentenboompje is niet geleverd wegens 'op'. Zou je die dingen kunnen stekken? Ze staan hier overal, dat is misschien een optie. Ik ga ff googlen.
zaterdag 27 april 2019 om 10:09
Ha TTT'ers, al een tijd lees ik met veel plezier met jullie mee. Nu zou ik graag een vraag stellen. Wij wonen op de Veluwe en hebben een klein tuintje. Ik zou onze tuin graag inrichten met planten die hier in de omgeving voorkomen. Nou heb ik maar weinig plantverstand en ben ik op zoek naar een boek of website over Veluwse tuinen of zoiets? Heb zelf al gegoogeld maar nog niet echt wat gevonden. Ben benieuwd of jullie iets weten. Bedankt vast!
zaterdag 27 april 2019 om 10:19
Daneli, je kunt zoeken op bosplanten. Maar ik zou eerst kijken naar de ligging van jouw tuin. Heb je zon of schaduw? Woon je in een nieuwbouwwijk (met slechte grond) of woon je in een ouder huis en is er al een tuin met planten aanwezig?
Heb je buren met tuinen? Daar kun je ook zien wat het goed doet en wat niet.
Wat is je plan met de tuin? Heb je bijvoorbeeld kinderen die er willen spelen, moet er rekening gehouden worden met huisdieren, wil je er je was drogen, wil je een terras? Welke tuinstijl hou je van? Strak, of juist weelderig met bloemen?
Dat je een klein tuintje hebt en dat je die wilt beplanten met groen dat in de omgeving voorkomt, is een beetje weinig informatie. Ik weet zeker dat je hier genoeg tips kunt krijgen, kun je ons voorzien van wat meer informatie over je wensen en hoe je tuin er nu bij ligt?
Heb je buren met tuinen? Daar kun je ook zien wat het goed doet en wat niet.
Wat is je plan met de tuin? Heb je bijvoorbeeld kinderen die er willen spelen, moet er rekening gehouden worden met huisdieren, wil je er je was drogen, wil je een terras? Welke tuinstijl hou je van? Strak, of juist weelderig met bloemen?
Dat je een klein tuintje hebt en dat je die wilt beplanten met groen dat in de omgeving voorkomt, is een beetje weinig informatie. Ik weet zeker dat je hier genoeg tips kunt krijgen, kun je ons voorzien van wat meer informatie over je wensen en hoe je tuin er nu bij ligt?
zaterdag 27 april 2019 om 10:28
@CC, jouw "voortuin"is echt geweldig! Je zit dus echt in de landerijen als ik het zo inschat? Jammer dat er van de zomer niet een ander gewas daar in de grond gezet wordt, al was het maar sla of wortelen. Worden die tulpenbollen gerooid nadat de bloemen eruit zijn of blijven die in de grond zitten?
@foxymama, je brengt me op een idee met jouw muurbloem. die kan ik nog wel gebruiken in mijn tuin. Jouw tuin ziet er leuk uit!
@mactub, er wordt wel eens geadviseerd om de buxus te vervangen door liguster. Lijkt er op en heeft dezelfde eigenschappen. Blijft ook groen in de winter en is makkelijk te snoeien.
@streepjesdekbad, is jouw kat al terug? Hoopt het wel.
Ik ben gisteren weer even op jacht geweest in het tuincentrum met jongste dochter. Zij wil daar heen voor de lunch
, ik natuurlijk voor de plantjes.
Grote zak potgrond gehaald om de laatste potplanten te voorzien van verse potgrond.
En twee tomatenplanten gehaald. Dat blijf ik altijd leuk vinden. Mijn ouders hadden vroeger hele rijen tomatenplanten staan in de volle grond en in potten. Volgens mij is dat een erfelijk trekje, dat ik geen zomer voorbij kan laten gaan zonder tomatenplanten.
Ik heb inmiddels ook de duizendschonen gezaaid. Een hoge en een lage soort. Plantjes komen al boven de aarde uit. Heb gisteren ook de dahliaknollen uit de garage gehaald en in de volle grond gezet. Ze begonnen al uit te lopen.
sinds gisteravond valt hier met enige regelmaat regen, dus ik ben (nog steeds) erg blij.

Lelietje van dalen

Hond zoekt zijn plekje in de tuinstoel.
@foxymama, je brengt me op een idee met jouw muurbloem. die kan ik nog wel gebruiken in mijn tuin. Jouw tuin ziet er leuk uit!
@mactub, er wordt wel eens geadviseerd om de buxus te vervangen door liguster. Lijkt er op en heeft dezelfde eigenschappen. Blijft ook groen in de winter en is makkelijk te snoeien.
@streepjesdekbad, is jouw kat al terug? Hoopt het wel.
Ik ben gisteren weer even op jacht geweest in het tuincentrum met jongste dochter. Zij wil daar heen voor de lunch
Grote zak potgrond gehaald om de laatste potplanten te voorzien van verse potgrond.
En twee tomatenplanten gehaald. Dat blijf ik altijd leuk vinden. Mijn ouders hadden vroeger hele rijen tomatenplanten staan in de volle grond en in potten. Volgens mij is dat een erfelijk trekje, dat ik geen zomer voorbij kan laten gaan zonder tomatenplanten.
Ik heb inmiddels ook de duizendschonen gezaaid. Een hoge en een lage soort. Plantjes komen al boven de aarde uit. Heb gisteren ook de dahliaknollen uit de garage gehaald en in de volle grond gezet. Ze begonnen al uit te lopen.
sinds gisteravond valt hier met enige regelmaat regen, dus ik ben (nog steeds) erg blij.

Lelietje van dalen

Hond zoekt zijn plekje in de tuinstoel.
zaterdag 27 april 2019 om 10:33
O jammer TG, stekken nemen van een krentenboom moet geloof ik in mei (goede timing dusTuingravin schreef: ↑27-04-2019 08:47Ik ben dol op vrouwenmantel. Zelfs de geel/groene bloemetjes. Ik wil geen hele gele border, maar hier en daar een toefje geel versterkt het blauw bloeiende spul waar ik dan wel volop van heb staan. Ik vind zachtgeel wel prachtig, ook met roze en paars. Ik houd dan weer niet zo van helderrode bloemen in de tuin. Zacht koraalrood wel, maar geen knalrood. En knaloranje hoeft voor mij ook niet zo.
Het was een hele zoektocht hoor in het tuincentrum. Na een tijdje te hebben rondgelopen en paar keer een medewerker te hebben gevraagd stuitte ik uiteindelijk op een vasthoudend type die overal met me heeft rondgelopen en na een half uur in alle hoeken en gaten van het tuincentrum te zijn geweest vonden we ze ergens in een uithoek, helemaal verscholen achter een paar grote heesters. Er stonden er nog vier van een metertje hoog, perfect voor in mijn fietstas dus
Jammer dat dit tuincentrum voor jou veel te ver weg is en opsturen wordt lastig. Ik zou er anders met alle liefde nog een voor je gaan halen vandaag (al heb ik dan natuurlijk de allermooiste er al uitgepikt
Purr-a-noia
zaterdag 27 april 2019 om 10:46
Duet, die regen is echt superfijn ja, de tuin had het echt zo nodig en je ziet alles nu gewoon in sneltreinvaart groter en groener worden. Tomatenplanten zijn erg leuk in de tuin en heel erg lekker, geniet er maar van!
Ongelofelijk hoe mooi jouw akeleien erbij staan. Die zijn echt al veel verder in bloei dan hier in het westen. En je hond, wat een mooierd is het toch
Ik zit midden tussen de velden inderdaad, zowel voor als achter en aan een zijkant bollenvelden. Andere gewassen neerzetten als de tulpen zijn uitgebloeid gaat denk ik niet, dat zou de grond teveel uitputten misschien? (ik heb er geen verstand van hoor
)
Met de tulpen gaan ze op verschillende manieren om. Soms worden al vrij vroeg de bloemen eruit gehaald, dit doen ze dan geloof ik om de bol sterker te maken, en soms blijven ze staan totdat ze zijn uitgebloeid en worden ze daarna gerooid. In het veld aan de achterkant staan vaak najaarsbollen, dat is ook wel mooi. In het najaar/de winter zijn de velden bedekt met stro.
Van dat bestrijdingsmiddelen gedoe ben ik wel echt geschrokken, ben me daar nooit zo bewust van geweest stom genoeg, maar aan de andere kant, ik heb hier konijnen en katten (gehad) die stokoud zijn (geworden) dus probeer ik me over mijn eigen gezondheid ook maar niet zo druk te maken. Ook ben ik vaker op mijn werk dan thuis, dat helpt ook
Ongelofelijk hoe mooi jouw akeleien erbij staan. Die zijn echt al veel verder in bloei dan hier in het westen. En je hond, wat een mooierd is het toch
Ik zit midden tussen de velden inderdaad, zowel voor als achter en aan een zijkant bollenvelden. Andere gewassen neerzetten als de tulpen zijn uitgebloeid gaat denk ik niet, dat zou de grond teveel uitputten misschien? (ik heb er geen verstand van hoor
Met de tulpen gaan ze op verschillende manieren om. Soms worden al vrij vroeg de bloemen eruit gehaald, dit doen ze dan geloof ik om de bol sterker te maken, en soms blijven ze staan totdat ze zijn uitgebloeid en worden ze daarna gerooid. In het veld aan de achterkant staan vaak najaarsbollen, dat is ook wel mooi. In het najaar/de winter zijn de velden bedekt met stro.
Van dat bestrijdingsmiddelen gedoe ben ik wel echt geschrokken, ben me daar nooit zo bewust van geweest stom genoeg, maar aan de andere kant, ik heb hier konijnen en katten (gehad) die stokoud zijn (geworden) dus probeer ik me over mijn eigen gezondheid ook maar niet zo druk te maken. Ook ben ik vaker op mijn werk dan thuis, dat helpt ook
Purr-a-noia
zaterdag 27 april 2019 om 10:51
Daneli, is het een idee om een keer met een boswachter te gaan praten? Die kan je vast veel adviezen geven.
Zoals Tuingravin zegt, alles valt of staat natuurlijk met de ligging van je tuin en de grondsoort. Het beste kan je het in de drachtplantenhoek zoeken denk ik.
Zoals Tuingravin zegt, alles valt of staat natuurlijk met de ligging van je tuin en de grondsoort. Het beste kan je het in de drachtplantenhoek zoeken denk ik.
Purr-a-noia
zaterdag 27 april 2019 om 10:51
zaterdag 27 april 2019 om 11:09
Als je opzoek bent naar planten uit jouw natuurlijke omgeving kom je uit bij wat veel mensen "onkruid" noemen. Is dat wat je bedoelt?daneli schreef: ↑27-04-2019 10:09Ha TTT'ers, al een tijd lees ik met veel plezier met jullie mee. Nu zou ik graag een vraag stellen. Wij wonen op de Veluwe en hebben een klein tuintje. Ik zou onze tuin graag inrichten met planten die hier in de omgeving voorkomen. Nou heb ik maar weinig plantverstand en ben ik op zoek naar een boek of website over Veluwse tuinen of zoiets? Heb zelf al gegoogeld maar nog niet echt wat gevonden. Ben benieuwd of jullie iets weten. Bedankt vast!
Ik heb een boek van natuurmonumenten. Daarin staan de volgende planten die op de veluwe en de gelderse vallei voorkomen:
Donkergroen wilgenroosje
Moerasmuur
Klimopwaterranonkel
Gewone waterranonkel
Knikkend nagelkruid
Witte rapunzel
Slanke sleutelbloem
Orchideeen (spaanse ruiter, grote muggenorchis, nachtorchis, gevlekte orchis)
Vetblad
Klein glidkruid
Adderwortel
Vrouwenmantel
Grote pimpernel
Moerasstreepzaad
Knolsteenbreek
zaterdag 27 april 2019 om 11:15
Succes TG!Tuingravin schreef: ↑27-04-2019 10:51CC, met dat krentenboompje komt het op termijn wel goed hoor! Kennelijk is het nu populair, want overal uitverkocht hier. Ik heb even gegooglet, stekken van krentenboompje gaat het best in juni-juli. Een niet verhoutte jonge tak gebruiken. Ik ga het gewoon proberen.
Ik heb op die manier een hortensia gestekt ( 3 jaar geleden) en dat is goed gelukt.
Monty Don gaf de tip om de bladeren driekwart in te korten, zodat alle energie gebruikt kon worden om wortels te vormen.
Zodra het takje aansloeg, heb ik het potje los in de border gezet op een plek die passend was voor een hortensia en het daar de hele zomer laten staan. Daarna uitgeplant en in de winter heel goed bedekt gehouden.
Ik heb nu een klein struikje, dat deze zomer waarschijnlijk voor het eerst gaat bloeien.