Werk & Studie alle pijlers

Dilemma afstand baan

28-04-2019 10:24 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum, maar zit nu al een maand met een dilemma en ik moet voor 1 mei de knoop doorhakken. Het wordt wellicht een lang verhaal.

Ik heb een vriend ergens in België wonen en werk momenteel in Nederland. We zijn eerder een tijdje uit elkaar geweest, maar momenteel samen. Om weer samen te kunnen wonen ben ik op zoek gegaan naar een baan in België en heb ik er een gevonden. Een leuke baan met veel toekomstperspectieven waar ontwikkeling mogelijk is en een internationale sfeer hangt.

Momenteel werk ik in Nederland bij een klein bureau waar ik wel uitgekeerd ben, maar waar ik dichter bij mijn ouders woon.

Ik twijfel ook of de relatie ‘voor altijd’ zal blijven duren en of ik wel naar België moet gaan. Maar de baan trekt me wel heel erg aan. Ook heb ik er eerder gewoond en er ook een vriendinnengroep opgebouwd.

Heel warrig dus, maar ik weet niet wat ik moet doen:
- bij mijn huidige baan blijven in de buurt van mijn ouders waarbij mijn relatie sowieso uitgaaf
- naar België gaan en aan de leuke baan beginnen en hopen dat de relatie beter gaat als ik daar weer woon.

Ik heb trouwens geprobeerd of ik eventueel bij het hoofdkantoor in Nederland zou kunnen beginnen, maar op dit moment is daar helaas geen ruimte voor.
Als je het daar ook zou uithouden zonder relatie, kun je de baan aannemen.
Ik zou niet helemaal daarheen gaan en gaan samenwonen als je relatie niet zo goed is. Alleen als de afstand het enige probleem is tussen jullie, maar zo klinkt het niet.
"naar België gaan en aan de leuke baan beginnen en hopen dat de relatie beter gaat als ik daar weer woon."

Aiiii
Waar ging het de vorige keer mis? Wat hebben jullie daarmee gedaan?
Doen! Zeker als je uitgeleerd bent in huidige baan. Als het een leuke baan is zeker doen. Nu valt het samen met dat je vriend in België woont. Mocht dat ooit stuklopen, dan heb je in ieder geval de werkervaring, en wellicht is er dan wel ruimte op het kantoor in Nederland.
Kijk naar de consequenties van in Belgie je baan verliezen. Daar zijn de uitkeringen slechter dan in Nederland. En in de buurt van je ouders wonen en werken is natuurlijk praktischer dan bij je 'vlam van de dag'.

Onder de omstandigheden dat je relatie nu al niet lekker loopt zou ik er uberhaupt niet over peinzen.
Als je daar je vriend niet had wonen, zou je dan ook voor de baan gaan of zou je een leukere baan dichter bij je huidige woonplaats zoeken?
Zo te lezen moet je je keuze in elk geval niet maken op basis van je relatie
Nou het ging mis omdat ik te ver weg woonde, we hopen dat alles nu beter gaat, maar 100% zeker doen we dat nooit natuurlijk.

Ik zou voornamelijk dan voor de baan verhuizen en het zou fijn zijn als de relatie dan ook beter gaat, maar als het niet zo is, dan zien we het dan wel weer.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:47
Nou het ging mis omdat ik te ver weg woonde, we hopen dat alles nu beter gaat, maar 100% zeker doen we dat nooit natuurlijk.

Ik zou voornamelijk dan voor de baan verhuizen en het zou fijn zijn als de relatie dan ook beter gaat, maar als het niet zo is, dan zien we het dan wel weer.
Je vriend had ook naar Nederland kunnen komen als hij belang hechtte aan jullie relatie. Waarom heeft hij dat niet gedaan en moeten alle opofferingen van jouw kant komen? Lijkt me gedoemd om te mislukken.
De baan lijkt me echt fantastisch, dat is eigenlijk het ‘probleem’. Ik ben bang dat ik niet zoiets soortgelijks ga vinden hier in de buurt, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Het is overigens geen vlam van de dag: we zijn al ruim 10 jaar samen met een break.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:47

Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt, je zou neem ik aan niet zomaar naar België vertrekken als je vriend er niet was geweest. Dan had je gewoon dichterbij huis iets gezocht.

Als jullie relatie verder prima is, zou ik het doen, maar ik proef aan je bericht dat dat niet helemaal het geval is.
Ja, ik heb inderdaad geprobeerd om hem hier te halen, maar dat wilde hij niet.

Ik denk dat het voornaamste dilemma voor mij de baan is. Moet ik voor de afstand kiezen of hier blijven en hopelijk snel iets in de buurt vinden.
redbulletje schreef:
28-04-2019 10:49
Je vriend had ook naar Nederland kunnen komen als hij belang hechtte aan jullie relatie. Waarom heeft hij dat niet gedaan en moeten alle opofferingen van jouw kant komen? Lijkt me gedoemd om te mislukken.
En dit zeker ook.
pamelacourson schreef:
28-04-2019 10:51
Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt, je zou neem ik aan niet zomaar naar België vertrekken als je vriend er niet was geweest. Dan had je gewoon dichterbij huis iets gezocht.

Als jullie relatie verder prima is, zou ik het doen, maar ik proef aan je bericht dat dat niet helemaal het geval is.
Ja misschien wel. Het feit is nu gewoon dat ik ben bang ben niet zon toffe baan te kunnen vinden in deze regio.
tja ik zou echt alleen gaan als je los van de relatie daar ook heen wilt. Niet om de relatie te redden. Want dat moet van twee kanten komen en hij zegt simpelweg ik wil niet en daarmee is de kous af. De relatie ging toch al niet goed.

Dus wees 100% eerlijk tegen jezelf waarom je daarheen zou gaan. Is het echt voor de baan dan zou ik zeggen ga ervoor, het biedt je kansen, een nieuwe ervaring, je kent daar al mensen dus het is ook niet of je je hele leven achter je laat dan.
Jij moet je hele leven naar zijn kant verplaatsen maar andersom zou hij dat niet voor jou doen.
Ik zou het niet doen.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:49
De baan lijkt me echt fantastisch, dat is eigenlijk het ‘probleem’. Ik ben bang dat ik niet zoiets soortgelijks ga vinden hier in de buurt, maar dat weet ik natuurlijk niet.
"Het is een fantastische baan, maar ik doe het maar niet, want anders moet ik te ver bij papa en mama weg" zou wel heel onvolwassen klinken.

Je ouders moeten geen rol spelen in deze beslissing, alleen de baan en je vriend (als je zou gaan samenwonen).
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:52
Ja misschien wel. Het feit is nu gewoon dat ik ben bang ben niet zon toffe baan te kunnen vinden in deze regio.
Hoe weet je dat 't een toffe baan is? Ben je al bekend met de Belgische manier van werken; vaak meer hierarchie op de werkvloer dan wij in Nederland gewend zijn bijv.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:52

Nou, dan probeer je het toch?
Het is niet zo dat de grenzen van Nederland daarna altijd voor je gesloten blijven.
Als het niet bevalt zoek je wat in Nederland, of waar dan ook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is ‘maar’ België. Je bent zo thuis.
3thee schreef:
28-04-2019 10:57
"Het is een fantastische baan, maar ik doe het maar niet, want anders moet ik te ver bij papa en mama weg" zou wel heel onvolwassen klinken.

Je ouders moeten geen rol spelen in deze beslissing, alleen de baan en je vriend (als je zou gaan samenwonen).
Wat is er onvolwassen aan om in de buurt van je ouders te blijven? Als je daar 'n goeie band mee hebt heb je daar meer aan dan aan 'n vriendje. Ook als je ouders wat ouder worden en met hun gezondheid gaan sukkelen is het fijn dat je niet eerst 2 uur moet rijden voor je er kunt zijn.
redbulletje schreef:
28-04-2019 10:59
Wat is er onvolwassen aan om in de buurt van je ouders te blijven? Als je daar 'n goeie band mee hebt heb je daar meer aan dan aan 'n vriendje. Ook als je ouders wat ouder worden en met hun gezondheid gaan sukkelen is het fijn dat je niet eerst 2 uur moet rijden voor je er kunt zijn.
Dat kan lang duren en in de tussengelegen 30 jaar laat je alle fantastische banen schieten?
3thee schreef:
28-04-2019 11:02
Dat kan lang duren en in de tussengelegen 30 jaar laat je alle fantastische banen schieten?
Ik zou eerder kijken naar de " fantastische" relatie die TO heeft. De baan is bijzaak.
3thee schreef:
28-04-2019 11:02
Ik heb banen altijd ondergeschikt gevonden aan woonomgeving. Je bouwt toch iets op voor jezelf in de omgeving waar je je sociale roots hebt en waar je het naar je zin hebt? Bedrijven gaan failliet, banen worden weggereorganiseerd, dus daar je woonomgeving op aanpassen zou ik sowieso niet doen.
redbulletje schreef:
28-04-2019 10:58
Hoe weet je dat 't een toffe baan is? Ben je al bekend met de Belgische manier van werken; vaak meer hierarchie op de werkvloer dan wij in Nederland gewend zijn bijv.
Dat leer je dan toch allemaal? Een werkervaring in het buitenland, ook al is het België, is heel leerzaam en leuk. En het is een internationaal bedrijf, wellicht zijn er in de toekomst andere mogelijkheden elders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven