Werk & Studie alle pijlers

Dilemma afstand baan

28-04-2019 10:24 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum, maar zit nu al een maand met een dilemma en ik moet voor 1 mei de knoop doorhakken. Het wordt wellicht een lang verhaal.

Ik heb een vriend ergens in België wonen en werk momenteel in Nederland. We zijn eerder een tijdje uit elkaar geweest, maar momenteel samen. Om weer samen te kunnen wonen ben ik op zoek gegaan naar een baan in België en heb ik er een gevonden. Een leuke baan met veel toekomstperspectieven waar ontwikkeling mogelijk is en een internationale sfeer hangt.

Momenteel werk ik in Nederland bij een klein bureau waar ik wel uitgekeerd ben, maar waar ik dichter bij mijn ouders woon.

Ik twijfel ook of de relatie ‘voor altijd’ zal blijven duren en of ik wel naar België moet gaan. Maar de baan trekt me wel heel erg aan. Ook heb ik er eerder gewoond en er ook een vriendinnengroep opgebouwd.

Heel warrig dus, maar ik weet niet wat ik moet doen:
- bij mijn huidige baan blijven in de buurt van mijn ouders waarbij mijn relatie sowieso uitgaaf
- naar België gaan en aan de leuke baan beginnen en hopen dat de relatie beter gaat als ik daar weer woon.

Ik heb trouwens geprobeerd of ik eventueel bij het hoofdkantoor in Nederland zou kunnen beginnen, maar op dit moment is daar helaas geen ruimte voor.
redbulletje schreef:
28-04-2019 11:04
Ik heb banen altijd ondergeschikt gevonden aan woonomgeving. Je bouwt toch iets op voor jezelf in de omgeving waar je je sociale roots hebt en waar je het naar je zin hebt? Bedrijven gaan failliet, banen worden weggereorganiseerd, dus daar je woonomgeving op aanpassen zou ik sowieso niet doen.
Je kunt overal weer iets sociaals opbouwen, weet ik als meermaals ontworteld persoon.
Sooofff schreef:
28-04-2019 10:58
Het is ‘maar’ België. Je bent zo thuis.
Niet als het in de toekomst toch uit gaat en er kinderen zijn bij gekomen.

Dan zit je vast in België totdat de kids minstens 18 zijn. Of je moet alleen terug gaan verhuizen zonder kids, of ex zou toestemming geven dat je terug verhuist met kids.
redbulletje schreef:
Ik heb banen altijd ondergeschikt gevonden aan woonomgeving. Je bouwt toch iets op voor jezelf in de omgeving waar je je sociale roots hebt en waar je het naar je zin hebt? Bedrijven gaan failliet, banen worden weggereorganiseerd, dus daar je woonomgeving op aanpassen zou ik sowieso niet doen.
Volledig mee eens! Woon op de plek waar je je fijn voelt en zoek daar in de buurt naar een leuke baan.
Verhuizen voor werk zou ik nooit doen, zelf al genoeg ervaring met reorganisaties, failissement of overname dat een baan zo weer ophoudt.
Is de relatie niet zo goed vanwege de afstand? Langeafstandsrelaties zit vaak veel druk op.
3thee schreef:
28-04-2019 11:07
Je kunt overal weer iets sociaals opbouwen, weet ik als meermaals ontworteld persoon.
Maar je kunt je roots (ouders) nooit vervangen. En huizen verkopen en nieuwe kopen en weer van vooraf aan moeten beginnen is ook totaal niet mijn ding. Mijn huis is al 25 jaar mijn huis, dat is niet inwisselbaar.
redbulletje schreef:

Ik heb liever ook een fijne carrière en een fijne baan voor mezelf. Vrienden en familie zijn fijn, maar ze betalen mijn hypotheek niet en uiteindelijk zit je toch zo’n 40 uur op je werk. Dat moet dan wel leuk zijn.
meaki schreef:

Dan zit je vast in België totdat de kids minstens 18 zijn. Of je moet alleen terug gaan verhuizen zonder kids, of ex zou toestemming geven dat je terug verhuist met kids.
Ik heb in mijn jeugd in diverse landen gewoond. Je kunt altijd verhuizen.
meaki schreef:

Goeie! Idd geen kids nemen terwijl je in het buitenland woont. En sowieso eigenlijk niet met iemand die te ver weg woont voor een soepele omgangsregeling.

Ik woon overigens aan de Belgische grens maar over de grens proberen te werken is echt niet zo gunstig.
redbulletje schreef:
28-04-2019 11:16
Goeie! Idd geen kids nemen terwijl je in het buitenland woont. En sowieso eigenlijk niet met iemand die te ver weg woont voor een soepele omgangsregeling.

Ik woon overigens aan de Belgische grens maar over de grens proberen te werken is echt niet zo gunstig.
Tja, dan kunnen ze het beter maar gelijk uitmaken, want die afstand tussen de beide achtergronden en families zal er altijd zijn.
Nitflex schreef:
28-04-2019 11:13
Ik heb liever ook een fijne carrière en een fijne baan voor mezelf. Vrienden en familie zijn fijn, maar ze betalen mijn hypotheek niet en uiteindelijk zit je toch zo’n 40 uur op je werk. Dat moet dan wel leuk zijn.
Als ik ver weg had gewoond had mijn vader mijn huis niet helemaal kunnen verbouwen, ook hadden we dan veel minder contact kunnen hebben. Ben blij met alle qualitytime die ik gehad heb, relaties en veel vriendschappen zijn toch van voorbijgaande aard.
Ik zou voor de baan gaan en dan zie je wel hoe de relatie ontwikkelt. Je hebt daar ook al een vriendengroep, dus je gaat niet alleen voor je relatie.
Als je flexibel bent zou ik voor de leuke baan in België gaan. Werken bij een klein bureau waar je uitgekeken bent en dichtbij je ouders wonen klinkt heel saai. Je opbloeiende relatie is een bijkomstigheid. Je houdt er al rekening mee dat het niet voor eeuwig is, dus blijf zelfstandig en maak de keuzes die voor jou het beste zijn.
Kinderen gaan er sowieso niet komen, dus dat gaan hoe dan ook geen issue zijn. Momenteel ook iets gehuurd en we zouden niet direct iets gaan kopen.

Bedankt voor jullie reacties alvast. Ik weet ik zelf de keuze moet maken, maar ik word gewoon iedere keer heen en weer geslingerd tussen ‘ik wil de toffe baan’ en ‘ik wil in de buurt van mijn ouders blijven’, hoe onvolwassen dit laatste ook klinkt voor enkele mensen.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:49
De baan lijkt me echt fantastisch, dat is eigenlijk het ‘probleem’. Ik ben bang dat ik niet zoiets soortgelijks ga vinden hier in de buurt, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Het is overigens geen vlam van de dag: we zijn al ruim 10 jaar samen met een break.
Nou dan zou ik sowieso gaan, relatie of niet. Klinkt als een uitstekende kans. En je hebt daar dus ook al een vriendenkring? Wat houdt je dan eigenlijk tegen??
redbulletje schreef:
28-04-2019 11:18
Als ik ver weg had gewoond had mijn vader mijn huis niet helemaal kunnen verbouwen, ook hadden we dan veel minder contact kunnen hebben. Ben blij met alle qualitytime die ik gehad heb, relaties en veel vriendschappen zijn toch van voorbijgaande aard.
Mijn ouders zouden mijn huis niet verbouwen, al wonen ze om de hoek. Mijn ouders willen juist dat we uitvliegen en ons eigen leven opbouwen. Niet iedereen is zo met zijn ouders verstrengeld als jij, dat doet niets af aan de kwaliteit van het contact. Ze zijn zo trots op wat iedereen doet, en we hebben allemaal op enig moment in het buitenland gewoond, mijn ouders genieten daarvan.

Wij zijn overigens met meer broers en zussen, dus wij verdelen de zorg voor onze ouders onderling tussen degenen die in Nederland wonen. Dat kan bij jou misschien niet.

Maar inderdaad, iedereen heeft een ander referentiekader.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 28-04-2019 11:26
Reden: Wat dingen aangevuld.
11.41% gewijzigd
redbulletje schreef:
28-04-2019 11:12
Maar je kunt je roots (ouders) nooit vervangen.
O jawel hoor. Ik heb mensen leren kennen waar ik veel meer aan (en mee) heb.

Bovendien kunnen ook je ouders vroegtijdig overlijden en daar zit je dan, met je leven dat je voor hen op pauze hebt gezet.

Het is geen leuke baan in Australië of zo. Zoals gezegd, het is maar België.
3thee schreef:
28-04-2019 11:24
O jawel hoor. Ik heb mensen leren kennen waar ik veel meer aan (en mee) heb.

Bovendien kunnen ook je ouders vroegtijdig overlijden en daar zit je dan, met je leven dat je voor hen op pauze hebt gezet.

Het is geen leuke baan in Australië of zo. Zoals gezegd, het is maar België.
Ik heb mijn leven niet op pauze gezet voor hen, ik heb simpelweg gekozen mij hier in de buurt te willen vestigen en ik ben zodanig aan mijn huis en woonomgeving gehecht dat ik dat niet opgeef, ook niet als mijn ouders overleden zijn.
Komt nog bij dat ik inmiddels 'n pak medische problemen heb waardoor die vertrouwde omgeving en sociale contacten die al jaren meespelen nog zwaarder zijn gaan tellen.
Stel dat dezelfde baan beschikbaar is op 5 km van je huidige woonplaats. Welke zou je dan kiezen?
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:52
Ja misschien wel. Het feit is nu gewoon dat ik ben bang ben niet zon toffe baan te kunnen vinden in deze regio.
Dat is toch reden genoeg om te verhuizen.
Maar zoek daar dan wel een huis voor jezelf.

Je zit niet voor altijd vast in België hè. Je mag ook weer terug naar Nederland als je na een tijdje echt wat anders wil.

Overigens zou ik niet samen willen zijn met iemand die niet voor mij wil verhuizen. Allebei halverwege gaan wonen is wel zo eerlijk,
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
nimue_iparis schreef:
28-04-2019 12:04
Stel dat dezelfde baan beschikbaar is op 5 km van je huidige woonplaats. Welke zou je dan kiezen?
Sowieso die nieuwe baan.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 12:24
Sowieso die nieuwe baan.
Ze bedoelt waarschijnlijk dat die nieuwe baan zowel in België beschikbaar is als bij jou om de hoek. Zelfde werk en zelfde soort bedrijf. Allebei precies even leuk. Zou je dan naar België vertrekken of juist blijven wonen waar je woont?
pamelacourson schreef:
28-04-2019 13:04
Ze bedoelt waarschijnlijk dat die nieuwe baan zowel in België beschikbaar is als bij jou om de hoek. Zelfde werk en zelfde soort bedrijf. Allebei precies even leuk. Zou je dan naar België vertrekken of juist blijven wonen waar je woont?
Dan zou ik blijven wonen waar ik woon.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:49
De baan lijkt me echt fantastisch, dat is eigenlijk het ‘probleem’. Ik ben bang dat ik niet zoiets soortgelijks ga vinden hier in de buurt, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Het is overigens geen vlam van de dag: we zijn al ruim 10 jaar samen met een break.
.
Ik zou gaan voor de baan! Klinkt als een topkans en weinig perspectief wat betreft je werk hier in NL. Je schrijft dat je ook een vriendinnengroep daar hebt opgebouwd. Ik zou niet direct gaan samenwonen.
Kleinedribbel schreef:
28-04-2019 10:24
We zijn eerder een tijdje uit elkaar geweest, maar momenteel samen. Om weer samen te kunnen wonen ben ik op zoek gegaan naar een baan in België en heb ik er een gevonden.
Ik zou niet naar België gaan om weer samen te kunnen gaan wonen met iemand waarmee het al eerder uit is geweest.
Ik zou wel naar België gaan voor een leuke baan. En als ik in België zou gaan wonen, zocht ik woonruimte voor mezelf en zou eerst maar eens gaan LAT-ten om te kijken of de relatie nu wel werkt.
redbulletje schreef:

Het heeft me nog nooit enige moeite gekost om waar dan ook aan mijn nieuwe woonomgeving te wennen en daar sociale contacten op te bouwen. Ik ben enorm trouw in vriendschap; mijn vrienden eveneens. Afstand is nog nooit een probleem geweest. Ben blij dat ik nooit ben blijven hangen in de omgeving waar ik opgegroeid ben en daar ben blijven werken. Wat had het leven voor mij dan armoedig gevoeld omdat ik zowel qua werk nooit de kansen had gehad/kunnen benutten zoals ik nu heb gehad en qua privé had ik de mooiste momenten van mijn leven nooit meegemaakt als ik was blijven hangen in dat leventje en woonplaats uit mijn jeugd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven