Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
zaterdag 27 april 2019 om 12:55
Calamitycat schreef: ↑27-04-2019 12:02Ach jongens…. net een half uur geleden van mijn schoonzus gehoord dat mijn moeder is overleden![]()
![]()
![]()
Wacht nu op de taxi, moet helemala naar de polder,.
Gecondoleerd, meid! Heel veel sterkte gewenst.
zaterdag 27 april 2019 om 19:46
Zijn halsbandparkieten, de mannen hebben een zwarte halsband. Ik woon in de Randstad en zitten hier op mijn balkon heel nieuwsgierig/brutaal mijn keuken in te kijken. Ik rijg regelmatig een snoer met doppinda's. Zij schijnen niet echt te concurreren met onze eigen vogels.
zondag 28 april 2019 om 14:57
Hallo allemaal,
Heb alle delen meegelezen en zou graag met jullie meeschrijven als dat goed is.
Komen mooie foto´s en tips voorbij waar ik veel inspiratie van krijg.
Paar jaar geleden heb ik de achtertuin aangepakt. Ik heb maar een bescheiden stadstuintje en het was één grote grindbak. Heb dit afgevoerd en een ander blij mee kunnen maken. Vorige bewoners hadden niets aan de tuin gedaan. Ik heb in tussentijd al aardig wat geplant.
Project waar ik nu mee bezig ben is de schutting Hedera vrijmaken en hier komt de Toscaanse Jasmijn voor in de plaats. Tjonge jonge de wortels en uitlopers van de Hedera zitten werkelijk overal.
Heb het gaas inmiddels deels bevestigd voor de Jasmijn (midden) en Clematissen die ik in de linker- en rechterhoek wil plaatsen.
Zal binnenkort wat foto's plaatsen, moet me even verdiepen in het hoe en wat maar zag een uitleg van Apatura voorbij komen.
Even een vraagje ik wil graag een regenton. Hebben jullie tips en/of ervaringen waarop ik moet letten? Ook zijn er verschillen qua inhoud. @Apatura ik las dat jij onlangs ook eentje hebt aangeschaft, hoeveel liter gaat daarin?
Heb alle delen meegelezen en zou graag met jullie meeschrijven als dat goed is.
Komen mooie foto´s en tips voorbij waar ik veel inspiratie van krijg.
Paar jaar geleden heb ik de achtertuin aangepakt. Ik heb maar een bescheiden stadstuintje en het was één grote grindbak. Heb dit afgevoerd en een ander blij mee kunnen maken. Vorige bewoners hadden niets aan de tuin gedaan. Ik heb in tussentijd al aardig wat geplant.
Project waar ik nu mee bezig ben is de schutting Hedera vrijmaken en hier komt de Toscaanse Jasmijn voor in de plaats. Tjonge jonge de wortels en uitlopers van de Hedera zitten werkelijk overal.
Heb het gaas inmiddels deels bevestigd voor de Jasmijn (midden) en Clematissen die ik in de linker- en rechterhoek wil plaatsen.
Zal binnenkort wat foto's plaatsen, moet me even verdiepen in het hoe en wat maar zag een uitleg van Apatura voorbij komen.
Even een vraagje ik wil graag een regenton. Hebben jullie tips en/of ervaringen waarop ik moet letten? Ook zijn er verschillen qua inhoud. @Apatura ik las dat jij onlangs ook eentje hebt aangeschaft, hoeveel liter gaat daarin?
zondag 28 april 2019 om 15:52
Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal
Helemaal onverwacht kwam het niet, ze was al 84 en langere tijd chronisch ziek en dementerend maar toch, als 'het' telefoontje komt is het alsof de wereld stilstaat.
Ik ben nu weer thuis, vannacht bij mijn broer gelogeerd en vanochtend nog samen naar mam geweest. Woensdag of donderdag ga ik weer die kant op, vrijdag is het afscheid.
Aan de ene kant is er het besef dat langer lijden haar bespaard is gebleven en ze nu eindelijk rust heeft, aan de andere kant doet het echt vreselijk veel pijn en ben ik intens verdrietig.
Helemaal onverwacht kwam het niet, ze was al 84 en langere tijd chronisch ziek en dementerend maar toch, als 'het' telefoontje komt is het alsof de wereld stilstaat.
Ik ben nu weer thuis, vannacht bij mijn broer gelogeerd en vanochtend nog samen naar mam geweest. Woensdag of donderdag ga ik weer die kant op, vrijdag is het afscheid.
Aan de ene kant is er het besef dat langer lijden haar bespaard is gebleven en ze nu eindelijk rust heeft, aan de andere kant doet het echt vreselijk veel pijn en ben ik intens verdrietig.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
zondag 28 april 2019 om 19:55
Heel dubbel inderdaad. Er spelen nogal wat emoties mee. Mijn moeder was namelijk helaas helemaal niet zo'n lieve en leuke moeder maar ja, het blijft toch mijn moeder natuurlijk... mijn vader is al lange tijd geleden overleden dus heb ik nu geen ouders meer. Dat geeft een heel eenzaam gevoel. Mijn broer en schoonzus zijn fantastisch, we kunnen elkaar goed steunen en dat is erg belangrijk in deze moeilijke tijd.
Terug on topic, het heeft waarschijnlijk zo moeten zijn met het krentenboompje dat ik afgelopen week kocht. Mijn moeder hield in haar goede dagen ook erg van tuineren, de vogeltjes en al het leven in de tuin. Het krentenboompje zal ik planten als nagedachtenis aan haar, dat geeft me wel een goed gevoel.
Terug on topic, het heeft waarschijnlijk zo moeten zijn met het krentenboompje dat ik afgelopen week kocht. Mijn moeder hield in haar goede dagen ook erg van tuineren, de vogeltjes en al het leven in de tuin. Het krentenboompje zal ik planten als nagedachtenis aan haar, dat geeft me wel een goed gevoel.
Purr-a-noia
zondag 28 april 2019 om 20:22
CC, misschien is het juist nog moeilijker om afscheid te moeten nemen van een ouder waar het contact lastig mee was. Want dan heb je niet meer de tijd en gelegenheid om samen goede herinneringen te maken. Het is hoe dan ook naar om wees te zijn, ook al ben je zelf al lang en breed volwassen.
Ik heb vandaag een hoop gedaan in de tuin. Geheel in stijl met het topic heb ik een berg tegels langs de muren van het huis verwijderd, het witte zand eruit geschept en goede grond er in. Daarna heb ik zeven joekels van hortensia's uitgespit, ( ja, zonder hulp en morgen gegarandeerd spierpijn) en in de vrijgekomen plekken gezet. Daarna heb ik ze flink gesnoeid. Knoppen zaten er toch niet in, dus maakt niet uit. Daarna heb ik de border waar de hortensia's in stonden helemaal leeg gemaakt, een berg compost erdoor gewerkt en daarna weer aangeplant. Is zo'n zeven meter aan border, dus een hoop werk. Nu staan er hele kleine struikjes spirea houttuinei in. Die moeten straks een haag gaan vormen, maar voor het zover is moeten ze nog flink groeien....
Ik heb vandaag een hoop gedaan in de tuin. Geheel in stijl met het topic heb ik een berg tegels langs de muren van het huis verwijderd, het witte zand eruit geschept en goede grond er in. Daarna heb ik zeven joekels van hortensia's uitgespit, ( ja, zonder hulp en morgen gegarandeerd spierpijn) en in de vrijgekomen plekken gezet. Daarna heb ik ze flink gesnoeid. Knoppen zaten er toch niet in, dus maakt niet uit. Daarna heb ik de border waar de hortensia's in stonden helemaal leeg gemaakt, een berg compost erdoor gewerkt en daarna weer aangeplant. Is zo'n zeven meter aan border, dus een hoop werk. Nu staan er hele kleine struikjes spirea houttuinei in. Die moeten straks een haag gaan vormen, maar voor het zover is moeten ze nog flink groeien....
zondag 28 april 2019 om 20:53
zondag 28 april 2019 om 21:21
CC wat een mooi idee om dat krentenboompje in haar gedachtenis te planten.
Merel ik heb een 'gewone' van 168liter. die zat met de buien van laatst wel in 1x goed vol.
https://www.intratuin.nl/tuin-terras/wa ... ciet.html
Aansluiten is even tricky. Maar goed de aanwijzingen lezen, opmeten en aftekenen.
https://www.wildkamp.nl/product/regento ... -mm/930364
ik heb hem nu voor minder dan 100 euro totaal staan. inc voet, extra bochtje en buisje zodat hij strak in de hoek staat.
ik heb nog 2 a 3 plekken waar ik een regenton kwijt kan.
eigenlijk wil ik deze graag.

maar wat zijn die dingen afschuwelijk duur
Merel ik heb een 'gewone' van 168liter. die zat met de buien van laatst wel in 1x goed vol.
https://www.intratuin.nl/tuin-terras/wa ... ciet.html
Aansluiten is even tricky. Maar goed de aanwijzingen lezen, opmeten en aftekenen.
https://www.wildkamp.nl/product/regento ... -mm/930364
ik heb hem nu voor minder dan 100 euro totaal staan. inc voet, extra bochtje en buisje zodat hij strak in de hoek staat.
ik heb nog 2 a 3 plekken waar ik een regenton kwijt kan.
eigenlijk wil ik deze graag.

maar wat zijn die dingen afschuwelijk duur
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 29 april 2019 om 06:47
maandag 29 april 2019 om 07:31
Mooi idee van het krentenboompje CC
Klinkt als een hoop werk tuingravin!
Hier geen regenton, kleine tuin, er staan gieters buiten en dat doet t ook!
Mijn pallettuintje is af! Rotspul, heel rafelig, maar als er allemaal plantjes in staan is het vast mooier. Hoewel ik me afvraag of de onderste plantjes uberhaupt kunnen groeien. Misschien ga ik er gewoon een hoop paardenbloemen in gooien ofzo
!
Klinkt als een hoop werk tuingravin!
Hier geen regenton, kleine tuin, er staan gieters buiten en dat doet t ook!
Mijn pallettuintje is af! Rotspul, heel rafelig, maar als er allemaal plantjes in staan is het vast mooier. Hoewel ik me afvraag of de onderste plantjes uberhaupt kunnen groeien. Misschien ga ik er gewoon een hoop paardenbloemen in gooien ofzo