Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Calamitycat schreef:
28-04-2019 15:52
Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal :heart:
Helemaal onverwacht kwam het niet, ze was al 84 en langere tijd chronisch ziek en dementerend maar toch, als 'het' telefoontje komt is het alsof de wereld stilstaat.

Ik ben nu weer thuis, vannacht bij mijn broer gelogeerd en vanochtend nog samen naar mam geweest. Woensdag of donderdag ga ik weer die kant op, vrijdag is het afscheid.
Aan de ene kant is er het besef dat langer lijden haar bespaard is gebleven en ze nu eindelijk rust heeft, aan de andere kant doet het echt vreselijk veel pijn en ben ik intens verdrietig.
Wat lastig CC. Zelfs met een slechte band blijft het je moeder. :hug:
Ik heb geen regenpijp (gaat via de andere kant) en maar een hele kleine tuin dus voor hier helaas ook geen optie.

-Weg-

Zal straks tuinfotos posten om het goed te maken.
koettie wijzigde dit bericht op 30-04-2019 07:59
65.25% gewijzigd
Suikerwafel, rafelig of niet, het ziet er wel leuk uit! Ik denk dat het konijn het ook interessant vindt... Om lekker aan te knabbelen :proud:
Overzicht foto's!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toeristische plek voor bijen
Afbeelding

Met studentikoos leeg kratje bier.
Afbeelding

Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.

Afbeelding

Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!

Afbeelding

Paars in de midden border met de aalbessen. Zitten al vol met bessen!
Afbeelding

Rechter border. Knalroze
Afbeelding

Andere helft rechter border, met uit de hand gelopen hibiscus. 🌺

Afbeelding

Actieve parenclub voor salamanders
Afbeelding

Rotzooi paadje waar nu vooral gras tussen staat.
Afbeelding
Tuingravin schreef:
29-04-2019 07:47
Suikerwafel, rafelig of niet, het ziet er wel leuk uit! Ik denk dat het konijn het ook interessant vindt... Om lekker aan te knabbelen :proud:
Haha jup. De eerste plank is al bijna door 😂.

Koettie: wat een prachtig heldere fotos! Wij hebben 1 insectenhotel, leuk zo een hoop bij elkaar in verschillende kleuren!
Koet :hug: Wat ontzettend naar om je zoveel zorgen te maken over je zus. Ik hoop dat jullie een goed, rustig en veilig onderdak voor haar kunnen vinden. *poef*

Offtopic moet hier kunnen hoor vind ik, we delen al zoveel jaren niet alleen prachtige tuinfoto's en verhalen maar ook lief en leed.
Het is juist ontzettend fijn hier altijd een luisterend oor te vinden, waar het dan ook om gaat :heart:
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-04-2019 10:34
33.00% gewijzigd
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Koettie, leuk groen tuintje heb je :daisy: . En dat kratje bier maakt het af :rofl:
Voor iedereen een groene tuin
Ken ik niet CC, zal er eens naar zoeken. Weet nu al dat ze het niet wil ook. Ze komt (als het goed is) zo hierheen en dan gaan we bellen voor hulp. Hopelijk geen zieke wachttijden. Maak me ook zorgen om inkomen, ze heeft een nulurencontract en ze werkt erg weinig. Dus uitkering. Maar onder de 27 dus moet ze een opleiding doen. Sowieso duurt die aanvraag 8 weken dus voorlopig is ze fucked. Loon was binnen en nu op door de huur enzo. Zorg is ook al twee maanden niet betaald. Zou het graag willen voorschieten maar doe het niet, ze is volwassen en dat moet ze zelf doen.

Pff. Zonder geld geen onderdak natuurlijk. Wat een shitzooi.
Dat is zeker een shitzooi maar verstandig dat je de verantwoordelijkheden wel laat waar ze horen, bij haar. Sterkte met deze situatie en zorg ook goed voor jezelf :hug:
Purr-a-noia
Gezellige tuin Koettie, en sterkte met je zorgen en problemen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Jeetje Koettie wat heftig voor je. Goed dat je hulp gaat inschakelen voor haar. Sterkte!
Mooie tuin heb je, hoe gaat het met je egel?

CC hoe gaat het met jou?
Calamitycat schreef:
28-04-2019 19:55
Heel dubbel inderdaad. Er spelen nogal wat emoties mee. Mijn moeder was namelijk helaas helemaal niet zo'n lieve en leuke moeder maar ja, het blijft toch mijn moeder natuurlijk... mijn vader is al lange tijd geleden overleden dus heb ik nu geen ouders meer. Dat geeft een heel eenzaam gevoel. Mijn broer en schoonzus zijn fantastisch, we kunnen elkaar goed steunen en dat is erg belangrijk in deze moeilijke tijd.

Ja, ik herken dat gevoel. Ik ben mijn beide ouders redelijk vroeg verloren en vooral toen de laatste overleed, kwam het besef dat alles wat er ooit was in ons gezin er nu meer was. Ouderlijk huis leegruimen, weg is je verleden. Toen heb ik ook de witte oleander meegenomen die bij mijn ouders op het terras stond. Die was toen al heel oud en nu 11 jaar later staat hij nog steeds bij mij en bloeit ieder jaar.
Ook bepaalde planten die ik ooit van mijn moeder uit haar tuin kreeg, zijn mij dierbaar. Ik heb bij onze verhuizing van die planten ook een stuk meegenomen naar ons nieuwe huis, zodat mijn moeder toch weer een beetje bij ons was. Inmiddels is bij ons oude huis de tuin helemaal leeg getrokken en veranderd in een kubistisch saaie tuin, dus het is maar goed dat ik mijn moeders plantjes heb gered. Steeds als ik ze zie, denk ik aan haar.

Mooi gebaar om je moeder te herdenken in het krentenboompje. Ik hoop dat jullie vrijdag een mooi afscheid hebben.
Koettie schreef:
29-04-2019 10:28
Ken ik niet CC, zal er eens naar zoeken. Weet nu al dat ze het niet wil ook. Ze komt (als het goed is) zo hierheen en dan gaan we bellen voor hulp. Hopelijk geen zieke wachttijden. Maak me ook zorgen om inkomen, ze heeft een nulurencontract en ze werkt erg weinig. Dus uitkering. Maar onder de 27 dus moet ze een opleiding doen. Sowieso duurt die aanvraag 8 weken dus voorlopig is ze fucked. Loon was binnen en nu op door de huur enzo. Zorg is ook al twee maanden niet betaald. Zou het graag willen voorschieten maar doe het niet, ze is volwassen en dat moet ze zelf doen.

Pff. Zonder geld geen onderdak natuurlijk. Wat een shitzooi.
Moeilijk Koettie.
Hebben jouw ouders nog een rol in haar leven?
Lijkt mij heel zwaar om als zus dit op je nek te nemen. Maar misschien dat ze het van je ouders nog minder accepteert dan van jou.
En men zegt inderdaad dat je je eigen grenzen moet bewaken en haar probleem bij haar moet laten liggen, maar ik weet uit eigen ervaring dat dat moeilijk is. Ik heb twee puberkinderen met een "etiketje", die graag hun problemen bij ons droppen. Maar onze oplossingen zijn zelden hun oplossingen. Ik, als moeder, vindt het lastig om hun zelf een oplossing te laten zoeken en mijn grens aan te geven. Gelukkig zijn hun problemen van een hele andere orde dan die van jouw zus.
Ik hoop dat je vanmiddag iets geregeld krijgt.
@Koettie, vergeet ik nog te zeggen dat jouw tuin er enorm leuk uitziet.
Een groot verschil met vorig jaar. Je hebt al veel bereikt.
Koettie veel sterkte met je zus.

Je tuin is wel echt een inspiratie voor me!
Ontzettend leuke tuin Koettie! Ziet eruit als een heerlijk plekje.

Ik ben lichtelijk euforisch. Ik heb eindelijk de pijnstillers gekregen waar ik al een tijdje om zeurde (omdat niets aan leek te slaan bij me) en die werken echt als een malle. Zo goed dat ik bijna zou denken dat die hele hernia in 1 keer over is ;-D
Dus ik heb net heerlijk een tijdje in de tuin gerommeld. Wat groeit alles hard! Mijn baardiris maakt knoppen en de eerste alliums beginnen open te barsten. Overal vogelmelk, wilde geraniumpjes, boterbloemen. Het wilde stuk in mijn tuin begint echt een botanisch walhallaatje te worden, staat ook ineens vanalles wat ik nog niet ken. Zal zo weer even wat foto's maken.
Vanmiddag naar de huisarts geweest. Doorverwijzing is binnen, brijder belt uiterlijk morgen terug. Ging niet van harte maar ze ging iig mee.

@duet, m'n ouders zijn niet betrokken. Mijn vader is niet helemaal 100% dus die wil m'n zusje en sowieso niet bij betrekken. Mijn moeder is niet zo'n moederpersoon. Veel bezig met haarzelf. Geen ruzie maar ze geeft bijna nooit initiatief tot contact, zelfs nu zusje zelf aangaf dat het "niet lekker gaat".
@mossey, wat super fijn! Even bijkomen nu dus.

Met de tuin ben ik ook zooo blij. Straks als de rest gaat bloeien wordt het echt een pareltje. Voor een tuin die dit jaar drie wordt gaat het lekker!

De egel leeft maar doet nog niet zo veel. Van de week maar eens kijken of ik haar kan verleiden met iets extra lekkers ofzo. Hapje pindakaas oid.
@Moosey, ja! Foto's! :-D Ben benieuwd.
Ben je wel voorzichtig met jezelf, ook al heb je nu een goede pijnstilling?

@Koettie, fijn dat er een begin is met je zus. Hopelijk gaat ze het pad verder ook volgen.
Proficiat met de 3e verjaardag van je tuin! Misschien niet eens zo'n gek idee om bij de grote tuinfoto's te vermelden hoe oud de tuin is. Dan is het meteen ook duidelijk wat je in 1, 2 of 5 jaar kunt bereiken.
Afbeelding
Geranium phaeum, in combinatie met de paarse akelei en de blauwe ossentong op de achtergrond.

Ik had me nog zo voorgenomen om dit jaar niet weer de akeleien te fotograferen, maar ik kan het niet laten. Dit vind ik de mooiste:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze akeleien doen me altijd denken aan elfenjurkjes (ja, ik heb een levendige fantasie)

Waarschijnlijk is dat iets uit mijn jeugd. Uit de boekjes van mijn moeder:
Afbeelding
De bloemenelfjes van Ellie Donker.

Het kan niet missen dat mijn dochter van mij de moderne versie van dat boek heeft gekregen:
Afbeelding
En ja, akeleien zijn dus echt elfenjurkjes, ik weet het nu zeker!

En hier nog een juweeltje in de tuin. Het oostelijk resedawitje op de bloem van look zonder look.
Afbeelding
Schijnt een niet zo veel voorkomende vlinder te zijn. Ik had het look zonder look twee jaar geleden al in mijn tuin. Vorig jaar alles eruit getrokken, want het was niet zo mijn plant (hij stinkt ook naar knoflook). Dit jaar bleek hij overal uitgezaaid te zijn. En toen ik las over waardplanten voor vlinders, bleek dit er een te zijn. Daarom dit jaar alles laten staan en zie hier: er zit een vlinder op! :yes:
Koettie, wat een achtbaan ben je in beland! Je mag wat mij betreft zo off-topic als je wilt, tuurlijk mag je hier je zorgen ook delen. Goed dat je de financiële shit bij je zus laat, daar moet je echt niet aan beginnen, net als onderdak bieden als ze nog gebruikt. Bescherm jezelf en bewaak je grenzen. Jammer dat je dit niet als gezin kunt doen. Ach ouders... Die van mij leven nog en we doen op onze manier ons best om het gezellig te houden, maar er is genoeg gebeurd dat reden geeft om het lastig te vinden. Afwezige moeder: check! Pa in de knoop: ook check!
Ik vrees de dag dat ze meer hulp nodig hebben, want ik weet al wie er voor opdraait....

CC, ben je al een beetje over de eerste schok heen? Die eerste dagen na een overlijden zijn zo'n waas... Wees een beetje lief voor jezelf.

Moosey, pas op dat je niet te hard gaat huppelen :) . Wel fijn dat je nu een pijnstiller hebt die werkt. Dat zal een enorme opluchting zijn. Waarschijnlijk kun je vannacht ook lekker slapen!

Hier ontploft de tuin ook. Alles groeit als kool! Vandaag geen regen gehad, straks toch maar even de sproeier erop en met de gieter langs de hortensia's. Die gaan het wel redden, omdat ik ze voor de helft heb ingekort.

Vandaag een rotdag op het werk. We zitten met nog maar een handjevol mensen een enorme berg werk te tackelen. Om niet knots te worden zit ik in mijn pauzes en tijdens telefoongesprekken te haken. Vandaag een poncho voor een collega afgemaakt, morgen begin ik aan een nieuwe, voor een andere collega. Ik probeer ze een hart onder de riem te steken met een lekker warme, zachte en kleurrijke poncho. Dat valt in goede aarde, en daar heb ik dan nog een beetje lol aan!
.
Duet, wat verdrietig dat je je ouders redelijk vroeg verloren bent. En dan daarbij ook nog het leegmaken van je ouderlijk huis en alle emoties en het verdriet dat daarbij komen kijken, lijkt me enorm heftig. Wel vind ik het heel erg mooi dat de planten van je moeder in jouw tuin voortleven en je steeds aan haar doen denken. Logisch dat je dat koestert :heart:
Door een aantal verhuizingen is er bij ons geen ouderlijk huis meer, maar ik heb nog wel planten uit de tuin van het laatste huis van mijn ouders hier in de tuin staan, daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Mijn moeder woonde de laatste jaren in een verzorgingshuis, het huis is een aantal jaar geleden al verkocht aan hele lieve mensen. Die vonden de tuin echt zo mooi (was die ook) dat ze alles zo hebben gelaten. Ik had er niet aan moeten denken als ze er een tegeltuin van gemaakt zouden hebben, al zou dat hun goed recht zijn natuurlijk maar toch.
Blijf vooral foto's plaatsen van je akeleien want ik kan er geen genoeg van krijgen.

Moosey, wat fijn dat je eindelijk pijnstilling hebt die werkt! Kijk uit naar je foto's ben erg benieuwd hoe het er nu allemaal uitziet bij jou. Wel rustig aan proberen te doen he, want soms is (te) goed werkende pijnstilling ook heel verraderlijk.

Koettie, het is inderdaad ongelooflijk wat voor metamorfose jouw tuin heeft ondergaan, alles ziet er echt prachtig uit! Mag ik vragen wat voor plant dat is met die felroze bloemen? Het blad lijkt op dat van ooievaarsbek maar welke is het?
Goed dat de eerste stappen richting hulp voor je zus zijn gezet :redrose:

Tuingravin, de relatie met ouders kan inderdaad flink lastig zijn... zeker als ze hulpbehoevend worden. We zijn de afgelopen drie jaar ook echt door een hel gegaan hoor met mijn moeder in de periode dat ze nog thuis woonde tot aan de tijd dat ze eindelijk een definitieve plek kreeg in een woongroep voor dementerenden. Zowel mijn broer als ik hebben echt een jas uitgedaan daardoor, het vreet energie en alle zorgen knagen aan je.
Wat rot dat je zo'n stress hebt op je werk maar dat je poncho's haakt, wauw, dat vind ik echt zó ontzettend lief! :heart:

Met mij gaat het redelijk. Het is een beetje vreemd om nu alleen thuis te zijn maar de katten lijken het aan te voelen dat ik me verdrietig voel dus zijn extra lief. Ik heb vandaag heel veel lieve appjes en telefoontjes gekregen van vriendinnen, collega's en kennissen. Ook nog veel contact met mijn broer natuurlijk, er moeten bloemen worden uitgezocht, we zijn de muziek (klassiek) aan het uitzoeken etc. Veel te regelen toch nog.
Mijn broer mailde me de proefdruk van de kaart, die is zo ontzettend mooi geworden (een door mij uitgekozen plaatje, een aquarel van een blauw klein vogeltje op een tak) dat ik natuurlijk meteen weer in huilen uitbarstte. Het hoort het allemaal bij en ik laat het maar komen zoals het komt. Afgelopen nacht heb ik eigenlijk niet geslapen, dat lukte niet, hopelijk vannacht beter.
Ik heb nog wat van de planten die ik gekocht had in de grond en in potten gezet en heb wat op het forum rondgehangen, de afleiding doet me wel goed. Voor het krentenboompje heb ik nog geen geschikte plaats gevonden, morgen nog maar eens goed bedenken hoe en wat.
Maar het voelt inderdaad als een waas, heel soms lijkt het eventjes het gewone leven te zijn, broodje eten, koffie zetten, forummen, de tuin in, en dan ineens is daar weer die man met de hamer en dringt weer keihard door dat mijn moeder er niet meer is.
Ik ga donderdagochtend vroeg weer naar mijn broer en schoonzus en dan dus vrijdag het afscheid. Daarna blijf ik ook nog bij hen want zaterdag moeten we de kamer in het verzorgingshuis leegruimen. Ik denk dat ik daarna nog wel een klap krijg, dan is het ineens wel heel erg echt en definitief of zo... :| Goed voor mezelf zorgen (vooral qua eten) is niet mijn sterkste kant als ik emotioneel ben of slecht in mijn vel zit maar ik doe mijn best.
Purr-a-noia
*poef*
calamitycat wijzigde dit bericht op 30-04-2019 00:20
Reden: Privacy
97.39% gewijzigd
Purr-a-noia
Mooi plaatje CC, ik krijg de tranen in mijn ogen.
Jouw verhaal roept herinneringen op.
Het zal wel even duren voor je je evenwicht weer gevonden hebt. Hoop inderdaad dat je hier wat afleiding kan vinden, dat helpt een beetje. :hug:
Dat helpt zeker, en evenwicht komt wel weer. Veel voor mijn kiezen gehad de afgelopen jaren maar gelukkig heb ik negen levens ;-D

Het was niet mijn bedoeling je verdrietig te maken :hug:
Purr-a-noia
@Tuingravin. Tja ouders. Ze zijn heel lief op hun eigen manier maar echt steun heb ik niet van ze. En herken het vooruitzicht, m'n zusjes en ik zijn ook halve mantelzorgers voor m'n vader. Hij is diabeet wat vaak fout gaat en vergeet vaker dingen. Alle drie proberen we eens per week langs te gaan. Heb nu wel een betere band met hem dan vroeger, heb hem na de scheiding van m'n ouders een jaar of twee niet gezien. Volwassenheid en tijd heelt een hoop maar niet alles. Mijn moeder is echt een tof mens om mee naar de kroeg te gaan en om te shoppen. Verder is ze eigenlijk heel egoïstisch. Niet expres maar toch. Draait vaak om haar.

@CC, wat een prachtige plaat! Misschien een idee om ergens op te hangen? Simpel en elegant, echt prachtig. Ik hoop dat je vannacht een beetje kan slapen. Fijn dat je broer en jij elkaar kunnen steunen. Samen het afscheid voorbereiden lijkt me mooi. Het is idd een ooievaarsbek, Geranium macrorrhizum.

Egel net uit z'n hok gehaald, ze reageert nu tenminste. Toen ze net kwam ging ze in een soort winter-wen slaap. Daar is ze nu uit maar eten ho maar. Heb er een kwak pindakaas door gegooid, hopelijk werkt het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven