Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
dinsdag 30 april 2019 om 12:26
Gelukkig maarYellowLemon schreef: ↑30-04-2019 12:17Hij is bij mij toch opeens weer gaan groeien, ik had te hard geroepen dat hij verdwenen is.![]()
Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 30 april 2019 om 15:01
Dankjewel. Ik had er nog niet eens aan gedacht dat maaien dan zo omslachtig zou worden, vlonder lijkt ons ook mooi idd nu we er zo over nadenken.Calamitycat schreef: ↑30-04-2019 12:02Welkom![]()
Ik vrees dat het gras er niet mooier van wordt. Ook is het lastig dat, als je moet maaien, dat je dan steeds het hele zitje weg moet halen.
Al eens aan een vlonder gedacht?
Gaan van het weekend eens uitgebreid inlichtingen winnen over wat de mogelijkheden zijn.
dinsdag 30 april 2019 om 20:10
ik heb een oprit die bestraat moet worden, waar nu grind in ligt. Dat is 60m2, dan groter terras maken, dat wordt ook ong 60m2 (herbruiken stenen en nieuwe). Border versmallen en nieuwe border aanleggen. Schutting van ong 3,5 meter. En dan hok met carport plaatsen (hok 3 x 4 en carport 3 x5). En dan nog nieuw grasveld, dat is ong 50 m2. En dan elektrisch in carport ed
dinsdag 30 april 2019 om 20:57
woensdag 1 mei 2019 om 07:50
Ben echt zo'n oregano fan geworden. Het is een woekeraar maar wel een leuke. Kan niet wachten tot het allemaal gaat bloeien! De knoppen in de jasmijn zien er ook veelbelovend uit, dat ruikt zooo lekker. En ben blijf dat ik de hibiscus niet gesnoeid heb, zie de eerste bloemknoppen al zitten. Vorig jaar deed ie niets, waarschijnlijk ook droogte en hitte.
Ben benieuwd of m'n dropplant nog opkomt, ben ik ook groot fan van.
Ben benieuwd of m'n dropplant nog opkomt, ben ik ook groot fan van.
woensdag 1 mei 2019 om 13:32
De net geplante jasmijn begint hier ook te groeien ben benieuwd hoeveel tijd hij nodig heeft om de muur te bedekken.
Bieslook in bloei
En nog wat beloofde foto's

Clematis groeit door de rode cornouille

Bloemetje van de buurvrouw

Zaailing van de boom van de buurvrouw, maar zolang die bloeit laat ik hem nog even staan
Bieslook in bloei
En nog wat beloofde foto's

Clematis groeit door de rode cornouille

Bloemetje van de buurvrouw

Zaailing van de boom van de buurvrouw, maar zolang die bloeit laat ik hem nog even staan
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
woensdag 1 mei 2019 om 18:00
Jaaaaa, ik heb net een zakje met 50 stuks in mijn rozenstruiken gehangen: eten maar jongens! En ik heb meteen ook 15 miljoen nematoden (wat? en hoeveel?) in mijn tuin uitgegoten: hoop zo dat het werkt!
Wat een geweldige foto's zie ik allemaal weer voorbij komen trouwens. Ik heb nog steeds geen foto's gemaakt; maar poeslief is wel weer terug, sinds gister! Dus nu weer tijd voor andere dingen gelukkig.
woensdag 1 mei 2019 om 18:19
woensdag 1 mei 2019 om 20:15
@ merel, je hebt een mooie japanse esdoorn staan!
@neweve, jouw sering is helemaal
Mijn witte sering heeft ooit 1 keer gebloeid, maar nu al jaren niet meer.
@ streepje, fijn dat jouw kat terug is. Nu gelukkig geen zorgen meer.
Vandaag na het werk heb ik nog even het gras gemaaid. Daarna ziet de tuin er altijd op zijn mooist uit:

Voor de geinteresseerden: De basis van de tuin (grote bomen en struiken) is 20 jaar oud. De lagere beplanting is nu 8 jaar oud.

Ons
op het tuinpad.
@neweve, jouw sering is helemaal
Mijn witte sering heeft ooit 1 keer gebloeid, maar nu al jaren niet meer.
@ streepje, fijn dat jouw kat terug is. Nu gelukkig geen zorgen meer.
Vandaag na het werk heb ik nog even het gras gemaaid. Daarna ziet de tuin er altijd op zijn mooist uit:

Voor de geinteresseerden: De basis van de tuin (grote bomen en struiken) is 20 jaar oud. De lagere beplanting is nu 8 jaar oud.

Ons
woensdag 1 mei 2019 om 21:10
Heb nematoden even gegoogled
hoop dat ze doen waar ze het beste in zijn.
Fijn dat poes terug is
Neweve, wat een mooie foto’s . Lekker veel kleur in je tuin!
Friezin, met zo’n grote offerte kan ik me hoge kosten voorstellen. Misschien helpt het om losse offertes op te vragen voorde verschillende grote klussen en de overige werkzaamheden zijn misschien goedkoper uit te besteden. Slim inkopen kan veel schelen.
Fijn dat poes terug is
Neweve, wat een mooie foto’s . Lekker veel kleur in je tuin!
Friezin, met zo’n grote offerte kan ik me hoge kosten voorstellen. Misschien helpt het om losse offertes op te vragen voorde verschillende grote klussen en de overige werkzaamheden zijn misschien goedkoper uit te besteden. Slim inkopen kan veel schelen.
woensdag 1 mei 2019 om 21:38
Ik denk dat ik me toch moet gaan verdiepen in het foto gedoe, alhoewel waarschijnljk valt het dan tegen. Maar ben allang blij dat we weer een tuintje hebben. Bij het stukje (iets van 3 bij 3 vierkant) met een vijvertje zijn veel zaden van plantjes gekomen. Zelfs aardbei zit er tussen. Verder heb ik in potten kruiden, peulen, bonen etc. En jn een stukje waar de vlinderstruik zit hebben we een stukje van 30 x 1,50 waar ik heel veel bijenzaden etc heb gestrooit (alles gratis dus ben benieuwd). Voor staan planten met bloemen en hebben we nu bloeiende kruipers tussen gszet.
Ik vind het heerlijk om iets te doen met bloemen en kruiden etc.
woensdag 1 mei 2019 om 21:45
Ik denk dat ik me toch moet gaan verdiepen in het foto gedoe, alhoewel waarschijnljk valt het dan tegen. Maar ben allang blij dat we weer een tuintje hebben. Bij het stukje (iets van 3 bij 3 vierkant) met een vijvertje zijn veel zaden van plantjes gekomen. Zelfs aardbei zit er tussen. Verder heb ik in potten kruiden, peulen, bonen etc. En jn een stukje waar de vlinderstruik zit hebben we een stukje van 30 x 1,50 waar ik heel veel bijenzaden etc heb gestrooit (alles gratis dus ben benieuwd). Voor staan planten met bloemen en hebben we nu bloeiende kruipers tussen gszet.