Reistijd woon/werk met baby

02-05-2019 13:54 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen graag aan kinderen beginnen eind dit jaar. Beiden werken wij een uur reizen van huis (beiden andere stad), wij reizen beiden met OV. We zijn allebei gelukkig op ons werk, maar is het te doen met een kleine straks?

Wat is volgens jullie de maximale reistijd naar werk met kleine kinderen?
Ik zat op 30 minuten reistijd zonder file, wat op kon lopen tot 1.5 uur met file. Toen wij de oudste kregen, werkte ik van 7.30 tot 16 uur als dat qua werk lukte. Man bracht de kleine toen om 7.30 en was dan zelf tussen 8 en 8.30 op het werk en ik haalde de kleine dan tussen 17 en 17.30 op. Helaas kon ik vaak niet om 16 uur weg, ondanks de flexibele werktijden. Dit ivm werkdruk en verplichte meetings die perse tot 17 uur moesten duren. Ook moest ik steeds vaker naar andere locaties. Daar kreeg ik wel stress van, ook al kon mijn man zo nodig altijd wel voor 18.30 op het kdv zijn. Ik ben wel heel blij dat ik nu op max 30 min reistijd inclusief file van huis/kdv werk. Ik haal ze om 17 uur op en dan eten we thuis. Bij ons kdv wordt er geen maaltijd geserveerd. Ze krijgen rond 16.30 een soepstengel ofzo dus ik vind 18 30 ophalen en dan nog eten ook veel te laat met een peuter en een dreumes... Met een baby die alleen melk drinkt, kan dat misschien nog wel wat makkelijker...
Het kan wel, maar dan zou ik wel aanbevelen eentje vroeg beginnen en kind op tijd ophalen, en ander laat beginnen.
Ik lees aardig wat berichten over achterwacht voor ophalen indien nodig.... hoe vaak worden/zijn jullie gebeld?

Ik ben voor dochter nog nooit gebeld en voor zoon 1x en dat was eigenlijk niet eens echt heel hard nodig.

Die schoonzussen die dichtbij TO wonen kunnen wellicht een prima achtervang zijn voor die enkele keer. Dan lijkt me de reistijd geen probleem.
ShaunTheSheep schreef:
02-05-2019 16:47
Ik lees aardig wat berichten over achterwacht voor ophalen indien nodig.... hoe vaak worden/zijn jullie gebeld?

Ik ben voor dochter nog nooit gebeld en voor zoon 1x en dat was eigenlijk niet eens echt heel hard nodig.

Die schoonzussen die dichtbij TO wonen kunnen wellicht een prima achtervang zijn voor die enkele keer. Dan lijkt me de reistijd geen probleem.
Er zijn periodes geweest dat we een paar keer per maand gebeld werden, maar dat lag een beetje aan ons kind hoor.

Maar goed; als je op 45 min of een uur woont, dan is dat toch zo? Dan wacht kdv toch even?
COtweepuntnul schreef:
02-05-2019 16:49
Er zijn periodes geweest dat we een paar keer per maand gebeld werden, maar dat lag een beetje aan ons kind hoor.

Maar goed; als je op 45 min of een uur woont, dan is dat toch zo? Dan wacht kdv toch even?
Ja dan wachten ze zeker. En als het superdringend is moeten ze sowieso een dokter bellen.
Voor ik zwanger werd werkte ik 36 uur per week in wisselende diensten, op 60 minuten autorijden afstand rekening houdend met file. En mijn man werkte 36 uur per week in wisselende diensten, op 35 minuten autorijden afstand.

Na de eerste ben ik 2 vaste dagdiensten gaan werken, ik moest rond 06.45 in de auto en rond 17.30 thuis. Mijn man is 36 uur blijven werken maar op mijn werkdagen een middagdienst. Hij bracht de kleine naar kdv en ik haalde hem op na mijn werk. Met 1 kind en voor 2 dagen per week was dit wel goed te doen.

De tweede zwangerschap werd een tweeling (geboren toen de oudste 16 maanden was) en toen was het voor mijn man niet te doen om 2 ochtenden in zijn eentje 3 kleintjes klaar te maken voor zijn werk en voor mij niet om in mijn eentje 3 kleintjes te hebben na mijn werk. Dus ben ik ander werk in de buurt gaan zoeken. Uiteindelijk werk gevonden op 5 minuten fietsen afstand dus ideaal. Het kdv gaat 07.30 open en daarna fiets ik door naar mijn werk om 08.00 te beginnen. En na werk kan ik nog even naar de Hema, Zeeman, Kruidvat, Etos, AH e.d. zonder kinderen voor ik ze ophaal.
Ontopic: man en ik hebben hele wisselende reis- en werktijden. Daarom gekozen voor opvang aan huis icm creche (4 dagen in totaal). De crechedagen kunnen we hierdoor kort houden, want op die dagen probeert er iemand thuis te werken. De andere dagen bieden wat meer speling. Wees creatief als dat nodig is, dan merk je vanzelf of het werkt of niet!
COtweepuntnul schreef:
02-05-2019 16:40
Het kan wel, maar dan zou ik wel aanbevelen eentje vroeg beginnen en kind op tijd ophalen, en ander laat beginnen.
Dit denk ik ook. In mn eentje vond ik het niet te doen en ik ben van baan gewisseld. Ik zat zowel op heen als terug weg met geknepen billen in de auto dat ik te laat zou komen.
Flexibele gastouder of flexibele oppas aan huis.
Hoef je nooit te haasten en is rustiger voor baby.
D
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 04:05
99.84% gewijzigd
Werkte 1,5 reistijd van huis en man ook 1 A1,5 uur afhankelijk van files (man is flexibel qua thuiswerken 1a2x pw) Ik heb bewust gekozen om toch dichter bij huis te gaan werken voor we aan kinderen gingen beginnen. Reisafstand is nu ong 15/20 minuten. Achteraf gezien maar goed ook. We hadden een kindje dat de eerste 1,5 jaar behoorlijk heeft lopen kwakkelen met haar gezondheid. Had niet geweten hoe ik dat op zou kunnen vangen ondanks eventuele achterwacht voor nood. En als een kind ziek is wil het het liefst door eigen ouders of eventueel iemand die heel dicht bij staat worden opgevangen.
Je kan nooit van tevoren inschatten hoe het qua gezondheid gaat lopen met je kind. Maar wat ik wel weet van alle ouders is dat ze het 1e jaar veel virussen mee pakken. En je dus rekening moet houden met regelmatig een ziek kindje.

Ik zou die stress niet willen en vind de dagen van 7.30 tot bijv 18.00 voor zon kleintje te lang. Ons kdv biedt warme maaltijden aan tussen de middag. Dus kan kind savond een boterham eten en ik rustig koken zonder stress van op tijd eten op tafel zetten etc.
Wittelamp schreef:
02-05-2019 17:01
Wij hebben helaas periodes gehad dat we wel 3x per maand gebeld werden. Dat we ervan opkeken als hij een keer een week níet iets had. En dan hebben we het over een in de basis kerngezond kind en een goed kdv dat echt niet bij de eerste scheet belde.

Maar was het geen virusje dan was het wel oorontsteking. Ook een keer pseudokroep meegemaakt en alle kinderziektes natuurlijk, van waterpokken tot hand en mond ziekte of de 4e,5e ziekte enzovoorts.

Voor ons zou een uur reizen met het OV echt problematisch zijn geweest. Het is echt korte reistijd en vooral: flexibele werkuren en thuiswerken, wat het goed mogelijk heeft gemaakt.

Wat achtervang betreft, dat kan natuurlijk alleen als die schoonzussen niet zelf werken én ertoe bereid zijn. Bij ons viel het erg tegen als het erop aan kwam en hebben we alles zonder achterwacht gedaan.
Ik denk toch echt dat zo vaak gebeld worden wel uitzonderlijk is. Ik zie het kdv gewoon als definitieve opvang, ik zorg natuurlijk dat ik op mijn werk bereikbaar ben voor als er iets is maar ik blijf niet standaard binnen een straal van een half uur rond het kdv hangen. Ik ben in de vijf jaar dat ik nu op kdv's kom misschien vijf keer gebeld dat er iets was.
Los van mijn post hierboven lijkt het me overigens best arelaxed om beiden zo'n reistijd te hebben. Kind moet dan lange dagen maken op het kdv en als je dat een beetje wilt beperken loop je elkaar weer steeds mis. En dan ben je alsnog aan het haasten de hele tijd. Maar voor het begin lijkt me prima zo, je komt er vanzelf wel achter of het voor jullie werkt zo of dat je evt wilt verhuizen of een andere baan zoeken.
Interessant om de reacties te lezen! Ik had het van tevoren ook allemaal heel rationeel beredeneerd, totdat mijn dochtertje er was.. Probeer nu zo veel als ik kan bij haar te zijn! :heart:
Boodschap: Goed dat je hierover nadenkt, maar realiseer je dat je behoeften nog (flink) kunnen veranderen..
Be true to yourself
Ik heb een crèche vlak bij mijn werk, en dat bevalt tot nu toe goed (ze zit er nog maar een maand ;-)). Maar: ik ben alleen, dus sowieso geen andere ouder die kan halen/brengen, en het is 15 kilometer van ons huis. Het was een beetje door omstandigheden (alle opvang stampvol), maar achteraf ben ik er wel blij mee. Ik sta iedere dag met haar in de file op weg naar huis, maar dan zet ik Nijntje aan en zij speelt met haar Maxicosi. Als dat op weg naar de crèche zou zijn, zou ik daar heel zenuwachtig van worden. Nadeel is inderdaad wel dat als ik zelf ziek ben, ik alsnog min of meer naar werk moet om kind weg te brengen.

Als je beide in andere richting werkt, of inderdaad een uur met ov, zou ik dat niet doen denk ik.
Hoe haalbaar het is, hangt enorm af van de flexibiliteit van je uren. Moet je allebei per se om klokslag 8.30 beginnen, dan wordt het lastig (veel crèches zijn hier pas open vanaf half acht). Hetzelfde met per se tot half zes blijven, en dan eigenlijk altijd nog steeds niet weg kunnen. Dan wordt het moeilijk (tenzij je een opvang vind die tot laat open is). Een gastouder is vaak flexibeler, maar dat moet je willen.
Een oppas aan huis lijkt me top, maar is voor 1 kind wel echt heel erg veel duurder. Als je er 3 hebt, kan het wel uit :-).
Hier ook een uur reistijd naar mijn werk.
Mijn man moet maar 15 min rijden naar zijn werk en opvang is hier op 1km van mijn man zijn werk, dus mijn man brengt en haalt ons zoontje de dagen dat hij naar de opvang gaat :) Zoontje gaat hier ook maar 2 dagen naar KDV.
Wij zijn beiden ook 1 dag per week thuis en dan nog 1 dag bij de grootouders.
Ik vind 50 minuten enkele reistijd teveel. Na terugkomst van verlof heb ik mijn ontslag ingediend, zodat ik dat nog maar 1,5 maand hoefde te doen. En ben daarna begonnen bij een werkgever op 20 minuten afstand. Man werkt op ruim een uur afstand.
Man is 36 uur gaan werken, 4 keer 9 en ik 24 uur. Was voor mij 1 dag minder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven