Huis verkopen, hoe presenteren?

04-05-2019 12:32 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons huis gaat op heel korte termijn de verkoop in en ik ben op zoek naar tips en een uitlaatklepje voor mijn klus- en verhuisstress.
Van ons nieuwe huis (waar ik echt gék op ben!) krijgen we 1 september de sleutel dus we hopen dit gauw te kunnen verkopen.
We hebben een makelaar die enthousiast is over ons huis maar nog niet veel tips heeft gegeven, dus ik probeer zelf te bedenken waar de prioriteiten moeten liggen. Schoon en opgeruimd is me duidelijk en dat lukt al aardig. Ook ben ik bezig met bijwerken van muren enzo. Maar de fotograaf staat al binnen een kleine week op de stoep en nu vraag ik me langzaamaan af of ik het wel goed aanpak. Wie heeft er supertips? En zitten er meer in dit schuitje?
Hoe zit het met parkeergelegenheid? Anders kun je tijdelijk je auto iets verderop zetten zodat er parkeergelegenheid voor de deur is. Verder zijn goeie tips gegeven, alles schoon houden, bijhouden, niet te veel tierelantijn maar ook geen steriel huis, bloemen op tafel en de tuin netjes maken met eventueel verse plantjes.
Ruim de meterkast op.
Onze makelaar zei dat je aan de meterkast vaak, maar niet altijd, kunt zien hoe er in een huis geleefd wordt.
Geldt ook voor een trapkast of cv ruimte. Dat zijn vaak rommelhokken.
Stop de losliggende spullen in dozen of kratten, er mag best wat staan als het maar netjes oogt.

Wij hebben veel frutsels e.d. i gepakt.
Katten en kattenbakken gingen uit logeren voor de bezichtigingen.
Krabpaal niet. Dat ding is te groot voor een normale auto.
En wij vonden ook dat er wel grenzen zijn aan wat we kunnen doen aan een huis.

Wij hebben zelf een huis bekeken waar met een luchtverfrisser was geprobeerd om de rooklucht uit huis te krijgen. Dat werkt niet. En de geur in huis was erg chemisch geworden,
Het huis was mooi, maar de lucht en het vermoeden dat de rooklucht niet uit de muren te krijgen was, was voor ons een reden om het huis niet te kopen.
dolfine wijzigde dit bericht op 05-05-2019 15:50
0.06% gewijzigd
Ons huis stond trouwens vol met zooi toen we het kochten. Maar de basis van het huis was gewoon goed en sprak ons direct aan. Dat presenteren voor de verkoop is ook echt wel typische Nederlands, we verkochten een huis in het buitenland en daar vonden ze dat heel grappig.
Inderdaad liever geen lampen aan maar alle gordijnen open, luxaflex omhoog, vloeren leeg, geen frutsels

Wc klep dicht, kranen recht . zoals gezegd 1 mooie handdoek in de badkamer en op je doucherek 1 luxe /mooie fles
mooie bos bloemen, fruitschaal enz

En kleine dingen herstellen: hangende klink vervangen, losse gordijnhaakjes even vastdoen, voegen opfrissen,
montblanc schreef:
04-05-2019 12:51
Als je huis in de randstad staat: maak je niet zo druk, je huis is een dag later al verkocht.
Dit. Binnen één dag verkocht. Voor de vraagprijs. :hyper:
Bloemetjefresia schreef:
04-05-2019 13:45
Oh ja lekker geurtje helpt ook. Niet zodanig dat het veel te heftig is maar een lichte frisse geur.
JIj maakt geurfotos?
Inderdaad geen lampen aan, buiten dat je de indruk kunt geven in een donker huis te wonen is bij de meeste mensen niet iedere lamp dezelfde kleurtemperatuur (dus gelig licht, wit licht of juist blauwig licht). Als dat zo is en je zet het allemaal aan wordt het een kermis want op een foto worden dat kleurzwemen.

Probeer ook niks achter deuren te verstoppen, de kamers worden meestal met deuren dicht gefotografeerd. En zorg dat er geen dingen tegen elkaar aan geschoven staan, dus geen tafeltje tegen een stoel tegen een lamp tegen de muur, of zoiets. Omdat er dan geen ruimte is tussen de objecten lijkt het een massief geheel. Ruimte er tussen (zeker witte muren) geeft lucht en maakt een ruimte losser en minder 'zwaar'.

Je vergeet ongetwijfeld nog wel iets, maar als het goed is kan de fotograaf daar met wat tips en trucs goed bij helpen. Bedenk ook dat een fotograaf altijd wel iets verplaatst, hoe strak het ook is. De foto's worden doorgaans gemaakt vanuit een lager standpunt om recht een ruimte in te kunnen kijken in plaats vanuit onze sta-hoogte (vaak van hoog naar laag). Hierdoor vallen sommige dingen als kabeltjes etc weg achter een tafel of kastje, en worden sommige dingen juist zichtbaar.

Maar hoe goed je het ook doet, sommige makelaars hebben een heel eigen idee en ook een dik eisenpakket wat fotografie betreft. De een wil per se lampen aan, de ander wil per se detailfoto's (vind ik zelf de grootste onzin, je verkoopt je huis, niet je spullen) en zo zijn er nog een hele hoop dingen. In principe zou je alles zelf in de hand moeten kunnen hebben, maar er zitten er tussen...

Succes in ieder geval!
O wat ben ik blij met al jullie reacties!
Er zitten echt hele goeie tips bij. Wat bijvoorbeeld niet in me opgekomen was dat mensen ook buiten de bezichtigingen om langs ons huis zullen rijden. Geen fietsen in de voortuin dus. En dingen achter de deuren weghalen, check.
Schoonmaak en ander huishoudelijke aanverwanten dus ook allemaal uit het zicht, ga ik doen.
Nu heb ik de badkamer klaar. Mooie handdoek en accessoires in dezelfde kleur, alle tandenborstels etcetera weg, het ziet er zó overdreven uit dat ik er amper naar kan kijken maar het zal wel zo horen.
Ik ga nog wat dozen naar mijn ouders brengen met oa schoenen en winterjassen, de illusie van ruimte moet maar nagestreefd worden.
Voel me er een beetje raar bij, wat een poppenkast.
Huis is idd in de randstad, ben benieuwd hoe hard het straks gaat!
Het kan trouwens heel goed zijn dat de fotograaf de handdoekjes en badmat weer weghaalt. Vooral badmatten zijn vaak de klos; vanuit het camerastandpunt blijft er vaak een mini randje of een gek hoekje van over in het beeld, en dan is weg beter. Tenzij je een balzaal hebt, maar de gemiddelde woning heeft dat niet ;)

Succes met de verkoop, in de randstad gaat het nog steeds als een speer, dus denk dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken. En weet je, je let nu op details waar je normaal niet op let, vooral voor foto's is een huis altijd kil, sfeerloos en onpersoonlijk, en dat is juist goed. Tijdens bezichtigingen mag er best wat meer zijn, je wil mensen wel het gevoel geven dat het huis gezellig/knus/ruim/whatever-iets-positiefs is en geen wachtkamervibe heeft. Ik denk dat de gemiddelde kijker echt wel begrijpt dat er in een kast een stofzuiger en boodschappentassen liggen, bedoel ja, er wonen nou eenmaal mensen :P
Raiola schreef:
06-05-2019 17:36
Tijdens bezichtigingen mag er best wat meer zijn, je wil mensen wel het gevoel geven dat het huis gezellig/knus/ruim/whatever-iets-positiefs is en geen wachtkamervibe heeft. Ik denk dat de gemiddelde kijker echt wel begrijpt dat er in een kast een stofzuiger en boodschappentassen liggen, bedoel ja, er wonen nou eenmaal mensen :P
Ja toch, er wonen hier nu eenmaal hele gewone mensen, met was en al die dingen die erbij horen.
En ik wil me in de tussentijd ook nog een beetje thuis voelen.
Mijn geliefde wilde tuin is nu ook behoorlijk getemd, hou ik helemáál niet van. Zodra het "verkocht" bordje er hangt mag alles weer lekker verwilderen.
Haha precies! (goeie nick heb je trouwens :muziek: )

Het kan echt ver gaan, ik heb ooit een makelaar meegemaakt die serieus halve inboedels ging verslepen, stoelen, planten, banken, lampen, bedden, noem het en het moest verplaatst worden. Soms 2 verdiepingen omhoog of naar buiten (ja, ook met regen: 'ah, je hebt toch wel een vuilniszak die er even overheen kan'), soms 2 mm en vervolgens een half uur afvragen of het nu wel goed staat. Horendol word je van zo iemand, maar hij verkocht zijn huizen wel, dus ja, overdonderen was blijkbaar het toverwoord :nut:

En tof, een wilde tuin! Dan zit die verkoop helemaal geramd :)
Alecta schreef:
05-05-2019 09:45
Ons huis stond trouwens vol met zooi toen we het kochten. Maar de basis van het huis was gewoon goed en sprak ons direct aan. Dat presenteren voor de verkoop is ook echt wel typische Nederlands, we verkochten een huis in het buitenland en daar vonden ze dat heel grappig.
Ik lach me rot hier. Een volle fruitschaal en een fluffy handdoek.
Wij hebben dit huis gekocht terwijl de eigenaresse koffievisite had, bloemetjesbehang. Spullen en troep overal. Je koopt het huis niet om de binnenkant hoor. Overdreven gedoe.
Zorg ervoor dat alles leeg en ruimtelijk oogt.
Haal ook persoonlijke foto's e.d. uit het zicht.

Meestal weet een fotograaf ook heel goed hoe iets wel of niet op de foto moet. Volg dus gewoon ook de aanwijzingen van de fotograaf op.
Tijdens het foto's maken en de bezichtigingen had ik altijd de auto vol met spullen die ik niet in het zicht wilde hebben, maar wel in de buurt wilde hebben om in de tussentijd toch nog enigszins normaal in mijn huis te kunnen leven.
Een collega van mij heeft op advies van de makelaar een heleboel meubels uit de huiskamer verwijderd (want het stond wel erg vol) en inderdaad de frutsels ook uit het zicht, vitrinekast leeg enzo.
(Meubels verkocht trouwens, want ze wilde ze sowieso wel kwijt).
Op de foto's oogde het huis veel ruimer dan ik gewend was het te zien.
Met succes en snel verkocht.
Is de fotograaf al geweest, Portishead? Hoe is het gegaan?
pipootje schreef:
07-05-2019 09:11
Ik lach me rot hier. Een volle fruitschaal en een fluffy handdoek.
Wij hebben dit huis gekocht terwijl de eigenaresse koffievisite had, bloemetjesbehang. Spullen en troep overal. Je koopt het huis niet om de binnenkant hoor. Overdreven gedoe.
Ik snap je, want ik kan ook door een huis heen kijken. Wij kochten een ontzettend vervallen huis, maar wel op een locatie die ons enorm aansprak en met mogelijkheden die wij zagen. Maar daarentegen hadden wij eerst een huis te verkopen, en heb ik dat wel met alle toeters en bellen volgens de normen aangepast en zelf de foto's gemaakt. Met gevolg dat ons huis snel verkocht was, terwijl de straat echt niet heel denderend was. Niet iedereen kan overal doorheen kijken.
Toen ons huis in de verkoop ging, hebben we vooraf rigoureus opgeruimd. Er stonden al 15 dozen met boeken, foto-albums, woonaccessoires, groot speelgoed van dochter, servies uit de servieskast dat niet meer nodig was en vol oogde, in de opslag. Ook de trampoline heeft maanden in de opslag gelegen, zodat de tuin er mooi uit zag. We kregen complimenten van de makelaar :) het oogde wel lekker rustig vond ik. Nadeel was dat er na maanden dus nog 15 dozen uit de opslag kwamen met spullen die je eigenlijk prima kon missen :mrgreen: daar is dan ook nog wel een deel van weggegaan.
Even een update: huis is in principe verkocht, boven de vraagprijs :cheer2:
Er komt alleen nog een bouwkundige keuring en als dan wordt er als het goed is getekend.
Zo blij mee. Ik heb me de afgelopen weken echt een poetsmiep gevoeld, blij dat ik die rol weer los kan laten.
Ik heb al dozen gehaald en begin deze week met inpakken.
Kan niet wachten tot ik in mijn nieuwe huisje ben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven