Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en niet rondkomen

04-05-2019 23:20 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb uitgerekend dat je in de bijstand maar 200 overhoud!je krijgt Ongeveer 950 euro per maand,waarvan 350 aan huur (huurtoeslag meegerekend)200 euro aan gas/water/licht,100 euro aan zorgverzekering,50 euro tv en internet.en zo hou je alleen nog maar 200 euro over waarvan je nog boodschappen moet doen dus geen kleren kan kopen.hoe kom je dan aan geld om kinderopvang voor je kinderen te betalen zodat je aan het werk kan??of hoe kom je naar je werk,want een auto kan je ook al niet betalen.hoe doen mensen dat in de bijstand.en hoe will je gaan werken als je geen kinderopvang kan betalen?
Gewoon bij je man blijven en doorgaan met profiteren, opgelost.
TO, jouw oplossing zit niet in je hand ophouden, maar werken voor je geld. Heb je daartoe al stappen genomen? Dan ben je van niemand afhankelijk.
elfjetwaalfje wijzigde dit bericht op 05-05-2019 16:59
1.04% gewijzigd
Love is the meaning of life
Wanneer jij niet werkt, dan kan je zelf voor je kinderen zorgen. Ik begrijp dus niet waarom je het hebt over de opvang.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt.
Je zal moeten gaan werken. En wanneer je werk hebt, dan kun je eens gaan nadenken over de opvang en eventueel een auto.
Maar ga er voorlopig vanuit dat je geen auto kunt bezitten.
Tsja de bijstand is dan ook nooit als vetpot bedoeld geweest. Het is een in principe tijdelijke oplossing voor mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Opgebracht door mensen die wel werken.

De bedoeling is dus dat je zo snel mogelijk zorgt voor een eigen inkomen. Waarvan je dan je leven financiert.

En nee overheidscreches bestaan niet, hooguit zit het kdv in hetzelfde gebouw. Tig jaar geleden had je veel geluk als je werkgever meebetaalde aan kinderopvang. De overheid deed dat als werkgever wel en wilde dat bedrijven dat vrijwillig ook gingen doen.

De meeste werkgevers weigerden dat. Toen zei de minister, dan maar kwaadschiks. En er werd een algemene heffing ingevoerd voor bedrijven, ongeacht of en hoeveel werknemers met kinderopvang je had. Einde overheidscreches, want nu maakte het niet meer uit wie je werkgever was.
loisnvt schreef:
04-05-2019 23:30
Oh jij weer. Ben je al gescheiden inmiddels of weduwe?
Even geloept.... Das creepy!!!. Ze is er nog niet uit of ze weduwe moet worden of gewoon wil scheiden???.
Keuzes, keuzes...
Tess1981 schreef:
04-05-2019 23:53
Je krijgt om zorgtoeslag en kinderopvang heen jee niet nodig als je in de bijstand zit. Daarnaast kinderbijslag kgb en als je nu besluit van je man te scheiden zal hij wellicht ook alimentatie moeten betalen. Ja je zal erg stap terug moeten doen.... maar als je wel scheiden en nooit gewerkt hebt is dat nu eenmaal niet anders. Maar je wil toch niet het scheiden hiervan af laten hangen? Als je wil scheiden ga scheiden. Ga je leven naar wat je hebt een ga je je eigen leven opbouwen. Zoek werk, dan heb je ook recht op kinderopvangtoeslag. Zoek weg in de buurt zodat jee op de fiets kan.
Alimentatie wordt alleen wel verminderd met de bijstand...
Seriously?
Huur 350?? doe maar het dubbele?
Tenzij je ergens een kamertje huurt
depster schreef:
05-05-2019 08:29
Huur 350?? doe maar het dubbele?
Tenzij je ergens een kamertje huurt

Inclusief forse huurtoeslag.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
200€ voor gas en licht ? Ik ben met 5 en betaal 150.

En als je in de bijstand zit krijg je de hele handel aan toeslagen etc. Dus is je inkomen hoger dan alleen bijstand.

Ga anders gewoon werken. Heb je normaal inkomen i.p.v. hand ophouden
poldervrouw schreef:
05-05-2019 08:39
200€ voor gas en licht ? Ik ben met 5 en betaal 150.

En als je in de bijstand zit krijg je de hele handel aan toeslagen etc. Dus is je inkomen hoger dan alleen bijstand.

Ga anders gewoon werken. Heb je normaal inkomen i.p.v. hand ophouden
Overigens kun je op tv en internet ook fors bezuinigen.. Sterker nog, volgens mij kun je hier zelfs een bijdrage voor krijgen van de gemeente.. En 200 voor boodschappen is ook fors..

Wat ik dan wel weer mis in het rijtje is een mobiele telefoon (plus abo), gemeentebelastingen etc.
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 05-05-2019 08:43
Reden: Te snel op enter gedrukt..
18.21% gewijzigd
Seriously?
Waarom werk je niet gewoon? Je weet wel, bijdragen aan de maatschappij om zo je geld te verdienen.
MeredithGrey schreef:
05-05-2019 07:56
Alimentatie wordt alleen wel verminderd met de bijstand...
Ja dat is waar, even niet bij stil gestaan. Nog meer reden om te gaan werken, dan mag je het gewoon zelf houden.
Ze moet natuurlijk ook gewoon werken. Ze heeft sollicitatieplicht als ze van de Gemeente geld krijgt.
Ik vind het opvallend hoe wereldvreemd deze vrouw is. Ik wist niet dat je je als thuisblijfmoeder niets hoeft aan te trekken van wat er zich in de wereld afspeelt.
Dame, kom je huis eens uit en laat je handjes eens wapperen.
Snoesje666 schreef:
05-05-2019 00:56
Daar doet deze TO niet aan.

Ze heeft al eerder topics geopend over de financiële verschillen /voordelen tussen scheiden en weduwe worden.
Ehh tja.. arme man..
Snoesje666 schreef:
05-05-2019 00:25
Ik ben meer dan mijn halve leven ambtenaar, maar heb nog nooit een (overheids)crèche gezien op mijn werk.

Heeft TO haar man inmiddels omgelegd?

Misschien moet ze gewoon op zoek naar een sugardaddy.
:hihi: Is/lijkt blijkbaar op dit moment nog niet de voordeligste oplossing.

Of ze is gewoon een schijterd, dat kan ook.
To, is er soms een reden dat je niet werkt? Werken is toch de enige manier om afhankelijker te zijn.
Zodra je werkt kun je kinderopvangtoeslag aanvragen. In jouw geval, zonder arbeidsverleden(?) zal je ongetwijfeld niet veel verdienen en het maximale aan kinderopvangtoeslag krijgen. Dit is ongeveer 93% van de werkelijke kosten (mits je uurtarief van de kindervang niet boven de € 8,02 uitkomt voor dagopvang).
Naast kinderopvangtoeslag krijg je ook nog iets van € 340 aan kindgebonden budget, ook als je werkt trouwens. En natuurlijk zorgtoeslag.
Heb je soms een diagnose? Want je komt Iets wat wereldvreemd over. Anders eens naar maatschappelijk werk die je misschien kan begeleiden en inzichten kan geven?
Een ongelukkige moeder in een uitzichtloze situatie is namelijk geen goed voorbeeld voor je kind.
Kinderopvangtoeslag en bijstand
Ontvangt u een bijstandsuitkering en maakt u gebruik van een voorziening die gericht is op uw arbeidsinschakeling? Dan hebt u mogelijk recht op kinderopvangtoeslag en een tegemoetkoming van de gemeente. Hebt u recht op kinderopvangtoeslag? Dan telt de gemeente uw kinderopvangtoeslag niet bij uw inkomen.

https://www.antwoordop.nl/bijstand/begr ... angtoeslag
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je in de bijstand zit dan krijg je geen internetabonnement meer. Ik zou dus een baan zoeken.
Als je werkt, krijg je geen bijstand. Of misschien aanvullend - maar dan kun je beter wat meer gaan werken.
Als je kinderen hebt, die naar de opvang moeten, dan heb je werk. Je krijgt dan kinderopvangtoeslag.
Als je kinderen hebt, krijg je ook kindgebondenbudget. Dat is inkomensafhankelijk.

Anyway, de bijstand is een vangnet, geen levensplan. Het is voor mensen die niet in staat zijn om in hun eigen levensonderhoud te voorzien en het wordt collectief opgebracht door mensen die wel in hun eigen levensonderhoud voorzien. Sorry dat er geen geld voor een auto bij zit en dat je dan maar een paar 100 euro overhoudt voor boodschappen... ik weet niet zo goed hoe ik nog harder kan werken om het de bijstandsgerechtigde gemakkelijker te maken en ik heb ook kosten, zoals het onderhoud van mijn kinderen en die benzineprijzen die steeds maar stijgen.
lisa_ schreef:
05-05-2019 14:52
Als je in de bijstand zit dan krijg je geen internetabonnement meer. Ik zou dus een baan zoeken.
Dat is niet waar, dat verschilt per gemeente
Seriously?
Tja, dan maar voorkomen dat het zover komt toch?
(loep)
200 euro voor boodschappen voor jou alleen? Wouw.
Man en ik hebben ook zo'n 200 euro/ maand te besteden voor boodschappen+ dat om de 2 weken éen van de kleinkinderen komt logeren. + dat hier in Belgie de boodschappen duurder zijn dan in Nederland. Maar: wij lijden echt nooit honger TO!
Zojuist hebben we nog een lekker taartje gegeten JAJA allemaal van die 2OO euro.
summerheat schreef:
05-05-2019 14:35
To, is er soms een reden dat je niet werkt?
Loepen, heel verhelderend vóór je vreselijk je best doet om te antwoorden.
plus nog toeslagen, belastingkortingen, bijdragen vanuit de gemeente etc etc. In de bijstand hoef je niet te werken en heb je het gewoon heel riant. Daardoor is er voor veel mensen geen motivatie om uit de bijstand te komen. Beter bijstand naar beneden en minimumloon omhoog zodat werken echt loont. Er is een hele krappe arbeidsmarkt en het gaat er bij mij echt niet in dat iemand niet kan werken (tenzij sprake is van ziekte ofzo, dan hoor je een goede uitkering te krijgen).
Trotter schreef:
05-05-2019 06:00
Als je werkt krijg je salaris, geen bijstand. Opgelost!

O, en 200 euro voor gas en licht is echt bizar veel.
Zelfs ik (goedlopende zaak, leuk werk en goed inkomen) vind dat veel.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven