Moestuin, tot hoe ver afgraven?
zondag 5 mei 2019 om 15:19
Mijn vriendin en ik zijn bij ons nieuwe huis aan de tuin begonnen. Een vorige bewoner had een grote vijver, die is opgevuld met stenen en bouwzand. Inmiddels hebben we de stenen en de resten vijverfolie weggehaald, maar omdat mijn vriendin een moestuin wil aanleggen, vragen we ons af of we het zand moeten weghalen en met tuinaarde moeten opvullen (klein tuintje, dus dit zou neerkomen op een kuub of twee), of dat we tuinaarde over het zand kunnen leggen. Hoe dik moet de laag tuinaarde zijn?
zondag 5 mei 2019 om 15:52
Als je toch grond toevoegt zou ik de hoogte in gaan, dus een verhoogde bak maken. Voor een moestuin is een laag van 50 cm minimaal prettig, zeker als je ook bieten, wortelen etc wilt telen. Op zich is het geen slecht idee om de grond deels te mengen met het zand, je hebt dan een luchtigere bodem maar wel voedzaam.
zondag 5 mei 2019 om 16:30
Denk dat ze liever iets sneller starten.EmmadePemma schreef: ↑05-05-2019 16:16Je zou ook kunnen starten met composteren en dan over de zandgrond doen zodat het betere boden wordt.
@To: als je aarde laat leveren, niet gewoon over de zandgrond verdelen maar onderwerken.